Rosnąca popularność ogumienia wielosezonowego wśród kierowców jest zauważalna już od dłuższego czasu. Nic więc dziwnego, że producenci systematycznie wprowadzają na rynek nowe, coraz bardziej zaawansowane modele. Ranking opon całorocznych ADAC 2025 stanowi cenne źródło informacji, pomagając podjąć świadomą decyzję zakupową. Jakie wyniki przyniosły tegoroczne testy? Zachęcamy do lektury!


widok na dwa auta poruszające się po mokrej autostradzieKtóre z testowanych opon poradziły sobie najlepiej w tegorocznym badaniu ADAC?


Jak powstał ranking opon wielosezonowych ADAC?

Test opon całorocznych ADAC to jedna z najbardziej wyczekiwanych publikacji w branży motoryzacyjnej. Specjaliści organizacji przeprowadzają rygorystyczne próby, które pozwalają ocenić mocne i słabe strony każdego modelu. Dzięki temu stanowią one wiarygodne źródło informacji dla kierowców poszukujących rzetelnych, niezależnych opinii ekspertów. Istotną kwestią jest fakt, że badaniom poddawane są propozycje od producentów zaliczanych do marek premium, segmentu środka oraz klasy ekonomicznej

Tradycyjnie, testy opon wielosezonowych odbyły się na specjalnie przygotowanych obiektach, które wiernie odwzorowują warunki panujące na drogach przez cały rok. Wykorzystywane są m.in. fiński ośrodek „Testworld”, tor lodowy Continental oraz niemiecki tor testowy Bridgestone. Pozwala to na kompleksową ocenę zachowania konkretnego modelu w różnych warunkach atmosferycznych. Żaden z producentów ogumienia nie miał jednak wpływu na uzyskane wyniki.

Tegoroczne badanie zostało przeprowadzone na oponach w rozmiarze 225/45 R17 – jednym z najpopularniejszych, jakie spotyka się w samochodach osobowych. Wielkość ta jest odpowiednia dla takich aut, jak: Mercedes Klasa A, Toyota Corolla, Peugeot 308 czy Skoda Octavia.

Kryteria testu opon całorocznych ADAC

Niemiecki automobilklub słynie z bezstronności oraz rzetelnego podejścia do przeprowadzanych testów. Dotyczy to zarówno ogumienia sezonowego, jak i całorocznego. Pozwala to na zweryfikowanie obietnic producentów dotyczących jakości, przebiegu i właściwości jezdnych oferowanego ogumienia. 

ADAC w tegorocznym badaniu weryfikowało właściwości 16 modeli dostępnych na rynku, wybranych przez niezależne konsorcjum klubu. Specjaliści wzięli pod lupę zarówno dobrze znane kierowcom pozycje, jak również te mniej rozpoznawalne. Za uzyskane rezultaty przyznawane były stosowe noty, które miały wpływ na wynik końcowy. 

Punktacja wyglądała następująco: 

NotaOcena
0,6 - 1,5Bardzo dobra
1,6 - 2,5Dobra
2,6 - 3,5Zadowalająca
3,6 - 4,5Wystarczająca
powyżej 4,6Niewystarczająca

źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/225-45-r17/

Od 2023 roku ADAC nieco zmodernizowało kryteria oceny, jakie bierze pod uwagę w podczas wykonywanych badań. Obecnie 70% oceny końcowej stanowi kryterium bezpieczeństwa jazdy, a 30% to równowaga środowiskowa. 

Na kryterium bezpieczeństwo jazdy składa się:

  • zachowanie na suchej nawierzchni (35% udziału w wyniku) – w tej kategorii sprawdzane było m.in. ogólny komfort prowadzenia, droga hamowania oraz jazda na granicy przyczepności;
  • zachowanie na mokrej nawierzchni (45% udziału w wyniku) – testowano drogę hamowania, prowadzenie, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny oraz jazdę po okręgu;
  • prowadzenie w warunkach zimowych (20% udziału w wyniku).

W przypadku równowagi środowiskowej jest to:

  • przebieg (40% oceny) – sprawdzany podczas jazdy w konwoju;
  • zużycie opon (20% oceny);
  • wydajność (20% oceny) – dotyczyła zarówno przebiegu jak i zużycia paliwa;
  • hałas (10% oceny) – generowany hałas wewnętrzny i zewnętrzny;
  • zrównoważony rozwój (10% oceny).


Ranking opon całorocznych ADAC w rozmiarze 225/45 R17

Przeprowadzony przez ADAC test opon całorocznych wskazuje, że starania producentów przynoszą rezultaty. Pobity został zeszłoroczny przełomowy wynik, kiedy to po raz pierwszy w historii badania model wielosezonowy otrzymał ocenę dobrą – w tegorocznym badaniu to aż cztery pozycje. Oznacza to, że coraz częściej kierowcy mogą liczyć na bezpieczną jazdę o każdej porze roku. 

Wyniki prezentują się następująco: 

MiejsceModelOcena ogólnaBezpieczeństwo jazdyRównowaga środowiskowaNota
1.
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
2,3
2,6
1,6
dobra
2.
Continental AllSeasonContact 2
2,3
2,4
2,2dobra
3.
Pirelli Cinturato All Season SF3
2,5
2,62,2
dobra
4.
Bridgestone Turanza All Season 6
2,5
2,62,4
dobra
5.
Michelin CrossClimate 2
2,7
3,0
2,1
Zadowalająca
6.
Dunlop All Season 2
2,9
3,4
2,6
Zadowalająca
7.
BF Goodrich Advantage All-Season
2,9
3,0
2,6
Zadowalająca
8.
Viking FourTech Plus
3,0
3,,3
2,3
Zadowalająca
9.
Vredestein Quatrac Pro+
3,8
3,32,7Wystarczająca
10.
Barum Quartaris 5
3,9
3,9
2,4
Wystarczająca
11.Nexen N’Blue 4Seasons 23,9
3,9
2,6
Wystarczająca
12.
Superia Ecoblue2 4S
3,9
3,9
3,2
Wystarczająca
13.
CST Medallion All Season ACP1
4,8
4,8
2,8
Niewystarczająca
14.
APlus AS909
4,9
4,9
1,9Niewystarczająca
15.
Arivo Carlorful A/S
5,5
5,5
2,4
Niewystarczająca
16
Petlas Multi Action PT565
5,5
5,5
2,5
Niewystarczająca

Źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/225-45-r17/

Po zsumowaniu wyników bezkonkurencyjne okazały się marki premium. Rezultaty są jednak mocno zróżnicowane. Spośród 16 modeli rekomendację niemieckiego automobilklubu uzyskało jedynie 8 pozycji, a aż cztery otrzymały oceną „niewystarczającą”. Zaskoczeniem jest również bardzo słaby rezultat Vredestein Quatrac Pro+ oraz Nexen N’Blue Season 2 z wynikiem zaledwie wystarczającym, przez co nie uzyskują rekomendacji. 

Pierwsze miejsce na podium ponownie należy do Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, która w poprzedniej edycji jako pierwsza w historii testów opon wielosezonowych ADAC uzyskała notę „dobrą”. Taki sam rezultat końcowy otrzymał Continental AllSeasonContact 2, z nieco gorszym balansem kryteriów cząstkowych. 

Jak podkreślają eksperci ADAC, każdy model wykazał się mocnymi i słabsze strony. Niemal wszystkie opony wymagają poprawy w kwestii hamowania na mokrej nawierzchni, a duża część wyróżniała się stosunkowo niskim przebiegiem.  

Zwycięzcy rankingu opon wielosezonowych ADAC 2025

Miejsce pierwsze

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
4,6
880 opinii
Od 293szt.

Pozycję lidera w tegorocznym rankingu utrzymała Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 – opona, która swoimi właściwościami potwierdza przynależność do klasy premium. Jest wszechstronna i wyposażona w najnowsze technologie producenta, dzięki czemu zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa przez cały rok. Starannie dobrana mieszanka gumowa oraz zaawansowana rzeźba bieżnika pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem w różnych warunkach atmosferycznych.

Podczas testów model ten wyróżniał się bardzo dobrymi osiągami zarówno na mokrej, jak i na zaśnieżonej nawierzchni. Oferuje pewną przyczepność oraz wysokie przebiegi. Zastosowana technologia Dry Handling ogranicza deformację ścian bocznych, co przekłada się na lepszą stabilność, skuteczniejsze hamowanie i większą efektywność energetyczną podczas jazdy po suchych drogach.

W czasie deszczu opona korzysta z systemu Aqua Control – szerokie, głębokie rowki skutecznie odprowadzają wodę, minimalizując ryzyko aquaplaningu i zapewniając pewny kontakt z nawierzchnią. Z kolei technologia Snow Grip gwarantuje doskonałą przyczepność oraz pełną kontrolę nad pojazdem w trudnych, zimowych warunkach.

Miejsce drugie

Continental AllSeasonContact 2
4,8
266 opinii
Od 332szt.

Drugie miejsce w teście opon wielosezonowych ADAC 2025 zajęła Continental AllSeasonContact 2, uzyskując taką samą notę całkowitą jak zwycięzca. Co więcej, to jedyny model w zestawieniu, który otrzymał ocenę „dobrą” zarówno w kategorii bezpieczeństwa jazdy, jak i równowagi środowiskowej.

Opona ta wyróżnia się wyjątkową przyczepnością na śniegu i lodzie, gwarantując pewność prowadzenia nawet w trudnych warunkach zimowych. W testach na nawierzchni zimowej Continental AllSeasonContact 2 uzyskała najlepsze wyniki spośród wszystkich 16 badanych modeli.

Zimowe warunki to jednak nie wszystko – opona zapewnia bezpieczną kontrolę nad pojazdem przez cały rok. Zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni oferuje krótką drogę hamowania, dynamiczne prowadzenie oraz bardzo dobre trzymanie boczne. Wyróżnia się także wysoką odpornością na aquaplaning.

Continental AllSeasonContact 2 zapewnia wysoki komfort jazdy – generuje niski poziom hałasu i skutecznie tłumi nierówności, co znacznie podnosi komfort podróżowania. Otwarta konstrukcja barków bieżnika zwiększa ochronę przed aquaplaningiem, natomiast dedykowana mieszanka Chili Blend utrzymuje elastyczność w szerokim zakresie temperatur, zapewniając doskonałą przyczepność i kontrolę nad pojazdem.

Miejsce trzecie

Pirelli Cinturato All Season SF3
4,8
72 opinie
Od 347szt.

Podium tegorocznego rankingu zamyka Pirelli Cinturato All Season SF3 – opona, która szczególnie dobrze wypadła w kategoriach hamowania na mokrej nawierzchni, efektywności paliwowej oraz trwałości. Ten model klasy premium łączy w sobie innowacyjne technologie, znakomite właściwości jezdne i wysoki komfort prowadzenia.

Pirelli Cinturato All Season SF3 została wyposażona w kierunkowy bieżnik z głębokimi rowkami i licznymi lamelami, które zapewniają pewność prowadzenia w każdych warunkach pogodowych. Technologia lameli 3D wzmacnia klocki bieżnika, co przekłada się na precyzyjne prowadzenie na śniegu oraz równomierne zużycie opony. Zazębiające się rowki w centralnej części bieżnika zwiększają bezpieczeństwo podczas jazdy w deszczu, umożliwiając skuteczne odprowadzanie wody.

Nowoczesna mieszanka gumowa dostosowuje się do temperatury nawierzchni, oferując optymalną elastyczność zimą i stabilność latem. Opona wykazuje także wysoką odporność na ścieranie, co potwierdziły tegoroczne testy ADAC.