Opony do autobusu z wiadomych względów nie są w centrum zainteresowań posiadaczy aut osobowych. Taka oferta skierowana jest przede wszystkim do firm mających flotę autokarów czy przedsiębiorstw transportowych, co może tłumaczyć ograniczoną wiedzę na temat tego typu ogumienia. Jakie opony do autobusu są wybierane przez ich właścicieli? O tym w niniejszym artykule.
Większość z nas jechała kiedyś autobusem i stojąc przed wejściem spojrzała choć raz na jego opony. Przykuwają one uwagę, chociażby ze względu na swoją wielkość czy ciekawą rzeźbę bieżnika. To właśnie na nich oparty jest cały ciężar pojazdu wraz z pasażerami, co daje do myślenia, jak bardzo muszą być wytrzymałe.
Opony autobusowe – co o nich wiemy?
W świetle prawa autobusem nazywany jest pojazd konstrukcyjnie przystosowany do przewozu więcej niż 9 osób, liczonych łącznie z kierowcą. Większość modeli jeżdżących po naszych drogach pomieści nawet 40 pasażerów, których ciężar, czasami nawet łącznie z bagażami, liczy kilkaset kilogramów. Zamontowane w autobusach opony to nic innego, jak modele ciężarowe, które charakteryzują się przede wszystkim dużą wytrzymałością i nośnością, ponieważ to na nich spoczywa największe obciążenie. W ich konstrukcji często znajdują się więc dodatkowe wzmacniające warstwy pod bieżnikiem, mające na celu umocnienie całości oraz zwiększenie trwałości.
Opony do autokaru nie powinny zużywać się zbyt intensywnie, co wiązałoby się z koniecznością częstych, dość kosztownych wymian. Liczą się także niskie opory toczenia, które przekładają się na oszczędności w zużyciu paliwa, dobra przyczepność do nawierzchni, również mokrej oraz niska emisja hałasu.
Opona do autobusu może zostać poddana bieżnikowaniu, czyli wymianie samego bieżnika na nowy. Jest to popularny sposób przedłużania jej żywotności, przeprowadzany tylko w profesjonalnych zakładach przez wykwalifikowanych specjalistów.
Opona do autobusu a ciężarówki
Opony do autobusów i samochodów ciężarowych różnią się od siebie pod wieloma względami, pomimo że mogą wyglądać podobnie.
Te wykorzystywane w pojazdach do przewozu ludzi są zazwyczaj bardziej wytrzymałe, mają większą nośność i są przeznaczone do działania w różnych warunkach drogowych. Wyróżnia je również specjalna konstrukcja, aby zapewnić odpowiednio duży komfort jazdy i bezpieczeństwo pasażerom. Opony do autobusów często wyposażone są w specjalny bieżnik, zaprojektowany do redukcji hałasu oraz minimalizacji jego zużycia.
Z kolei opony do samochodów ciężarowych, zwłaszcza tych przeznaczonych do transportu towarów, są bardziej podatne na obciążenia, stąd muszą wyróżniać się wysoką wytrzymałością. Mają zazwyczaj również inny profil, większą objętość i grubość, aby zapewnić lepszą przyczepność i bezpieczeństwo podczas jazdy.
Szukasz opon dostawczych lub do busa? Sprawdź ofertę Oponeo.
Jak dobrać opony do autobusu?
Dobór odpowiednich opon do autobusu zależy od wielu czynników. Na co warto zwrócić uwagę?
Kluczowe jest określenie podstawowych parametrów jak rozmiar, a także to, na jakiej osi będzie zamontowane ogumienie. Najlepiej postawić na warianty homologowane, czyli zalecane przez producenta, które będą zapewniać bezpieczeństwo oraz wydajność podczas jazdy. Wiele mówi się o maksymalnym obciążeniu autobusu na oś i wadze pojazdu w celu dobrania odpowiedniej nośności opon, mającemu zapobiec przeciążeniu. Liczy się także indeks prędkości, mówiący o maksymalnej szybkości, z jaką można się poruszać na danym modelu.
Nie należy zapominać też o przeznaczeniu autobusu. W zależności od tego stawia się na ogumienie dostosowane do konkretnego rodzaju trasy i warunków, w jakich będzie ono pracować. Jeśli autobus ma kursować głównie po drogach miejskich, warto wybrać opony zapewniające komfortową jazdę oraz cichą pracę. Natomiast w przypadku tras dalekobieżnych, dobrze postawić na modele odporne na zużycie, a także zapewniające stabilność na długich trasach.
W świetle Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, autobus o dopuszczalnej prędkości 100 km/h powinien być wyposażony w opony o głębokości rzeźby bieżnika co najmniej 3 mm, a także modele homologowane według Regulaminu nr 54 EKG ONZ. Nie dopuszcza się opon bieżnikowanych na osiach z kołami pojedynczymi, o ile osie te nie są osiami składowymi oraz nie dopuszcza się na żadnej z osi opon o pogłębionych (nacinanych) rowkach bieżnika.
Jakie opony do autobusu – przegląd ofert producentów
Dobór odpowiednich opon do konkretnego pojazdu (w tym przypadku rodzaju autobusu) jest kluczowy dla zapewnienia optymalnej stabilności podczas prowadzenia i trakcji, co wpływa na bezpieczeństwo podróżujących oraz bezproblemową eksploatację pojazdu.
Na rynku znajduje się wielu renomowanych producentów opon do autobusów, m.in. Continental, Michelin, Bridgestone czy Goodyear, oferujących szeroki wybór modeli dostosowanych do różnych potrzeb. Produkcją opon do autobusu zajmują się także: Fortune, Sailun czy RoadX.
Opony do autobusów miejskich
Autobusy służące do przewozu ludzi w komunikacjach miejskich najczęściej są wyposażane w ogumienie o rozmiarze 275/70 R22.5. Liczba przystanków wykonywana jednego dnia jest dużym obciążeniem dla opon, dlatego opony powinny być odporne na takie ruchy oraz zapewniać długą żywotność. W przestrzeni miejskiej czekają na nich zjazdy do zatok, krawężniki, nierzadko też ubytki w nawierzchniach, stąd solidne konstrukcje i odporność na uszkodzenia są priorytetowymi kwestiami podczas ich projektowania.
Polecane modele:
Opony do autobusów wycieczkowych
Autobusy tzw. turystyczne, służące do przewozu pasażerów na różnego rodzaju wycieczki, muszą zostać wyposażone w wytrzymałe opony, które zniosą trudy długich tras. Powinny również wyróżniać się zwiększoną odpornością na uszkodzenia, długą żywotnością i być przystosowane do pracy w zróżnicowanych warunkach drogowych.
Takie są właśnie opony typu coach, zaprojektowane do autobusów i autokarów dalekobieżnych. Mają one specjalną konstrukcję, zapewniającą maksymalną wydajność i bezpieczeństwo podczas długich podróży. Ogumienie występuje w różnych rozmiarach, aby odpowiednio dopasować się do potrzeb danych pojazdów. Najczęściej mowa o wielkości 295/80 R22.5.
Polecane modele typu Coach:
Z opon zwykłych, które również są wykorzystywane w autobusach wycieczkowych godne polecenia pozycje to:
Na oś napędową: Na oś prowadzącą:
W pojazdach piętrowych typu Bora, Van Hool zazwyczaj montuje się ogumienie w rozmiarze 315/80R22.5.
Polecane modele:
Na oś napędową: Na oś prowadzącą: