Pracuj w Oponeo

Opony do Abarth

Wybierz parametry swojego Abarth i dobierz odpowiedni rozmiar opon

Abarth

Wybierz model

Wybierz rok produkcji

Wybierz generację

Abarth

Nie byłoby firmy Abarth bez jej ekstrawaganckiego założyciela – Karlo Abartha. Urodził się on w 1908 roku w Austrii, dopiero później przyjął obywatelstwo włoskie. W wieku 20 lat wygrał swój pierwszy ważny wyścig motocyklowy. Po jednym z wypadków porzucił zawody. W 1933 roku zaprojektował wózek boczny, łączony z motocyklem. Na takim zestawie urządził sobie wyścig z pociągiem Orient Express. Dystans 1300 kilometrów przejechał szybciej niż osobowy skład. Gdy zbliżał się do sześćdziesiątki, postanowił pobić rekord przyspieszenia w jednoosobowym samochodzie. Aby to zrobić, zrzucił 30 kilogramów żywiąc się wyłącznie jabłkami.


Karlo Abarth założył swoją firmę w 1949 roku. Wątek osobisty można odnaleźć na symbolu przedsiębiorstwa – jest nim skorpion na tarczy herbowej. Założyciel firmy urodził się pod zodiakalnym znakiem skorpiona.


Firma Abarth zajmowała się modyfikowaniem już istniejących samochodów. Zmianom podlegały modele Fiata, Alfy Romeo, Renault i Simca. Włosi zmieniali wygląd samochodów, podnosili moc silników. Lata 50 i 60 to najlepszy czas dla firmy. W 1956 roku powstał Fiat Abarth 750, zaprojektowany przez Bertone. Auto na torze Monza przejechało w ciągu 24 godzin 3743 kilometry (średnia prędkość 155 km/h), ustalając przy okazji rekord. Za Fiata Abartha 750 wziął się także sławny Zagato. Gdy odgłos silnika usłyszał Franklin Delano Roosevelt Jr, syn prezydenta Stanów Zjednoczonych, osobiście poleciał do Włoch, by podpisać umowę na dystrybucję samochodów w swoim kraju.


W 1971 roku Abarth stał się częścią koncernu Fiat. Firma przygotowywała samochody do rajdów. Efektem tych działań były cztery tytuły rajdowego mistrza świata w latach 1977-1980. Udało się to osiągnąć dzięki modelowi Fiat Abarth 131. Później został on zastąpiony Lancią Deltą, a Abarth zawiesił działalność.


W 2007 roku Abarth został reaktywowany. Pierwszy „na warsztat” trafił Grande Punto. Następnie włoscy mechanicy usportowili nudne Punto Evo. W 2009 roku na rynek trafił Fiat 500 Abarth, który cieszy się niesłabnącą popularnością do dzisiaj. Ostatnim modelem jest Fiat 124 Spider – sportowy roadster, nawiązujący do pięknych włoskich samochodów sprzed kilku dekad.