Ogumienie samochodowe, w tym także ciężarowe, jest podstawowym elementem eksploatacyjnym w motoryzacji, jednocześnie także wymagającym cyklicznej wymiany. Mieszanka gumy w trakcie pokonywania kolejnych kilometrów ulega sukcesywnemu ścieraniu, a także niszczy się z czasem. Jaka jest realna żywotność opon ciężarowych? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu zmiennych.

Ciężarówka jadąca drogąŻywotność opon przekłada się na liczbę możliwych do pokonania kilometrów.

Co ma podstawowy wpływ na żywotność ogumienia do samochodów ciężarowych?

Ogumienie ciężarowe różni się od osobowego w zasadzie wszystkim – od zupełnie innych rozmiarów, poprzez konstrukcję, aż na rodzaju bieżnika i użytej mieszanki gumy kończąc. Tym jednak, co je łączy, jest zjawisko zużywania, które postępuje z każdym pokonanym kilometrem. 

Całe czoło opony wraz z bieżnikiem, stale „wgryza się” w podłoże. W razie gwałtownego hamowania tarcie wzrasta, co skraca czas eksploatacji. Widać to po charakterystycznych pasach powstałych wskutek kontaktu z chropowatą powierzchnią jezdni, działającą jak papier ścierny bądź tarka. Efekty tego procesu da się w pewnym stopniu zminimalizować i nieco przedłużyć czas użytkowania ogumienia. Można to osiągnąć poprzez:

  • Unikanie gwałtownych manewrów – dynamicznego pokonywania zakrętów ze zbyt dużą prędkością, za szybkiego ruszania lub jazdy z uślizgiem kół np. pod duże wzniesienie. Oczywiście nie wszystkich sytuacji da się uniknąć, lecz niektóre wymagają jedynie zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń kierowcy.

  • Kontrola ciśnieniażywotność opon ciężarowych zależy również od ciśnienia. Wielu kierowców napełnia swoje ogumienie zbyt małą ilością powietrza, przez co jego wartość jest niewystarczająca w stosunku do rodzaju użytkowanego modelu oraz np. wagi całego przewożonego ładunku. Za niski poziom barów wbrew logice grozi znacznie większym ryzykiem wystrzału ogumienia niż przy ciśnieniu troszkę zbyt wysokim. To sytuacja, która jest wynikiem nadmiernego nagrzewania się materiału na skutek dużego ugięcia ścianek bocznych.

  • Właściwa eksploatacja – liczy się także odpowiedzialność kierowcy. Ogumienie noszące             widoczne ślady zużycia, wyeksploatowane, z charakterystycznymi wybrzuszeniami lub naderwanymi klockami bieżnika, nadaje się jedynie do wyrzucenia. Jazda na takich oponach wiąże się z dużym niebezpieczeństwem. Warto również przechowywać je w odpowiednich warunkach i „rotować”, czyli zmieniać ich położenie w trakcie wymiany sezonowej.

Głębokość bieżnika nowej opony ciężarowej – ten parametr ma znaczenie

Warto zacząć od tego, że bieżnik ma decydujący wpływ na zachowanie się samochodu w trakcie jazdy. W niewielkich kanalikach odprowadzana jest woda oraz zanieczyszczenia, a niektóre lamelki „zacieśniają się”, zwiększając styk opony z nawierzchnią. Prowadzi to do sukcesywnego jej ścierania.

Wysokość bieżnika nowej opony ciężarowej wynosi od 8 mm do około 10 mm – zależnie od konstrukcji ogumienia, przeznaczenia i ogólnej charakterystyki. Zwykle jednak większość producentów trzyma się tego zakresu dość kurczowo w trakcie produkcji.

Oczywiście siłą rzeczy minimalna głębokość bieżnika opony ciężarowej jest znacznie mniejsza i została precyzyjnie określona prawnie na 1,6 mm, lecz nie powinno się doprowadzać ogumienia do takiego stanu. W płytkich rowkach woda odprowadzana jest znacznie wolniej, a sam pojazd nie wszędzie zachowa odpowiednią przyczepność. Warto zatem wymienić komplet na nowy znacznie wcześniej.

Wspomniany parametr należy bezwzględnie sprawdzać tak często, jak to tylko możliwe. Nadmierne zużycie może zwiastować wiele niebezpieczeństw, łącznie ze spowodowaniem zagrożenia w ruchu ulicznym lub uszkodzeniem ładunku. Aby sprawdzić, jaka jest głębokość bieżnika nowej opony ciężarowej, należy użyć specjalnego miernika dostępnego w większości sklepów motoryzacyjnych.


Mężczyzna sprawdzający oponę ciężarową.Warto regularnie kontrolować wysokość i stan techniczny bieżnika.


Zbyt mała głębokość bieżnika w oponach ciężarowych – czy jego pogłębianie się opłaca?

Wysokość bieżnika opony ciężarowej można w pewnym stopniu zmienić. Odpowiada za to proces znany jako jego bieżnikowanie, w którym to specjaliści za pomocą profesjonalnych maszyn mogą odzyskać pełną i fabryczną głębokość głównych rowków. 

Proces ten jest akceptowany przez większość producentów opon ciężarowych, lecz każdy z nich daje w związku z nim pewne wytyczne. Jedni dopuszczają możliwość przeprowadzenia pogłębiania przy obecnej głębokości równej 2 mm, podczas gdy inni – jedynie przy 6 mm.

Ile km na oponę ciężarową?

Niestety odpowiedź na to pytanie jest w zasadzie niemożliwa bez zapoznania się z procesem eksploatacji, środowiskiem, wyważeniem, ciśnieniem, masą pojazdu oraz jego dokładnymi parametrami technicznymi. Przyjęło się jednak, że zachowując optymalną wysokość bieżnika nowej opony ciężarowej klasy ekonomicznej, można na niej pokonać nawet 150 000 km

W klasie premium przebieg diametralnie się zmienia i osiąga przy najmocniejszych modelach nawet 250 000 km. Oczywiście nijak ma się on do opon osobowych – w ich przypadku można liczyć maksymalnie na około 60 000 km i to nie zawsze. Wbrew wszelkim pozorom zakup droższego kompletu bardziej się opłaca – różnica w cenie jest niewielka w stosunku do oszczędności.