Menu

Informacje

Historia opon Dunlop

Aktualizacja: 21 września 2017
|

Początki marki Dunlop to historia, która dziś obrosła już legendą. Opowieść o prostym wynalazku weterynarza spod Belfastu, który na zawsze odmienił oblicze motoryzacji. O chwilowej inspiracji, która zmieniła świat.

logo Dunlop
Logo marki Dunlop.

Od rowerka do imperium

Opowieść o autoinspiracji Dunlopa do zaangażowania się w produkcję ogumienia brzmi dziś jak legenda i to co najmniej ta o Archimedesie i jego "Eurece". W 1888 roku Irlandczyk obserwował swojego synka jeżdżącego koło domu po wyboistym bruku na trójkołowym rowerku. Był on wyposażony w twarde, gumowe opony, co przeszkadzało malcowi w rozwijaniu większych prędkości, a także w zwykłej wygodzie jazdy. Idąc mu z pomocą, obkleił koła pojazdu cienką warstwą gumy, którą następnie napompował przy pomocy pompki do piłki nożnej. Funkcję zaworu pełniła… górna część butelki dla niemowląt!

J. B. Dunlop
Twórca pierwszej opony pneumatycznej - J. B. Dunlop.

Z tej niewinnej zabawy wykluł się jeden z najważniejszych wynalazków w historii przemysłu oponiarskiego. John B. Dunlop stworzył podstawy pierwszej opony pneumatycznej. Zaledwie rok później wynalazek weterynarza z Belfastu wykorzystano w tradycyjnym, dwukołowym rowerze. Jadący nim mało znany cyklista odniósł kilka pewnych zwycięstw w serii wyścigów kolarskich. Tajemnica sukcesu? Opony pneumatyczne.

Rzecz jasna Dunlop natychmiast opatentował swoje dzieło (31 października 1888 roku), a w 1889 roku, razem z kilkoma biznesmenami z Dublina założył konsorcjum The Dunlop Pneumatic Tyre Company. Rok później, w samym Dublinie otworzył swoją pierwszą fabrykę opon, z której po zaledwie kilku miesiącach rowerowe ogumienie trafiło do Australii, a w święta 1890 roku – do Stanów Zjednoczonych. Rozwój firmy w pierwszych latach jej działania był imponujący – w 1893 roku rozpoczęła ona produkcję w dwóch zagranicznych zakładach – w niemieckim Hanau (obecne Centrum Badawcze Dunlop) i w Australii, a następnie w USA. Co więcej, w Melbourne Dunlop otworzył też swoje biura.

John B. Dunlop
John B. Dunlop.

W niedługim czasie produkty brytyjskiej marki sprzedawano w niemal całej Europie Zachodniej, w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, a także na Antypodach. Już pod koniec dekady fabryka Dunlopa w Dublinie nie była w stanie sprostać popytowi na opony do rowerów, które stały się masowym środkiem transportu. Dlatego w 1898 roku zakład przeniesiono do Coventry, zaś cztery lata później na potężną, ponad 160-hektarową działkę w Erdington pod Birmingham i do imponującego budynku nazwanego Fortem Dunlop, w którym oprócz nowoczesnej fabryki mieściły się również wszystkie biura firmy.

Czas wynalazców

Na początku nowego stulecia szefowie przedsiębiorstwa nie zamierzali osiadać na laurach. John B. Dunlop wiedział, że do popytu na opony rowerowe niebawem dojdą rosnące potrzeby przemysłu motoryzacyjnego (w 1900 roku firma rozpoczęła produkcję opon samochodowych). W 1910 roku firma zainwestowała we własną plantację kauczuku o powierzchni przeszło 20 tysięcy hektarów. Trzy lata później świętowała powstanie swojej nowej fabryki w japońskim Kobe.

samochody na oponach Dunlop
Dunlop produkuje wysokiej jakości opony wyścigowe.

Bez cienia przesady można powiedzieć, że wytężona i ekspansywna działalności marki zrewolucjonizowała przemysł oponiarski – opony pełne przeszły do historii, zaś te ze znaczkiem brytyjskiej firmy stały się rozpoznawalne niemal na całym świecie. Na rynku pojawiały się też kolejne innowacje Dunlopa. W 1922 roku (rok po śmierci założyciela firmy) jego inżynierowie zastosowali stalową drutówkę oraz kord tekstylny przy produkcji ogumienia, co potroiło jego wytrzymałość. Wraz z wgłębioną obręczą stało się ono standardem na rynku.

W 1948 roku firma zaprezentowała oponę bezdętkową z warstwą samouszczelniającą zapobiegającą utracie powietrza w przypadku uszkodzenia gumy. Jak oszacowano, do 1954 roku, gdy dalszy rozwój wyeliminował warstwę uszczelniającą, liczba przebić została ograniczona z jednego na 16 tysięcy mil w przypadku opon dętkowych, do jednego na 80 tysięcy mil w przypadku opon bezdętkowych.

W 1954 roku Dunlop wprowadził na rynek pierwsze opony (RS5) z dokładnymi nacięciami bieżnika, nyloną powłoką zapewniającą stabilność i wytrzymałość przy dużych prędkościach oraz dodatkowe wzmocnienie opracowane w laboratoriach w Niemczech. Kolejnym milowym krokiem nie tylko w rozwoju marki, ale i całej branży, było odkrycie przez zespół ds. technicznych Dunlopa nieznanego dotąd zjawiska poślizgu wodnego (aquaplaning). Opatentowanie opony opatrzonej symbolem SP 68, która posiadała znacznie gęstszą siatkę nacięć na powierzchni bieżnika, a także tzw. „aquajets” (kanały prowadzące przez rowki bieżnika) umożliwiające odprowadzanie wody bokiem, było również przełomem w kwestii poprawy bezpieczeństwa jazdy.

 

Sprawdź ofertę opon Dunlop

Ponad 600 km na godzinę? Żaden problem

W 1972 roku Dunlop opracował pierwsze ogumienie z kordem stalowym, zaś rok później – model Denovo, pierwszą oponę odporną na przebicia. Jej udoskonalona wersja – Denovo 2 została w 1979 roku wzbogacona o system Denloc zapobiegający zsuwaniu się opony z felgi. Dunlop nie ograniczał się przy tym wyłącznie do podbijania jednej branży. W jego fabrykach produkowano też systemy hamulcowe, koła, piłeczki tenisowe i golfowe, a nawet wykładziny podłogowe. Po przejęciu firmy Charles Mackingtosh, oferta Dunlopa poszerzyła się również o buty i ubrania, zaś stworzenie Aerospace Division w obrębie koncernu, pozwoliło zaistnieć również w branży lotniczej (Dunlop do dziś produkuje opony lotnicze oraz inne elementy gumowe).

produkcja opon Dunlop
Produkcja opon Dunlop.

Warto również pamiętać, że od pierwszych zwycięstw w wyścigach rowerowych, opony marki Dunlop związane są z rywalizacją sportową. W 1902 roku ogumienie z literą D dało kierowcom komplet zwycięstw w wyścigu Paryż-Wiedeń. Już w 1920 roku firma produkowała opony zdolne do jazdy z prędkością ponad 300 km/h. To właśnie przy ich użyciu Henry Segrave ustanowił w 1927 roku rekord szybkości na lądzie (372 km/h). W 1947 roku rekord ten, również z udziałem Dunlopa poprawił John Cobb pędzący z prędkością 634 km/h. Dziś brytyjska marka może się również szczycić długą serią wygranych w morderczym wyścigu Le Mans 24 h, a także ośmioma tytułami mistrzowskimi i 82 wygranymi w Grand Prix Formuły 1. Opony Dunlopa wiozły po największe sukcesy tak znakomitych kierowców, jak Jackie Stewart, Jack Brabham, Jim Clark, Phil Hill, Graham Hill oraz John Surtees.

Recepta na kryzys

W latach pięćdziesiątych Dunlop kontrolował połowę rynku w Wielkiej Brytanii. W kolejnej dekadzie potęga firmy zaczęła jednak słabnąć na rzecz konkurentów, takich jak Goodyear czy Michelin, a było to związane z mylną oceną popytu na opony radialne. Na początku lat sześćdziesiątych szefowie Dunlopa popełnili poważny błąd stawiając na produkcję tańszych, tekstylnych opon radialnych, zamiast tych z opasaniem stalowych, które charakteryzowały się znacznie wyższą żywotnością. W Dunlopie zlekceważono tę drugą opcję, w wyniku czego w firmie zaczęły się pierwsze kłopoty.

Ratunkiem na kryzys miała być długoterminowa umowa o współpracy z Pirelli podpisana w 1971 roku. Dunlop przejął część akcji włoskiego producenta, ale nie przewidział gigantycznych strat, które wtedy przynosił i oba przedsiębiorstwa rozdzieliły się w 1981 roku. Dla brytyjskiej firmy oznaczało to jednak tylko dalsze pogłębianie zapaści. Niemal w swoje setne urodziny, Dunlop znalazł się na krawędzi bankructwa. Ratunek przyszedł aż z Japonii – koncern Sumitomo, który od 1963 roku był właścicielem oddziału Dunlopa w Kraju Kwitnącej Wiśni, postanowił powtórzyć tę operację również na innych kontynentach.

opona Dunlop
Marka od lat cieszy się uznaniem klientów na całym świecie.

W 1984 roku Sumitomo stał się właścicielem 98-procentowego udziału w całej firmie Dunlop Rubber. Pozostałe spółki w ramach koncernu Dunlop zostały wykupione przez różnych kontrahentów w latach dziewięćdziesiątych.
Na sam koniec dekady i na pożegnanie XX wieku, Dunlop mógł pochwalić się ustabilizowaną sytuacją organizacyjną i finansową, a także wydajniejszą produkcją, które były możliwe dzięki wprowadzeniu długofalowego planu naprawczego.

Byliśmy też świadkami kolejnych innowacji - w 1999 roku inżynierowie brytyjskiej marki ogłosili opracowanie systemu monitoringu opony Warnair (wykrywa spadek ciśnienia powietrza i powiadamia o tym kierowcę), a przede wszystkim – finalnego posunięcia stabilizującego pozycję Dunlopa na światowym rynku. Sumitomo wraz z Goodyear Tire & Rubber Company zawarły strategiczne przymierze stając się tym samym największym światowym producentem opon. Obecnie Dunlop Europe, jako oddział Goodyear Dunlop Tyrs B.V. jest częścią joint venture obejmującego sześć spółek.

Podziel się
Powiązane artykuły
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA