Sezon zimowy potrafi dać się we znaki nawet najbardziej doświadczonym kierowcom. Nic więc dziwnego, że coroczne testy opon prowadzone przez ADAC cieszą się tak dużym zainteresowaniem. Niemiecka organizacja szczegółowo bada kilkanaście modeli, dostarczając informacji o ich mocnych i słabych stronach, co z pewnością pomoże niejednemu kierowcy w dokonaniu najlepszego możliwego wyboru.

Podróżowanie zimą na długich trasach to codzienność dla wielu kierowców.Znaczna część testów na rynku motoryzacyjnym koncentruje się na mniejszych rozmiarach przeznaczonych do popularniejszych segmentów samochodowych. Tegoroczne badanie przeprowadzone dla opon 205/65 R15 to gratka dla kierowców aut dostawczych i większych samochodów osobowych. Tego typu ogumienie montowane jest do modeli, takich jak chociażby: Volkswagen Transporter, Ford Transit czy Renault Traffic.

Na czym polegają testy ADAC?

Zrzeszająca blisko 20 mln członków organizacja ADAC, uznawana jest za jeden z czołowych autorytetów w dziedzinie testów motoryzacyjnych. Wypracowane na przestrzeni dekad metody badania opon pozwalają wyróżnić modele najlepiej przystosowane do sezonu zimowego.

Opony w testach badane są pod kątem siedmiu kategorii, z których każda ma inny wpływ na końcową ocenę: 

  • zachowanie na mokrej nawierzchni (30% oceny ogólnej),
  • zachowanie na ośnieżonej nawierzchni (20%),
  • zachowanie na suchej nawierzchni (15%),
  • zachowanie na oblodzonej nawierzchni (10%),
  • wpływ zużycie paliwa (efektywność paliwowa) (10%),
  • żywotność (odporność na zużycie) (10%).
  • emitowany hałas oraz komfort jazdy (5%),

Następnie wyniki w poszczególnych kategoriach są podsumowywane, a oponie przyznawana jest końcowa nota słowna:

  • 0,5 do 1,5 – bardzo dobra
  • 1,5 do 2,5 – dobra
  • 2,5 do 3,5 – zadowalająca
  • 3,6 do 4,5 – dostateczna
  • Powyżej 4,5 – niedostateczna 

Choć skala ocen jest pięciostopniowa, najwyższa nota „bardzo dobra” nie jest aktualnie przyznawana. Jest ona przygotowana dla opony, która powstanie w przyszłości w skutek rozwoju technologicznego.

Warto również pamiętać, że aby model mógł otrzymać rekomendację niemieckiej organizacji, musi uzyskać pozytywną opinię we wszystkich przebadanych aspektach.

Czy wiesz, że…

ADAC to nie tylko ekspert od testów opon. Niemiecka organizacja zajmuje się monitorowaniem i promowaniem transportu drogowego. Pod tym hasłem kryją się liczne obszary działania, od edukacji kierowców, kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska, po testy podstawowych elementów wyposażanie pojazdu. Dużym zainteresowaniem cieszą się szczególnie badania fotelików samochodowych dla dzieci.

Cięższe samochody w okresie zimowym wymagają najlepszego ogumienia. 

Test opon zimowych ADAC 205/65 R16*

1.Continental VanContactWinterzadowalająca (3,0)
2.Pirelli Carrier Winterzadowalająca (3,3)
3.Michelin Agilis Alpinzadowalająca (3,4)
4.Vredestein Comtrac 2 Winterdostateczna (3,7)
5.Goodyear Cargo UltraGrip2dostateczna (3,9)
6.Falken Eurowinter Van01dostateczna (4,0)
7.Bridgestone Blizzak W810dostateczna (4,1)
8.Kumho PorTran CW51dostateczna (4,1)
9.Matador MPS 530 Sibir Snow Vandostateczna (4,1)
10.Uniroyal Snow Max 2dostateczna (4,2)
11.Yokohama WY01dostateczna (4,2)
12.Sava Trenta M+Sniedostateczna (4,7)
13.BFGoodrich Activan Winterniedostateczna (4,9)
14.Goodride SW 612niedostateczna (4,9)
15.Maxxis Vansmart Snow WL2niedostateczna (5,0)

*Oceny w skali od 0,5 do 5,5, gdzie im niższa nota tym lepszy wynik. 

Zobacz także wyniki testu ADAC dla rozmiaru 185/65 R15

Wyróżnione modele zimowe ADAC 205/65 R16

Continental VanContact Winter

Pierwsze miejsce w prestiżowym badaniu ADAC zajął model od jednego z liderów rynku ogumienia do samochodów dostawczych. Choć o jego końcowym triumfie w całym teście zdecydowały przede wszystkim zrównoważone wyniki we wszystkich przebadanych aspektach, to zwycięstwa w aż dwóch kategoriach z pewnością są powodem do dumy:

  • Jazda po suchej nawierzchni (2,3) – zima to nie tylko okres zaśnieżonych dróg i częstych opadów. W naszym klimacie samochód musi pokonywać także trasy suche przy ujemnych temperaturach. Symetryczna budowa bieżnika, wykorzystująca masywne barki i duże bloki, pozwala na pewne prowadzenie nawet przy wysokim obciążeniu. Zapewnia to odpowiednią kontrolę nad samochodem na każdej trasie.

  • Zachowanie na mokrej drodze (2,4) – częste zmiany temperatur, topniejący śnieg i opady deszczu sprawiają, że przez większość sezonu zimowego nawierzchnia jest mokra. Dzięki szerokim rowkom oraz systemowi lameli 3D samochód prowadzi się stabilnie, opony szybko odprowadzają zalegającą wodę i redukują ryzyko aquaplaningu.


Continental VanContact Winter to opona zdecydowanie warta uwagi. W tegorocznym teście eksperci ADAC wysoko ocenili jej zachowanie we wszystkich warunkach drogowych spotykanych w sezonie zimowym. Jedynie wynik z jazdy po oblodzonej nawierzchni (2,8) nie klasyfikuje się w czołówce kategorii, choć uzyskał rekomendację ekspertów.


Pirelli Carrier Winter

Chociaż włoska marka Pirelli kojarzy się przede wszystkim z oponami do szybkiej, sportowej jazdy, ma w swoim katalogu także wiele wysokojakościowych produktów dla innych segmentów rynku. Doskonałym przykładem jest model Carrier Winter do samochodów dostawczych oraz jego wysoka pozycja w tegorocznym teście dla rozmiaru 205/65 R16.

Niemieccy eksperci docenili walory włoskiej opony do zadań specjalnych, wyróżniając ją w dwóch obszarach:

  • Opory toczenie/zużycie paliwa (1,9) – jedna z wyższych not w zestawieniu pod względem wpływu na spalanie paliwa. Dzięki nowoczesnej mieszance gumowej o idealnie dobranych proporcjach, opona pozwala ograniczać zużywanie energii przez samochód i redukuje emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Sprawia to, że samochód jeździ nie tylko o wiele ekonomicznej, ale i bardziej ekologicznie.

  • Jazda po suchej trasie (2,4) – znak firmowy marki Pirelli. Opony z włoską tradycją słyną przede wszystkim z doskonałego zachowania na suchej trasie. W przypadku modeli do samochodów dostawczych, do precyzji prowadzenia oraz manewrowania dochodzi jeszcze elementy wytrzymałości podczas pracy z obciążeniem. Drugi wynik w zestawieniu dla tej kategorii to efekt udoskonalonego profilu opony, który pozwala na komfortową jazdę.

Eksperci ADAC jako dobrą ocenili odporność opony na ścieranie gumy. Długie przebiegi i spokojna, zrównoważona eksploatacja są zasługą nie tylko odpowiednio dobranej mieszanki gumowej, ale także idealnego ułożenia bloków bieżnika. Naciski w trakcie pracy opony są rozkładane po całej jej powierzchni, dzięki czemu zużywa się ona znacznie wolniej.


Michelin Agilis Alpin

Francuski koncern nieustannie udowadnia, że jego miejsce w ścisłej czołówce światowego rynku opon nie jest dziełem przypadku. Jako jeden z najbardziej innowacyjnych producentów na rynku, z  niemal każdym sezonem oferuje produkty, które znajdują się na podium zestawień eksperckich. Nie inaczej jest w tegorocznym teście ADAC. Szczególnie dwie kategorie zasługują na wyróżnienie na tle reszty stawki:

  • Zachowanie na ośnieżonej nawierzchni (2,5) – z pewnością jedna z najważniejszych kategorii dla samochodów dostawczych, które pracują także w sezonie zimowym. Zalegający na drodze śnieg często może skutkować utrudnionym przyspieszaniem czy hamowaniem, lub nawet doprowadzić do bardzo problematycznego zablokowania kół. Z myślą o takich sytuacjach powstał bieżnik Michelin Agilis Alpin, który znakomicie radzi sobie z typowo zimowymi warunkami.

  • Zachowanie na oblodzonej drodze (2,4) – ta kategoria wzbudza wyjątkowe emocje. Niezależnie od opon, brawurowa jazda po oblodzonej nawierzchni niemal zawsze kończy się poślizgiem, jednak dzięki masywnym klockom bieżnika i licznym nacięciom model Agilis Alpin pomaga zachować stabilność na śliskiej nawierzchni, co przy umiarkowanej jeździe może znacznie zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących.

Wyróżnione przez nas kategorie, dotyczące zachowania na zimowych nawierzchniach, nie są najwyżej ocenianymi elementami opony przez ADAC. Niemieccy eksperci przyznali modelowi noty 2,0 za wpływ na spalanie paliwa oraz zużywanie się gumy. Michelin Agilis Alpin to więc nie tylko opona bezpieczna w warunkach zimowych, ale także bardzo ekonomiczna.



Nie tylko opony z podium – zobacz najlepsze modele w poszczególnych kategoriach

Zachowanie na suchej nawierzchni 

Continental VanContact Winter (nota 2,3)
Pirelli Carrier Winter (2,4)

Zachowanie na mokrej nawierzchni

Continental VanContact Winter (nota 2,4)
Vredestein Comtrac 2 Winter (2,6)

Zachowanie na ośnieżonej nawierzchni

Uniroyal Snow Max 2 (nota 2,2)
Michelin Agilis Alpin (2,5)

Zachowanie na oblodzonej nawierzchni

Falken Eurowinter Van01 (nota 2,3)
Michelin Agilis Alpin (2,5)

Wpływ zużycie paliwa (efektywność)

Goodride SW 612 (nota 1,6)*
BFGoodrich Activan Winter (1,7)*
Falken Eurowinter Van01 (1,8)

Żywotność (odporność na zużycie)

Michelin Agilis Alpin (nota 2,0)
Falken Eurowinter Van01 (2,0)

Emitowany hałas i komfort jazdy 

Yokohama WY01 (nota 2,5)
Falken Eurowinter Van01 (2,6)

*modele nie otrzymały końcowej rekomendacji ADAC, pomimo wysokiego wyniku w kategorii efektywności paliwowej

Śnieżne opony to konieczność w niektórych krajach w sezonie zimowym.

Wybór opon zawsze stanowi wyzwanie

Mnogość modeli na rynku, dostępnych nawet w ramach tylko jednej klasy, potrafi przyprawić o prawdziwy zawrót głowy. Jeśli chcemy wybrać najlepsze opony spośród dostępnych opcji, warto zasięgnąć informacji z dobrych, sprawdzonych źródeł. Można za takowe uznać testy prowadzone przez branżowe czasopisma lub organizacje motoryzacyjne – ADAC, AutoZeitung, Autobild, Promobile czy Auto Motor i Sport. Warto również zwrócić na opinie o oponach zimowych wystawiane przez kierowców dla wybranego modelu, które zebrane są na naszym portalu.

Pomoce okażą się także oznaczenia na oponach. Na rynku stosuje dwa symbole M+S oraz 3PMSF. Pierwszy to deklaracja producenta, że dołożono starań, aby opona sprawdzała się w trudnych zimowych warunkach. To oznaczenie może być jednak mylące, ponieważ umieszcza się je także na innych typach opon i nie jest ono odgórnie weryfikowane. Prawdziwą pewność oferuje symbol 3PMSF, czyli śnieżynki na tle trzech szczytów. Jest to zapewnienie, że opona przeszła rygorystyczne testy w zimowych warunkach i spełnia w tym zakresie wymagania Unii Europejskiej.