Jak co roku przyjrzeliśmy się testom opon zimowych przeprowadzonym przez automobilklub ADAC. Jest to niezależna organizacja, która powszechnie uznawana jest za rzetelną i opiniotwórczą. Tym razem zajmiemy się ogumieniem w popularnym rozmiarze 185/65 R15.

Dobre opony zimowe doskonale radzą sobie w zróżnicowanych warunkach.

Testowany rozmiar montowany jest w takich samochodach, jak m.in. Opel Corsa, Citroen C3, Peugeot 207 oraz Dacia Logan – w zależności od wybranego nadwozia i wyposażenia. Jeżeli nie jesteś pewien, czy wymiar 185/65 R15 będzie odpowiedni dla Twojego auta, skorzystaj z naszego konfiguratora.

Sprawdź również tegoroczne wyniki dla rozmiaru 205/65 R16 

lub dowiedz się więcej na temat zimowych testów ADAC 2019.

W najnowszym teście zimówek w rozmiarze 185/65 R15 przeprowadzonym przez ADAC udział wzięło 16 modeli opon. Wśród nich znalazły się produkty zarówno od popularnych marek premium, jak i tych reprezentujących klasę ekonomiczną. Każda opona badana była pod kątem właściwości jezdnych na suchej, mokrej, ośnieżonej oraz pokrytej lodem nawierzchni, komfortu akustycznego, żywotności, a także efektywności paliwowej. Na tej podstawie przyznawano ogólne noty od „bardzo dobra” po „niedostateczna”. 

Najwyższa ocena tradycyjnie nie pojawiła się w rankingu – ta wciąż przeznaczona jest dla modelu, który wyróżni się w przyszłości.

MiejsceModelOcena
1.Dunlop SP Winter Response 2dobra (gut)
2.Kleber Krisalp HP3dobra (gut)
3.Pirelli Cinturato Winterdobra (gut)
4.Continental WinterContact TS860zadowalająca (befriedigend)
5.Hankook Winter i*cept RS2zadowalająca (befriedigend)
6.Michelin Alpin A4zadowalająca (befriedigend)
7.Falken Eurowinter HS01zadowalająca (befriedigend)
8.Vredestein Snowtrac 5zadowalająca (befriedigend)
9.Goodyear UltraGrip 9zadowalająca (befriedigend)
10.Nokian WR D4zadowalająca (befriedigend)
11.Gislaved Euro*Frost 6zadowalająca (befriedigend)
12.Kumho WP51 Wintercraftzadowalająca (befriedigend)
13.Viking WinTechzadowalająca (befriedigend)
14.Sava Eskimo S3+dostateczna (ausreichend)
15.Toyo Snowprox S943niedostateczna (mangelhaft)
16.Davanti Wintouraniedostateczna (mangelhaft)

W najlepszej trójce znalazły się dwa modele klasy premium (Dunlop i Pirelli) oraz jeden z segmentu średniego (Kleber) - im przyjrzymy się nieco bliżej.

Dunlop SP Winter Response 2

Gdyby nie John Boyd Dunlop i jego pomysł napompowania opon w rowerku jego synka, dzisiejszy świat motoryzacji wyglądałby zgoła inaczej. Po 140 latach od tego wydarzenia, marka sygnowana nazwiskiem wynalazcy wciąż jest innowacyjna. Model Dunlop SP Winter Response 2, choć nie należy do nowości na nadchodzący sezon, to nie miał sobie równych w tegorocznym teście ADAC.

Opona otrzymała 2,1 punktów rankingowych, co jest znakomitym wynikiem, bo w tym przypadku im mniej, tym lepiej. Model był bezkonkurencyjny w kategorii jazdy po śniegu, choć podobne noty w tym zakresie otrzymały także propozycje od marek Nokian i Sava. Dunlop SP Winter Response 2 jest także najlepszy w aspekcie zużycia paliwa. Specjaliści z automobilklubu wyróżnili go również za wyjątkowo dobre efekty w jeździe po mokrej nawierzchni oraz za zachowanie na suchej drodze.

Jeśli chodzi o słabe strony ogumienia, to można do nich zaliczyć komfort akustyczny, ale jest to ogólna tendencja w zimówkach. Żadne testowane ogumienie nie otrzymało oceny wyższej niż zadowalająca, a propozycja marki Dunlop i tak wypada bardzo dobrze na tle konkurencji.

Sukces modelu jest efektem dopracowanego projektu. Konstrukcja została pomyślana w taki sposób, by naciski wewnątrz opony rozkładały się równomiernie, a karkas nadmiernie się nie odkształcał. Dzięki temu poprawie uległy osiągi w dużym stopniu decydujące o kosztach eksploatacji ogumienia - wydłużyła się jego żywotność, a opory toczenia są niższe


Nie zapomniano także o bieżniku wyposażonym w zwiększające przyczepność rowki, lamele oraz centralne żebro, dostosowane nawet do najtrudniejszych, zimowych warunków

Kleber Krisalp HP3

Miejsce drugie na podium przypadło w udziale oponie Kleber Krisalp HP3, która jest chwalona nie tylko przez badaczy z ADAC, ale i przez codziennych testerów – czyli kierowców jeżdżących na tym modelu. Aż 99% naszych klientów, którzy kupili to ogumienie, poleca je innym.


Ogólna nota punktowa przyznana tej oponie to 2,3 („dobra”). Warto podkreślić, że jest to model klasy średniej, któremu udało się wyprzedzić czołowych producentów z segmentu premium. O drugiej pozycji zadecydowały przede wszystkim parametry jazdy na mokrej i ośnieżonej nawierzchni, gorsze niż w przypadku propozycji marki Dunlop. Kleber Krisalp HP3 okazał się za to lepszy pod względem trakcji na suchej drodze oraz trwałości.

Opona ta cechuje się wyjątkową mieszanką gumową, przygotowaną specjalnie pod kątem zimowych warunków. Jest ona odpowiednio elastyczna w niskich temperaturach, a także skutecznie wspomaga auto podczas hamowania – również na lodzie. Rozkład lameli i rowków na kierunkowym bieżniku ma natomiast za zadanie zapobiegać utracie przyczepności, nawet przy zmiennej pogodzie.

Pirelli Cinturato Winter

Jako trzecia i ostatnia notę „dobra” otrzymała opona Pirelli Cinturato Winter. To, co od razu rzuca się w oczy, patrząc na oceny cząstkowe przyznane przez ADAC, to zrównoważone osiągi. W większości kategorii model otrzymał bardzo podobne noty, a jego ocena ogólna to 2,3. Wśród jego największych zalet niemieccy specjaliści wymieniają jazdę po suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, co tylko potwierdza doskonałe wyważenie właściwości tego ogumienia.

W porównaniu do wcześniej wymienionych modeli Pirelli Cinturato Winter otrzymał odrobinę niższe noty w kategorii żywotności oraz efektywności paliwowej. Ale za to pod względem generowanego hałasu włoska opona znalazła się na miejscu numer jeden. Nie dziwi więc, że komfort jazdy jest jednym z najlepiej ocenianych parametrów również przez naszych klientów.

Pozytywne recenzje możliwe są dzięki kierunkowemu bieżnikowi, który doskonale sprawdza się zimą. Lamele o zróżnicowanym kształcie nie tylko poprawiają przyczepność, ale i stabilność oraz precyzję prowadzenia podczas manewrowania. Rozszerzające się rowki mają być natomiast rozwiązaniem problemu akwaplanacji, szczególnie dokuczliwej późną jesienią oraz wczesną wiosną.


Opony do zadań specjalnych

Trzy najlepiej ocenione opony musiały wykazać się znakomitymi parametrami we wszystkich badanych aspektach – w innym razie ich pozycja w rankingu, liczona na podstawie średniej ważonej, byłaby znacznie niższa. A jakie modele poradziły sobie najlepiej w poszczególnych kategoriach?

Jazda na suchej nawierzchni: Kleber Krisalp HP3 (2,1 pkt), Michelin Alpin A4 (2,2 pkt), Dunlop SP Winter Response 2 (2,3 pkt);

Jazda na mokrej nawierzchni: Continental WinterContact TS860 (1,8 pkt), Dunlop SP Winter Response 2 (1,9 pkt), Goodyear UltraGrip 9 (1,9 pkt);

Jazda po śniegu: Dunlop SP Winter Response 2 (1,9 pkt), Sava Eskimo S3+ (1,9 pkt), Nokian WR D4 (2,0 pkt);

Jazda po lodzie: Davanti Wintoura (2,2), Michelin Alpin A4 (2,3 pkt), Nokian WR D4 (2,3 pkt), Gislaved Euro*Frost 6 (2,3 pkt), Sava Eskimo S3+ (2,3 pkt), Viking WinTech (2,3 pkt);

Komfort akustyczny: Pirelli Cinturato Winter (2,6 pkt), Continental WinterContact TS860 (2,6 pkt), Gislaved Euro*Frost 6 (2,6 pkt), Toyo Snowprox S943 (2,6);

Efektywność paliwowa: Dunlop Winter Response 2 (1,6 pkt), Davanti Wintoura (1,6 pkt), Nokian WR D4 (1,7 pkt);

Żywotność: Michelin Alpin A4 (1,5 pkt) – jedyna nota „bardzo dobra” przyznana w ocenach cząstkowych.

Za sprawą dobrze dobranych opon jazda w zimowych warunkach będzie łatwiejsza.

Czym kierować się podczas wyboru nowych opon?

Poszukiwania zacząć należy od ustalenia, jaki rozmiar ogumienia pasuje do naszego samochodu. Jest to czynnik, który w przyszłości będzie miał wpływ na poziom naszego bezpieczeństwa, a już na samym etapie doboru opon zawęzi nieco liczbę dostępnych modeli. Kolejnym krokiem jest ustalenie, w jakich okolicznościach będziemy przeważnie wykorzystywać nowy komplet – na autostradzie, w przestrzeni miejskiej, a może poza głównymi drogami. Znaczenie ma także to, czy preferujemy spokojną jazdę, czy raczej poruszamy się dynamicznie i z dużą prędkością.

Na uwadze warto mieć również opinie kierowców, którzy przetestowali dane ogumienie i podzielili się swoimi doświadczeniami. Podobnie jest z testami przeprowadzanymi przez niezależne organizacje, które pokazują obiektywne właściwości danych modeli.