Jak co roku ADAC przeprowadziło testy opon letnich, sprawdzając, które z nich są godne polecenia. W zestawieniu na rok 2020 znalazło się dwanaście modeli z różnych segmentów cenowych, które badane były pod kątem osiągów. Tym razem specjaliści z niemieckiej organizacji przyjrzeli się ogumieniu w rozmiarze 235/55 R17, dlatego jeżeli jesteś właścicielem np. vana lub średniego SUV-a, to ten ranking powstał z myślą o Tobie i Twoim bezpieczeństwie.

W zależności od wersji i wyposażenia auta, opony w rozmiarze 235/55 R17 montowane są m.in. w modelach: Audi Q3, Ford Galaxy, Ford Kuga, Mercedes Klasy V, Volvo V60 czy VW Tiguan.

Pamiętaj, żeby przed zakupem opon upewnić się, że dany rozmiar na pewno pasuje do Twojego pojazdu. Jeżeli nie masz pewności, możesz skorzystać z naszego narzędzia doboru opon do samochodu. Przydać może Ci się także kalkulator zamienników opon.

Opony w rozmiarze 235/55 R17 pasują m.in do Volkswagena Tiguana.Opony w rozmiarze 235/55 R17 pasują m.in do Volkswagena Tiguana.

Dlaczego testy ADAC są istotne?

Skrót ADAC bardzo często przewija się przez portale poświęcone motoryzacji, co z całą pewnością nasila się tuż przed rozpoczęciem sezonu letniego lub zimowego w branży oponiarskiej. Wynika to z faktu, że ta niemiecka organizacja od lat regularnie przeprowadza testy ogumienia, których wyniki uznaje się za jedne z najbardziej rzetelnych oraz opiniotwórczych.

Automobilklub ADAC zdobył zaufanie kierowców dzięki przemyślanej metodologii badań, która zakłada, że dobra opona musi radzić sobie w każdych, typowych dla danego sezonu warunkach. W przypadku ogumienia letniego sprawdzane jest zachowanie na suchej oraz mokrej nawierzchni, parametry związane z komfortem jazdy i głośnością, a także opory toczenia i odporność na ścieranie. Poddawany próbom model w żadnej z kategorii nie może wypaść źle, jeżeli końcowa opinia ma być pozytywna. Punkty przyznawane są w skali od 1 do 5, a poszczególnym osiągom przypisywana jest różna waga. Im niższa nota, tym lepiej, zgodnie z niemieckim systemem oceniania. Co istotne na przebieg testów nie mają wpływu producenci, a opony kupowane są u ogólnodostępnych dystrybutorów.

W tym roku ADAC przetestował także opony w rozmiarze 225/40 R18. Sprawdź, które modele wypadły najlepiej.

Kto okazał się najlepszy?

W tegorocznym zestawieniu aż 11 na 12 testowanych modeli otrzymało pozytywne noty końcowe, z czego cztery szczególnie wybiły się na tle konkurencji. Były to Michelin Primacy 4, Bridgestone Turanza T005, Maxxis Premitra HP5 oraz Pirelli Cinturato P7. Zostały one nagrodzone notą dobrą, natomiast pozostałe siedem uznano za zadowalające.

Opony ze środka stawki – Hankook Ventus Prime 3, Semperit Speed-Life 2 SUV, Yokohama BluEarth RV-02, Continental EcoContact 6 i Esa+Tecar Spirit Pro zakończyły zmagania z bardzo podobnymi wynikami punktowymi. Minimalnie gorzej poradziły sobie modele Kumho Ecsta HS51 oraz Kleber Dynaxer HP3. Tylko Laufenn S-Fit EQ nie spełnił oczekiwań, co poskutkowało zaopiniowaniem go jako niedostateczny, co równa się brakowi rekomendacji.

Wyniki testów ADAC dla opon w rozmiarze 235/55 R17 zamieszczamy poniżej.

Model
PunktacjaNota
Michelin Primacy 4
1,9
dobra
Bridgestone Turanza T005
2,1
dobra
Maxxis Premitra HP5
2,3
dobra
Pirelli Cinturato P7
2,3
dobra
Hankook Ventus Prime 3
2,7
zadowalająca
Semperit Speed-Life 2 SUV
2,7
zadowalająca
Yokohama BluEarth RV-02
2,7
zadowalająca
Continental EcoContact 6
2,8
zadowalająca
Esa+Tecar Spirit Pro
2,8
zadowalająca
Kumho Ecsta HS51
3,0
zadowalająca
Kleber Dynaxer HP3
3,3
zadowalająca
Laufenn S-Fit EQ
5,0
niedostateczna

Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach

Parametrem, który został uznany za najważniejszy jest jazda po mokrej nawierzchni. Stanowi on aż 40% oceny końcowej. W tym zakresie sześć opon poradziło sobie całkiem dobrze, z czego najlepiej oceniono produkty marki Michelin i Kumho. Pod wglądem osiągów na suchym asfalcie bezkonkurencyjna okazała się opona Pirelli Cinturato P7. Bardzo dobrze wypadły też propozycje od Bridgestone’a oraz ekonomicznego Maxxisa.

Co ciekawe modele z najwyższą średnią punktów, poza zwycięzcą, niewypadły najlepiej pod względem komfortu jazdy oraz emitowanego hałasu. W tej kategorii zdecydowanie lepsze noty otrzymały opony z drugiej połowy stawki, w tym najlepiej oceniona Yokohama BluEarth RV-02.

Dużo bardziej wyrównane okazały się wyniki badania wpływu poszczególnych modeli na zużycie paliwa. Aż dwie opony – Continental EcoContact 6 oraz Bridgestone Turanza T005, zostały nagrodzone notą bardzo dobrą, niezmiernie rzadko przyznawaną przez ADAC. Tym bardziej cieszy fakt, iż w ostatniej grupie osiągów – odporności na zużycie, aż cztery modele otrzymały wyróżnienie, które odzwierciedla najwyższa ocena. Były to kolejno: Michelin Primacy 4, Semperit Speed-Life 2 SUV, Continental EcoContact 6 oraz Esa+Tecar Spirit Pro. Może to oznaczać, że producenci opon wzięli do serca kwestie ekologii i stawiają na rozwiązania, które przedłużają żywotność opon oraz poprawiają ekonomię jazdy.

KategoriaNajwyżej ocenione modele
Zachowanie na suchej nawierzchni
Pirelli Cinturato P7 (1,7 pkt); 
Bridgestone Turanza T005 (1,9 pkt); 
Maxxis Premitra HP5 (1,9 pkt);
Zachowanie na mokrej nawierzchni
Michelin Primacy 4 (2,2 pkt);
Kumho Ecsta HS51 (2,2 pkt); 
Bridgestone Turanza T005 (2,3 pkt);
Komfort jazdy/ głośność
Yokohama BluEarth RV-02 (2,1 pkt); 
Michelin Primacy 4 (2,3 pkt); 
Continental EcoContact 6 (2,3 pkt);
 Laufenn S-Fit EQ (2,3 pkt)
Wpływ na zużycie paliwa
Continental EcoContact 6 (1,2 pkt);
Bridgestone Turanza T005 (1,4 pkt);
Kleber Dynaxer HP3 (1,8 pkt);
Odporność na ścieranie
Michelin Primacy 4 (1,0 pkt);
Semperit Speed-Life 2 SUV (1,0 pkt);
Continental EcoContact 6 (1,0 pkt);
Esa+Tecar Spirit Pro (1,0 pkt);


Imponujący debiut Michelin Primacy 4

Ten model od kultowego, francuskiego producenta po raz pierwszy pojawił się w zestawieniu ADAC i od razu wskoczył na pierwsze miejsce. 

Jest zasługa zrównoważonych osiągów – dobrych i bardzo dobrych we wszystkich aspektach składających się na ogólną ocenę. Największą zaletą Primacy 4 okazała się wysoka odporność na zużycie, osiągnięta dzięki udoskonalonej mieszance gumowej, a także optymalnemu rozłożeniu nacisków. Guma ściera się wolno i równomiernie, dlatego okres eksploatacji znacząco się wydłuża.

Propozycja francuskiej marki pokonała konkurencję także w zakresie jazdy na mokrej nawierzchni. Jest to zasługa technologii EverGrip oraz rzeźby bieżnika zaprojektowanej z myślą o odprowadzaniu jak największej ilości wody spod kół.

Ponownie doceniony Bridgestone Turanza T005

W ubiegłym roku specjaliści ADAC przyjrzeli się japońskiemu modelowi w rozmiarze 185/65 R15, ostatecznie honorując go mianem zwycięzcy. Tym razem opona Bridgestone znalazła się na drugim, ale wciąż zaszczytnym miejscu, okazując się najbardziej ekonomiczną propozycją z całej najlepszej czwórki. Jest to zasługa karkasu, który poprawia stabilność opony i zwiększa precyzję prowadzenia, a przy tym obniża opory toczenia.

Ogumienie to doskonale sprawdziło się także na mokrej nawierzchni. Nacięcia w strefie barkowej efektywnie współpracują z rowkami wzdłużnymi, tak aby auto mogło zachować jak najlepszą trakcję podczas deszczowych dni. Dla zachowania bezpieczeństwa woda na bieżąco wyrzucana jest na zewnątrz opony. Przyczepność poprawia również innowacyjna technologia Nano-Pro-Tech.


Zrównoważona Pirelli Cinturato P7

O wysokiej pozycji tego modelu zadecydowały przede wszystkim najlepsze wyniki w jeździe po suchej nawierzchni – w końcu jest to model o sportowym zacięciu. 

Wzmocnione barki oraz centralnie umieszczone bloki bieżnika gwarantują bezpieczne i pewne podróżowanie – i to nie tylko podczas jazdy na wprost, ale i przy pokonywaniu zakrętów. Nie oznacza to, że model nie radzi sobie na mokrej nawierzchni – jest wręcz przeciwnie. Ochrona przed aquaplaningiem to zasługa sieci rowków, dzięki którym nawet letnie ulewy nie pogorszą precyzji prowadzenia auta.


Czym kierować się przy zakupie opon letnich?

Testy organizacji takich jak ADAC są doskonałą wskazówką dla osób stojących przed wyborem nowego kompletu opon. Zwłaszcza, że pozwalają one na porównanie konkretnych parametrów i w efekcie dopasowanie opony do swoich potrzeb. W zależności od stylu jazdy czy rodzaju tras, które wybieramy najczęściej, ogumienie powinno mieć inną charakterystykę.

Cennych informacji dostarczają także badania przeprowadzane przez prasę motoryzacyjną, np. AutoBild, Auto, Motor und Sport albo Autozeitung. Nie bez znaczenia są też opinie kierowców – te znajdziesz na naszym portalu. Osoby, które miały okazję przez dłuższy czas eksploatować opony i wystawiać je na różnego rodzaju próby, są najsurowszymi sędziami. Podstawową informacją, którą należy ustalić na początku poszukiwań, zawsze powinien być jednak rozmiar.