Prawie wszystkie, nawet te najtańsze modele samochodów, wyposażone są współcześnie w systemy wspomagające jazdę, jak chociażby w tytułową technologię ABS. Skrót ten zauważyć można na desce rozdzielczej naszego auta, ale czy wiemy, co oznacza jego brak lub nagłe pojawienie się? W tym artykule odpowiemy na pytania budzące największe wątpliwości w związku z czujnikiem ABS.

kontrolka ABS na desce rozdzielczejNa desce rozdzielczej zauważyć można skrót „ABS” lub charakterystyczny symbol systemu.

Każdemu kierowcy może przydarzyć się niefortunna sytuacja, wymagająca nagłego, wręcz awaryjnego hamowania. Może być ona spowodowana wymuszeniem pierwszeństwa, pojawieniem się przeszkody, czy ryzykiem wpadnięcia w poślizg, co naturalnie warunkuje zmianę toru jazdy. Gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca to intuicyjna reakcja, dzięki której auto nie uderza w poprzedzający pojazd czy innego uczestnika ruchu drogowego. Jak w takich wypadkach zachowuje się układ ABS? Co to zmienia w technice jazdy? To stosunkowo proste.

Co to jest ABS?

To pytanie wciąż zadaje sobie wielu mniej zorientowanych w branży motoryzacyjnej kierowców. Odpowiedź nie jest trudna, układ ABS (skrót ten oznacza Anti-Lock Braking System) to system zapobiegający blokowaniu się kół w trakcie hamowania. Został opracowany czterdzieści lat temu w Niemczech, a współcześnie jest już obowiązkowym wyposażeniem nowych modeli samochodów na terenie Unii Europejskiej, produkowanych od 1 lipca 2004 roku.

Najnowsze generacje ABS-ów są projektowane tak, aby przede wszystkim nie dopuścić do utraty stabilności pojazdu podczas hamowania. Ten elektroniczny system wspomagania jest w autach niezbędny – uszkodzenie czujnika ABS skutkuje nie tylko zmniejszeniem komfortu jazdy, to usterka realnie zagrażająca również bezpieczeństwu. Skoro wiemy już, do czego służy, przyjrzyjmy się teraz temu, w jaki sposób funkcjonuje.

Co robi ABS i jak hamować, aby działał?

Niewątpliwą zaletą jest prostota użytkowania systemu ABS. Co to oznacza? Podczas awaryjnego hamowania nie należy zbytnio komplikować sprawy – naciska się pedał hamulca do oporu, trzymając go aż do momentu całkowitego zatrzymania auta. System ABS odczyta silne oraz gwałtowne użycie hamulca jako sygnał do wykonania możliwie najszybszego, bezpiecznego zatrzymania pojazdu.

Pod żadnym pozorem nie należy wówczas wpadać w dezorientację i ściągać nogi! Im stabilniej będziemy trzymać ją na hamulcu, tym lepiej wykorzystamy potencjał systemu wspomagającego.

BMW na drodzeAwaryjne hamowanie często zdarza się podczas szybkiej jazdy.

Jak działa ABS – to warto wiedzieć!

Zasada działania systemu ABS jest prosta. Funkcjonowanie mechanizmu opiera się na pulsacyjnym manipulowaniu siłami hamowania tak, aby utrzymać koło na granicy poślizgu. Budowa ABS nie jest przesadnie skomplikowana, choć w nowszych autach zdecydowanie zwiększa się ilość elektroniki nim zarządzającej. W jego skład wchodzą: modulator ciśnienia, czujnik prędkości obrotowej na każdym kole i dedykowany sterownik.

Wbrew powszechnie powtarzanej opinii, Anti-Lock Braking System nie został wymyślony do skracania drogi awaryjnego zatrzymywania auta, ale przede wszystkim do utrzymania stabilności i kontroli. Niemniej jednak może on poprawiać efektywność hamowania. ABS potrafi wyraźnie skrócić odległość potrzebną do zatrzymania pojazdu.

Kontrolka ABS – co oznacza?

Prawidłowe działanie elektronicznego systemu wspomagania hamowania ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Jeżeli kontrolka ABS-u pojawia się na chwilę w fazie rozruchu, wszystko działa prawidłowo.

kontrolka ABSKontrolka ABS paląca się na czerwono oznacza awarię.

Gdy świeci się nieustannie podczas jazdy, to pierwszy sygnał, że układ jest uszkodzony. Przyczyna może tkwić, chociażby w niesprawności któregoś z elementów składowych. Innym objawem popsutego czujnika ABS może być blokada kół podczas nagłego zwalniania auta. Mimo ogólnej prostoty układu jego samodzielna naprawa jest trudna i problematyczna, więc jeśli przytrafiła się nam awaria lub mamy wrażenie, że sensory nie działają prawidłowo, to powinniśmy pilnie odwiedzić serwis.

ABS w aucie a hamowanie zimą

Elektroniczny asystent może trochę inaczej funkcjonować przy niższych temperaturach. Jak działa ABS zimą? Różnica jest widoczna szczególnie w trakcie jazdy po oblodzonej drodze. Sterująca układem pompa ABS uaktywnia się wtedy przy bardzo małych prędkościach, nawet przy lekkim użyciu hamulca.

Uruchomienie się systemu ABS na bardzo śliskiej nawierzchni może poskutkować nieznacznym wydłużeniem się drogi hamowania. Mimo wszystko zdecydowanie poprawia się wtedy kontrola nad samochodem, co wpływa na bezpieczeństwo.