Prawie wszystkie, nawet te najtańsze modele samochodów wyposażone są współcześnie w systemy wspomagające jazdę. Technologie ABS oraz ESP to tylko najpopularniejsze z nich. Często widzimy te skróty w opisach samochodów, ale czy wiemy, czym są, do czego służą i jak działają? W tym artykule odpowiemy na pytania budzące największe wątpliwości.

Systemy wspomagania jazdy.

Systemy wspomagania jazdy.

ABS – co to jest?

„Czym właściwie jest ABS?” – to pytanie wciąż zadaje sobie wielu mniej zorientowanych w branży motoryzacyjnej kierowców. Odpowiedź nie jest trudna, układ ABS (Anti-Lock Braking System) to system zapobiegający blokowaniu się kół w trakcie hamowania. Został opracowany czterdzieści lat temu w Niemczech, a współcześnie jest już obowiązkowym wyposażeniem nowych modeli samochodów na terenie Unii Europejskiej.

Najnowsze generacje ABS-ów są projektowane tak, aby przede wszystkim nie dopuścić do utraty stabilności pojazdu podczas hamowania. Ten elektroniczny system wspomagania jest w autach niezbędny uszkodzenie czujnika ABS skutkuje nie tylko zmniejszeniem komfortu jazdy, to usterka realnie zagrażająca również bezpieczeństwu.

Skoro wiemy już do czego służy, przyjrzyjmy się teraz temu, w jaki sposób funkcjonuje.

ABS – jak działa?

Zasada działania systemu ABS jest prosta. Funkcjonowanie mechanizmu opiera się na pulsacyjnym manipulowaniu siłami hamowania tak, aby utrzymać koło na granicy poślizgu. Wbrew powszechnie powtarzanej opinii, Anti-Lock Braking System nie został wymyślony do skracania drogi awaryjnego zatrzymywania auta. Niemniej jednak może on poprawiać efektywność hamowania. ABS potrafi wyraźnie skrócić odległość potrzebną do zatrzymania pojazdu, którego kierowca nieumiejętnie wykonuje manewr. Mechanizm prymarnie odpowiada za coś innego, jego zadaniem jest poprawa kierowalności i stabilności samochodu w trakcie zwalniania.

Czujnik ABS.

Czujnik ABS i jego zasada działania.

Jak sprawdzić czujnik ABS?

Prawidłowe działanie elektronicznego systemu wspomagania hamowania ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Jeżeli kontrolka ABS-u świeci się nieustannie, oznacza to, że układ jest uszkodzony. Innym objawem popsutego czujnika ABS może być blokada kół podczas nagłego zwalniania. Budowa systemu ABS jest skomplikowana – dlatego, jeśli przytrafiła się nam awaria lub mamy wrażenie, że sensory nie działają prawidłowo, to powinniśmy pilnie odwiedzić serwis.

Jak hamować z ABS?

Niewątpliwą zaletą układu ABS jest prostota jego używania przez kierowcę. Jak hamować z ABS-em? Należy nie komplikować zbytnio sprawy i nacisnąć pedał hamulca do oporu i trzymać go aż do momentu całkowitego zatrzymania auta. System ABS odczyta silne oraz gwałtowne użycie hamulca jako sygnał do wykonania możliwie najszybszego, bezpiecznego zatrzymania pojazdu. Zadaniem kierowcy jest zablokowanie kół, natomiast technologia dba o to, żeby utrzymywać koło na granicy poślizgu.

Hamowanie z systemem ABS.

Hamowanie z ABS w zimie

Elektroniczny asystent może trochę inaczej funkcjonować zimą. Różnica w działaniu jest widoczna szczególnie w trakcie jazdy po oblodzonej drodze. Sterująca układem pompa ABS uaktywnia się wtedy przy bardzo małych prędkościach, nawet przy lekkim użyciu hamulca. Uruchomienie się systemu ABS na bardzo śliskiej może poskutkować wydłużeniem się drogi hamowania. Zagrożeniem jest wówczas również możliwość częściowej utraty kontroli nad autem.

ESP – co to jest?

Jeżeli działanie ABS-u wciąż dla wielu kierowców jest zagadnieniem niejasnym, to sposób funkcjonowania systemu ESP dla sporej ilości osób wciąż pozostaje swoistą „wiedzą tajemną”. Dlatego spieszymy z wyjaśnieniami dla tych mniej zaznajomionych z technologią:

ESP to elektroniczny program stabilizacji jazdy. Technologia początkowo była dodawana wyłącznie do aut z segmentu premium, jednak wraz z jej postępującym rozwojem zaczęto ją stosować również do tańszych, najpopularniejszych modeli samochodów. Od 2011 roku elektroniczny program stabilizacji jazdy jest obowiązkowym wyposażeniem pojazdów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej.

Układ ESP ogranicza ryzyko występowania niebezpiecznych sytuacji podczas jazdy. Czujniki systemu wykrywają niebezpieczeństwo poślizgu na jego początkowym etapie i zapobiegają mu. Stabilizator ułatwia utrzymanie właściwego toru jazdy. Szczególnie przydaje się w trakcie poruszania po śliskim podłożu lub w czasie wykonywania gwałtownych manewrów.

Elektroniczny program stabilizacji w aucie.

Jak działa ESP?

ESP – zasada działania.

Układ stabilizacji toru jazdy w samochodzie to niezwykle pomocna dla kierowców technologia. Na podstawie danych zebranych przez rozmieszczone w samochodzie czujniki, system kontroluje trakcję oraz tor jazdy pojazdu. Gdy auto zaczyna poruszać się w innym kierunku, niż mogłoby to wynikać z manewrów kierownicą, kontrola trakcji ESP przyhamowuje poszczególne koła i redukuje moment obrotowy silnika. Przywraca w ten sposób kierowcy panowanie nad pojazdem. Efektem wszelkich działań wykonywanych przez system jest stabilizacja toru jazdy.

ESP na śniegu

Układ ESP w samochodzie powinien być włączony prawie zawsze, niezależnie od pory roku.

Co oznacza zapalona kontrolka ESP? Sygnalizuje, że system wspiera poczynania kierującego. Część kierowców jest zdania, że ESP przeszkadza im podczas jazdy na śniegu. Niechęć do technologii mającej ułatwiać jazdę w niebezpiecznych warunkach może dziwić. Zwłaszcza zimą stabilizacja toru jazdy zdecydowanie jest przydatna. Zdroworozsądkowe zaufanie zaawansowanej technologii może pozwolić uniknąć części niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Tylko w skrajnych sytuacjach wyłączenie systemu stabilizacji toru jazdy może okazać się dobrym pomysłem. Kontrola trakcji nie jest wskazana podczas jazdy w głębokim śniegu lub błocie. Technologia utrudnia także poruszanie się na łańcuchach oraz uniemożliwia „rozbujanie” zakopanego samochodu.