Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Łańcuchy śniegowe do ciężarówek

aktualizacja: 29 listopada 2018
mgr inż. Dariusz Wojdas

Łańcuchy śniegowe w autach ciężarowych mogą być stosowane zarówno w pojazdach drogowych poruszających się po drogach asfaltowych, jak i w autach budowlanych oraz ciężarowo-terenowych poruszających się po ośnieżonych lub oblodzonych drogach, czy nawet bezdrożach. Odpowiednie łańcuchy przeciwślizgowe mogą być też stosowane do jazdy w terenie, gdy nie ma śniegu ani lodu – np. po błocie i glinie.


Rozmiary łańcuhów należy dopasować do rodzaju pojazdu lub rozmiaru ogumienia.

Łańcuchy śniegowe do ciężarówek

Możliwość zastosowania łańcuchów na koła ciężarówki jest uzależniona od konstrukcji samochodu w okolicach kół jezdnych, a szczególnie w okolicach kół kierowanych. Nałożone łańcuchy muszą mieścić się w nadkolu i nie mogą ocierać o żadne elementy samochodu  (m.in. przewody hamulcowe, przewody elektryczne czy drążki układu kierowniczego), nawet przy maksymalnym skoku zawieszenia i największym możliwym skręcie kół kierowanych.

Łańcuchów nie możemy zakładać, gdy samochód ciężarowy jest unieruchomiony w zaspie śnieżnej lub na zalodzonym podjeździe (tylko nieliczne łańcuchy umożliwiają ich założenie bez najeżdżania). Nawet, gdy posiadamy łańcuchy, które można montować bez najeżdżania, wymaga to dociągania po kilkudziesięciu metrach jazdy. Podczas ruszania po unieruchomieniu w zaspie śnieżnej lub na zalodzonym podjeździe, „świeżo założone" łańcuchy mogą ulec uszkodzeniu, ponieważ nie zdążą się ułożyć i odpowiednio naciągnąć.

Cervino podwójne
Pewag Cervino Ring podwójny (fot. pewag.pl).

Zakładanie łańcuchów na koła ciężarówki

Ogólna procedura zakładania łańcuchów najazdowych w samochodzie ciężarowym jest następująca. Należy odpowiednio rozłożyć łańcuch na kole jezdnym, a następnie najechać kołem na łańcuch (koło musi wykonać około ¼ obrotu). Kolejnym krokiem jest zapięcie łańcucha na kole i ostrożne przejechanie kilkudziesięciu metrów. Następnie trzeba dociągnąć ręcznie łańcuch i normalnie przejechać kilkaset metrów, skontrolować, czy łańcuch się nie zluzował i ewentualnie go dociągnąć. Zakładanie łańcucha na jedno koło ciężarówki trwa około 8 minut pod warunkiem, że kierowca ma praktykę w ich zakładaniu. Zwyczajem dobrych kierowców powinno być trenowanie zakładania łańcuchów przed każdym sezonem zimowym.

Łańcuchy muszą być systematycznie kontrolowane pod względem zluzowania się na oponie oraz dociągane ręcznie, najlepiej co kilkanaście kilometrów. Zluzowane mogą ocierać się i/lub uderzać o inne elementy samochodu, co z kolei może spowodować poważne uszkodzenia nie tylko auta, ale także łańcuchów. Ich rozerwanie może wywołać poważne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego.

Jazda po asfaltowej drodze (bez śniegu i lodu) dłuższa niż kilkaset metrów może całkowicie zniszczyć łańcuchy śniegowe, więc należy je zakładać i zdejmować w bezpośredniej bliskości zaśnieżonej lub oblodzonej drogi. Samochód z założonymi łańcuchami na suchej drodze asfaltowej ma bardzo małą przyczepność, trzeba zatem szczególnie uważać przy pokonywaniu krótkich łączników asfaltowych.

Aby nie uszkodzić łańcuchów śniegowych, nie należy przekraczać prędkości 50 km/h oraz nie dopuszczać do poślizgu napędowego kół/blokowania kół podczas hamowania. Należy hamować oraz przyśpieszać bardzo delikatnie i w podobny sposób wykonywać skręty.

Łańcuchom śniegowym nie służy działanie takich systemów jak ABS, ASR/TCS czy ESP. Dobry kierowca – jeżeli istnieje taka możliwość – może pozwolić sobie na wyłączenie tych systemów. A gdy wspomagacze są aktywne, należy tak prowadzić pojazd, aby nie zaczęły działać, ponieważ mogą doprowadzić do zniszczenia łańcuchów śnieżnych.

Cervino Ring i Austro super wzmocnione
Pewag Cervino Ring i Pewag Austro Super wzmocniony (fot. pewag.pl).

Jakie łańcuchy śniegowe wybrać?

Podział łańcuchów ze względu na zastosowanie:

  • śniegowe – na drogi publiczne, np. Pewag Astro-Light, Pewag Cervino Ring,
  • śniegowe z kolcami  – drogi publiczne Skandynawii, np. Pewag "norweski" z kolcami,
  • antypoślizgowe – terenowe i militarne, np. Pewag Austro Super wzmocniony, Pewag Unimove TT, Pewag Erzber.

Łańcuchy antypoślizgowe mogą być stosowane nie tylko zimą, gdy na asfalcie zalega śnieg i lód, ale także w jeździe terenowej.

Podział łańcuchów ze względu na warunki pracy:

  • do warunków lekkich (tylko śnieg), np. Pewag Astro-Light,
  • do warunków średnio-ciężkich (śnieg i lekki teren), np. Pewag Cervino Ring,
  • do warunków ciężkich (śnieg i średni teren), np. Pewag Austro Super wzmocniony,
  • do warunków bardzo ciężkich (śnieg, odśnieżanie i trudny teren), np. Pewag Unimove TT,
  • do warunków militarnych, np. Pewag Erzberg.

Podział łańcuchów ze względu na przekrój ogniw:

  • kwadratowy,
  • prostokątny np. Pewag Unimove TT.

Podział łańcuchów ze względu na grubość ogniw:

  • 6 mm – np. Pewag Astro-Light,
  • 7 mm – np. Pewag Cervino Ring,
  • 8 mm – np. Pewag Unimove TT,
  • 10 mm – np. Pewag Austro Super wzmocniony,
  • 12 mm – np. Pewag Erzberg.

Podział łańcuchów ze względu na siatkę jezdną:

  • siatka prostokątna, np. Pewag "norweski" z kolcami,
  • siatka czworokątna ,(np. rombowa, ukośna rombowa),
  • siatka sześciokątna, np. Pewag Unimove TT.

Im sekcja w siatce jezdnej ma więcej boków, tym lepsza stabilność i kierowalność. Najgorszą kierowalność i stabilność mają siatki prostokątne bez kolców.

Podział ze względu na ilość sekcji w siatce jezdnej:

  • mała ilość sekcji, np. Pewag Astro-Light, Pewag Cervino Ring,
  • średnia ilość sekcji, np. Pewag Austro Super wzmocniony,
  • duża ilość sekcji, np. Pewag Unimove TT,
  • bardzo duża ilość sekcji, np. Pewag Erzberg.

Im gęstsza siatka, tym lepsza trakcja, stabilność, kierowalność oraz komfort jazdy (mniej drgań). Można również przyjąć, że im więcej "łańcucha w łańcuchu", tym większa wytrzymałość.

Podział łańcuchów ze względu na montaż:

  • łańcuchy nienajazdowe (do warunków lekkich), np. Pewag Astro-Light,
  • łańcuchy najazdowe.

Norweskie z kolcami
Pewag "norweski" z kolcami (fot. pewag.pl).

Gdzie zakładać łańcuchy w poszczególnych pojazdach i zestawach pojazdów?

Przed przystąpieniem do używania łańcuchów należy zapoznać się z instrukcją samochodu oraz instrukcją łańcuchów, a także trzymać się ściśle zapisów tam zawartych, które są nadrzędne do ogólnych zaleceń zawartych w niniejszym artykule.

Skuteczność łańcuchów przy zimowych oponach jest większa, szczególnie gdy droga jest oblodzona lub pokryta mocno ubitym śniegiem. Samo stosowanie łańcuchów nie wyeliminuje natomiast wszystkich problemów związanych z brakiem opon zimowych. Przed założeniem łańcuchów należy sprawdzić ciśnienie powietrza we wszystkich oponach, ponieważ po założeniu łańcuchów nie można już go skorygować.

Jeżeli mamy do czynienia z lekkimi warunkami śniegowymi, łańcuchy zakłada się na zewnętrznych kołach osi napędowej (przy podwójnych kołach osi napędowej ciężarówki potocznie nazywanych bliźniakami). W przypadku ciężkich warunków śniegowych łańcuchy należy założyć na oba koła bliźniaka. Podczas zakładania łańcuchów na wszystkie 4 koła osi napędowej możemy użyć 4 łańcuchów (po jednym na każde koło) lub 2 podwójnych łańcuchów (po jednym na oba koła bliźniacze), których zakładanie jest o wiele łatwiejsze.

Oprócz zakładania łańcuchów na kołach osi napędowej ciągnika siodłowego wskazane jest założenie łańcuchów na przedostatniej osi naczepy, aby uniknąć problemów przy hamowaniu zestawem. Podczas poruszania się w wysokich górach, gdzie występują zakręty nawrotowe (tzw. serpentyny), powinno się też używać łańcuchów na przednich kołach ciągnika siodłowego, aby nie wystąpiły problemy z jego kierowalnością.

W przypadku ciężarówki z przyczepą, oprócz zakładania łańcuchów na kołach osi napędowej ciężarówki, wskazane jest założenie łańcuchów na tylnej osi przyczepy. W wysokich górach powinno się również używać łańcuchów na przednich kołach ciężarówki i na kołach kierowanych przyczepy, ponieważ pozwala to uniknąć trudności z kierowalnością.

W samochodach z napędem więcej niż jednej osi (6x4 lub 8x4) łańcuchy powinno się zakładać na wszystkie koła napędowe, aby wykluczyć problemy z trwałością układu rozdziału napędu. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby łańcuchy założyć na wszystkie koła – zwiększy to kierowalność.

Samochody z napędem wszystkich osi (4x4, 6x6 i 8x8) powinny mieć założone łańcuchy na wszystkie osie, aby zniwelować trudności z kierowalnością i trwałością układu rozdziału napędu.

Erzberg i Unimove TT
Pewag Erzberg i Pewag Unimove TT (fot. pewag.pl).

W przypadku, gdy dysponujemy samochodem z napędem dwóch osi (4x4, 6x4 i 8x4), a posiadamy łańcuchy jedynie na jedną oś pojazdu, po założeniu łańcuchów (na jedną oś) należy włączyć blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego, który różnicuje prędkość obu osi napędowych. Zapewni to odpowiednią trakcję i zapobiegnie uszkodzeniu międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Stosowanie łańcuchów na jednej osi napędowej (gdy samochód ma dwie osie napędowe) jedynie nieznacznie zwiększa skuteczność trakcyjną pojazdu, a wprowadza większe obciążenie dla układu przeniesienia napędu i dla samych łańcuchów. 

Gdy dysponujemy samochodem z napędem trzech lub czterech osi (6x6, 8x6 i 8x8), a mamy tylko łańcuchy na jedną oś pojazdu, pod względem trakcyjnym nie ma potrzeby zakładania łańcuchów. Gdy samochód o trzech lub więcej osiach napędzanych nie jest w stanie się poruszać, założenie łańcuchów tylko na jedną oś napędową nic nie da, a może doprowadzić do awarii układu rozdziału napędu i/lub uszkodzenia łańcuchów.

Kilka przydatnych uwag do jazdy na śniegu i lodzie

  • opony zimowe zapewniają średnio dwa razy większą trakcję, niż ogumienie letnie, oraz minimalizują konieczność używania łańcuchów śniegowych,
  • samochody z łańcuchami na osi napędowej mają o około połowę wyższą trakcyjność niż auta z oponami zimowymi, zatem poprawa trakcji jest niewielka,
  • auta z łańcuchami na osi napędowej mają o około 3 razy wyższą trakcyjność niż samochody z oponami letnimi, tym samym poprawa trakcji jest znaczna,
  • przy zastosowaniu opon zimowych, napęd na dwie osie bez łańcuchów może być bardziej skuteczny trakcyjnie niż napęd tylko jednej osi z łańcuchami. Może się okazać, że tam gdzie wjedziemy samochodem z napędem dwóch osi i oponami zimowymi, nie wjedziemy autem z napędem jednej osi i łańcuchami.

Automatyczne łańcuchy śniegowe

Firma Volvo stosuje rozwiązanie Skid Protection NSV w swoich ciężarówkach i jest ono przydatne nie tylko w warunkach zimowych, ale i terenowych. Pomaga zarówno przy przyśpieszaniu, jak i hamowaniu oraz cofaniu. Umożliwia poruszanie się pojazdu z prędkością do 50 km/h, czyli tyle, ile można poruszać się z klasycznymi łańcuchami. Załączenie łańcuchów jest uruchamiane przyciskiem w kabinie kierowcy i nie wymaga nawet zatrzymania samochodu.

system skid protection
Schemat działania systemu Skid Protection NSV w ciężarówkach Volvo (fot. volvo.com).

Rozwiązanie NSV składa się z dwóch obrotowych siłowników hydraulicznych (po jednym na każde koło), które montuje się w nadkolach osi napędowej. Siłowniki po aktywacji obniżają ramiona z obrotowymi tarczami i zaczynają nimi obracać. Na każdej tarczy jest zamontowanych 6 łańcuchów, które są podrzucane pod jadące koło w taki sposób, że zawsze jeden łańcuch jest pod kołem. Rozwiązanie zwiększa trakcję, ale nie zwiększa stabilności oraz kierowalności i jest stosowane tylko na kołach napędowych niekierowanych.

 

Sprawdź naszą ofertę opon ciężarowych

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz