Na etapie nauki jazdy autem wiedza i praktyka, jak ruszać samochodem są podstawą. Bez nich nie uda się wprawić pojazdu w ruch. Opanowanie tej niełatwej sztuki nowicjuszom za kierownicą może zająć trochę czasu, ale nabranie doświadczenia jest bardzo pomocne. Co warto wiedzieć? Wiele kwestii poruszyliśmy w naszym artykule. 

kobieta za kierownicą auta trzymająca drążek zmiany biegówRuszanie samochodem na początku nauki jazdy może sprawiać kłopot. 

Ruszanie z miejsca to technika, którą prędzej czy później opanuje każdy kierowca, nawet jeśli na początku wydaje się to trudne do wyczucia. Z czasem, gdy zdobywa się doświadczenie, zaczyna się dostrzegać sygnały wysyłane przez samochód, które stopniowo zastąpią nerwowe zerkanie na obrotomierz. Dlatego najważniejsza jest cierpliwość i pewność siebie. Jeśli połączymy je z nauką odpowiednich odruchów, to płynne ruszanie samochodem przestanie stanowić jakikolwiek problem.

Ruszanie autem – na jakie elementy auta zwrócić uwagę?

Ruszanie autem to najbardziej podstawowa umiejętność, jaką musi nabyć nowy kierowca. W końcu będzie ją wykorzystywał w trakcie każdej, nawet najkrótszej podróży. Warto więc poświęcić trochę czasu na jej opanowanie i wyćwiczenie u siebie odpowiednich odruchów.

Na początek należy zapoznać się z podstawowymi elementami samochodu, które będą niezbędne w trakcie ruszania:

  • Pedały sprzęgła i gazu umieszczone skrajnie po lewej oraz prawej stronie przy podłodze, pod kierownicą. Sprzęgło odpowiada w samochodzie za odłączanie układu napędowego od kół. Dzięki temu możliwa jest kontrola pracy silnika czy skrzyni biegów. Pedał gazu za to pozwala w tym przypadku zwiększać obroty silnika.
  • Skrzynia biegów również jest elementem niezbędnym podczas manewru ruszania, choć dla kierowcy jej użytkowym fragmentem jest sam drążek lub wajcha.
  • Obrotomierz, który zwłaszcza początkującym osobom za kółkiem pomaga określić poziom pracy silnika. Doświadczeni kierowcy na ogół bazują w tej kwestii już na wyczuciu.

Jak ruszyć samochodem krok po kroku?

Ruszanie autem to wieloetapowa czynność, która w miarę nabierania doświadczenia i obycia się z autem zaczyna przebiegać coraz płynniej i intuicyjnie. Z początku każdy ruch wydaje się skomplikowany, a kolejne kroki wymagają dużej koncentracji, jednak z czasem kierowca uczy się wyczuwać reakcje pojazdu, co pozwala na bardziej swobodne i pewne manewrowanie. Ostatecznie, umiejętność ta staje się niemal automatyczna, umożliwiając mu skupienie się na otoczeniu i sytuacji na drodze.

Jak ruszyć autem manualnym?

  1. Pierwszym etapem, jeszcze przed samym ruszeniem, jest oczywiście uruchomienie silnika i przygotowanie się do jazdy. Jak prawidłowo przeprowadzić obie te operacje opisywaliśmy już w naszym poprzednim poradniku.
  2. Sam manewr ruszania z miejsca rozpoczynamy od wciśnięcia pedału sprzęgła, czyli tego umieszczonego skrajnie po lewej stronie. Przytrzymujemy go stabilnie lewą stopą.
  3. Następnie należy zmienić pozycję drążka na skrzyni biegów na bieg pierwszy. W tym celu przesuwamy go (uwaga, koniecznie przy wciśniętym sprzęgle!) na pozycję skrajnie lewą w górnym rzędzie. To najczęstsze ustawienie fabryczne dla pierwszego biegu, ale warto spojrzeć także na inskrypcję znajdującą się na głowni drążka. Ruszanie z dwójki czy wyższych biegów także jest możliwe, choć zdecydowanie niezalecane.
  4. Gdy ustawimy już pierwszy bieg, można skupić się na ruszaniu z gazem. W początkowym ustawieniu lewa noga powinna dociskać do oporu sprzęgło, a prawa być lekko zawieszona nad pedałem gazu. Następnie należy w skoordynowany sposób delikatnie zmniejszać nacisk na sprzęgło z równoczesnym dodawaniem gazu. Nie należy się z tym spieszyć, chodzi w końcu o płynność pracy, a nie zerwanie asfaltu spod kół.

Ruszanie samochodem z automatyczną skrzynią biegów

Automatyczne skrzynie biegów w swoim założeniu mają ułatwiać kierowcy jazdę. Podobnie jest więc z ruszaniem, które nie wymaga w tym przypadku kontrolowania sprzęgła. Automaty na ogół posiadają 4 podstawowe tryby: R – bieg odpowiedzialny za cofanie, N – pozycja neutralna, P – parkowanie oraz D – odpowiedzialny za jazdę do przodu. I to właśnie ten ostatni tryb będzie nam w tym przypadku potrzebny.

Jak ruszyć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

  1. Wciskamy pedał hamulca i przekręcamy kluczyk w stacyjce.
  2. Uruchamiamy silnik i ustawiamy tryb D.
  3. Następnie zwalniamy hamulec i naciskamy pedał gazu, a samochód ruszy przed siebie. Nie musimy w tym przypadku martwić się obrotami ani zwalnianiem sprzęgła, warto jednak zadbać o płynność przyspieszania i pamiętać, że lewa noga powinna spoczywać na podstopnicy.

Jak ruszać samochodem bez szarpania?

W tym celu powinniśmy obserwować wskazówkę obrotomierza lub odpowiedzialny za to wyświetlacz. Momentem kluczowym będzie wskazanie około 1500-2000 obrotów na minutę. Gdy osiągniemy ten moment, możemy na ok. pół sekundy wstrzymać odpuszczanie sprzęgła, wciąż delikatnie dodając gazu. Dzięki temu samochód ruszy płynnie bez szarpnięcia, spowodowanego przedwczesnym odpuszczeniem nacisku. Następnie możemy dodać nieco gazu i zwolnić do końca sprzęgło. Gdy samochód już ruszy, można zmienić bieg na wyższy i kontynuować jazdę.

Dynamiczne ruszanie autem

W niektórych sytuacjach na drodze, jak ruszanie autem na światłach, potrzebujemy nieco dynamiczniej wystartować, nawet jeśli odbywa się to kosztem płynności. Także włączając się do ruchu na zatłoczonym odcinku, gdzie przerwy między pojazdami są stosunkowo niewielkie. W takim wypadku należy szybciej zwolnić sprzęgło, wyprowadzając pedałem gazu samochód na wyższe obroty (w okolicach 3000 obr./min. w przypadku aut z silnikiem benzynowych, około 2500 obr./min. w dieslach). Wymaga to jednak wprawy, warto więc najpierw potrenować na placu, z dala od innych samochodów.

Jak ruszać autem pod górkę?

Choć większość kursantów uważa, że technika ruszania pod górkę wprowadzona jest jedynie dla utrudnienia egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B, to wcale nie jest to tak nieprzydatna umiejętności. Co więcej, opanowanie ruszania samochodem pod wzniesienie przydaje się nie tylko w górach, ale także w codziennym ruchu miejskim. Jak prawidłowo wykonać ten manewr?

Ruszanie z ręcznego nie różni się znacząco od standardowego podejścia. Przede wszystkim główna różnica polega na tym, że samochód zatrzymany jest hamulcem ręcznym, który uniemożliwi ruszenie bez jego zwolnienia.

W pierwszej kolejności należy zaciągnąć hamulec, wcisnąć sprzęgło i ustawić pierwszy bieg. Następnie kładziemy prawą rękę na dźwigni hamulca, a lewą na kierownicy. Jak wyczujemy sprzęgło, zaczynamy je odpuszczać i wciskać gaz, a gdy poczujemy charakterystyczne drżenie pod pedałem dodajemy mocniej gazu, a następnie zwalniamy powoli dźwignię hamulca. Można pozwolić na nieco wyższe obroty (ok. 2500 ob./min.) niż w przypadku zwykłego ruszania, tak żeby samochód nie stoczył się po zwolnieniu hamulca ręcznego.

Ruszanie samochodem krok po kroku w zimie

W okresie zimowym zbyt dynamiczne ruszanie, podobnie jak gwałtowne hamowanie samochodem, nie jest zalecane – to jedna z naczelnych zasad. Taki manewr doprowadzi do buksowania się kół, czyli ich niekontrolowanego obracania się w miejscu. Jeżeli dojdzie do niego na ośnieżonej nawierzchni, pod spodem utworzy się lód, który znacznie zmniejszy przyczepność. Specjaliści polecają ruszanie na półsprzęgle z pierwszego biegu bez użycia gazu.

Warto poświęcić trochę czasu na doskonalenie tej techniki przy nauce jazdy samochodem krok po kroku. Dzięki temu łatwiej będzie opanować płynne startowanie, unikając szarpania oraz sytuacji, w których silnik gaśnie. Gdy poczujemy, że koła zaczęły się toczyć, możemy delikatnie wcisnąć pedał gazu.

Jak ruszyć autem z głębokiego śniegu? Zaleca się delikatne zmienienie położenia samochodu poprzez skręt kierownicą w lewo i prawo, co pozwoli odzyskać przyczepność. Drugą techniką jest rozbujanie pojazdu, czyli podjeżdżanie i swobodne staczanie się na zasadzie huśtawki. Gdy i to nie pomaga, warto spróbować umieścić pod kołami, np. matę, karton, czyli coś co poprawi przyczepność.