Menu

Informacje

Opony ciężarowe – jakie powinno być prawidłowe ciśnienie?

Publikacja: 25 stycznia 2019
| OPONEO.PL

Motocykl, osobówka czy samochód ciężarowy – rodzaj pojazdu nie ma znaczenia, ponieważ wszystkich obowiązuje jedna zasada: ciśnienie w oponach należy kontrolować regularnie. Jednak to kierowcy ciężarówek powinni najdokładniej przyglądać się swoim oponom. Optymalne ciśnienie jest dla nich podstawą komfortowej pracy, a trudne warunki (dalekie trasy i znaczne obciążenie) przyspieszają proces naturalnego uchodzenia powietrza z ogumienia.

Jak zadbać o idealne ciśnienie w oponach ciężarowych?

Ciśnienie w oponach

Ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane regularnie. W przypadku aut osobowych zaleca się kontrolować je raz w miesiącu lub przed dłuższą trasą,. W intensywnie eksploatowanych kołach ciężarowych warto robić to znacznie częściej – przynajmniej raz na dwa tygodnie.

Kontrolę poziomu ciśnienia należy wykonywać na zimnych oponach, kilkadziesiąt minut po zakończeniu jazdy. Dlaczego dopiero wtedy? Wpływ temperatury na ciśnienie w oponach samochodowych to około 0.1 bara na 10˚C, dlatego tylko wtedy mamy pewność, że poziom powietrza jest idealny.

Przy tej okazji, warto ocenić także stan techniczny kół. Nawet najmniejszy defekt opony, felgi lub zaworu może być przyczyną szybszego uchodzenia powietrza.

Poziom ciśnienia w kołach zapasowych również wymaga regularnego sprawdzania.

Prawidłowy poziom ciśnienia w oponach to klucz to bezpiecznego podróżowania każdym pojazdem.

Jakie powinno być ciśnienie w oponach ciężarowych?

Ciśnienie w oponach ciężarowych musi być dostosowane do masy ładunku, prędkości pojazdu oraz innych warunków użytkowania.

Pamiętaj, aby było ono dostosowane do zaleceń producenta. Dla mniejszych autokarów zalecane ciśnienie to zazwyczaj około 5 barów, natomiast duże przyczepy i tylne osie autobusów przegubowych wymagają aż 9 barów. Szczegółowe wartości zawsze znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu i to tymi zaleceniami należy się kierować.

Pomiar ciśnienia w oponie.

Ile atmosfer w oponach?

Producenci opon często dostarczają materiały, w których również można znaleźć właściwe poziomy ciśnienia, zależne od typu pojazdu, jego osi oraz obciążeń. Aby szybko odnaleźć „idealne ciśnienie” warto skorzystać z sieci. W internecie można znaleźć także odpowiednie przeliczniki i kalkulatory. Łatwo dostępna powinna być tam również tabela ciśnienia dla konkretnego modelu.

Wszelkich korekt ciśnienia najbezpieczniej jest dokonywać w specjalnej klatce, która chroni przed groźnymi skutkami ewentualnego wybuchu opony.

Ciśnienie w oponach ciężarowych – zbyt małe a zbyt duże

Niewłaściwe ciśnienie w oponach okazuje się jedną z najczęstszych przyczyn ich awarii i pogorszenia osiągów. Od prawidłowego poziomu powietrza zależy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także trwałość samego ogumienia. Zbyt niskie ciśnienie powoduje nierównomierne zużywanie się opony – bark eksploatuje się wtedy szybciej niż część centralna. Może dochodzić również do tarcia ogumienia o obręcz, co z kolei prowadzi do uszkodzenia stopki, czyli miejsca styku z felgą. Nieodpowiednie ciśnienie w oponach ciężarowych wiąże się również z ryzykiem przegrzania i „rozwulkanizowania się” gumy.

Natomiast za duże ciśnienie wiąże się z pogorszeniem właściwości jezdnych, słabszym tłumieniem nierówności oraz krótszym czasem użytkowania ogumienia. Opony „przepompowane” są także bardziej podatne na przecięcie lub przebicie. Zbyt wysokie ciśnienie przekłada się również na szybsze zużywanie się zawieszenia pojazdu. Związane jest to bezpośrednio ze słabszym absorbowaniem nierówności – wszelkie wstrząsy i wibracje przenoszą się na elementy zawieszenia.

Trzeba mieć na uwadze, że wszystkie te czynniki mogą doprowadzić do uszkodzenia ładunku, awarii samochodu lub nawet wypadku drogowego.

Podziel się
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA