Stary akumulator albo zużyty olej silnikowy zawierają substancje, które są szkodliwe dla środowiska, dlatego nie wolno wyrzucać ich do zwykłego kosza na śmieci. Zatem co zrobić z tymi odpadami, aby zostały odpowiednio zabezpieczone, a następnie poddane recyklingowi albo utylizacji? Podpowiadamy! 

kosz na śmieciStarych akumulatorów oraz przepracowanego oleju silnikowego nie wolno wyrzucać do śmieci.Zużycie akumulatora

Akumulator jest magazynem energii, który po pierwsze umożliwia rozruch samochodu, a po drugie dostarcza prąd do elementów takich jak światła, wycieraczki czy zaawansowane gadżety samochodowe. To także dzięki niemu, stojąc w korku możemy słuchać radia lub korzystać z funkcji podgrzewania foteli, a kiedy wyłączymy silnik mamy pewność, że autoalarm działa. Może się jednak zdarzyć, że urządzenie odmówi posłuszeństwa i konieczna będzie jego wymiana, a wówczas powinniśmy zadać sobie pytanie o to, co zrobić ze starym akumulatorem.

W samochodach najczęściej wykorzystywany jest akumulator kwasowo-ołowiowy. Ołów, rtęć, kadm i roztwór kwasu siarkowego – to tylko kilka przykładów szkodliwych dla środowiska substancji, jakie mogą znajdować się w jego wnętrzu. Z tego względu niewłaściwe składowanie zużytego akumulatora może prowadzić do poważnego w skutkach zatrucia gleby czy wód gruntowych. Następnie niebezpieczne pierwiastki, w tym metale ciężkie, mogą trafić do naszego organizmu, chociażby z żywnością, negatywnie wpływając na nasze zdrowie.

Uwaga! Szczególną ostrożność należy zachowywać także podczas przenoszenia akumulatora, z którego może wylać się żrący elektrolit.

Gdzie oddać stary akumulator

Z akumulatorami należy obchodzić się roztropnie i zawsze zgodnie z zaleceniami producenta. Jednak nie taki diabeł straszny, jak go malują. Zużyty akumulator jest bowiem bogatym źródłem cennych surowców, które można poddać recyklingowi. Odzyskowi podlegają m.in. metale i tworzywa sztuczne.

Starych akumulatorów nie wolno wyrzucać do kosz– grozi za to kara grzywny. Zgodnie z prawem nie powinniśmy mieć jednak problemu, aby przekazać je dalej. Każdy, kto wprowadza do obrotu akumulator, ma obowiązek zbierania, właściwego przechowywania oraz przekazywania do recyklingu zużytych urządzeń – mówi o tym ustawa o bateriach i akumulatorach. Najważniejsze dla kierowców jest w tym to, że sprzedawca detaliczny zobowiązany jest do odbioru zużytego akumulatora od klienta.

Oznacza to, że kupując nowy akumulator, powinniśmy oddać sprzedawcy stare urządzenie. Jeżeli tego nie zrobimy, przyjdzie nam zapłacić opłatę depozytową, wynoszącą 30 złotych. Aby odzyskać pieniądze musimy w ciągu 30 dni dostarczyć stary akumulator.

dwa nowe akumulatory samochodoweKupując nowy akumulator stary powinniśmy oddać sprzedawcy.

Czy mój olej silnikowy jest do wymiany?

Właściwa utylizacja jest niezwykle ważna także w przypadku oleju silnikowego. Jego główne zadanie to dbanie o prawidłową, a jednocześnie długą i wydajną pracę jednostki napędowej. Składa się na to smarowanie i utrzymywanie w czystości, zapobieganie powstawaniu rdzy czy wpływ na prawidłową temperaturę pracy silnika.

Olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie, dlatego trzeba pamiętać o utrzymywaniu jego optymalnego poziomu oraz o regularniej wymianie. W innym przypadku nie będzie dobrze pełnił swoich funkcji, co skutkować może poważną awarią silnika, której naprawa może mocno uszczuplić nasz budżet.

Wymiana oleju silnikowego

Częstotliwość wymiany oleju, podobnie jak jego rodzaj i klasę, określa producent auta. W starszych modelach zazwyczaj zaleca się wymianę co 10-15 tys. przejechanych kilometrów, natomiast w nowszych okres ten wydłuża się nawet do 30-50 tys. km (w przypadku stosowania tzw. olejów long life). Jednak teoria i praktyka niekoniecznie pokrywają się w tej kwestii, dlatego mechanicy często rekomendują, aby nie czekać do górnej granicy, kiedy stary olej silnikowy nie będzie już oferował pełni swoich początkowych właściwości.

Warto wiedzieć, że optymalny okres eksploatacji oleju może różnić się nie tylko w zależności od samochodu, ale i naszego stylu oraz częstotliwości jazdy. Jeżeli poruszamy się głównie po mieście i pokonujemy małe odległości przyjmuje się, że wymiany należy dokonywać raz w roku, przykładowo przy okazji przeglądu auta.

Najwygodniejszym sposobem na wymianę oleju jest oddanie sprawy w ręce fachowca. W profesjonalnym warsztacie albo serwisie zaopatrzymy się nie tylko we właściwie dobrany olej, ale i przy okazji wymienimy filtry. Można oczywiście też samemu podjąć się tego zadania, ale wcześniej należy wyposażyć się w odpowiednie narzędzia oraz zadbać, aby podczas pracy nie doszło do zanieczyszczenia środowiska naturalnego.

butelki z olejem silnikowymZużyty olej musi być odpowiednio przechowywany, a następnie poddany utylizacji.

Gdzie utylizować olej silnikowy?

Olej silnikowy, nawet w małej ilości, może prowadzić do skażenia gleby i wód gruntowych – podobnie jak w przypadku akumulatora. Co więcej, spalany w niewłaściwych warunkach prowadzi do silnego zanieczyszczenia powietrza, m.in. związkami manganu, ołowiu i siarki. Te wszystkie elementy przekładają się na nasze zdrowie, dlatego przepracowany olej musi zostać właściwie zutylizowany. Niedopuszczalne jest jego ponowne wykorzystywanie, chociażby do konserwacji sprzętów czy drewna, a tym bardziej palenie go w piecu.

Jeżeli wymiana została zlecona mechanikowi, nie musimy zastanawiać się, gdzie oddać zużyty olej silnikowy. W tej sytuacji to warsztat powinien przekazać odpad do utylizacji

Co zrobić ze starym olejem silnikowym, jeżeli sami dokonaliśmy wymiany? Przede wszystkim płyn musimy zlać do szczelnego pojemnika. Odpowiednio opisaną butelkę można spróbować oddać na stacji benzynowej albo w warsztacie, ale tym razem nie ma gwarancji, że płyn zostanie od nas odebrany. W tej sytuacji najrozsądniejsze jest przekazanie przepracowanego płynu do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), zajmującego się niebezpiecznymi odpadami. 

Będą zmiany!

Ministerstwo Rozwoju ma w planach zmianę ustawy dotyczącej gospodarki zużytymi olejami. Nowelizacja ma dotyczyć m.in. utworzenia systemu zbiórki olejów zużytych, a także wprowadzenia opłaty depozytowej podczas ich zakupu. Dzięki temu Ministerstwo chce wpłynąć na ograniczenie praktyk niezgodnych z prawem, w tym m.in. używania olejów odpadowych do ogrzewania budynków. Przede wszystkim ma to jednak poprawić jakość powietrza.