O numerze VIN zazwyczaj przypominamy sobie podczas kontroli technicznej pojazdu albo kiedy mamy zamiar wymienić nasze auto na nowy model. Sprawdzamy, dlaczego jest on tak ważny, a także co można z niego wyczytać.
Numer VIN samochodu służy do jego identyfikacji.
Czym jest numer VIN?
Numer VIN (ang. Vehicle Identification Number) to unikalny ciąg znaków przypisany do pojazdów dopuszczonych do ruchu drogowego. Potocznie określany jest także jako numer nadwozia. Służy on do identyfikacji danego pojazdu i jest nadawany tylko raz – przez producenta. Zatem nawet jeżeli zmienia się właściciel np. samochodu, a wraz z nim tablice rejestracyjne, VIN pozostaje w pierwotnej formie.
Od początku lat 80. nadaje się standaryzowany numer VIN, który składa się z 17 znaków. Pośród nich nie znajdziemy liter I, O, Q czy znaków specjalnych, ponieważ przy ich odczycie łatwo o błąd. Zanim zaczęto stosować się do normy, producenci wykorzystywali odmienne oznaczenia, które dzisiaj spotkać można głównie w pojazdach zabytkowych. Wyjątkiem jest również sytuacja, w której za zgodą odpowiednich organów auto otrzymało nowy, skrócony VIN.
Czy wiesz, że…
Zgodnie z rozporządzeniem „Warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia” są sytuacje, kiedy numer VIN nie jest wymagany. Dotyczy to m.in. pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 stycznia 1995 r. oraz motocykli zarejestrowanych przed 1 stycznia 2003 r.
Dlaczego warto znać numer VIN pojazdu?
Po pierwsze dlatego, że VIN umożliwia łatwiejsze znalezienie części, które będą idealnie pasować do naszego auta. Co jednak najważniejsze, weryfikacja numeru VIN pozwala poszerzyć wiedzę na temat pojazdu. Chodzi nie tylko dane techniczne. Możemy prześledzić także jego historię, w tym ostatnio odnotowany przebieg lub informację o ubezpieczeniu.
Ten niepozorny ciąg cyfr powinien w szczególności zwrócić naszą uwagę, jeżeli planujemy zakup używanego samochodu. Sprawdź numer VIN, a dowiesz się, czy auto brało udział w wypadku, przechodziło naprawy gwarancyjne albo czy nie zostało zgłoszone jako kradzione. Dzięki temu unikniesz nietrafionej transakcji, a nawet problemów z policją. Trzeba jednak pamiętać, aby zawsze porównać VIN wybity w pojeździe z tym, wpisanym w dowód rejestracyjny. Bezwzględnie muszą być one identyczne.
Jak sprawdzić numer VIN, aby dowiedzieć się więcej o pojeździe? Pomoże nam w tym m.in. raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów, który można uzyskać za pośrednictwem Internetu. Również wiele witryn poświęconych motoryzacji oferuje tego typu usługę.
Numer VIN musi być czytelny.
Jak odczytać numer VIN?
Nie ma reguły, co do tego, gdzie znajdziemy numer VIN – poza dowodem rejestracyjnym i kartą pojazdu oczywiście. W zależności od producenta może być on umieszczony w okolicy silnika, pod przednią szybą (po stronie kierowcy) lub na elementach nadwozia – pod fotelami, w bagażniku, na słupku bocznym czy obudowie deski rozdzielczej. To tylko kilka z możliwych opcji.
Ważne jest, aby VIN pojazdu zawsze był możliwy do odczytania. Jeśli jest inaczej, przykładowo z powodu korozji lub zniszczenia podczas wypadku, musimy zwrócić się do Wydziału Komunikacji z wnioskiem o wydanie nowego numeru. Natomiast jeżeli otrzymujemy propozycję zakupu samochodu z nieczytelnym VIN-em powinniśmy zachować ostrożność. Być może pochodzi ono z kradzieży lub ma za sobą sporą renowację, co w razie potrzeby zweryfikujemy na komendzie policji.
Z czego się składa numer VIN?
Samochody produkowane na terenie Unii Europejskiej muszą mieć nadany numer VIN zgodny z normą ISO-3779, którą stosuje się także poza Starym Kontynentem. W związku z tymi wytycznymi numer VIN składa się z trzech sekcji:
- WMI (Word Manufacturing Identifie) – 3 znaki wskazujące producenta pojazdu,
- VDS (Vehicle Descriptor Section) – 6 znaków określających typ pojazdu,
- VIS (Vehicle Indicator Section) – 8 znaków identyfikujących konkretny pojazd.
Pierwsze znaki informują jakiej marki jest model i z jakiego regionu ona pochodzi. Przykładowo „J” na początku wskazuje na Japonię – „JH” to Honda, a „JS” to Suzuki. Dla polskich producentów przeznaczone są litery z przedziału SU-SZ.
W sekcji VDS zawarte są dane dotyczące serii, konstrukcji oraz wyposażenia samochodu. Producent koduje je w określony dla siebie sposób.
VIS to osiem znaków, z czego cztery ostatnie zawsze wyrażane są za pomocą cyfr. W zapisie charakterystycznym dla Ameryki Północnej, który w dużej mierze odpowiada europejskiemu, zazwyczaj na początku podawany jest rok produkcji, następny w kolejności jest kod fabryki. Wedle wzoru od 2010 roczniki wyrażane są kolejnymi literami A, B, C… (poza wcześniej wskazanymi wyjątkami – I, O, Q), więc auta z 2020 roku w numerze VIN wpisaną będą miały literę L. Ostatnie sześć znaków to numer seryjny pojazdu.