Dowiedz się, jak poprawnie dobierać zamienniki opon. Sprawdź wady i zalety stosowania zamienników. Przeczytaj artykuł i obejrzyj filmowy poradnik zmiany rozmiaru felg i opon. 

Czym są zamienniki opon? To ich alternatywne rozmiary, które można bezpiecznie zastosować w pojeździe. Zamienniki opon stosuje się, by zmienić niektóre parametry jazdy (np. długość drogi hamowania), poprawić wygląd pojazdu (większa średnica felg) albo poczynić oszczędności  - opony o mniejszej średnicy są zazwyczaj tańsze. W ramach wprowadzenia do tematu zobacz poniższy film:

1. Przy doborze zamienników wciąż mówi się o średnicy zewnętrznej. Co to właściwie jest?

/artykul/rozmiary-oponŚrednica zewnętrzna to całkowita wysokość opony, liczona od ziemi do górnej krawędzi (czoła bieżnika), wyrażona w milimetrach. Nie jest ona podana w sposób bezpośredni w zapisie rozmiaru.

Średnicę zewnętrzną opony, można obliczyć samodzielnie, korzystając ze wzorów podanych w artykule o rozmiarach opon lub korzystając z tabeli zamienników.

Średnica zewnętrzna opony wraz z pozostałymi parametrami użytkowymi
Średnica zewnętrzna opony wraz z pozostałymi parametrami użytkowymi.

2. Mam zamontowane oryginalnie (fabrycznie) opony 185/65 R14. Chciałbym zmienić felgi na większe (np. 15 calowe), a opony na szersze. Słyszałem, że po takich zmianach licznik może zacząć przekłamywać?

Zamienniki dobieramy w oparciu o generalną zasadę: średnica zewnętrzna opony nie powinna być większa o 1,5 procent ani mniejsza o 2 procent od średnicy zewnętrznej opony oryginalnej.

Działając zgodnie z tą zasadą, przekłamania prędkościomierza będą niewielkie, w przybliżeniu odpowiadać będą różnicy w średnicy naszego zamiennika w stosunku do opony oryginalnej.

Przykładowo – chcąc zwiększyć minimalnie szerokość opon przy zwiększeniu średnicy felgi o jeden cal najodpowiedniejszym będzie zastosowanie opony 195/55 R15. Średnica zewnętrzna tego zamiennika jest większa od opony oryginalnej o 0,1 procenta. Różnica wskazań prędkościomierza (przekłamania) jest zbliżona do różnicy pomiędzy średnicą zamiennika i opony oryginalnej i wynosi 0,8 procenta.

Pamiętajmy: Jeśli średnica zamiennika jest większa od średnicy opony oryginalnej - licznik będzie przekłamywał na minus: jadąc z rzeczywistą prędkością, np. 63 km/h, licznik pokaże 60). I odwrotnie - jeśli zamiennik jest mniejszy - licznik przekłamuje na plus.

Szerokość felgi Dopuszczalny rozmiar opony
4.5 135-175
5 145-185
5.5 155-195
6 165-205
6.5 175-215
7 185-225
7.5 195-235
8 205-245
8.5 215-255

 

Rozmiar opony Dopuszczalana szerokość felgi
165 Do 6
175 4.5-6.5
185 5-7
195 5.5-7.5
205 6-8
215 6.5-8.5
225 7-9
235 7.5-9.5
245 8-10
255 8.5-10.5

Dopuszczalne rozmiary opon w zależności od zastosowanych felg według Niemieckiego TÜV.

3. Jak szerokie opony mogę zastosować?

Szerokość opony zależy od szerokości felgi. Dopuszczalne rozmiary opon w zależności od zastosowanych felg według Niemieckiego TÜV, przedstawia powyższa tabela.

Zmiana szerokości opony powinna zawsze korespondować z odpowiednią zmianą wysokości profilu opony. W uproszczeniu, przyjmuje się, że wraz ze zmianą szerokości opony o jeden rozmiar, np. ze 185 na 195, profil opony również zmieniamy o jeden, np. z 65 na 60. I odwrotnie - zwężanie szerokości, oznacza zwiększanie profilu.

Przykład:

  • Rozmiar źródłowy - 185/65 R14,
  • Zamiennik szerszy - 195/60 R14,
  • Zamiennik węższy - 175/70 R14.

rozmiar opony niskoprofilowej
Jako zamienniki często są montowane opony niskoprofilowe.

4. Obecnie używam opon 205/65R15 95H czy mogę użyć opon 225/55R16 91H?

Nie. Jeżeli producent zaleca oponę o indeksie nośności 95, to nie wolno nam stosować opon o niższym indeksie.

Inekds nośności to maksymalna nośność danej opony w kilogramach. Przedstawiony jest za pomocą liczb, np. 91 oznacza, że maksymalne obciążenie na jedną oponę nie może przekroczyć 615 kg. Zawsze należy montować opony z indeksem nośności zalecanym przez producenta danego samochodu.

UWAGA: Bezwględnie należy dobierać opony o takim samym lub wyższym indeksie nośności, a nigdy o niższym!

Poszczególne etapy plus sizingu
Poszczególne etapy plus sizingu.

5. Co oznacza plussize1, plussize2, plussize3, czyli zwiększanie rozmiaru kół?

Jest to sposób na opisanie zakresu zmian rozmiarów w obrębie kół.

  • "Plusize 0" oznacza pozostanie w zakresie fabrycznego rozmiaru koła, szerokość opony zmienia się maksymalnie o 10 mm (np. ze 195 na 205), wartość profilu jedynie o 5, średnica felgi pozostaje bez zmian.
  • "Plusize 1" to zwiększenie szerokości opony o 10 mm, zmniejszenie profilu o 10 i zwiększenie średnicy felgi o 1 cal.
  • "Plusize 2" to szerokość opony powiększona o 20 mm, redukcja profilu o 20 i o 2 cale zwiększona średnica felgi.
  • "Plusize 3" to szerokość opony zwiększona o 30 mm, zmniejszenie profilu o 30 i zwiększenie rozmiaru felgi o 3 cale.

UWAGA: Założenia "plussizingu" są teoretyczne i nie uwzględniają specyfiki pojazdu. Dobierając zamienniki zawsze należy pamiętać o respektowaniu założeń: zgodność średnicy zewnętrznej opony, zgodność indeksów prędkości i nośności.

opona wzmocniona reinforced
Oznaczenie opony wzmocnionej.

6. Na czym polega zmniejszanie rozmiarów felg?

Sytuacje te najczęściej mają miejsce w sezonie zimowym w połączeniu z oponami zimowymi. Zasady obowiązują identyczne jak podczas zwiększania średnic felg, jednak dodatkowo należy upewnić się czy rozmiar zacisków i tarcz pozwala na zamontowanie mniejszej felgi.

Taka operacja daje możliwość zamontowania o opon o wyższym profilu i węższych, co bywa skuteczniejszym rozwiązaniem przy stosowaniu opon zimowych. Na takiej zamianie zyskuje przede wszystkim nasz portfel – ogumienie o mniejszej średnicy zazwyczaj jest tańsze. Czasami można usłyszeć, iż zmniejszenie rozmiaru opon zimowych wpłynie na polepszenie ich przyczepności w warunkach zimowych ze względu na zwiększony nacisku jednostkowego na cm2. Nie zaleca się zmniejszania rozmiaru ogumienia do szerokości bieżnika 205 mm. Korzyści wynikające z takiej operacji będą znikome a często może to spowodować pogorszenie przyczepności auta oraz pogorszenie funkcjonowania takich systemów jak np. ABS. W przypadku bieżników których szerokość wynosi powyżej 215 mm można rozważyć taką ewentualność pamiętając jednak o tym, iż funkcjonowanie wszystkich systemów w które wyposażone jest auto będzie optymalne tylko w przypadku zachowania oryginalnego – homologowanego przez producenta pojazdu ogumienia.

7. Na czym polega zmiana szerokości opon bez zmiany rozmiaru felg

Zmiana szerokości opony nie musi być zawsze powiązana ze zmianą rozmiaru felg. Należy jedynie pamiętać aby stosować się do obowiązującej zasady doboru zamienników według której zewnętrzna średnica opony może zwiększyć się o niecałe 2% w porównaniu do fabrycznego rozmiaru.

Wg starej zasady doboru zamienników (która zresztą może być cały czas stosowana) średnica zewnętrzna montowanej opony powinna być nie większa niż 1,5% i nie mniejsza niż 2 %. I tak np. zamiast opony 185/60 R15 możemy zastosować opony 195/55 (średnica mniejsza o ok. 1.3%) lub 205/55 (średnica o ok. 1% większa). Dla przykładu niedopuszczalne jest użycie opon o rozmiarach: 195/50 R15 (średnica mniejsza o 4.25%), 165/70R15 (średnica większa o 1,96%), 175/70R15 (średnica większa o 4,25%). Dopuszczalne jest natomiast zastosowanie opon węższych np. 175/65R15 podczas zachowania tolerancji +1,5/-2% różnicy w zewnętrznej średnicy opony.

W przypadku kiedy zastosujemy wyliczenie przedziału doboru zamienników dla rozmiaru 185/60R15 wg. nowych reguł zalecanych przez ETRTO od lipca 2003 r zmniejszy się ilość dostępnych zamienników. Wg. tej reguły zewnętrzna średnica opony musi zawrzeć się w przedziale +/- 3% pomiędzy średnicą zewnętrzną teoretyczną (projektową) oraz średnicą nominalną obręczy. Należy pamiętać, że nie jest to zwiększenie przedziału doboru zamienników do 3% tak jak jest to często błędnie podawane przez wyszukiwarki zamienników umieszczane na niektórych portalach branżowych.

Aby wyliczyć widełki doboru zamienników dla rozmiaru 185/60R15 należy posiadać takie dane jak zewnętrzna średnica teoretyczna (projektowa), nominalna średnica obręczy oraz podstawić wszystkie dane do specjalnego wzoru. Dokładne wyliczenia podano poniżej.

Nominalna średnica obręczy: 381 mm
Zewnętrzna średnica teoretyczna / projektowa: 603 mm
Minimalna dopuszczalna średnica: 603 - (222 x 3%) = 596,34
Maksymalna dopuszczalna średnica: 603 + (222 x 3%) = 609,66
Różnica: 222 mm

W przypadku stosowania starszej metody doboru zamienników bazującej bezpośrednio na wyliczeniach dla średnicy zewnętrznej w granicach +1,5/-2% uzyskujemy możliwość zamontowania zamiennika, którego średnica zewnętrzna mieści się w przedziale od 598,78 mm do 620,165 mm. Kiedy zastosujemy się do nowych zaleceń +3/-3% nasz przedział doboru zamienników zawęzi się do wartości od 596,34 mm do 609,66 mm. Oznacza to, iż zmniejszy się ilość możliwych do wyboru zamienników. Rozmiar 195/55R15 wypadnie zatem spośród możliwych zamienników.

Przy takich czynnościach należało by wziąć pod uwagę konsekwencje stosowania zamienników opon homologowanych na pojeździe. Użytkując szersze opony niskoprofilowe zyskujemy wprawdzie na przyczepności i lepszym prowadzeniu (niższa i sztywniejsza ścianka boczna opony), jednakże takie zmiany powodują również: wzrost możliwości wystąpienia zjawiska aquaplaningu przy niższych prędkościach, wzrost oporów toczenia opony, który przekłada się bezpośrednio na większe spalanie, mniejszy komfort jazdy oraz pogorszenie możliwości manewrowania pojazdu w miejscu. Należy pamiętać o tym aby szersze opony nie obcierały o nadkola przy pełnym skręcie kół.

Jedynie montaż odpowiednich opon homologowanych na pojeździe przez jego producenta może zapewnić optymalne bezpieczeństwo pojazdu. Montaż węższych opon może z kolei wpłynąć na pogorszenie ich przyczepności, mniejszą stabilność pojazdu w zakręcie spowodowaną zwiększeniem się profilu opony, wydłużenie drogi hamowania oraz na nieprawidłowe działanie systemu ABS zwłaszcza w przypadku opon zimowych.

Właśnie dlatego najlepsze jest pozostanie przy tej samej średnicy opony lub montaż opon o średnicy większej o jeden cal, jednak rozwiązania te nie oferują zbyt dużego wyboru rozmiarów.

Obliczanie zamienników dla rozmiaru 185/60R15:

    Średnica max. -2% +1,5% Średnica teoret./projektowa -3% +3%
185/60 R15 84 T/H
88 T/H
611 mm 598,78 mm 620,165 mm 603 mm 596,34 mm 609,66 mm
195/55 R15 85 T/H/V
89
603 mm OK 595 mm Za mała średnica zewnętrzna
205/55 R15 88 V/W 617 mm OK 607 mm OK
175/65 R15 84 T/H 619 mm OK 609 mm OK
195/50 R15 82 T/H
86 V
585 mm Za mała średnica zewnętrzna 577 mm Za mała średnica zewnętrzna
165/70 R15 82 623 mm Za duża średnica zewnętrzna oraz za niski indeks nośności 613 mm Za duża średnica zewnętrzna oraz za niski indeks nośności
175/70 R15 86 637 mm Za duża średnica zewnętrzna 627 mm Za duża średnica zewnętrzna

8. Założyłem opony niskoprofilowe o zwiększonej wytrzymałości (reinforced), jak dobrać ciśnienie użytkowe?

Opony wzmacniane posiadają wyższy, niż w przypadku standardowych opon, indeks nośności. Oznacza to, że mają możliwość zastosowania większego ciśnienia, co za tym idzie znoszą większe obciążenia.

W kwestii ciśnienia w niskoprofilowych zamiennikach opon, trudno o jednoznaczną, generalną zasadę. Powinniśmy przestrzegać zaleceń producenta pojazdu.

Tabelki z zalecanymi przez producenta rozmiarami opon oraz ich ciśnieniem roboczym możemy znaleźć w okolicach wlewu lub progu drzwi
Tabelki z zalecanymi przez producenta rozmiarami opon oraz ich ciśnieniem roboczym możemy znaleźć w okolicach progu drzw lub wlewu paliwa.

9. Jakie są zasady użytkowania opon o niższym profilu

Co powinieneś wiedzieć decydując się na montaż większych kół? O czym trzeba pamiętać użytkując opony o niższym profilu?

Zmieniając rozmiar opon pamiętaj by:

  • zachować wartość średnicy zewnętrznej koła (w tolerancji + 1,5 % lub -2 %),
  • zastosować ten sam bądź większy indeks prędkości,
  • zastosować ten sam bądź większy indeks nośności.

Więcej informacji o znaczeniu i obliczaniu średnicy zewnętrznej koła przeczytasz w artykule rozmiary opon lub oblicz korzystając z tabeli zamienników opon.

Tzw. "plus sizing" czyli stosowanie felg o większych średnicach, szerszych opon oraz zmniejszanie profilu opony jest obecnie jednym z najnowszych trendów na rynku. Opony niskoprofilowe to opony o profilu 55 lub niższym, z których to coraz częściej korzystają nawet fabryczni producenci samochodów. 

Sam wygląd to nie wszystko, jeśli chodzi o zalety "plus sizingu", do zalet dodać należy zwiększoną przyczepność w zakręcie (kosztem niestety komfortu), a także możliwość montowania wydajniejszych tarcz hamulcowych.

/artykul/opony-niskoprofilowe-wady-i-zaletySposób użytkowania opon niskoprofilowych jest nieco odmienny niż zwykłych opon (profile 60, 65, 70,75). Wynika to ze zmniejszonego obszaru elastyczności opony (powierzchnia boczna - profil - opony jest węższa). Innymi słowy bok opony jest znacznie sztywniejszy, niż w przypadku opon standardowych. Taka sytuacja powoduje utrudnioną wizualną kontrolę ciśnienia w oponie, zwłaszcza gdy opona jest konstrukcji o wzmocnionych ściankach bocznych (opony wzmacniane - reinforced, xl). Oznacza to, że NIE WIDAĆ nawet znaczącej utraty ciśnienie w oponie niskoprofilowej.

Kontroli ciśnienia w przypadku opon niskoprofilowych jest niezwykle ważna, ponieważ łatwo doprowadzić do uszkodzenia opony zwłaszcza w wyniku eksploatacji ze zbyt niskim ciśnieniem opony. Wartość ciśnienia w oponach należy utrzymywać taką, jak zalecił producent pojazdu.

Nie dopuszczaj do spadku ciśnienia w oponie poniżej wartości zalecanej przez producenta. Niższe ciśnienie to gorsza przyczepność, większe spalanie oraz większe opory toczenia. Jakie powinieneś mieć ciśnienie w swoim aucie, możesz sprawdzić w tabeli ciśnień, więcej o konsekwencjach jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem i o znaczeniu regularnej kontroli ciśnienia przeczytasz w artykule ciśnienie w oponach.

Utrudniona obserwacja ciśnienia w oponie niskoprofilowej. Zdjęcie górne - ciśnienie właściwe, zdjęcie dolne, ciśnienie obniżone
Utrudniona obserwacja ciśnienia w oponie niskoprofilowej. Zdjęcie górne - ciśnienie właściwe, zdjęcie dolne, ciśnienie obniżone.

10. Jakie są zalety zwiększania średnicy kół?

Zwiększenie przyczepności. Poziom poprawy przyczepności zależy w dużym stopniu od zmian profilu i szerokości opony. Dodatkowo, zwiększenie szerokości opony pomaga w skróceniu drogi hamowania na suchej drodze.

Poprawa reakcji i zachowania w zakręcie. Zwiększona średnica felg w połączeniu z mniejszym profilem opony pomaga zwiększyć prędkość bezpiecznego pokonywania łuków drogi, a także poprawia stabilność zachowania samochodu w zakręcie.

Poprawa estetyki. Większe felgi i szersze opony poprawiają wygląd samochodu.

Możliwość montażu większych tarcz hamulcowych. Zwiększenie średnicy felg, pozwala na montaż dużo większych tarcz hamulcowych i zacisków o większej ilości tłoczków. Takie modyfikacje w znacznym stopniu poprawiają efektywność naszego układu hamulcowego.

11. Jakie są wady zwiększania średnicy kół?

Koszty. Nowe felgi i nowe opony to zawsze spory wydatek, zwłaszcza że felgi o większej średnicy są droższe. Podobnie wygląda sprawa opon – niższy profil i większa szerokość bieżnika zmusza producenta do stosowania lepszych materiałów i bardziej skomplikowanych technologii, a to niesie za sobą zwiększenie ceny produktu finalnego.

Wzrost spalania. Szersze opony cechują się większymi oporami toczenia, co skutkuje zwiększonym spalaniem paliwa. Dodatkowo, gdy zastosowane felgi nie należą do klasy „lightweight”, mają one również negatywny wpływ na osiągi (spada przyspieszenie samochodu).

/artykul/osiagi-oponZwiększenie prawdopodobieństwa uszkodzenia opony i felgi. Niższa wysokość opony to większe szanse uszkodzenia jej samej, bądź felgi w czasie wpadnięcia w dziurę na drodze. Opony o niskim profilu są częściej narażone na uszkodzenia boków.

Pogorszenie komfortu. Zmniejszenie profilu opony powoduje zmniejszenie komfortu podczas jazdy. Nawet wtedy, gdy uda nam się zwiększając szerokość opony zachować jej wysokość oryginalnej dopuszczalnej tolerancji, to ze względu na sztywny bok opony niskoprofilowej i większy ciężar spowodowany szerokością modelu, komfort użytkowania opony radykalnie się zmniejszy

Zwiększenie podatności na koleiny. Zwiększona szerokość opony pogarsza pokonywanie kolein. Dodatkowo sztywniejsze boki niskoprofilowej opony, które są zaletą podczas precyzyjnego pokonywania zakrętów z większą prędkością, pogarszają możliwości pojazdu do wyjechania z kolein wpływając w dużym stopniu na pogorszenie bezpieczeństwa osób podróżujących autem

Wzrost głośności. To już kwestia kształtu i rodzaju bieżnika, ale prawie zawsze zwiększenie szerokości opony niesie za sobą zwiększenie hałasu toczenia ze względu na fakt, iż prześlizgujące się pomiędzy klockami bieżnika powietrze pokonuje dłuższą drogę

Zmniejszenie odporności na aquaplaning. Niższa i szersza opona to większa powierzchnia styku opony, czyli większa ilość wody którą bieżnik musi „wypompować” spod koła. Producenci starają się temu zapobiegać stosując bieżniki asymetryczne lub kierunkowe, które pozwalają na niezależne od siebie zaprojektowanie obu połówek bieżnika biorąc pod uwagę różne wymogi przed nimi stawiane. Zwiększenie szerokości opony powoduje często na podatność na możliwość wystąpienia zjawiska aquaplaningu.

Spadek przyczepności na zabrudzonej drodze. Zwiększeniu szerokości opony prawie zawsze towarzyszy wydłużenie drogi hamowania w przypadku hamowania na zabrudzonej lub zapiaszczonej.

12. Ostrożnie z doborem rozmiaru kół [przykład]

Dobierając inny rozmiar kół zachowaj szczególną ostrożność. W tym miejscu posłużymy się konkretnym przykładem. Czy do samochodu Audi A3 sportback, 2.0TDI wyposażonego oryginalnie w opony o rozmiarze 205/55R16 można zamontować opony trochę szersze o rozmiarze 215/55R16?

Odpowiadając na pytanie ze wstępu zacznijmy od tego, że rozmiar 215/55R16 nie jest rozmiarem homologowanym przez producenta auta do tego modelu pojazdu. Poniżej znajduje się lista rozmiarów opon homologowanych do modelu Audi A3 sportback, 2.0TDI.

Paleta rozmiarów homologowanych przez producenta do pojazdu Audi A3 Sportback.
Paleta rozmiarów homologowanych przez producenta do pojazdu Audi A3 Sportback.

Oczywiście istnieje możliwość montażu zamiennika opony. Według zaleceń ETRTO (European Tyre And Rim Technical Organisation) dotyczących doboru zamienników do aut osobowych dla rozmiaru 205/55R16 istnieją następujące zamienniki teoretyczne:

Zamienniki dla rozmiaru 205/55R16 wg ETRTO
Zamienniki dla rozmiaru 205/55R16 wg ETRTO.

Mamy więc odpowiedź, że rozmiar 215/55R16 nie jest zamiennikiem dla rozmiaru 205/55R16. Jak zostało to wyliczone?

Obliczanie zamiennika opony to szukanie teoretycznej równoważności rozmiarów opon z wykorzystaniem średnicy zewnętrznej rozmiaru oryginalnego jako punktu wyjścia (w oparciu o ETRTO) i zastosowaniem tolerancji +/-3% dla wysokości przekroju.

Zewnętrzna średnica opony może się zmieniać od +/- 3% pomiędzy średnicą zewnętrzną (teoretyczną) i średnicą nominalną obręczy. Przykładowe wyliczenie:

Przykładowe wyliczenie zamienników dla rozmiaru 205/55R16 wg najnowszych zaleceń ETRTO.
Przykładowe wyliczenie zamienników dla rozmiaru 205/55 R16 wg najnowszych zaleceń ETRTO.

Dodatkowo, przy doborze zamiennika należy stosować się do następujących zaleceń:

  • szukamy zamiennika dla oryginalnego, homologowanego rozmiaru opony
  • indeks nośności powinien być równy indeksowi oryginalnemu (może być wyższy)
  • indeks prędkości w przypadku opon letnich powinien być równy indeksowi oryginalnemu (może być wyższy)
  • indeks prędkości w przypadku opon zimowych może być niższy niż indeks oryginalnych opon letnich (w takim przypadku kierowca nie powinien przekraczać maksymalnej prędkości dla danej opony)
  • zamontowane opony nie powinny stykać się z amortyzatorami ani obcierać o elementy podwozia (nadkola) w przypadku maksymalnego skrętu
  • upewnić się, że średnica i szerokość obręczy są zgodne z zaleceniami ETRTO (np. dokumentacja producenta obręczy) i odpowiadają wybranemu rozmiarowi opony
  • upewnić się, ,że pomiędzy kołem a nadkolem jest wystarczająco dużo miejsca, aby dało się założyć oponę zamienną bez powodowania jakichkolwiek problemów mechanicznych lub związanych z prowadzeniem pojazdu
  • pamiętać, że dla założenia w zimie łańcuchów na koła konieczne jest dodatkowe miejsce
  • nowa zamontowana obręcz nie powinna się stykać z zaciskami tarcz hamulcowych
  • upewnić się czy nowa montowana opona nie stanowi problemu z punktu widzenia prawa.

Podsumowanie

Producent pojazdu dopuszcza zmiany średnicy zewnętrznej opony w zakresie niecałych 2%. W związku z czym, instalując felgi o zwiększonej średnicy, by zachować identyczną średnicę koła, musimy zmniejszyć profil opon nań zamontowanych.

Przed dokonaniem zmian, należy pamiętać, że w większości przypadków używanie homologowanych przez producenta rozmiarów opon jest jedyną gwarancją utrzymania przewidzianych przez producenta parametrów trakcyjnych.

Używanie zamienników fabrycznych wymiarów opon jest praktyką powszechnie stosowaną, należy jednak stosować się do ogólnie pojętych zasad zawartych w powyższym artykule. Zauważmy też, iż znaczne szerokości opon w połączeniu ze zmniejszonym profilem, zwiększają wprawdzie przyczepność mechaniczną samochodu, jednak nie zapominajmy, iż nie może ona wykraczać poza możliwości zawieszenia, które zostało zaprojektowane dla fabrycznych, niekiedy dużo węższych opon. Rozsądnym więc było by połączenie powyższych zmian ze zmianami w zawieszeniu (grubsze stabilizatory, sportowe amortyzatory i sprężyny).