Występowanie w oponach „ząbkowania” lub innych form nierównomiernego zużycia ogumienia nieodmiennie rodzi pytania motocyklistów o przyczyny takich zjawisk. Czy stoi za nimi styl jazdy kierowcy, czy raczej częściej mamy do czynienia z wadą opony? A może to techniczna usterka motocykla?

Opony motocyklowe są mniej wytrzymałe od samochodowych, co w praktyce oznacza, że ich przebiegi są znacznie krótsze. Nie usprawiedliwia to jednak nierównomiernego wycierania się bieżnika, szczególnie gdy mówimy o stanie po ledwie kilku tysiącach przejechanych kilometrów. Takie zjawisko może wystąpić w motocyklu ze sprawnym układem jezdnym i właściwym, kontrolowanym systematycznie ciśnieniem w oponach.

ząbkowanie opon motocyklowych
Opony motocyklowe są mniej odporne na zużycie niż samochodowe (fot. Metzeler).

Dotyczy różnych rodzajów maszyn, nie ma również znaczenia nawierzchnia, choć pamiętajmy, że bezwzględne zużycie ogumienia na drogach szutrowych jest o 30 procent szybsze niż na asfalcie. Warto również dodać, że trwałość opon zależy także prędkość jazdy. Jak podają producenci ogumienia, średnie zmniejszenie prędkości ze 120 do 100 km/h zwiększa żywotność gumy o jakieś 30 procent.

Ząbkowanie – co to takiego?

Każde nietypowe zużycie bieżnika to niepokojący sygnał, na który trzeba szybko reagować. Jednym z najbardziej powszechnych zjawisk, opisywanym również w przypadku ogumienia samochodowego, jest tak zwane „ząbkowanie”. To efekt nierównomiernego ścierania się segmentów bieżnika – charakterystyczne nierówności – „ząbki” można wyczuć, przeciągając ręką po oponie. Przyczyny? Najczęściej to zbyt niskie ciśnienie, ale także nie do końca sprawny jeden z amortyzatorów, co powoduje nierówną ich pracę.

ząbkowanie
Przyczyn ząbkowania opon motocyklowych jest wiele.

Warto skontrolować jakość oleju w teleskopach przedniego widelca – wystarczy niewłaściwa jego ilość lub po prostu stary olej i już narażamy się na ząbkowanie opony. Innym powodem tego typu zużycia ogumienia, może być też rozkład mas w motocyklu – na przykład jazda z mocno obciążonym bagażami tyłem będzie wpływać na ząbkowanie przedniej opony.

Twoje opony motocyklowe nadają się do wymiany? Sprawdź naszą ofertę!

Nowa opona, ale i nowy olej

Dawniej większe tendencje do „ząbkowania” miały szczególnie opony kierunkowe i te o wysokim bieżniku. Producenci starają się przeciwdziałać tym procesom, projektując bieżniki i dobierając odpowiednie mieszanki gumowe, jednak, zdaniem wielu specjalistów, nowe ogumienie o bieżniku kierunkowym wciąż może mieć skłonność do „ząbkowania”, choć wyłącznie pod koniec zakładanego przebiegu.

Jeśli taką usterkę odkrywamy po kilku tysiącach przejechanych kilometrów, a nie mamy do czynienia z usterką motocykla czy źle napompowaną oponą, istnieje również możliwość fabrycznej wady opony, którą, jak każdy produkt, może posiadać. Jeśli więc motocyklista jest pewien stanu swojej maszyny oraz użytkowania opon w odpowiedni sposób, a odkryje nierównomierne, nienormatywne zużycie bieżnika, ma prawo reklamować wadliwy model.

Metzeler
Prawidłowo dobrane opony to gwarancja bezpieczeństwa jazdy i długiej eksploatacji (fot. Metzeler). 

Niezależnie od tego, przy wymianie opony na nową, warto wymienić olej i uszczelniacze w przednim zawieszeniu motocykla. Tym bardziej, jeśli trochę minęło od ostatniej wymiany, którą trzeba przeprowadzać minimum raz na dwa lata. Dzięki temu między innymi wyeliminujemy potencjalnie jedną przyczynę powstawania ząbkowania.

Gdy część opony zużywa się szybciej

Ząbkowanie to jeden z przykładów takiego nietypowego wycierania się ogumienia. Zdarzają się też sytuacje, w których opony zużywają się bardziej na jednej części bieżnika. W tym przypadku główną z przyczyn usterki może być zbyt niskie ciśnienie. Pamiętajmy, że takie niedopatrzenie skutkuje także bardzo często nadmiernym naprężaniem osnowy opony w trakcie jazdy, nieprawidłowym torem jazdy w zakrętach, a zbyt słabo napompowana opona jest bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne i przegrzanie.

zuzycie opon motocyklowych
Tempo zużywania się opon można ograniczyć poprzez ich prawidłową eksploatację.

Według innych diagnoz, zużycie jednego fragmentu ogumienia bardziej od innych może świadczyć o wadliwym wyważeniu koła, uszkodzeniu obręczy lub uszkodzeniu wnętrza opony. Nie trzeba dodawać, że w przypadku takich defektów, konieczna jest wymiana ogumienia na nowe. Należy oczywiście wykluczyć także inne awarie, by nierównomierne zużycie bieżnika nie powtarzało się w przyszłości.

Specjaliści podkreślają, że pewien wpływ na nierównomierne zużycie opon może mieć również zły stan nawierzchni dróg, po których się poruszamy – nierówności czy koleiny też oddziałują na ogumienie. A styl jazdy? To też w pewnym sensie nieuniknione. Miejscowe zużycie opony najczęściej może być skutkiem gwałtownych manewrów – np. hamowania na zablokowanym kole. Niektórzy motocykliści radzą, by w trosce o prawidłowe użytkowanie ogumienia, pamiętać nawet o prostej pozycji podczas jazdy względem osi motocykla. 

dlaczego warto kupić w oponeo