Sezon motocyklowy rusza każdej wiosny, co roku przyciągając nowych entuzjastów dwóch kółek. Przybliżmy nieco temat opon motocyklowych i ich rodzajów.

Nieprawdopodobnie szybkie ścigacze, ogromne choppery, dynamiczne crossy czy powolne oldtimery dostarczają swym właścicielom niesamowitej frajdy z jazdy. Pamiętajmy jednak, że nasze bezpieczeństwo zawsze powinno odgrywać pierwszoplanową rolę.

Opona nie jest równa oponie, a dzisiejszy asortyment na rynku pozostawia nam szerokie pole do popisu. Opony motocyklowe często różnią się od siebie profilem czy mieszanką gumy, z jakiej są wykonane. Naturalnie dla niektórych ogromne znaczenie ma design, gdzie na przykład biały rant podkreśla urok poczciwego oldtimera lub błyszczącego w słońcu choppera. Zastosowanie opon jest jednak najważniejsze.

Motocykl stojący w garażu.Prawidłowo dobrane opony zapewniają maksymalne osiągi. 

Jedni jeżdżą chopperami, inni turystykami, jedni potrzebują opon do oldtimera, inni natomiast sportowych opon dopuszczonych do ruchu czy typowych na wyścigowe tory. Kto natomiast delektuje się jazdą poza utwardzonymi drogami najpewniej zdecyduje się na opony enduro czy cross. Odpowiedni dobór opon zapewni bezpieczeństwo, które jest niezwykle ważne mając do dyspozycji tylko dwa koła. Poszerzmy zatem wspólnie naszą wiedzę na temat opon motocyklowych.    

Opony szosowe

O trafnym wyborze ogumienia decydować powinien między innymi styl jazdy jaki preferujemy. Kiedy przyjrzeć się bliżej tendencjom panującym w Europie, stwierdzić można, że prym wiodą opony radialne, a tuż za nimi plasują się opony diagonalne. Szczególnie do jazdy z większymi prędkościami lepiej sprawdzają się opony radialne (ze względu na swą budowę).

Przy zakupie ogumienia sprzedawcy pozostawiają nam szerokie pole do popisu jeśli chodzi o rodzaj opony czy mieszankę, która zapewni nam lepsze trzymanie podczas jazdy z bardzo dużymi prędkościami. Dlatego też niezmiernie ważne jest, by przy zakupie opon zdać się na fachowców. Profesjonalny sprzedawca uwzględni nasz styl jazdy przy doborze opon oraz weźmie na przykład pod uwagę fakt, że wybieramy się na dłuższy urlop i nasz motocykl będzie znacznie bardziej obciążony.

Zbliżenie na wzór bieżnika opony motocyklowej.Bieżnik opony przeznaczonej do motocykla szosowego. 

Naturalnie przy zakupie uwzględnimy też tak ważne sprawy jak pokonywanie zakrętów czy awaryjne, mocne hamowania. Nasza przyjemność z jazdy zawsze stać powinna za niezmiernie ważnym bezpieczeństwem, a nie na odwrót.

Opony turystyczne

Opony turystyczne w przeciwieństwie do innych typów opon motocyklowych mają chyba najszerszą gamę zastosowań. Naturalnie nie będziemy od opon turystycznych oczekiwać zbyt wiele, gdzie optymalny zakres pracy obywa się przy prędkościach poniżej 200 km/h. Trzeba być zatem świadomym, że z ogumieniem tego typu oszczędzamy na charakterze sportowej jazdy, gdzie granice możliwości są celowo zaniżone kosztem uniwersalności takiej opony.

Opony turystyczne mają za zadanie przemieszczać się po najróżniejszych nawierzchniach spełniając przy tym rolę do jakiej zostały przeznaczone. Dobra kierowalność oraz długi czas jazdy i wysoki komfort pracy to ich cechy charakterystyczne. Poza tym producenci tego typu ogumienia świadomi są, że kierowcy przyjdzie pokonywać drogę w najróżniejszych warunkach pogodowych dlatego też opady deszczu nie powinny stanowić większego problemu dla ogumienia turystycznego.

Opona motocyklowa na tle motocykla.Opony turystyczne gwarantują stabilną jazdę na różnych nawierzchniach. 

Tradycyjnie już podkreślić należy, że tylko kiedy wszystkie czynniki związane z jazdą motocyklem współgrają ze sobą w sposób bardzo dobry, wówczas mówić możemy o prawdziwym bezpieczeństwie.

Opony Chopper - Cruiser

W przypadku ogumienia typu Chopper czy Cruiser, duża prędkość nie jest czynnikiem najważniejszym. W tym wypadku głównie zwraca się uwagę na długi czas ciągłej pracy, dobre trzymanie w zakrętach czy wreszcie optymalne wyciszenie toczącej się pod ciężkim motocyklem opony. W przeciwieństwie do sportowych parametrów opon przeznaczonych do szaleńczych wyczynów "ścigaczy" w tym wypadku najważniejszym zwrotem staje się "Easy Rider".

Opony motocykli stojących obok siebie.Opony do chopperów/cruiserów cechują się wysokimi indeksami nośności. 

Opony te dzięki dodatkowym zbrojeniom cechują bardzo wysokie indeksy nośności, pozwalając na bardzo stabilną i bezpieczną jazdę. Profil boczny tych opon odgrywa równie wielką rolę i oprócz często białych rantów dostępne są najróżniejsze formy o których szeroko informują producenci poszczególnych modeli.

Opony Offroad

Sama nazwa tego ogumienia wyraźnie pokazuje cel oraz zastosowanie do jakiego została stworzona. "Poza drogą" czyli krótko mówiąc w terenie. Co przychodzi nam na myśl, kiedy mówimy "w terenie"? Łąki, lasy, kamienie, szuter... Opony te charakteryzują się mocnym wykonaniem i równie mocno muszą być odporne na czynniki zewnętrzne. Szuter i śnieg czyli znane (M+S) nie stanowią w tym wypadku suchych oznaczeń.

Stwierdzenie, że opona przeznaczona jest do jazdy po luźnej nawierzchni zobowiązuje do zapewnienia świetnej kierowalności w tak ciężkich warunkach. Dobra przyczepność zagwarantuje, że w krytyczniej sytuacji motocykl zachowa się przewidywalnie. Zakręty zacieśniające się, lub pokonywane z dużą prędkością na niepewnym podłożu wymagają przyczepności przede wszystkim przedniej opony, z uciekającym tyłem większość motocyklistów potrafi sobie w jakiś sposób poradzić.

Zbliżenie na bok opony motocyklowej.Opony typu Offroad zapewniają przyczepność i bezpieczeństwo w ciężkich warunkach. 

Niestety podobnie jak w przypadku innych opon, nie ma tu uniwersalnego profilu przeznaczonego do każdych warunków. Przy decydującym momencie zakupu warto zatem poradzić się fachowców biorąc pod uwagę konkretne nawierzchnie, na których najczęściej używać będziemy opon terenowych.

Opony sportowe

Aby optymalnie wykorzystać sportowe opony motocyklowe z reguły trzeba by było być licencjonowanym kierowcą wyścigowym. Opona sportowa jest bardziej wymagająca niż normalna opona przeznaczona do jazdy po publicznych drogach a tolerancja pracy jest w jej przypadku bardzo zawężona. Ciśnienie, temperatura i parametry jezdne muszą idealnie ze sobą współgrać, a kierowca poruszający się na oponach sportowych zawsze powinien być świadom, jak dalece może się posunąć. Rodzaje opon sportowych dodatkowo zawężają pole manewru jak na przykład Slick, gdzie używalność ogranicza się do konkretnych warunków pogodowych.

Motocykl na targach motoryzacyjnych.Opony sportowe to maksymalne osiągi i doskonały kontakt z nawierzchnią. 

Opony sportowe przeznaczone do jazdy po drogach publicznych są specjalnie oznaczone a ich użyteczność także ogranicza się do konkretnych nawierzchni. Tutaj do gry wkraczają opony typu Radial, które kosztem szerszego przeznaczenia zapewniają świetną współpracę z nawierzchnią, jeżeli są używane w ściśle określonych warunkach. Obecnie panujący trend wśród użytkowników piekielnie szybkich maszyn pokazuje, że warto zainwestować w to ogumienie, jeśli w parze z zakupem idzie rozsądek a dynamiczna i podniecająca jazda odbywa się na suchej i równej nawierzchni. Co bardziej zaawansowani użytkownicy opon sportowych zaopatrzeni są w termometry działające na zasadzie podczerwieni. Dzięki temu po odpowiednim rozgrzaniu opon i uwzględnieniu wszystkich faktorów mogą z większą pewnością cieszyć się sportową jazdą.