Mało co budzi tak wiele dyskusji w kwestii ogumienia, co rocznik opony – motocyklowej także. Wiek każdego egzemplarza można łatwo sprawdzić, przeglądając informacje znajdujące się na ścianach bocznych, pośród których znajduje się tzw. DOT opony motocyklowej. Czy rzeczywiście ma to aż tak wielkie znaczenie?

przykładowy DOT opony motocyklowejDOT opony motocyklowej jest bardzo łatwo rozpoznać.

Jak sprawdzić rok produkcji opony motocyklowej?

Oznaczenie DOT, którego nazwa to skrót od Department of Transportation, znajduje się na właściwie każdym ogumieniu dopuszczonym do ruchu drogowego. Wskazuje na takie informacje, jak rok produkcji opony motocyklowej, a także fabryka, w której ta została wytworzona. Dane te umieszczone są na ścianie bocznej.

Dla osób szukających nowego ogumienia kluczowe są cztery ostatnie cyfry sygnatury, z których można odczytać wiek opony motocyklowej. Zazwyczaj są one wyróżnione obwódką, dlatego trudno je pomylić z innymi oznaczeniami. Dwie początkowe cyfry wskazują tydzień, kolejne dwie – rok produkcji danego egzemplarza. 

Przykład: Numer 2522 oznacza, że ogumienie zostało wyprodukowane w 25. tygodniu (koniec czerwca) 2022 roku.

Jeśli DOT opony motocyklowej składa się tylko z trzech cyfr, mamy do czynienia z modelem, który opuścił fabrykę przed rokiem 2000. Dla przykładu: 459 oznacza 45. tydzień 1999 roku. Takie ogumienie z pewnością nie nadaje się już do użytku.



Rok produkcji opony motocyklowej a jej właściwości

Jeżeli data produkcji opony motocyklowej wskazuje wiek na starszy niż kilka miesięcy, uspokajamy – ogumienie wciąż jest pełnowartościowe. Procesy starzeniowe w nieużywanym i przechowywanym w odpowiednich warunkach egzemplarzu przebiegają nawet 17 razy wolniej niż podczas jego użytkowania. Producenci często wykorzystują mieszanki gumowe, które zawierają substancje zapobiegające reakcjom obniżającym właściwości ogumienia. Dlatego data na oponie motocyklowej nie musi mieć bezpośredniego przełożenia na jakość kupowanego produktu.

Niemniej uczulamy, że eksploatowany egzemplarz zużywa się stosunkowo szybko, a przy tym poddawany jest wielu próbom. Podjazdy pod krawężniki, kontakt z różnymi nawierzchniami oraz naturalnie ścierający się bieżnik sprawiają, że nie to nie wiek głównie decyduje o jego właściwościach, ale ogólny stan. Nawet źle dobrane ciśnienie w oponach motocyklowych może obniżyć osiągi użytkowanego kompletu.

Wiek opony motocyklowej okiem specjalistów

Opony motocyklowe MICHELIN są projektowane i produkowane w sposób gwarantujący bezpieczeństwo ich użytkowania od nowości do zużycia. Opona musi mieć odpowiednio wytrzymałą konstrukcję, zapewniać przyczepność w zmiennych warunkach drogowych i być odporna na zużycie. Od momentu produkcji do momentu, kiedy ogumienie trafi do użytkownika, jest ona przechowywana przez producenta lub dystrybutora.

Opony motocyklowe MICHELIN magazynowane we właściwy sposób przez okres 3 lat od daty produkcji uznaje się za „całkowicie nowe”. Opony, które nie trafiły do odbiorcy przez maksymalnie 5 lat od daty produkcji klasyfikuje się jako „nowe”. Takie modele zachowują pełną wartość użytkową. To dzięki mieszankom gumowym, do których dodawane są specjalne substancje zapobiegające reakcjom chemicznym, powodującym spadek jakości i osiągów produktów.

Kupno i montaż nieużywanych opon motocyklowych, które nie przekroczyły okresu 5 lat od daty produkcji jest zatem dopuszczalne z technicznego punktu widzenia. Wyjątek od tej reguły stanowią opony wyścigowe lub specjalne, takie jak BIB Mousse.

Jav Vlček
 Key Account Manager 2W EU