Menu

Informacje

Opony motocyklowe a ich data produkcji

Publikacja: 15 lutego 2019
| OPONEO.PL

DOT – ten skrót niezmiennie wywołuje emocje wśród motocyklistów. Wielu z nich zastanawia się, jak sprawdzić z którego roku jest opona i jakie znaczenie ma jej wiek. Jak się okazuje, data produkcji ogumienia ma mniejszy wpływ na jego parametry niż sposób magazynowania lub użytkowania.

Jak odczytać rocznik opony? Należy rozszyfrować umieszczony na jej boku skrót DOT.

Jak odczytać rocznik opony? Należy rozszyfrować umieszczony na jej boku skrót DOT.

Data na oponie motocyklowej – jak odczytać?

Oznaczenie DOT (Department of Transportation) znajduje się na ściance bocznej opony. Zawiera informacje o producencie i fabryce, z której pochodzi dany egzemplarz, a z czterech ostatnich cyfr sygnatury można odczytać wiek opony motocyklowej.

Dwie początkowe cyfry wskazują tydzień, kolejne dwie – rok produkcji opony. Zatem numer 2517 oznacza, że ogumienie zostało wyprodukowane w 25. tygodniu 2017 roku. Jeśli DOT składa się tylko z trzech cyfr, to sygnał, że mamy do czynienia z modelem, który opuścił fabrykę przed rokiem 2000, np. 459 oznacza 45. tydzień 1999 roku.

Opony – ile lat mogą mieć maksymalnie?

Jeżeli data produkcji opony motocyklowej, wskazuje na starszy niż kilka miesięcy wiek, jest ona wciąż pełnowartościowa. Specjaliści zalecają jednak, by maksymalny wiek opony do motocykli nie przekraczał dziesięciu lat.

Warto pamiętać, że żywotność ogumienia, zarówno motocyklowego, jak i samochodowego, zależy w dużym stopniu od kierowców. Eksploatowane zużywa się zdecydowanie szybciej niż to składowane w magazynie, i naturalnym jest, że jego właściwości będą się pogarszały wraz z upływem czasu. Procesy starzeniowe w nieużywanym i przechowywanym w odpowiednich warunkach egzemplarzu przebiegają 17 razy wolniej niż podczas użytkowania na motocyklu. Data na oponie nie wskazuje zatem jej faktycznych parametrów.

Głosy uznające za nowe jedynie kilkumiesięczne ogumienie mogą wprowadzać kierowców w niepotrzebną dezorientację. Zwłaszcza, że nie każdy model produkowany jest masowo. Opony w nietypowych rozmiarach i przeznaczone do bardzo drogich pojazdów o dużej mocy, opuszczają fabryki w większych odstępach czasu.

Opony motocyklowe MICHELIN są projektowane i produkowane w sposób gwarantujący bezpieczeństwo ich użytkowania od nowości do zużycia. Opona musi mieć odpowiednio wytrzymałą konstrukcję, zapewniać przyczepność w zmiennych warunkach drogowych i być odporna na zużycie. Od momentu produkcji do momentu, kiedy opona trafi do użytkownika, jest ona przechowywana przez producenta lub dystrybutora.

Opony motocyklowe MICHELIN przechowywane we właściwy sposób przez okres 3 lat od daty produkcji uznaje się za „całkowicie nowe”. Opony, które nie trafiły do odbiorcy przez maks. 5 lat od daty produkcji klasyfikuje się jako „nowe”. Takie opony zachowują pełną wartość użytkową. To dzięki mieszankom gumowym do których dodawane są specjalne substancje zapobiegające reakcjom chemicznym powodującym spadek jakości i osiągów produktów.

Kupno i montaż nieużywanych opon, które nie przekroczyły okresu 5 lat od daty produkcji jest zatem całkowicie dopuszczalne z technicznego punktu widzenia. Wyjątek od tej reguły stanowią opony wyścigowe lub specjalne, takie jak BIB Mousse.

Jav Vlček
Key Account Manager 2W EU

Nie tylko wiek opon motocyklowych decyduje o ich właściwościach.

Nie tylko wiek opon motocyklowych decyduje o ich właściwościach.

Wiek opony motocyklowej – co ma znaczenie?

Na żywotność opony w dużym stopniu wpływają warunki jej przechowywania. Właściwości modelu narażonego na działanie wody, światła słonecznego, wahań temperatury, chemikaliów – np. oleju czy benzyny, będą gorsze od parametrów ogumienia składowanego w specjalistycznych magazynach. Tam wszystkie negatywnie oddziaływujące czynniki są w pełni wyeliminowane.

Opony starzeją się przede wszystkim podczas eksploatacji. Właściwie składowane ogumienie nawet po kilku latach będzie doskonale nadawać się do jazdy. Co więcej, producenci często wykorzystują mieszanki gumowe, zawierające substancje zapobiegające reakcjom obniżającym właściwości ogumienia. Natomiast podczas używania ogumienia na motocyklu, nie tylko procesy starzeniowe przebiegają szybciej, ale i poddawane jest ono wielu próbom.

Podjazdy pod krawężniki, kontakt z różnymi nawierzchniami oraz naturalnie ścierający się bieżnik sprawiają, że nie to nie wiek głównie decyduje o jego właściwościach, ale ogólny stan. Dlatego zawsze należy kierować się zdrowym rozsądkiem i regularnie sprawdzać opony. Wszelkie uszkodzenia, zbyt niski poziom bieżnika czy za małe ciśnienie sprawiają, że poziom bezpieczeństwa spada.

Podziel się
Komentarze (1)
Dodaj komentarz
Rafał 2016-02-01 Nie wspominacie jednak o tym, że kupując opony 5letnie nowe, za 5 lat będą miały 10. Dlatego jako motocyklista szukam jak najświeższych opon. Moje obecne maja 9 lat, całkiem sporo bieżnika,żadnych popękań, a gdy zamykam przepustnicę - zaczynam się ślizgać Odpowiedz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA