Koło motocykla musi znieść bardzo duże przeciążenia związane chociażby z gwałtownym przyspieszaniem i hamowaniem oraz siłą dośrodkową działającą na nie na zakrętach. Problem dotyczy nie tylko opon motocyklowych, ale także felg. Jakim zabiegom można poddać uszkodzone felgi motocyklowe, by przywrócić je do pełnej używalności? Na czym polega tuning felg i kiedy warto go stosować?

koło motocykloweMalowanie felg motocyklowych pozwala zmienić wygląd dwóch kółek.

Felgi motocyklowe i ich rodzaje

Na rynku dostępnych jest wiele typów kół motocyklowych. Obręcze różnią się średnicą, szerokością i kształtem profilu. Część z nich pasuje do opon z dętkami, inne nadają się wyłącznie do opon bezdętkowych. Ze względu na typ konstrukcji wyróżniamy koła szprychowe i odlewane. Te pierwsze dominowały na rynku do początku lat 70-tych XX wieku – konstrukcja sprawdzała się przede wszystkim ze względu na dużą wytrzymałość, dobrą amortyzację wstrząsów oraz stosunkowo niską masę. 

Poszczególne elementy takiej felgi można też było łatwo wymienić. Obecnie do najpopularniejszych typów obręczy motocyklowych należą felgi odlewane. Większość z nich wytwarza się ze stopów aluminium. W sprzedaży dostępne są też obręcze stalowe, lekkie felgi ze stopów magnezu oraz obręcze karbonowe, których używają przede wszystkim sportowcy.

Ciężkie życie felg

Producenci kół motocyklowych prześcigają się w tworzeniu rozwiązań, za sprawą których felgi motocyklowe będą bardziej wytrzymałe, niezawodne i bezpieczne. Oczywiście do dziś nikomu nie udało się stworzyć konstrukcji idealnej, która będzie w pełni odporna na przeciążenia, uszkodzenia mechaniczne oraz niekorzystne czynniki zewnętrzne. 

Felgi jednośladów w naturalny sposób ulegają więc zużyciu. W największym stopniu przyczynia się do tego nierówna nawierzchnia oraz dziury i wyrwy w jezdni. Wśród najczęstszych przyczyn uszkodzeń są też: podjeżdżanie pod wysokie krawężniki z dużą prędkością, jazda na ogumieniu z niewłaściwym ciśnieniem oraz nieumiejętna wymiana opon i dętek. Wrogiem felg motocyklowych jest również korozja.

Akcja renowacja

Jazda na krzywych, popękanych i powyginanych felgach jest bardzo niebezpieczna i może skończyć się poważnym wypadkiem. Uszkodzone obręcze zmniejszają też komfort jazdy i mogą obniżyć żywotność dętek, opon oraz zawieszenia. Na szczęście możliwa jest ich renowacja. Na czym polega naprawa felg motocyklowych? 

Chodzi przede wszystkim o przywrócenie ich pierwotnego kształtu. Nie próbujmy odnawiać felgi domowymi sposobami – do wykonywania napraw niezbędne są bowiem profesjonalne narzędzia oraz fachowa wiedza. Jeśli zauważymy uszkodzenia, niezwłocznie udajmy się do warsztatu, w którym specjalista oceni ich skalę i zaproponuje dostępne rozwiązania. Pamiętajmy też, że nie wszystkie usterki felg da się naprawić – w przypadku dużych pęknięć oraz odkształceń nie pozostanie nam nic innego, jak wymienić zużytą felgę na nową.

szybka jazda motocyklemPrzy jeździe z dużą prędkością nienaganny stan felg ma kluczowe znaczenie.

Prostowanie felg motocyklowych

Wśród najczęstszych zabiegów renowacyjnych dotyczących kół motocykla jest prostowanie obręczy. Do wykonania tej czynności niezbędna okazuje się profesjonalna maszyna do prostowania felg. To rodzaj obrotowego bębna wyposażonego we wskaźnik, który pomaga określić stopień zgięcia obręczy. 

Prostowanie felgi motocyklowej polega na podgrzaniu wygiętego fragmentu felgi, umieszczeniu wewnątrz obręczy odpowiednio dopasowanej kształtki, a następnie wywarciu silnego nacisku, pod którego wpływem felga otrzyma pożądany kształt. Do prostowania krzywych krawędzi felg używa się często ręcznej prostowarki. Czasem zdarza się, że obręcze pękają podczas prostowania. Tego rodzaju uszkodzenia likwiduje się w procesie spawania, choć w przypadku dużych szczelin felga może nie nadawać się do dalszego użytkowania. Po wyprostowaniu i ewentualnym spawaniu obręcz wymaga malowania.

Szprychowanie i centrowanie

Felgi motocyklowe szprychowe wymagają bardziej skomplikowanych zabiegów renowacyjnych. Chodzi przede wszystkim o centrowanie oraz zaplatanie szprych. Te czynności można wykonywać samodzielnie, choć niezbędna będzie do tego odpowiednia wiedza i zegarmistrzowska precyzja. 

Centrowanie koła motocyklowego poprawia jego naciąg, dzięki czemu felga nie bije na boki i w pionie oraz lepiej trzyma się nawierzchni. Należy wykonywać je regularnie, by zapobiec uszkodzeniom koła. Do jego centrowania przyda się centrownica, czyli specjalny stojak ze wskaźnikiem pokazującym stopień wykrzywienia. Niezbędny będzie też odpowiedni klucz do szprych. Ich zaplatanie trzeba niekiedy poprzedzić regeneracją otworów na łby szprych (dzieje się tak, gdy motocykl jeździł z poluzowanymi szprychami) oraz wymianą uszkodzonych i skorodowanych elementów.

Tuning i inne zabiegi, jakimi poddawane są felgi motocyklowe

Renowacja felg motocyklowych może polegać nie tylko na usunięciu wygięć i przywróceniu obręczom pierwotnego kształtu, ale też na różnych czynnościach, które poprawią walory estetyczne koła i sprawią, że będzie wyglądać jak nowe. Chodzi między innymi o usuwanie trwałych osadów, piaskowanie, szkiełkowanie, a także cynkowanie i odnawianie powłok galwanicznych.

koło od motocyklaBłyszcząca felga prezentuje się bardzo atrakcyjnie.

Specjalistycznym warsztatom można też zlecić proszkowe malowanie felg motocyklowych oraz chromowanie, polerowanie i nabłyszczanie obręczy. Ciekawą formą tuningu są także naklejki na felgi motocyklowe. To dobry sposób na zmianę ich koloru oraz jej autorską stylizację. Tego typu elementy dostępne są w formie folii nakładanej na całą powierzchnię felgi lub w postaci pasków i taśm. Obręcze można też upiększyć za pomocą atrakcyjnej hydrografiki.

Felgi motocyklowe warto naprawiać i odnawiać. Nie można tego jednak robić za wszelką cenę – gdy uszkodzenia są znaczne, bezpieczniej będzie wymienić element na nowy. Najlepiej, jeśli oceną stanu zajmie się fachowiec. Pamiętajmy, by koszty naprawy zawsze porównać z ceną zakupu nowej lub używanej obręczy, dając jasny obraz tego, co bardziej się opłaca. Warto mieć także na uwadze, że naprawiana felga nigdy nie będzie miała wytrzymałości nowej konstrukcji.