Czy data produkcji opony ma znaczenie? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez kierowców, którzy planują zakup nowego kompletu. W poniższym artykule znajdziesz odpowiedź na to i wiele innych wątpliwości, związanych z tym zagadnieniem. 


Oznaczenie DOT na oponieDatę produkcji opony można sprawdzić na jej boku.

Gdzie na oponie jest rok produkcji?

Na boku każdego ogumienia znajduje się szereg produkcyjnych oznaczeń opon samochodowych, które niosą za sobą konkretne informacje, w tym datę produkcji danego egzemplarza. Jest ona zaszyfrowana pod postacią ciągu znaków, często poprzedzających napisem DOT – to skrót od Department of Transportation (Departament Transportu). Za nim znajdują się liczby i litery, określające kolejno: kod fabryki, w której wytworzono dany egzemplarz, kod producenta oraz datę produkcji opony.

Jak odczytać rok produkcji opony?

Cztery ostatnie cyfry kodu DOT to wspomniana data produkcji opony. Pierwsze dwie z nich oznaczają tydzień, w jakim zostały wyprodukowane dane egzemplarze, dwie pozostałe są symbolem roku. Przykładowo w zapisie 1825, dowiemy się, że dany model został wykonany w 18 tygodniu 2025 roku.

Dla ułatwienia liczenia poszczególnych tygodni przygotowaliśmy małą podpowiedź:

Oznaczenie tygodniaOdpowiadający miesiąc
od 01 do 05Styczeń
od 06 do 09Luty
od 10 do 14Marzec
od 15 do 18Kwiecień
od 19 do 23Maj
od 24 do 27Czerwiec
od 28 do 31Lipiec
od 32 do 36Sierpień
od 37 do 40Wrzesień
od 41 do 45Październik
od 46 do 49Listopad
od 50 do 53Grudzień

Oprócz daty produkcji opony, na jej boku znajduje się również kod fabryki, w której została wyprodukowana. Warto wiedzieć, że niektórzy producenci opon dodają także informację o kraju pochodzenia w formie napisu „MADE IN…” wraz z nazwą państwa (np. Italy dla Włoch), choć jest to praktyka dobrowolna i ma głównie znaczenie marketingowe, np. podkreślające europejskie pochodzenie produktu. 

Obecnie tradycyjne dwuznakowe kody fabryk są stopniowo wypierane przez trójznakowe oznaczenia (cyfrowe lub literowe) ze względu na rosnącą liczbę zakładów produkcyjnych na świecie – przykładowo fabryka Michelina w Olsztynie oznaczana jest teraz jako 1B5 (zamiast B5), węgierski zakład Vredestein w Gyöngyöshalász jako 023 (zamiast 23), a dębicka fabryka jako 1A5 (zamiast A5).

Rok opony a jej użytkowanie

Na terenie Polski obowiązuje norma PN – C94300 „Ogumienie – pakowanie, przechowywanie i transport”. Zgodnie z jej zaleceniami do 3 lat od daty produkcji modele mogą być swobodnie wprowadzane, magazynowane, dystrybuowane i sprzedawane. Przy odpowiednich warunkach przechowywania opony zachowują wszystkie swoje parametry w zakresie bezpieczeństwa i eksploatacji.

Istnieje również pewien próg bezpieczeństwa, do którego można użytkować ogumienie. Trudno określić, ile lat dokładnie, ponieważ granica żywotności opon jest umowna i zależna od wielu czynników. Niemniej przy odpowiednim przechowywaniu i właściwej konserwacji większość egzemplarzy samochodowych zachowuje swoje właściwości przez około 10 lat od podanej na oponie daty produkcji. Dotyczy to również tych zapasowych!

Zalecamy jednak, aby po upływie 5 lat od zakupu dokonywać corocznego przeglądu produktu u specjalisty. Stare opony mogą bowiem stwarzać zagrożenie na drodze. Warto pamiętać, że głównym kryterium oceny zawsze powinien być stan techniczny i parametry (jak np. głębokość bieżnika), a nie rocznik opony. 

Ekspert Oponeo.pl zwraca również uwagę na inne aspekty:

DOT to skrót przedstawiający datę produkcji opon. Czy ma ona kluczowe znaczenia dla jakości gumy? Odpowiedź brzmi - nie. Nie, ponieważ najistotniejszą rolę w procesie starzenia opony stanowią warunki atmosferyczne. Kluczem do sukcesu jest wykluczenie styczności produktów gumowych z czynnikami atmosferycznymi takimi jak słońce, deszcz czy promieniowanie UV.  Zachowując taką zasadę unikamy degradacji opony. Nowoczesne magazyny składujące opony wyposażone są w aparatury, które dbają o odpowiednie środowisko wewnątrz hal ze szczególnym naciskiem na optymalną wilgotność i temperaturę. Testy największych producentów oponiarskich, ale również niezależnych branżowych dziennikarzy udowodniły, że opona dobrze przechowywana nie starzeje się pod kątem struktury gumy. Krótko mówiąc, możemy stosować opony ze starszym DOT-em, o ile są prawidłowo przechowywane bez uszczerbku na naszym bezpieczeństwie, a sam start starzenia się ogumienia możemy liczyć od założenia na felgę i wyjechania auta w pierwszą trasę.