Viking - Kraj: Norwegia - Segment: ekonomiczny – Rok powstania: 1906 – Właściciel: Continental.
Norweska marka opon segmentu ekonomicznego, specjalizująca się w ogumieniu do samochodów osobowych, w tym SUV-ów i lekkich aut dostawczych. Za pierwszą datę w historii firmy Viking przyjmuje się rok 1906, wtedy bowiem została powstała spółka Viking Gummivarefabrik, założona przez norweskiego biznesmena Petera Mathiasa Olsena. Dopiero w 1931 roku marka weszła na rynek ogumienia. Obecnie Viking jest częścią niemieckiego koncernu Continental, czwartego największego producenta opon na świecie.
Kluczowe daty:
1906 – założenie firmy Viking Gummivarefabrik – przez pierwsze lata zajmującej się produkcją kaloszy, podeszw do butów, uszczelek i innych akcesoriów gumowych,
1920 – firma zmienia nazwę na Askim Gummivarefabrik,
1931 – produkcja pierwszych opon marki Viking,
1938 – otwarcie nowej fabryki w Stavanger,
1971 – kolejna zmiana nazwy firmy – na Viking-Askim,
1983 – eksportowa kampania firmy – opony Viking trafiają m.in. do Niemiec, Holandii, Austrii, Włoch, Szwajcarii i USA,
1987 – połączenie marek: Viking i Gislaved ze Szwecji pod jednym szyldem Nivis AB,
1992 – Nivis AB, w tym Viking zostaje przejęty przez koncern Continental,
2008 – Viking przekracza granicę miliona opon sprzedawanych rocznie na całym świecie.
Ciekawostki:
Viking Gummivarefabrik był pierwszą norweską firmą działającą w branży gumowej.
Nazwa marki nie odnosi się wyłącznie do najbardziej oczywistego skojarzenia: wikingowie-wojownicy z Norwegii. Wikingowie byli również wprawnymi rzemieślnikami – to najważniejsze przesłanie w niej zawarte.
Niebiesko-czerwono-białe barwy marki to nawiązanie do norweskich barw narodowych. W logotypie firmy widnieje też podobizna Olafa Białego, legendarnego władcy wikingów.