Co to jest stabilizator zawieszenia i jak wpływa on na przyczepność pojazdu? W poniższym artykule wyjaśniamy istotę działania jednej z najważniejszych części zawieszenia auta. 

Uszkodzony łącznik stabilizatora to usterka wymagająca pilnej naprawy.

Łącznik stabilizatora – co to jest?

Stabilizator na co dzień nie zaprząta głowy kierowcy, przypominamy sobie o nim dopiero, gdy w czasie przeglądu samochodu dowiadujemy się o tym, że łącznik stabilizatora uległ uszkodzeniu. Doświadczeni kierowcy potrafią sami rozpoznać ten problem, który w czasie powolnego przejazdu po nierównej powierzchni objawia się stukaniem w okolicach zawieszenia.

Większość uszkodzeń jest spowodowana przez stan dróg. Koło, które wpada w dziurę, powoduje gwałtowne uderzenia, to z kolei w ostateczności rozrywa gumowy element, którym zakończony jest łącznik drążka stabilizatora. Można również zauważyć, że częściej dzieje się to z prawej strony samochodu, co wynika z gorszego stanu jezdni po stronie pobocza.

Naprawa tej usterki nie jest z reguły droga ani skomplikowana. W przypadku montażu elementu znanej marki cena nie powinna przekroczyć kilkudziesięciu złotych. Warto zadbać o szybką wymianę tego elementu, ponieważ uszkodzony stabilizator w samochodzie negatywnie wpływa na bezpieczeństwo podróży. Dlaczego? Postaramy się to wyjaśnić w dalszej części artykułu.

Stabilizator zawieszenia pomaga utrzymywać tor jazdy.

Stabilizator w samochodzie – jak działa?

Na samochód pokonujący zakręt działa siła odśrodkowa, przez co ciężar pojazdu przenoszony jest na zewnętrzne koło. Potęguje to fakt, że z tego samego powodu wewnętrzne koło traci stabilność i przyczepność, a auto przechyla się w kierunku zewnętrznego przedniego koła.

Jak temu przeciwdziałać?

Gdyby stół miał lewą przednią nogę krótszą (analogicznie do przechylonego w tym kierunku samochodu) byłby chwiejny. W przypadku gdy nie możemy nic podłożyć pod żadną z jego nóg, skracamy przeciwną (przednią prawą) nogę. Stół będzie pochylony do przodu, ale odzyska stabilność.

Właśnie w ten sposób działa drążek stabilizatora, który spina oba wahacze i przenosi ruch z jednej strony na drugą. W sytuacji gdy podniesie się lewy wahacz, podniesie się także prawy.

Stabilizator samochodowy – budowa. Awarii często ulega końcówka drążka stabilizatora.

Do czego służy łącznik stabilizatora

Zastosowanie jedynie przedniego stabilizatora ma sens w przypadku aut prowadzonych przez niedoświadczonych kierowców. Takie rozwiązanie wywoła podsterowne prowadzenie samochodu, ale jednocześnie sprawi, że auto będzie się zachowywało neutralnie na zakrętach dzięki zwiększeniu przyczepności tylnej osi. Podczas jazdy z mniejszą prędkością stabilizator wahacza pomoże także poprawić reakcję na ruchy kierownicy.

Sytuacja wygląda inaczej w przypadku projektowania szybkiego samochodu, który będzie przejeżdżał często i z dużymi prędkościami przez zakręty. Takie auto oprócz przedniego stabilizatora będzie wyposażone także w tylny. Wpłynie on na poprawę przyczepności przednich kół na zakrętach pokonywanych z dużą prędkością, gdy zbyt duża masa obciąża tylne koła.

Podczas wykorzystywania zasady działania stabilizatorów ważnym elementem jest sztywność nadwozia – dzięki niemu masa jest przekazywana z tylnej do przedniej części auta i odwrotnie. Właśnie z tego powodu istnieje wśród inżynierów dążenie do projektowania coraz sztywniejszych konstrukcji.

Ruch stabilizatora zawieszenia

Stabilizator zawieszenia – jak wpływa na bezpieczeństwo?

Przyczepność to jeden z najważniejszych parametrów zapewniających bezpieczeństwo na drodze. W trosce o to warto wybrać optymalne opony. Stabilizator poprzeczny dba również, by równomiernie i w maksymalny sposób wykorzystać przyczepność wszystkich kół. Zwiększa obciążenie poszczególnych kół i przechył w zakręcie, a co za tym idzie – przenosi przyczepność na wszystkie koła.

W aucie, któremu „dolega” uszkodzony łącznik stabilizatora, podczas zakrętów może pojawić się utrata stabilności, a pojazd może zachowywać się nieprzewidywalnie (raz samochód będzie jechał z wykorzystaniem stabilizatorów, a za chwilę bez nich z uwagi na luzy na łącznikach).

Praca stabilizatora zawieszenia sprawia, że utrzymujemy przyczepność w zakrętach.

U kierowców modyfikujących swoje auta częstym błędem jest zapominanie o ważnej roli stabilizatorów. Kierowcy zajmujący się tuningiem zwiększają sztywność zawieszenia poprzez sportowe amortyzatory i sprężyny, jednak nie są świadomi, że oryginalny stabilizator nie był zaprojektowany z myślą o użytkowaniu w takich warunkach. Z tego powodu będzie on zbyt wiotki i nie przeniesie w optymalny sposób zwiększonych sił wytwarzanych przez sportowe zawieszenie. Może to wpłynąć na pogorszenie charakterystyki prowadzenia. Rozwiązaniem będzie użycie wyczynowego odpowiednika o większej średnicy.