Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu

aktualizacja: 27 listopada 2018
Mav

Co to jest stabilizator zawieszenia i jak wpływa on na przyczepność pojazdu? W poniższym artykule wyjaśniamy istotę działania jednej z najważniejszych części zawieszenia auta.

Uszkodzony łącznik stabilizatora to usterka wymagająca pilnej naprawy.

Łącznik stabilizatora – co to jest?

Stabilizator na co dzień nie zaprząta głowy kierowcy, przypominamy sobie o nim dopiero, gdy w czasie przeglądu samochodu dowiadujemy się o tym, że łącznik stabilizatora uległ uszkodzeniu. Doświadczeni kierowcy potrafią sami rozpoznać ten problem, który w czasie powolnego przejazdu po nierównej powierzchni objawia się stukaniem w okolicach zawieszenia.

Większość uszkodzeń jest spowodowana przez stan dróg. Koło, które wpada w dziurę, powoduje gwałtowne uderzenia, to z kolei w ostateczności rozrywa gumowy element, którym zakończony jest łącznik drążka stabilizatora. Można również zauważyć, że częściej dzieje się to z prawej strony samochodu, co wynika z gorszego stanu jezdni po stronie pobocza.

Naprawa tej usterki nie jest z reguły droga ani skomplikowana. W przypadku montażu elementu znanej marki cena nie powinna przekroczyć kilkudziesięciu złotych. Warto zadbać o szybką wymianę tego elementu, ponieważ uszkodzony stabilizator w samochodzie negatywnie wpływa na bezpieczeństwo podróży. Dlaczego? Postaramy się to wyjaśnić w dalszej części artykułu.

 

Stabilizator zawieszenia pomaga utrzymywać tor jazdy.

 

Stabilizator w samochodzie – jak działa?

Na samochód pokonujący zakręt działa siła odśrodkowa, przez co ciężar pojazdu przenoszony jest na zewnętrzne koło. Potęguje to fakt, że z tego samego powodu wewnętrzne koło traci stabilność i przyczepność, a auto przechyla się w kierunku zewnętrznego przedniego koła.

Jak temu przeciwdziałać?

Gdyby stół miał lewą przednią nogę krótszą (analogicznie do przechylonego w tym kierunku samochodu) byłby chwiejny. W przypadku gdy nie możemy nic podłożyć pod żadną z jego nóg, skracamy przeciwną (przednią prawą) nogę. Stół będzie pochylony do przodu, ale odzyska stabilność.

Właśnie w ten sposób działa drążek stabilizatora, który spina oba wahacze i przenosi ruch z jednej strony na drugą. W sytuacji gdy podniesie się lewy wahacz, podniesie się także prawy.

 

Stabilizator samochodowy – budowa. Awarii często ulega końcówka drążka stabilizatora.

 

Do czego służy łącznik stabilizatora

Zastosowanie jedynie przedniego stabilizatora ma sens w przypadku aut prowadzonych przez niedoświadczonych kierowców. Takie rozwiązanie wywoła podsterowne prowadzenie samochodu, ale jednocześnie sprawi, że auto będzie się zachowywało neutralnie na zakrętach dzięki zwiększeniu przyczepności tylnej osi. Podczas jazdy z mniejszą prędkością stabilizator wahacza pomoże także poprawić reakcję na ruchy kierownicy.

Sytuacja wygląda inaczej w przypadku projektowania szybkiego samochodu, który będzie przejeżdżał często i z dużymi prędkościami przez zakręty. Takie auto oprócz przedniego stabilizatora będzie wyposażone także w tylny. Wpłynie on na poprawę przyczepności przednich kół na zakrętach pokonywanych z dużą prędkością, gdy zbyt duża masa obciąża tylne koła.

Podczas wykorzystywania zasady działania stabilizatorów ważnym elementem jest sztywność nadwozia – dzięki niemu masa jest przekazywana z tylnej do przedniej części auta i odwrotnie. Właśnie z tego powodu istnieje wśród inżynierów dążenie do projektowania coraz sztywniejszych konstrukcji.

 

Ruch stabilizatora zawieszenia

 

Stabilizator zawieszenia – jak wpływa na bezpieczeństwo?

Przyczepność to jeden z najważniejszych parametrów zapewniających bezpieczeństwo na drodze. W trosce o to warto wybrać optymalne opony. Stabilizator poprzeczny dba również, by równomiernie i w maksymalny sposób wykorzystać przyczepność wszystkich kół. Zwiększa obciążenie poszczególnych kół i przechył w zakręcie, a co za tym idzie – przenosi przyczepność na wszystkie koła.

W aucie, któremu „dolega” uszkodzony łącznik stabilizatora, podczas zakrętów może pojawić się utrata stabilności, a pojazd może zachowywać się nieprzewidywalnie (raz samochód będzie jechał z wykorzystaniem stabilizatorów, a za chwilę bez nich z uwagi na luzy na łącznikach).

 

Praca stabilizatora zawieszenia sprawia, że utrzymujemy przyczepność w zakrętach.

 

U kierowców modyfikujących swoje auta częstym błędem jest zapominanie o ważnej roli stabilizatorów. Kierowcy zajmujący się tuningiem zwiększają sztywność zawieszenia poprzez sportowe amortyzatory i sprężyny, jednak nie są świadomi, że oryginalny stabilizator nie był zaprojektowany z myślą o użytkowaniu w takich warunkach. Z tego powodu będzie on zbyt wiotki i nie przeniesie w optymalny sposób zwiększonych sił wytwarzanych przez sportowe zawieszenie. Może to wpłynąć na pogorszenie charakterystyki prowadzenia. Rozwiązaniem będzie użycie wyczynowego odpowiednika o większej średnicy.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (14)
luk 2016-04-21
Hehe a ja mam Chevrolet Lacetti kombi i ma dwa stabilizatory przód i tył a autko raczej nie jest sportowe :) Tydzień temu wymieniłem kompletne zawieszenie tył bo stuki były zacząłem od łączników a skończyło się na amorach bo okazało się że ich nie mam :D Odpowiedz
Przemas 2011-10-25
Ciekawy artykuł, dzieki Odpowiedz
Pawel 2011-04-09
Bardzo fajnie napisany artykul dziekuje za wiadomosci:-) Odpowiedz
DETEKTYW 2011-02-22
znacie może jakiegoś producenta lub dystrybutora takich krótszych łączników? Chodzi mi o łączniki do VW Bory. Nie moglem dojść skąd dochodzą dziwaczne odgłosy z przedniego zawieszenia przy duzych predkosciach.... po rozłączeniu łączników stabilizatora i próbie jazdy wyszło na jaw w czym rzecz =) kontakt bartek007-23@o2.pl Odpowiedz
hmm 2010-12-21
Dzięki Super artykuł, tego właśnie szukałem ... :) Odpowiedz
derry 2010-10-18
A jakie są niebezpieczeństwa jazdy BEZ STABILIZATORA? Odpowiedz
Marek 2010-02-09
Interesujacy artykuł powiedział bym bawet ze bardzo ciekawy. Zwykłem już mówić że diabeł Tkwi w szczegółach. Zawsze jak jest słaby stabilizator na wyjściu z zakretu koło niedociazone wtedy nie klei w skrajnych przypadkach jest to mocno wyczuwalne takie jest moje zdanie. Ale jak sprawdzic stan stabilizatora ? Luzu na kierownicy nie daje nie ? Tylko tyle ze popukuje prawda ? Odpowiednika sportowego do mojego auta BMWe46 nie odnalazłem !!! Tak to jest inwestujesz szpera, amorek, dobry spring jescze czegos Ci brakuje myslisz o rozporce ale o stabilizatorach nikt nic nie mowi. Sa firmy które do zawieszen gwintowanych daja w komplecie łaczniki ale nie pamietam jakie KONI ? Odpowiedz
bartekinator 2013-08-13
@Marek, kup stabilizator do najwiekszego diesla e46, ten jest najmocniejszy bo musi udzwignac najwiecej :), pamietaj o foringach! moga miec inny przekroj niz twoje oryginalne Odpowiedz
kundel 2010-02-09
fajny art, nie wiem tylko jak te nogi od stołu połączyć z pracą stabilizatora - chyba mam za małą wyobraźnię :-) Odpowiedz
sknerus 2010-02-09
Firmy tuningowe sprzedają odpowiednie łączniki poliuretanowe, zwykle są dostępne jako gotowe zestawy. Odpowiedz
Mav 2010-02-09
Łączniki do niższych zawieszeń są zazwyczaj krótsze i sztywniejsze - wynika to z odmiennej(i skróconej) charakterystyki pracy wyczynowego zawieszenia. Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje". Uszkodzeniu ulegają łączniki - ich zużycie będzie zauważalne w postaci luzu w punkcie połączenia stabilizator-łącznik A przykład ze stołem - wyobraź sobie że czarny lancer na pierwszym zdjęciu to stół który ma jedną nogę krótszą - lewe przednie koło... Odpowiedz
japan 2011-08-02
Mav 2010-02-09
Łączniki do niższych zawieszeń są zazwyczaj krótsze i sztywniejsze - wynika to z odmiennej(i skróconej) charakterystyki pracy wyczynowego zawieszenia. Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje". Uszkodzeniu ulegają łączniki - ich zużycie będzie zauważalne w postaci luzu w punkcie połączenia stabilizator-łącznik A przykład ze stołem - wyobraź sobie że czarny lancer na pierwszym zdjęciu to stół który ma jedną nogę krótszą - lewe przednie koło...
Przejdź do komentarza
@Mav " Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje" " - tzn. jeżeli jeden łącznik wymieniłem normalnie, a drugi wymagał podważenia stabilizatora i widać różnice w przyleganiu gum łączników lewego i prawego to mam krzywo zamocowane nowe wahacze z 4tys km przebiegu? Chyba jednak stabilizator "psuje" się? Odpowiedz
japan 2011-08-02
Mav 2010-02-09
Łączniki do niższych zawieszeń są zazwyczaj krótsze i sztywniejsze - wynika to z odmiennej(i skróconej) charakterystyki pracy wyczynowego zawieszenia. Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje". Uszkodzeniu ulegają łączniki - ich zużycie będzie zauważalne w postaci luzu w punkcie połączenia stabilizator-łącznik A przykład ze stołem - wyobraź sobie że czarny lancer na pierwszym zdjęciu to stół który ma jedną nogę krótszą - lewe przednie koło...
Przejdź do komentarza
@Mav " Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje" " - tzn. jeżeli jeden łącznik wymieniłem normalnie, a drugi wymagał podważenia stabilizatora i widać różnice w przyleganiu gum łączników lewego i prawego to mam krzywo zamocowane nowe wahacze z 4tys km przebiegu? Chyba jednak stabilizator "psuje" się? Odpowiedz
Marek 2010-02-10
Mav 2010-02-09
Łączniki do niższych zawieszeń są zazwyczaj krótsze i sztywniejsze - wynika to z odmiennej(i skróconej) charakterystyki pracy wyczynowego zawieszenia. Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje". Uszkodzeniu ulegają łączniki - ich zużycie będzie zauważalne w postaci luzu w punkcie połączenia stabilizator-łącznik A przykład ze stołem - wyobraź sobie że czarny lancer na pierwszym zdjęciu to stół który ma jedną nogę krótszą - lewe przednie koło...
Przejdź do komentarza
Firma o której mówiłem to WEITEC od nich do sportowego zawieszenia dostałem tez stabilizatory !! Owsem firmy tuningowe ale jak do e46 nic nie znalazłem tak nic nie znalazłem macie jakies propozycje ? Bo mam sportowe zawieszenie ale czuje ze nie klei kolo od wewnetrznej na ostrym cieciu w zakrecie. Odpowiedz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA