Specjaliści w dziedzinie motoryzacji co sezon testują różne modele opon w kilku rozmiarach. Wszystko po to, aby dostarczyć kierowcom interesujących danych na temat dostępnych na rynku modeli. Zajmuje się tym kilka organizacji i czasopism, głównie wywodzących się z Niemiec. Aby nic nie umknęło naszej uwadze, przeprowadźmy małe podsumowanie tego, jakie opony zostały najlepiej ocenione w testach.

Testy sprawdzają, jak opony radzą sobie w różnych warunkach pogodowych i drogowych.Testy sprawdzają, jak opony radzą sobie w różnych warunkach pogodowych i drogowych.

Zestawienie obejmuje wyniki badań przeprowadzonych przez kilka najbardziej opiniotwórczych podmiotów – organizacji ADAC i czasopism: "Autobild", "Auto, Motor und Sport" oraz "Autozeitung".  Pod uwagę wzięto modele, które znalazły się przynajmniej na podium. To prawdziwe crème de la crème opon zimowych, dlatego nie może dziwić, że dominują reprezentanci segmentu premium.


Rozmiar
1. miejsce
2. miejsce
3. miejsce
ADAC
Bridgestone Blizzak LM005
Michelin Alpin 6
Dunlop Winter Sport 5 oraz Hankook i*cept RS2
ADACMichelin Pilot Alpin 5
Goodyear UltraGrip Performance + oraz Esa+ Tecar Supergrip PRO
-
AUTO BILDMichelin Pilot Alpin 5
Bridgestone Blizzak LM005
Goodyear UltraGrip Performance +
AUTO BILDBridgestone Blizzak LM005
Hankook Winter i*cept evo3 (W330)
Michelin Pilot Alpin 5
AUTO BILDGoodyear UltraGrip Performance +Bridgestone Blizzak LM005
Michelin Alpin 6
AUTO MOTOR UND SPORTBridgestone Blizzak LM005
BF-Goodrich g-Force Winter 2
Vredestein Wintrac Pro
AUTO ZEITUNGBridgestone Blizzak LM005

Continental WinterContact TS 860
Goodyear UltraGrip 9+

Eksperci sprawdzali skuteczność ogumienia w wielu rozmiarach. Metodologie bywały różne, jednak zazwyczaj opony testowano w zróżnicowanych warunkach, dlatego polecane modele charakteryzują się wszechstronnymi osiągami.

Największym zwycięzcą testów 2020 roku okazał się Bridgestone Blizzak LM005, który brał udział w niemal wszystkich z nich i cztery razy wygrał, a dwa razy był drugi. Świetnie wyniki osiągnął także Goodyear UltraGrip Performance +, który „zgarnął” jedno pierwsze miejsce, dwa drugie oraz jedno trzecie. Powodów do narzekań nie ma również francuski koncern Michelin, ponieważ aż dwie generacje jego serii opon zimowych osiągnęły dobre wyniki. Pilot Alpin 5 dwa razy wygrał i raz był drugi, a Alpin 6, czyli następca tego ogumienia, dwukrotnie znalazł się na podium wyników testu.

Testy ADAC

W kwestii testowania opon król może być tylko jeden i jest nim ADAC, czyli niemiecki automobilklub. Na jego coroczne publikacje na temat ogumienia czekają kierowcy w całej Europie. Jesienią 2020 roku sprawdzono działanie modeli w dwóch rozmiarach – 205/55 R16 i 235/55 R17. Ten pierwszy przygotowano z myślą o użytkownikach średnich i małych samochodów osobowych, drugi dla właścicieli SUV-ów. Co ważne, do ustandaryzowanego badania przystąpiły modele z różnych segmentów cenowych, zakupione w zwykłych sklepach. Każdy producent miał okazje się wykazać, jednak zabłysnęli przede wszystkim giganci z klasy premium.

Kluczem do sukcesu okazały się uniwersalne osiągi na bardzo wysokim poziomie. W rozmiarze 205/55 R16 wyróżnienie zdobyły kolejno:

  • Bridgestone Blizzak LM005
  • Michelin Alpin 6
  • ex aequo: Dunlop Winter Sport 5 i Hankook i*cept RS2

Zwycięzca, Blizzak LM005 to nowość od japońskiego producenta. Połączenie kilku innowacyjnych rozwiązań technologicznych pozwoliło na stworzenie ogumienia radzącego sobie z każdymi trudnościami na drodze. Nanoselektywna mieszanka gumowa zachowuje bardzo dobrą przyczepność na śniegu, a bieżnik łączący w sobie lamele 2D w centralnej części z lamelami 3D na barkach, pozwolił na znaczące skrócenie drogi hamowania.

Bridgestone Blizzak LM005 to opona dostosowana do wymagań współczesnych europejskich zim – pełnię swoich możliwości pokazuje nie tylko na śniegu, ale też w deszczu.

Z kolei w większym, a co za tym idzie bardziej wymagającym dla producentów rozmiarze 235/55 R17 najwyższą notę otrzymał Michelin Pilot Alpin 5, a na drugim miejscu uplasowały się dwa modele z takim samym wynikiem punktowym – ESA+ Tecar Supergrip Pro oraz Goodyear UltraGrip Performance +. Wszystkie trzy opony okazują się znakomitym wyborem do SUV-ów, jednak zwycięzcy – Michelinowi Pilot Alpin 5 warto zaufać szczególnie ze względu na krótką drogę hamowania w deszczu, a także wzmocnioną konstrukcję.

Podczas testów opon do dużych samochodów, ADAC nie przyznał najwyższych not.ADAC to jeden najbardziej wymagających testów opon.

Rozmiary 225/55 R17 i 245/45 R18 według magazynu Auto Bild

Oponom zimowym rokrocznie przygląda się także cenione czasopismo motoryzacyjne, czyli niemiecki Auto Bild. W 2020 roku „na warsztat” wzięto trzy rozmiary:

  • 225/55 R17 do SUV-ów
  • 225/40 R 18 do kompaktów
  • 245/45 R18 do samochodów wyższej klasy

Trzy rozmiary, trzy różne typy pojazdów. Czego się o nich dowiedzieliśmy? Przede wszystkim tego, że najbezpieczniejsze w zimowych warunkach okazują się przede wszystkim produkty od znanych i cenionych marek. Żadnemu mniejszemu graczowi nie udało się zdetronizować liderów.

Prawdziwą wszechstronnością popisał się chwalony już wcześniej Bridgestone Blizzak LM005. Nie tylko wygrał w badaniu przeprowadzonym na Golfie GTI (225/40 R18), ale także był drugi w rozmiarach 225/55 R17 i 245/45 R18.

Znakomicie zaprezentował się również Goodyear UltraGrip Performance+. Powinni zainteresować się nim przede wszystkim posiadacze SUV-ów ponieważ okazał się najlepszy w tej kategorii pojazdów. Zastosowana w nim rzeźba bieżnika minimalizuje ryzyko wpadnięcia w aquaplaning, a dzięki masywnym blokom w strefie barkowej, opony stabilizują tor jazdy pojazdu. Model dobrze radzi sobie z dużymi obciążeniami, słowem – ma wszystko, czego potrzeba SUV-om.

Auto, Motor und Sport

Cenione czasopismo motoryzacyjne przyjrzało się osiągom ogumienia w rozmiarze 225/50 R17. Najlepiej wypadły modele:

  • Bridgestone Blizzak LM 005
  • BF-Goodrich g-Force Winter 2
  • Vredestein Wintrac Pro


Oprócz znakomitego, zgarniającego rekomendacje na prawo i lewo Blizzaka LM005, wyróżniono dwie mniej znane opony. Dla modelu G-Force Winter 2 od amerykańskiej marki BFGoordrich nie jest to pierwszy sukces, ponieważ już w 2017 roku znalazł się on na podium badania przeprowadzonego przez ADAC. Co ciekawe, jest to reprezentant średniej klasy, dlatego trzeba uznać, że to opona o doskonałym stosunku ceny do jakości. Nie tylko zapewnia bezpieczeństwo na każdym rodzaju nawierzchni, ale także wyróżnia się bardzo wysokim poziomem kultury pracy. Model charakteryzuje się także optymalnym rozkładaniem nacisków po całej powierzchni opony, dlatego jej bieżnik ściera się równomierne. Przekłada się to na długie przebieg bez konieczności wymiany.

Wyróżniono także innego weterana testów, czyli model premium Vredestein Wintrac Pro. Opona posiada kierunkową rzeźbę bieżnika, która perfekcyjnie sprawdza się na mokrej nawierzchni. Natomiast poprowadzone pod kątem lamele i specjalny układ klocków odpowiadają za precyzję w pokonywaniu zakrętów. Zimowa propozycja od holenderskiego producenta znakomicie sprawdzi się u kierowców, którzy oczekują doskonałej przyczepności bez względu na panujące warunki.

Zimówki sprawdzane są również pod kątem jazdy na mokrej lub pokrytej błotem pośniegowym drodze.Zimówki sprawdzane są również pod kątem jazdy na mokrej lub pokrytej błotem pośniegowym drodze.

Autozeitung

Autozeitung jest motoryzacyjnym dwutygodnikiem, który także sprawdza zachowanie ogumienia w warunkach zimowych. Najnowsze badanie dotyczy rozmiaru 205/55R16, a trzy najlepiej ocenione model to:

  • Bridgestone Blizzak LM005
  • Continental WinterContact TS 860
  • Goodyear UltraGrip 9+

Branżowi dziennikarze docenili zimową propozycję od marki Continental za pełną kontrolę nad autem w zimowych warunkach. Bez względu na to, czy na drodze zalega woda, błoto czy śnieg, WinterContact TS 860 zapewnia bezpieczną i przewidywalną dla kierowcy jazdę. Inżynierom niemieckiego producenta udało się także skrócić drogę hamowania na oblodzonej nawierzchni. Nic dziwnego, że to jeden z najlepiej ocenianych przez ekspertów, a także cenionych przez użytkowników modeli.

Najlepsze opony zimowe

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaka opona zimowa jest najlepsza?”. Wiele zależy od sposobu jej eksploatacji, naszego modelu samochodu, a także używanego rozmiaru. Nie ulega jednak wątpliwości, że ogumienie zdobywające wyróżnienia w profesjonalnych testach jest bezpiecznym wyborem. Zazwyczaj są to modele zaliczane do segmentu premium, z kilkoma wyjątkami reprezentującymi klasę średnią. Ich producenci inwestują w najnowocześniejsze technologie, dlatego takie produkty bez zarzutu spisują się nawet w ekstremalnych warunkach.

Szukając najlepszych opon dla siebie, warto mieć na uwadze sugestie specjalistów, zwłaszcza jeżeli ich opinie są zbieżne pomimo zróżnicowanych metodologii oraz rozmiarów wybieranych do testów. Kierowcy, którzy chcą ograniczyć swój wybór do opon ekonomicznych, powinni szukać opon z dalszych miejsc zestawień, ale również opatrzonych pozytywną rekomendacją. Pomocne mogą okazać się także opinie innych użytkowników. Największą bazę opinii o oponach znajdziesz na naszym portalu.