Specjaliści w dziedzinie motoryzacji co sezon testują różne modele opon w kilku rozmiarach. Wszystko po to, aby dostarczyć kierowcom interesujących danych na temat konkretnych modeli ogumienia, które najbardziej ciekawią przyszłych użytkowników. Zajmuje się tym kilka organizacji i czasopism, głównie wywodzących się z Niemiec. Stworzyliśmy na podstawie przeprowadzonych testów ranking opon zimowych, aby wyszczególnić najlepiej oceniane ogumienie. 

kręta droga widziana z góryWyniki testów pokazują, jak opony radzą sobie w różnych warunkach pogodowych i drogowych. Zestawienie obejmuje wyniki badań przeprowadzonych przez kilka najbardziej opiniotwórczych podmiotów – organizacji ADAC i czasopism: „Autobild”, „Auto, Motor und Sport”, „Autozeitung” oraz austriackiego klubu samochodowego „ÖAMTC”.  Pod uwagę wzięto modele, które znalazły się przynajmniej na podium. To prawdziwe creme de la creme opon zimowych, dlatego nie może dziwić, że dominują w rankingu reprezentanci segmentu premium.
OrganizacjaRozmiarI miejsceII miejsceIII miejsce
ADACopony zimowe 195/65 R15Dunlop Winter Response 2 oraz
 Goodyear Ultra Grip 9+
Michelin Alpin 6 oraz Vredestein Wintrac-
ADACopony zimowe 225/50 R17Dunlop 
Winter Sport 5
oraz  

Michelin Alpin 6
Goodyear UltraGrip Performance +-
AUTO BILDopony zimowe 205/55 R16Continental WinterContact TS 870Michelin Alpin 6Kleber Krisalp HP3
 oraz Vredestein Wintrac
AUTO BILDopony zimowe 225/45 R18
245/40 R18
Hankook Winter i*cept evo3
 oraz
 Michelin Pilot Alpin 5
-Vredestein Wintrac Pro
AUTO BILDopony zimowe 235/55 R18Goodyear UltraGrip Performance + SUV
 oraz
 Michelin Pilot Alpin 5 SUV
-Bridgestone Blizzak LM 005
AUTO MOTOR 
UND SPORT
opony zimowe 195/55 R16Bridgestone Blizzak LM005Continental WinterContact TS 870Vredestein Wintrac
AUTOZEITUNGopony zimowe
235/55 R18
Bridgestone Blizzak LM005Michelin Pilot Alpin 5 SUVContinental Winter Contact TS 850 P SUV
ÖAMTCopony zimowe 195/65 R15

Dunlop SP Winter Response 2 oraz Goodyear Ultra Grip 9+

Michelin Alpin 6
 oraz
Vredestein Wintrac
-
ÖAMTCopony zimwoe 225/50 R17Dunlop Winter Sport 5
 oraz
Michelin Alpin 6
Goodyear UltraGrip Performance+-

Eksperci sprawdzali skuteczność ogumienia w wielu rozmiarach. Metodologie bywały odmienne, jednak zazwyczaj opony testowano w zróżnicowanych warunkach, dlatego polecane modele charakteryzują się wszechstronnymi osiągami.

Bezapelacyjnym zwycięzcą testów 2021 roku okazał się Michelin Alpin 6, który zostawił konkurencję daleko w tyle, zajmując najwięcej wysokich lokat – dwa razy wygrał oraz trzy razy zajął drugie miejsce. Świetnie poradził sobie także model Michelin Pilot Alpin 5 w wersji klasycznej i do SUV-ów. Powodów do narzekań nie powinien mieć również Bridgestone. Jego ogumienie Blizzak LM005 znalazło się dwa razy na najwyższym miejscu podium i raz zajęło trzecią lokatę. W tegorocznym rankingu aż trzykrotnie pojawiła się opona Vredestein Wintrac, która w zeszłorocznym zestawieniu nie była wymieniona ani razu. 

Michelin Alpin 6 jako najlepiej oceniany model

W tym roku wśród testowanych modeli ogumienia, opona Michelin Alpin 6 pojawiała się najczęściej na podium. Wysoko zajmowane lokaty nie pozostawiają złudzeń, że w zimowych warunkach propozycja francuskiego koncernu wypadła najlepiej. Oto wyniki podsumowujące: 

I miejsce – ADAC (225/50 R17), ÖAMTC (225/50 R17);

II miejsce – ADAC (195/65 R15), AUTO BILD (205/55 R 16), ÖAMTC (195/65 R15).

Zadowalające osiągi Michelin Alpin 6 zawdzięczamy nowoczesnym i przemyślanym rozwiązaniom. To one pozwoliły na stworzenie modelu, który nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych nie zawiedzie kierowców i towarzyszących im współpasażerów. 

Technologia EverGrip jest odpowiedzialna za najważniejszy parametr – przyczepność przez cały okres eksploatacji, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Podczas hamowania i przyspieszania na deszczu, śniegu czy błocie pośniegowym zmniejsza się zjawisko poślizgu, a auto stabilnie trzyma się swojego toru jazdy. Producent zadbał o to, aby ogumienie nie tylko znosiło trudy zimowej aury, ale także długo służyło i oferowało doskonałą trwałość. Michelin Alpin 6 mają wskaźnik zużycia bieżnika, informujący kierowcę o stanie wyeksploatowania opony.

Michelin Pilot Alpin 5 i Michelin Pilot Alpin 5 SUV

Równie dobrze wypadło ogumienie Michelin Pilot Alpin 5. Osiągi „piątej” wersji (w tym również do SUV-ów) zyskały uznanie w oczach ekspertów niemieckich magazynów Auto Bild i Autozetung. Warto wspomnieć, że pierwsze lokaty były współdzielone z innymi modelami - Hankook Winter i*cept evo3 oraz Goodyear UltraGrip Performance + SUV.

I miejsce – AUTO BILD (225/45-245/40 R 18, 235/55 R18 – wersja SUV);

II miejsce – AUTOZEITUNG (235/55 R 18 – wersja SUV). 







Michelin Pilot Alpin 5 i Pilot Alpin 5 SUV to godne uwagi opony, spełniające wymagania mocnych samochodów. Oprócz zapewnienia przyczepności i bezpieczeństwa nawet w najtrudniejszych warunkach zimowych, wyróżniają je także bardzo wysoki poziom kultury pracy oraz niebywałe osiągi. Francuski producent zadbał o to, aby nie dochodziło do niekontrolowanych zjawisk, jakimi są aquaplaning czy utrata przyczepności z uwagi na podróżowanie pokrytej śniegiem drodze. To zasługa symetrycznego wzoru bieżnika z wyraźnymi klockami, który doskonale radzi sobie z odprowadzaniem opadów. Modele charakteryzują się niskimi oporami toczenia, a ogumienie zużywa się równomiernie przez cały okres eksploatacji. Reasumując – jeżeli ktoś wybierze „piątą” generację kultowego modelu Pilot Alpin z pewnością się nie zawiedzie.

Vredestein Wintrac

Eksperci wyróżnili również model premium Vredestein Wintrac. Choć nie wygrał on żadnego testu, to jednak czterokrotnie znalazł się na podium. 

II miejsce – ADAC, ÖAMTC (195/65 R15);

III miejsce – AUTO BILD (205/55 R 16), AUTO MOTOR UND SPORT (195/55 R16).

Opona jest odpowiedzią na zmieniający się klimat. Łagodniejsze zimy i coraz częściej spotykane opady deszczu zamiast śniegu o tej porze roku, były wyznacznikiem do stworzenia ogumienia bardzo dobrze sprawdzającego się na mokrej nawierzchni. Nie oznacza to jednak, że Vredestein Wintrac utraciły przy tym swoje zimowe parametry. Pokonywanie zaśnieżonych dróg na tym modelu również jest w pełni bezpieczne z uwagi na obecność bazy krzemionkowej, lameli 3D oraz powiększonej o 5% powierzchni styku bieżnika z drogą względem poprzedniej generacji - Snowtrac 5.

Bridgestone Blizzak LM005

Lider zeszłorocznego rankingu, model Blizzak LM005 również znalazł się w aktualnym zestawieniu. Eksperci z aż trzech magazynów motoryzacyjnych pozytywnie ocenili jego zachowanie na drodze zimą. Ponadto pochodzący z Auto Motor Und Sport i Autozeitung specjaliści, zgodnie stwierdzili, że opona zasługuje na pierwszą lokatę w ich testach. 

I miejsce – AUTO MOTOR UND SPORT (195/55 R16), AUTOZEITUNG (235/55 R 18);

II miejsce – AUTO BILD (235/55 R18). 

Propozycja japońskiego producenta na sezon zimowy to połączenie kilku innowacyjnych rozwiązań technologicznych, co pozwoliło na stworzenie ogumienia radzącego sobie z każdymi trudnościami na drodze. Nanoselektywna mieszanka gumowa zachowuje bardzo dobrą przyczepność na śniegu, a bieżnik łączący w sobie lamele 2D w centralnej części z lamelami 3D na barkach, pozwolił na znaczące skrócenie drogi hamowania. Bridgestone Blizzak LM005 to opona dostosowana do wymagań współczesnych europejskich zim – pełnię swoich możliwości pokazuje nie tylko na śniegu, ale też w deszczu.

Samochód SUV jadący zimą.Eksperci wnikliwie badają osiągi opon zimowych, aby wybrać najlepiej sprawdzające się modele. 

Wysokie lokaty  Goodyear UltraGrip 9+ i Dunlop Winter Sport 5

Cenione czasopismo ADAC oraz austriacki klub samochodowy ÖAMTC byli zgodni, co do ulokowania na pierwszych pozycjach ich testów dwóch propozycji premium od marek Goodyear i Dunlop w rozmiarach 195/65 R15 i 225/50 R17.

Goodyear Ultra Grip 9+

I miejsce – ADAC, ÖAMTC  (195/65 R15);

Dunlop Winter Sport 5 

I miejsce – ADAC, ÖAMTC  (225/50 R17).

Goodyear Ultra Grip 9+ wyróżnia nowoczesna mieszanka gumowa oraz technologie „Winter Grip” i „Mileage+”, dzięki czemu opona wypada doskonale w każdych warunkach. Kierunkowa rzeźba bieżnika z licznymi krawędziami, gęsto rozmieszczonymi lamelami i wyraźnymi rowkami, przyczynia się do poprawy przyczepności, bez względu na zalegające na drodze opady. Model cechuje także optymalna elastyczność i nienaganna praca.   

Model Winter Sport 5 nie jest nowicjuszem testów. Rokrocznie eksperci poddawali go próbom i pozytywnie oceniali zimowe osiągi tego ogumienia. Specjaliści ADAC i ÖAMTC docenili propozycję marki Dunlop za pełną kontrolę nad autem w zimowych warunkach. Bez względu na to, czy na drodze zalega woda, błoto czy śnieg – Winter Sport 5 zapewnia bezpieczną i przewidywalną dla kierowcy jazdę. Inżynierom marki udało się wypracować lepszą trakcję na śniegu i lodzie, a także zagwarantować bezpieczne przyspieszanie oraz hamownie.

Najlepsze opony zimowe

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaka opona zimowa jest najlepsza. Wiele zależy od sposobu jej eksploatacji, naszego modelu samochodu, a także używanego rozmiaru. Nie ulega jednak wątpliwości, że ogumienie zdobywające wyróżnienia w profesjonalnych testach jest bezpiecznym wyborem. Zazwyczaj są to modele zaliczane do segmentu premium, z kilkoma wyjątkami reprezentującymi klasę średnią. Ich producenci inwestują w najnowocześniejsze technologie, dlatego takie produkty bez zarzutu spisują się nawet w ekstremalnych warunkach.

Szukając najlepszych opon dla siebie, warto mieć na uwadze sugestie specjalistów, zwłaszcza jeżeli ich opinie są zbieżne pomimo zróżnicowanych metodologii oraz rozmiarów wybieranych do testów. Kierowcy, którzy chcą ograniczyć swój wybór do opon ekonomicznych, powinni szukać propozycji z dalszych miejsc zestawień, ale również opatrzonych pozytywną rekomendacją. Pomocne mogą okazać się także opinie innych użytkowników. Największą bazę opinii o oponach znajdziesz na naszym portalu.