Przy rozwijaniu dużych prędkości i długotrwałym przeciążeniu, koła w motocyklu narażone są na różne uszkodzenia czy odkształcenia. Jednym z najczęstszych problemów z tym związanych jest wykrzywienie felgi w motocyklu. Każda taka nieprawidłowość wpływa nie tylko na komfort prowadzenia jednośladu, ale także znacznie obniża poziom bezpieczeństwa jazdy, zwiększając ryzyko wypadku. W takiej sytuacji warto rozważyć prostowanie felgi motocyklowej.

Motocykle są o wiele mniej stabilnymi pojazdami niż samochody, dlatego tak istotne dla bezpieczeństwa motocyklisty jest utrzymywanie kół w idealnej kondycji. Długotrwała jazda na odkształconej feldze nie tylko pogorszy jakość prowadzenia jednośladu, ale także może narazić nas na spore koszty. Konsekwencją zaniedbania tego problemu będzie przyspieszone zużywanie części, jak np. łożyska. Spowoduje to też nierównomierne ścieranie się bieżnika opony motocyklowej. Dlatego, jeśli zaobserwujemy jakiekolwiek oznaki nieprawidłowości, powinniśmy jak najszybciej podjąć działania.
Objawy krzywej felgi w motocyklu
Jakie są objawy krzywej felgi? Kiedy koło w motocyklu jest w pełni sprawne, nawet podczas jazdy z dużą prędkością czy w trakcie gwałtownego hamowania nie będziemy odczuwać żadnych nadmiernych, niepożądanych drgań. To, co powinno nas zaalarmować, to pojawiające się regularne wibracje na kierownicy. Przy większej usterce mogą być one odczuwalne nawet na całym motocyklu. Kiedy tylko zauważymy podobne oznaki, powinniśmy bliżej się przyjrzeć kondycji obręczy.
Odkształcenie na feldze może także skutkować szybszą utratą ciśnienia w kołach. Jeśli więc w ostatnim czasie zaobserwowaliśmy przyspieszoną utratę powietrza, w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić, czy nie pojawiły się żadne uszczerbki, czy też widoczne wgniecenia na obręczy.
Budowa opony motocyklowej jest nieco inna, niż w wersji montowanej w samochodzie osobowym. Zobacz, jakie podstawowe różnice występują między tymi dwoma rodzajami ogumienia.
Prostowanie felg motocyklowych – kiedy jest możliwe?
Przy podjeździe pod krawężnik lub nawet w czasie jazdy po dziurawej drodze bardzo łatwo o odkształcenie felgi. Jeżeli przydarzyła nam się podobna sytuacja, a na obręczy pojawił się niewielkie odgniecenie, nie ma potrzeby do razu kupować nowego egzemplarza. W takiej sytuacji warto odwiedzić warsztat, który zajmuje się renowacją kół motocyklowych. Specjalista oceni, czy uszkodzenie kwalifikuje się do wyprostowania bądź naprawy.
Prostowania felgi motocyklowych najczęściej dokonuje się w sytuacji, gdy odkształceniu uległ wyłącznie jej rant. W przypadku uszkodzenia innej części konstrukcji, większość ekspertów odmówi jej renowacji. Jest to związane z tym, że każda ingerencja w element konstrukcyjny obręczy zmniejsza jej wytrzymałość, co może bardzo negatywnie odbić się na bezpieczeństwie motocyklisty. Co więcej, po prostowaniu mocno skrzywionej felgi mogą wystąpić problemy z jej wyważeniem, co również nie wpłynie dobrze na jakość prowadzenia motocykla.
Jak wygląda proces prostowania felgi motocyklowej?
Aby przywrócić pierwotny kształt obręczy, niezbędne do tego jest posiadanie odpowiedniej maszyny. Prostowarka, bo o niej mowa, została wyposażona w odpowiednie wskaźniki umożliwiające precyzyjne wykonanie zadania.
By wyprostować felgę, konieczne będzie podgrzanie wykrzywionego fragmentu – dzięki temu metal staje się podatny na formowanie. Wewnątrz obręczy zostaje umieszczona odpowiednio dopasowana kształtka. Przy użyciu specjalnej prostowarki, metal pod wpływem siły nacisku powinien uzyskać pożądany kształt.
Choć czynność ta może wydawać się nieskomplikowana w wykonaniu, zdarza się, że podczas procesu prostowania obręczy motocyklowej może dojść do jej pęknięcia. Jednym ze sposobów jest spawanie niewielkich ubytków. Większość ekspertów nie rekomenduje jednak takiej praktyki. Wiąże się to z tym, że nigdy nie będziemy znać dokładnego stopu, z jakiego dana felga została wykonana, co znacznie utrudnia dobór odpowiedniego drutu spawalniczego.
Szprychowanie i centrowanie felg motocyklowych
Prostowanie szprychowych felg motocyklowych wymaga niestety dużo więcej pracy. Aby obręcz nie biła na boki czy w pionie, konieczne będzie wycentrowanie koła, które poprawi jego naciąg. Powinniśmy wykonywać taką czynność regularnie. Jazda na dobrze naciągniętym kole znacznie zmniejsza ryzyko uszkodzenia obręczy, a także zwiększa przyczepność oraz stabilność motocykla. W tym przypadku niezbędna będzie centrownica, czyli specjalny stojak ze wskaźnikiem pokazującym stopień wykrzywienia.
Po usunięciu krzywizny na feldze konieczne jest zaplatanie koła motocyklowego. Przy pomocy specjalnego klucza należy dokręcić luźne szprychy. Tę czynność trzeba niekiedy poprzedzić regeneracją otworów na łby szprych (dzieje się tak, gdy motocykl jeździł z poluzowanymi szprychami) oraz wymianą uszkodzonych i skorodowanych elementów.
Koszt prostowania felgi motocyklowej
Uszkodzenia obręczy nie zawsze są na tyle poważne, by konieczne było kupowanie nowego egzemplarza. W pierwszej kolejności warto udać się do specjalisty, by sprawdzić, czy możliwe będzie prostowanie felgi motocyklowej. Cena takiej usługi uzależniona jest od kilku czynników. Na koszty składają się m.in. rodzaj obręczy, stopień jej uszkodzenia, a także lokalizacja warsztatu. Kwota, jaką przyjdzie nam zapłacić za usługę zazwyczaj zaczyna się od 70 zł za sztukę.