Czyste i zadbane auto to wizytówka każdego kierowcy, stąd coraz częściej oprócz standardowego mycia, wykonuje się także liczne zabiegi kosmetyczne. Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nie chciałby mieć idealnie gładkiej karoserii bez mikro zarysowań, w której dosłownie można się przejrzeć. Jak doprowadzić auto do takiego stanu, by wyglądało jak prosto z salonu? 

Polerowanie auta i poszczególnych jego części to popularny zabieg, który można wykonać w warsztatach specjalizujących się w auto detailingu lub samodzielnie. Użyte do tego celu profesjonalne narzędzia i preparaty sprawiają, że nasze cztery kółka zyskują "drugie życie". Zwykle decydujemy się na polerowanie samochodu, ponieważ ten z biegiem czasu podczas eksploatacji utracił swój pierwotny blask i nie prezentuje się już tak atrakcyjnie. 

Wypolerowany samochód na parkinguWypolerowany samochód zdecydowanie przyciąga uwagę.Polerowanie auta

Koniec zimy i coraz ładniejsza pogoda są dobrym argumentem nie tylko do umycia auta, ale też zrobienia czegoś więcej. Aby prezentowało się ono atrakcyjnie w blasku promieni słonecznych, warto zdecydować się na polerowanie – ręczne lub mechaniczne.

Profesjonalna polerka samochodowa nie będzie konieczna, jeżeli zdecydujemy się na polerowanie ręczne. To bardzo pracochłonny zabieg, który najlepiej przeprowadzić, gdy powłoka lakiernicza wymaga odświeżenia i poprawienia ogólnej kondycji.
W przypadku większej ingerencji lepiej zdecydować się na polerowanie mechaniczne.

Ręczne polerowanie samochodu

Pracę rozpoczynamy od  dokładnego umycia lakieru samochodowego. Możemy posłużyć się do tego celu również specjalną glinką, aby mieć pewność, że nigdzie nie pozostało żadne ziarnko piasku. Na umyte i osuszone auto będziemy nakładać pastę polerską i wcierać ją z umiarkowanym naciskiem przy pomocy specjalnego pada. Następnym krokiem w trakcie ręcznego polerowania będzie oklejenie taśmą zabezpieczającą plastikowych elementów i chromowanych części, aby nie nakładać na nie pasty. Jej usunięcie – zwłaszcza zaschniętej –  nie należy do najprostszych i najprzyjemniejszych.

Na początek dobrze jest użyć miękkiego pada i pasty o niskiej ścieralności, a jeżeli zachodzi taka potrzeba sięgnąć po mocniejsze środki, żeby zabieg przyniósł pożądane rezultaty. Kiedy zdecydujemy się już na wybór konkretnych produktów, staramy się pracować na niewielkich obszarach z jak największą starannością. Przyda się także ściereczka z mikrofibry do usunięcia nadmiaru pasty.

Mechaniczne polerowanie samochodu

W przypadku polerowania mechanicznego musimy zaopatrzyć się w najpotrzebniejsze urządzenie, jakim jest polerka do samochodu, dzięki której cały proces jest bardziej efektowny i o wiele szybszy. Niezbędna będzie także pasta do polerowania czy miernik lakieru. Przed rozpoczęciem właściwej pracy również należy umyć dokładnie auto, wykonać glinkowanie i zabezpieczyć taśmą wspomniane wcześniej elementy.

Polerka rotacyjna czy oscylacyjna – którą najlepiej wybrać? Dla osób z większą wprawą polecany jest pierwszy z wymienionych typów – konieczne jest, aby posiadał regulację obrotów. Jest on również bardziej precyzyjny i ma większe możliwości ścierne. Mniej zaawansowanym sprawdzi się drugi wariant, ponieważ wykonuje on zmienne ruchy, dzięki czemu trudniej jest uszkodzić powłokę lakierniczą.

mechaniczne polerowanie samochoduDo mechanicznego polerowania auta należy mieć dobrej jakości polerkę, aby efekt był zadowalający.
Mechaniczne polerowanie auta wymaga nabycia odpowiedniej wiedzy oraz wprawy. Jeżeli jesteśmy amatorami w tej sprawie i mamy "niepewną rękę" nie bierzmy się za samodzielne wykonywanie zabiegu, zwłaszcza z polerką rotacyjną. Lakier łatwo jest uszkodzić, np. przegrzać lub przypalić, dlatego żeby tego uniknąć, auto powierzmy w ręce specjalistów.

Jeżeli chcesz, aby samochód prezentował się jak z salonu, możesz zdecydować się na auto detailing (car detailing). To proces polegający na wykonaniu szeregu kompleksowych usług wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Obejmują one dokładne czyszczenie, konserwację, a także regenerację auta i jego elementów, przy użyciu specjalistycznych narzędzi oraz preparatów. Auto detailing wykonują wykwalifikowani specjaliści w dedykowanych do tego celu warsztatach.

Mechaniczne polerowanie – podobnie jak ręczne – będzie wymagało pracy na małych obszarach karoserii, początkowo również na niskich obrotach. Stosujemy także różne pady i gąbki. Musimy pamiętać, że ich użycie musi być dedykowane do konkretnej pasty i nie możemy tego pomylić, aby nie zniszczyć efektu. Ruchy, jakie powinna wykonywać polerka do lakieru są bardzo proste – z góry na dół i z lewej do prawej strony, jednocześnie wprasowując rozprowadzany preparat. Prace wykonujemy spokojnie i powoli. Aby cieszyć się pożądanym, lustrzanym blaskiem naszego auta bez rys i hologramów należy na koniec użyć pasty wygładzającej i odpowiednio nawoskować jego powierzchnię.

Ile kosztuje polerowanie auta?

Decydując się na samodzielne polerowanie lakieru, koszt jaki poniesiemy za ten zabieg będzie uzależniony od wielu czynników – wyboru sprzętu, preparatów i najpotrzebniejszych akcesoriów. Ręczne polerowanie samochodu będzie oczywiście opcją najtańszą. Jeśli zdecydujemy się na zakup profesjonalnej polerki, koszty wzrosną – w zależności od modelu – o kilkaset złotych. Ceny za tego typu urządzenia wahają się w granicach 100-900 złotych.

Jednodniowy koszt polerowania u specjalistów zależy od stopnia uszkodzenia lakieru, jego grubości oraz wielkości samochodu. Średnio warsztaty car detalingowe liczą sobie za taką usługę 300-600 złotych. Polerowanie wieloetapowe, trwające nawet kilka dni może uszczuplić nasz portfel nawet o 1500 złotych i więcej. Profesjonalne firmy posiadają także w ofertach polerowanie reflektorów – koszt około 70 złotych.

Jak wypolerować szybę w samochodzie?

Codzienna jazda autem nie sprzyja także kondycji szyb. Rysy na szybie samochodowej od wycieraczek to jedna z najczęstszych przyczyn nieestetycznego wyglądu. Draśnięcia nie są głębokie, ale mogą być także powodem załamywania się światła. Kierowcy jadący w słoneczną pogodę lub po zmroku mogą odczuwać dyskomfort – zwłaszcza, jeżeli wady znajdują się na przedniej szybie. Aby przywrócić ją i pozostałe do pierwotnego stanu, można wykonać polerowanie – najlepiej przy pomocy polerki mechanicznej, gdy zarysowania nie są głębokie.

Przed samym przystąpieniem do zabiegu – tak jak w przypadku polerowania lakieru – musimy dokładnie umyć, odtłuścić i osuszyć szyby, a następnie ich boki zabezpieczyć taśmą. Będziemy potrzebować także tlenku ceru, szmatek, wspomnianej polerki i odpowiedniego do niej krążka filcowego. 

Tlenek ceru to istne lekarstwo na porysowane szyby. Preparat występujący w formie proszku wymaga rozrobienia w wodzie. Po dokładnym jego rozpuszczeniu, powstała w ten sposób pasta będzie wprasowywana na szklaną powierzchnię i rozprowadzana za pomocą polerki. W ten sposób wszelkie zarysowania nie będą widoczne. Jak polerować szyby w samochodzie, aby wyglądały jak nowe? Przede wszystkim stosujemy się do znanych nam już zasad:

  • unikamy przegrzania powierzchni,
  • pracujemy dokładnie i powoli,
  • resztki pasty wycieramy ściereczką,
  • dokładnie myjemy szybę na koniec.

Polerowanie reflektorów

Warto wspomnieć również, że reflektory samochodowe  również możemy poddać zabiegowi polerowania. Podczas eksploatacji auta mogą one ulec zmatowieniu, przez co strumień światła traci na mocy, a widoczność zostaje ograniczona.

Wypolerowane reflektory samochodowe zdecydowanie poprawiają widoczność.Przed przystąpieniem do właściwej czynności, wykonujemy prace przygotowawcze – myjemy dokładnie i oklejamy taśmą lampy samochodowe, a następnie matowimy je przy pomocy papieru ściernego wodnego. Tak przyszykowane reflektory należy już tylko wypolerować, aby pięknie błyszczały. Najlepiej skorzystać z polerki, której praca będzie efektywna. Nie zapominamy także o nie doprowadzeniu do przegrzania lamp, ponieważ te ulegną uszkodzeniu. Warto zdecydować się na wykonanie tego typu zabiegu nie tylko ze względów estetycznych, ale przede wszystkim dla poprawy bezpieczeństwa na drodze.

Jak odnowić porysowany lakier na samochodzie?

Na co dzień staramy się jeździć ostrożnie i parkować uważnie. Nie mniej jednak od momentu zdobycia prawa jazdy pewnie nie raz zauważyliśmy rysy na lakierze samochodu, powstałe w wyniku szkody parkingowej. Próby zmieszczenia się w miejscach parkingowych w zatłoczonych galeriach handlowych lub przeciśnięcia się przez wąskie, miejskie uliczki są najczęstszymi przyczynami drobnych śladów na karoserii i otarć. Nie unikniemy także uderzeń kamyczków leżących na drodze. To one pod wpływem jazdy i wydobywającego się pędu powietrza, uderzają o samochód, wpływając negatywnie na stan lakieru. Tego typu ślady nie wyglądają estetycznie i zazwyczaj chcemy się ich jak najszybciej pozbyć. Możemy to zrobić na własną rękę, jeżeli uszkodzenia nie są głębokie, lub u profesjonalistów. Jak usunąć rysy z lakieru samochodu?

Jeżeli podejmiemy się tego w domowych warunkach, przed samym zabiegiem będziemy musieli wybrać się do sklepu motoryzacyjnego po odpowiednie środki. Drobne defekty lakieru jesteśmy w stanie zamaskować dedykowanymi do tego celu kredkami i woskami, ale efekt jest krótkotrwały. Zazwyczaj preparaty te znikają po kilku wizytach na myjni. Tanim sposobem jest także pasta do usuwania rys z samochodu. Na płytkie otarcia pomoże także wspomniane polerowanie.

Głębsze uszkodzenia zostawmy profesjonalistom – zwłaszcza kiedy w grę wchodzi szpachlowanie i lakierowanie. To oni przy pomocy odpowiednich narzędzi i środków są w stanie wykonać pracę tak, aby po defekcie nie było ani śladu.

Czym odtłuścić lakier samochodowy?

Tzw. „autochemii” na rynku nie brakuje. Wśród niej znajdziemy wszelkiego rodzaju odtłuszczacze do lakieru, które dopełniają całości pielęgnacji samochodu. Najczęściej wykorzystuje się alkohol izopropylowy lub preparat inspekcyjny. Nakłada się je po dokładnym umyciu i osuszeniu samochodu – w jakim celu? Wszelkie detergenty, których używamy, aby oczyścić auto z zanieczyszczeń nie są w stanie pozbyć się wosku i tłustych osadów asfaltu czy żywicy. Odtłuszczanie lakieru można wykonać przed polerowaniem lub tuż po, aby pozbyć się dokładnie pozostałości pasty. Za tego typu środek nie powinniśmy wydać więcej niż 50 złotych.