Pokrowce na opony przydają się kierowcom, którzy posiadają zestaw ogumienia na zimę i lato. W okresie, gdy mamy założony jeden z kompletów, drugi najczęściej przechowywany jest w garażu lub piwnicy. Jak zabezpieczyć go odpowiednio przed sparceniem lub zniszczeniem? Odpowiedzią mogą być dobrze dobrane worki na opony lub inne tego typu akcesoria. 

opony samochodowe w workachWiele osób opony przechowuje w workach.

Odpowiednie przechowywanie opon po sezonie to podstawa ich dobrego stanu. Od tego zależy jak długo będą nam służyć po ponownym zamontowaniu. Unikanie nasłonecznienia (fotodegradacji), trzymanie z dala od chemikaliów, czy odpowiednie układanie kół na felgach i bez felg to podstawy, które powinny znajdować się w elementarzu każdego kierowcy. Jednak nawet odpowiednio przechowywane ogumienie może podlegać szybszemu starzeniu w wyniku kontaktu z wilgocią czy powietrzem. Odpowiednio dobrane pokrowce na opony i środki konserwujące pozwolą nam zabezpieczyć je przed niekorzystnymi czynnikami.

Pokrowce na opony czy na koła – jaka jest różnica?

Z powodu sezonowej wymiany opon, wciąż wielu kierowców odwiedza zakłady wulkanizacyjne. Pomimo że rozwiązanie z dwoma kompletami felg jest wygodniejsze, to zabieg trzymania się tylko jednej obręczy stał się o wiele popularniejszy. Wynika to głównie z czynnika ekonomicznego i braku konieczności jednorazowego zakupu drugiego kompletu felg. Ma to znaczenie także przy wyborze pokrowców na koła samochodowe, tudzież na samo ogumienie.

Jeśli szukamy akcesorium do sezonowania tylko opon, bardzo popularnym rozwiązaniem są pokrowce typu donut, czyli konstrukcje otwarte w postaci okręgu z otworem w środku. Największą zaletą tego rozwiązania jest łatwe układanie opon – jeżeli bez felgi, to obok siebie, tak, jakby były naturalnie zamontowane w samochodzie. W tym pomaga zazwyczaj rączka, ułatwiająca przenoszenie poszczególnych sztuk. Istnieją również większe pokrowce, mieszące aż 4 sztuki ogumienia na raz. 

W przypadku, gdy chcemy przechowywać całe koło, sytuacja jest już nieco inna. Wciąż możemy korzystać z otwartych ochraniaczy, jednak nie zabezpieczają one obręczy przed potencjalnymi zarysowaniami. W takim przypadku najczęściej korzysta się z pokrowców na koło tzw. kuferkowych, czyli takich, do których wkładamy ogumienie wraz z felgą. Warto zwrócić uwagę na sztywne ścianki górne, dzięki którym maleje ryzyko odkształcania się opon przy długim leżeniu. Ciekawym dodatkiem do pokrowca jest również prosta kieszonka na śruby, dzięki czemu nie pogubią się one w trakcie przerwy sezonowej.

Jak przechowywać opony i felgi po sezonie? Wejdź, by dowiedzieć się więcej.

Pokrowce na opony samochodowe i koła – co należy o nich wiedzieć?

Na rynku dostępnych jest naprawdę sporo różnych pokrowców na opony i koła, a ich ceny potrafią wahać się od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych za sztukę. Żeby wybrać model odpowiedni do naszych potrzeb, musimy zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów.

Z czego wykonane są pokrowce na koła i opony?

Pokrowce powstają najczęściej z wytrzymałych tworzyw – nylonu, poliestru nastawionych na mrozoodporność i nieprzemakalność, a także materiałów tekstylnych lub nawet ze sztucznej skóry. Może cechować je dwuwarstwowa konstrukcja, w której jedną część pokrywa się warstwą PVC, zapobiegającą przenikaniu wilgoci. Jeśli nasze koła leżeć będą w nasłonecznionym miejscu, powinniśmy zwrócić uwagę na powłokę chroniącą przed promieniami UVA i UVB. 

Czy pokrowce na opony muszą być w odpowiednim rozmiarze?

To bardzo ważne pytanie powinniśmy sobie zadać przed wybraniem pokrowca. By akcesorium było w stanie osłonić całe ogumienie, należy wziąć pod uwagę nie tylko jego średnicę, ale również szerokość.



opona bez i w pokrowcuDo przechowywania opon służą również odpowiednie pokrowce.


Trzeba też pamiętać, że istnieją modele przystosowane do konkretnych rozmiarów opon oraz felg, a także warianty uniwersalne, pasujące do wielu wielkości kół, np. R13-R16. Oba typy są skonstruowane zgodnie z przeznaczeniem, więc nie trzeba obawiać się, że te z szerszym zakresem rozmiarowym będą zbyt luźne, a przez to nieodpowiednie. Dzięki ściągaczom lub paskom takie pokrowce na opony i koła dobrze przylegają, a także nie mają prawa się zsunąć. Dodatkowo niektórzy producenci stosują oznaczenia, ułatwiające zidentyfikowanie, które koło znajduje się wewnątrz.

Określ, jakich pokrowców na opony potrzebujesz

Innym ważnym elementem, nad którym powinniśmy się pochylić przy dobieraniu pokrowca jest miejsce, w którym będziemy składować koła. Wyróżnić możemy dwa podstawowe rodzaje:

  • pokrowiec do użytku wewnętrznego
  • pokrowiec do użytku zewnętrznego

O ile sama terminologia nie zostawia tutaj szczególnie dużo do powiedzenia, to można zastanowić się nad różnicami. Podstawowa leży w materiale. Pokrowce wewnętrzne wykonuje się z twardszego tworzywa, nastawionego na mrozoodporność i nieprzemakalność. Dzięki swojej budowie lepiej chronią przed skrajnymi warunkami pogodowymi, a dodatkowo łatwiej je umyć po sezonie, chociażby przy użyciu myjki ciśnieniowej. Najlepiej sprawdzają się one w przypadku przechowywania opon na stojakach lub w nieocieplonych budynkach.

Zewnętrzne modele, np. pokrowiec na koło zapasowe 4x4 stosuje się przeważnie na samych samochodach. Przydają się one właścicielom aut terenowych, przewożących dodatkową sztukę. Ich zabudowana konstrukcja nie tylko ochroni oponę przed starzeniem, ale także może wyglądać atrakcyjnie, podnosząc wartość wizualną naszego samochodu.

Worki foliowe na opony – czy są dobrym pomysłem?

Alternatywą pokrowców są worki na opony. Choć to zdecydowanie mniej trwałe akcesoria od tych pierwszych, z pewnością jest to rozwiązanie bardziej ekonomiczne, ale niestety niezbyt ekologiczne.

Podobnie jak w przypadku pokrowców, trzeba zadbać o czystość opon przed spakowaniem ich w dedykowane worki. Należy też je bardzo dokładnie wysuszyć. Sam worek również nie może być wilgotny, inaczej istnieje duże prawdopodobieństwo negatywnego wpływu na stan felg oraz gumy (podatność na bąble i parcenie). Oczyszczone i wysuszone przedmioty zamykamy szczelnie w folii i opróżniamy maksymalnie jak to możliwe z powietrza. Następnie dokładnie zabezpieczamy taśmą przed rozszczelnieniem. Tak hermetycznie zamknięte ogumienie, ale też koła, będą bezpieczne w ciepłym otoczeniu. Do użytku zewnętrznego nie polecamy tego rozwiązania, ponieważ nie ochroni ono przedmiotów przed mrozem i promieniami słonecznymi.

Zaletą jest mniejszy jednorazowy wydatek, jednak worki na opony dość szybko się eksploatują. Pokrowiec posłuży nam przez kilka sezonów.