W naszym klimacie posiadanie dwóch kompletów opon to niemal standard. Pomimo rosnącej popularności modeli całorocznych, wciąż większość kierowców posiada osobny zestaw na zimę i lato. Wynika to nie tylko z przyzwyczajeń, ale także samej pogody, która potrafi być wyjątkowo kapryśna. W okresie, gdy mamy założony jeden z kompletów, drugi najczęściej przechowywany jest w garażu lub piwnicy. Jak zabezpieczyć go odpowiednio przed sparceniem lub zniszczeniem? Odpowiedzią mogą być dobrze dobrane pokrowce na opony.

Kierowcy często korzystają z dwóch kompletów na różne sezony.Kierowcy często korzystają z dwóch kompletów na różne sezony.

Odpowiednie przechowywanie opon po sezonie to podstawa ich dobrego stanu. Od niego za to zależy jak długo będą nam służyć i przede wszystkim, jak bezpieczne będą po ponownym zamontowaniu. Unikanie nasłonecznienia (fotodegradacji), trzymanie z dala od chemikaliów czy odpowiednie układanie kół na felgach i bez felg to podstawy, które powinny znajdować się w elementarzu każdego kierowcy. Jednak nawet odpowiednio przechowywane opony mogą podlegać szybszemu starzeniu w wyniku kontaktu z wilgocią czy powietrzem. Odpowiednio dobrane pokrowce i środki konserwujące pozwolą nam zabezpieczyć przed tym nasze ogumienie, a co za tym idzie, przedłużyć jego trwałość.

Pokrowce na opony samochodowe

Na rynku dostępnych jest naprawdę sporo różnych pokrowców na opony, a ich ceny potrafią wahać się od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych za sztukę. Żeby wybrać model odpowiedni do naszych potrzeb, musimy zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów:

Rozmiar to podstawa

To zdecydowanie najważniejszy czynnik, jaki powinniśmy dobrze przeanalizować przed wybraniem pokrowca. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że poszczególne modele przystosowane są bardzo precyzyjnie do rozmiarów opon oraz felg i zawsze jest to uwzględnione w informacjach od producenta. Zbyt szerokie pokrowce na koła sprawiają, że będą one ruszać się wewnątrz. W zbyt małych zwyczajnie nie zamkniemy naszych opon.

Jak opisane są rozmiary? Zazwyczaj producenci podają średnicę oraz dopuszczalny obwód koła. Te informację wystarczą, by dopasować pokrowiec.

Miejsce przechowywania opon ma znaczenie

Innym ważnym elementem, nad którym powinniśmy się pochylić przy dobieraniu pokrowca jest miejsce, w którym będziemy składować koła. Wyróżnić możemy dwa podstawowe rodzaje:

  • pokrowiec do użytku wewnętrznego
  • pokrowiec do użytku zewnętrznego

O ile sama terminologia nie zostawia tutaj szczególnie dużo do dopowiedzenia, to można zastanowić się nad różnicami. Podstawowa leży w materiale. Pokrowce zewnętrzne wykonuje się z twardszego tworzywa, nastawionego na mrozoodporność i nieprzemakalność. Dzięki swojej budowie lepiej chronią przed skrajnymi warunkami pogodowymi, a dodatkowo łatwiej je umyć po sezonie, chociażby przy użyciu myjki ciśnieniowej. Najlepiej sprawdzają się one w przypadku przechowywania opon na zewnętrznych stojakach lub w nieocieplonych budynkach.

Zewnętrzne modele stosuje się także na samych samochodach. Jeśli w naszym aucie terenowym przewozimy zapas, który znajduje się na klapie bagażnika to pokrowiec na koło zapasowe 4x4 może się okazać bardzo przydatnym dodatkiem. Nie tylko ochroni oponę przed starzeniem, ale także może wyglądać atrakcyjnie, podnosząc wartość wizualną naszego samochodu.

Samochody terenowe czy kampery mają zazwyczaj koła zapasowe zamontowane na klapie bagażnika.Samochody terenowe czy kampery mają zazwyczaj koła zapasowe zamontowane na klapie bagażnika.

Wspominając o materiale stosowanym do budowy pokrowców zewnętrznych nie sposób pominąć kilku cech, które powinien on posiadać. Przede wszystkim pokrowce na koła samochodowe wykonuje się na ogół z dwuwarstwowego materiału, z których jeden pokrywa się warstwą PVC, zapobiegającą przenikaniu wilgoci. Jeśli nasze koła leżeć będą w nasłonecznionym miejscu powinniśmy zwrócić uwagę na powłokę chroniącą przed promieniami UVA i UVB. Warto również sprawdzić czy posiada on przypinki lub rzepy – jeśli służy nam jako pokrowiec na koło zapasowe w samochodzie, to będą one niezbędne.

Opony czy koła? Jest różnica!

Większość kierowców wciąż korzysta z sezonowych wizyt w wulkanizacji w celu wymiany opon. Pomimo że rozwiązanie z dwoma kompletami felg jest wygodniejsze, to system rotacyjny na jednych obręczach jest o wiele popularniejszy. Wynika to głównie z czynnika ekonomicznego i braku konieczności jednorazowego zakupu drugiego kompletu felg. Ma to znaczenie także przy wyborze pokrowców.

Jeśli szukamy modelu na same opony bardzo popularnym rozwiązaniem są pokrowce typu donut, czyli w postaci okręgu. Nie posiadają one środka, a jedynie materiał pokrywający samą oponę. Największą zaletą tego rozwiązania jest łatwiejsze układanie opon. Wygodniej je zawiesić, a także można wykorzystywać słupki stabilizujące przykręcane do podłogi.

W przypadku, gdy chcemy przechowywać całe koło z felgą sytuacja jest już nieco inna. Wciąż możemy korzystać z otwartych pokrowców, jednak nie zabezpieczają one obręczy przed powietrzem ani zarysowaniem. W takim przypadku najczęściej korzysta się z pokrowców kuferkowych, czyli takich, do których wkładamy całe koło. Warto zwrócić uwagę na sztywne ścianki górne, dzięki którym maleje ryzyko odkształcania się opon przy długim leżeniu. Ciekawym dodatkiem do pokrowca jest również prosta kieszonka na śruby, która zapobiegnie pogubieniu ich w trakcie przerwy sezonowej.

Przechowywanie opon w workach foliowych

Alternatywnym rozwiązaniem do pokrowców są worki do przechowywania opon. Są one zdecydowanie mniej trwałe od pokrowców i wymagają podjęcia dodatkowych kroków w trakcie pakowania. Z pewnością jest to rozwiązanie bardziej ekonomiczne, choć przy tym niezbyt ekologiczne.

Podobnie jak w przypadku pokrowców trzeba zadbać o czystość opon przed spakowaniem. Należy też je bardzo dokładnie wysuszyć. Podobnie sam worek nie może być wilgotny, inaczej może mieć to negatywny wpływ na stan opon oraz felg. Oczyszczone i wysuszone koła zamykamy w worki do opon i opróżniamy maksymalnie jak to możliwe z powietrza, następnie dokładnie zabezpieczamy taśmą przed rozszczelnieniem. Tak hermetycznie zamknięte będą bezpieczne w ciepłym otoczeniu. Do użytku zewnętrznego nie polecamy tego rozwiązania, bo koła nie będą chronione przed mrozem ani promieniami słonecznymi.

Zaletą jest mniejszy jednorazowy wydatek, jednak worki na opony dość szybko się eksploatują. Pokrowiec na opony posłuży nam przez kilka sezonów.

Gdzie kupić worki na opony? Warto poszukać w sklepach motoryzacyjnych oraz części wielkopodłogowych marketów budowlanych. Jeśli jednak kupujesz nowe opony na Oponeo, możesz dodać worki do swojego zamówienia i otrzymać je wraz z kompletem ogumienia.