Kiedy zachodzi konieczność przewiezienia przedmiotów, które nie zmieszczą się do wnętrza auta, z pomocą przychodzi często przyczepka samochodowa. Ona również, podobnie jak samochód, wyposażona jest w obręcze, które być może przyjdzie nam kiedyś wymienić. Jak wówczas wybrać nowe egzemplarze? Na jakie parametry zwrócić uwagę? Wszystko na temat felg do przyczepki zawarliśmy w niniejszym artykule. 


przyczepka samochodowaNa co zwrócić uwagę wybierając felgi do przyczepki?


Czym wyróżniają się felgi do przyczepki?

Lekka przyczepka transportowa do samochodu, nie ma tak dużych kół jak ta podczepiana do ciągnika, która często jest wyposażona w duże i masywne opony rolnicze. Zwykle używa się felg o rozmiarach od 13 do 15 cali, co odpowiada wymiarom stosowanym w takich autach jak Fiat Seicento, Skoda Felicia czy Renault Clio. Są one zamontowane po obu stronach osi, a na nich oraz kołach spoczywa cały ciężar ładunku – nie może on przekroczyć DMC, czyli dopuszczalnej masy całkowitej przyczepki wynoszącej 750 kilogramów. 

Felgi aluminiowe do przyczepki czy może jednak stalowe?

W pojazdach ciągnących najczęściej stosuje się stalowe felgi do przyczepy, które charakteryzują się wysoką wytrzymałością i odpornością na uszkodzenia, co jest szczególnie istotne w przypadku przewożenia ciężkich ładunków. Takie obręcze są również ekonomiczne i powszechnie stosowane w różnych modelach pojazdów, zapewniając jednocześnie odpowiednią stabilność, a także bezpieczeństwo podczas transportu. Nie jest to oczywiście reguła, lecz felgi aluminiowe do przyczepki to raczej rzadkość. 

Choć są lekkie i bardziej estetyczne od swoich stalowych odpowiedników, to mimo wszystko od nich droższe i mniej odporne na uszkodzenia mechaniczne, co sprawia, że ich zastosowanie w przyczepkach transportowych jest ograniczone głównie do lżejszych ładunków. Dlatego też stalowe felgi pozostają preferowanym wyborem dla większości użytkowników.

Jak dobrać felgi do przyczep samochodowych?

Metoda wyboru obręczy do posiadanej przyczepki nie różni się niczym od dopasowania ich w samochodzie. W tym przypadku również nie można postawić na pierwszy lepszy model, który myślimy, że się nada. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na specyfikacje techniczne felg w ciągniętym przez auto pojeździe i na nich skupić się najbardziej, co będzie rzutowało na wydajność całego pojazdu. 

Mówimy o:

  • rozmiarze felg, odpowiednim z wymaganiami producenta przyczepki, np. 5,5Jx13H2. Takie oznaczenia stosowane są również do obręczy stalowych montowanych w samochodach. Stąd 5,5, czyli szerokość podawana w calach, a J - profil kołnierza zależny od przeznaczenia. Z tego zapisu wiemy też, że chodzi o średnicę felgi do przyczepki – 13 cali, a H2 to profil przekroju. Jeżeli w instrukcji użytkowania producent podaje dane dotyczące ogumienia w formie 175/70 R13, to obręcze należy zakupić w tej samej specyfikacji.
  • liczbie i rozstawie śrub montażowych, również określanych przez producenta. Ten musi być precyzyjnie dopasowany do osi przyczepy, aby zapewnić właściwe osadzenie koła i zapobiec powstawaniu luzów mogących prowadzić do wibracji, a nawet zwiększonego zużycia podzespołów. W instrukcji takiego pojazdu często podawane są momenty dokręcenia śrub wyrażane w Nm, a ich siła uzależniona jest od wielkości i rozstawu śrub, np. śruby M12 x 1,5 dla rozstawu 4 x 98, powinny być dokręcone z siłą 79 Nm. Liczy się także kolejność ich przykręcania, co również powinien podać producent przyczepki. 
  • wielkości otworu centrującego, wyrażana w milimetrach. To on gwarantuje odpowiednie ustawienie felgi i osadzenie ich w piaście koła. Niewłaściwy wybór może skutkować pojawieniem się nieprzyjemnych wibracji czy pogorszeniem stabilności auta w czasie podróży. 
  • odsadzeniu felgi (ET), które decyduje o tym, jak głęboko obręcz jest osadzona w nadkolu. Jeżeli postawimy na niewłaściwy rozmiar, możemy narazić się na ryzyko utraty stabilności podczas prowadzenia pojazdu. 
  • maksymalnej nośności felgi, którą określa jej producent w dokumentacji technicznej. Ta powinna być dostosowana do masy przewożonego ładunku, aby zapewnić bezpieczeństwo i stabilność podczas transportu, bez ryzyka uszkodzenia felgi i przyczepki.