Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Ciśnienie w oponach. Jakie jest prawidłowe?

aktualizacja: 17 lipca 2018
OPONEO.PL

Sprawdź, dlaczego warto dbać o ciśnienie w oponach. Poznaj wyniki badań i konsekwencje utrzymywania niewłaściwego ciśnienia w oponach.

Ciśnienie w oponach ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo i koszty podróżowania. Warto wiedzieć, że nie tylko zbyt niski poziom ma negatywne konsekwencje. Również zbyt wysokie ciśnienie jest szkodliwe. W artykule prezentujemy przyczyny i skutki nieprawidłowego poziomu ciśnienia w kołach oraz radzimy jak zadbać o jego właściwą wartość.

Zobacz film i przeczytaj artykuł, żeby dowiedzieć się więcej.

 


Film pokazuje w jaki sposób prawidłowo sprawdzić ciśnienie w oponach.

 

Jakie powinienem mieć ciśnienie w oponach?

Zalecane przez producenta samochodu. Każdy samochód wymaga nieco innego poziomu ciśnienia w oponach. Wszystko zależy od jego masy, gabarytów czy przewożonego towaru. Warto zwrócić uwagę, że podawane wartości zawsze dotyczą zarówno jazdy samemu, jak i z kompletem pasażerów z bagażami. Jazda z obciążeniem wymaga zmiany poziomu ciśnienia w kołach.

Ciśnienie w oponach a bezpieczeństwo

Jak podaje amerykańska Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ogumienie ze zbyt niskim ciśnieniem sprawia, że droga hamowania wydłuża się aż o 22 procent.

Badania Bridgestone pokazały, że aż 6% wypadków śmiertelnych na drogach powoduje przebicie opony, jej rozerwanie lub spadek ciśnienia powietrza.

Ciśnienie w oponach a koszty jazdy

Opony ze zbyt niskim ciśnieniem powodują zwiększenie spalania i znacznie skracają swoje przebiegi.

Badania, które przeprowadzono w Kanadzie wykazały, iż idealne ciśnienie w oponach skutkuje 2 tygodniami jazdy bez tankowania w skali roku (dla przeciętnego kierowcy).

Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie może wpłynąć na skrócenie przebiegu ogumienia nawet o 40% (zgodnie z badaniami Bridgestone).

 

cisnienie w oponach a zuzycie paliwa

Ciśnienie w oponach a środowisko

Wg badań Europejskiego Centrum Technicznego Bridgestone kierowcy w Unii Europejskiej w 2008 roku spalili niepotrzebnie 3.9 mld litrów paliwa i zużyli przedwcześnie 29,6 mln opon. Wskutek tego zmarnowano 7.8 mld euro, a do atmosfery dostało się 9.2 megaton CO2. Są to wyniki przeglądu kontrolnego ogumienia, które przeprowadzono w 14 krajach Unii Europejskiej w 2008 roku na 31178 autach osobowych.

 

ciśnienie w oponach - informacja na klapce wlewu paliwa.
Informacja o właściwym poziomie ciśnienia znajduje się często na klapce wlewu paliwa.

Co jest powodem utraty ciśnienia w oponach?

Zgodnie z badaniami amerykańskiego Department Of Transport, zbyt niskie ciśnienie w 85% przypadków jest wynikiem niewielkiego i stopniowego, ale jednocześnie regularnego i stałego ubytku powietrza w oponie. Tylko w 15% sytuacji zbyt niskie ciśnienie jest spowodowane przez utratę powietrza w wyniku uszkodzeń eksploatacyjnych (np. najechania na krawężnik lub uderzenia).

Jakie są przyczyny naturalnej utraty ciśnienia w oponach?

Ciśnienie w oponach uchodzi w sposób naturalny z kilku powodów. Najczęściej są to:

  • niewłaściwy montaż opony,

  • wpływ temperatury,

  • niewielkie uszkodzenia,

  • nieszczelny zawór lub wentyl.

Jak często trzeba kontrolować ciśnienie?

Ciśnienie w kołach powinno być sprawdzane zapobiegawczo raz na dwa tygodnie, a obowiązkowo przynajmniej raz w miesiącu. Warto również je sprawdzić przed każdą dłuższą trasą.

 

prawidłowe ciśnienie niski profil opony
Prawidłowe ciśnienie w oponie o niskim profilu.

W jaki sposób sprawdzać ciśnienie?

  • Ciśnienie należy sprawdzać na zimnych kołach.

  • Nie poleca się kontroli ciśnienia w oponach „na oko”, szczególnie w przypadku opon o profilu niższym niż 65.

  • Najrozsądniej jest wybrać się do serwisu wulkanizacyjnego lub na stację benzynową, na których można precyzyjnie określić ile barów w oponie samochodowej ubyło.

 

cisnienie pod kontrola

Gdzie znajdę informacje o ciśnieniu zalecanym do mojego samochodu?

Informacje o prawidłowym ciśnieniu znajdziesz:

  • w schowku,

  • na wlepce na słupku znajdującym się przy drzwiach kierowcy,

  • na klapce wlewu paliwa,

  • w instrukcji obsługi pojazdu.

Poziom ciśnienia może być podany w barach lub atmosferach. Przeliczanie ciśnienia w oponach jest stosunkowo proste. Bar ile to atmosfer? Jednostki są bardzo zbliżone. Jeden bar to w przybliżeniu 0.9869 atmosfera.

 

Tabela ciśnień w oponach

 

Jeśli masz problem z określeniem optymalnego poziomu ciśnienia zalecanego dla Twojego auta, pomocna może okazać się nasza tabela ciśnień dla poszczególnych marek i modeli samochodów. Dostępna na naszej stronie w zakładce narzędzia: tabela ciśnień w oponach

 

Czy można dostosować ciśnienie w oponach do własnych preferencji?

Tak, można je dostosować w pewnym zakresie. Nie poleca się jednak przekraczać +/- 10% od wartości zalecanej dla danej opony. Niektórzy obniżają nieco ciśnienie, aby zwiększyć komfort jazdy. Inni z kolei podwyższają je, aby uzyskać mniejsze opory toczenia (niższe spalanie paliwa). Zdecydować możemy również czym pompować opony. Najpopularniejsze warianty dostępne na rynku to powietrze oraz oczyszczony azot, oferujące różne parametry.

Kiedy warto pomyśleć o regulacji ciśnienia?

  • podczas jazdy z przyczepą,

  • w przypadku zbyt dużej zmiany obciążenia samochodu,

  • w trakcie jazdy miejskiej po dziurawej drodze (niższe ciśnienie może podwyższyć komfort jazdy na miejskich dziurach),

  • podczas dłuższej jazdy po dość równej drodze ze znaczną prędkością (trochę wyższe ciśnienie pomoże w zmniejszeniu oporów toczenia),

  • w przypadku dużej zmiany pogody - nieco inne ciśnienie opon stosuje się na zimę, a inne w sezonie letnim.

Jakie ciśnienie w oponach letnich?

W sezonie wiosenno-jesiennym zaobserwować możemy częste wahania temperatur. Przyjmuje się, że jej wzrost lub spadek o 10°C zmienia poziom ciśnienia w kole nawet o 0,1 bara. Kierowcy często zastanawiają się, ile atmosfer w oponach należy utrzymać, by podróżować bezpiecznie. Odpowiedź jest prosta: poziom zalecany przez producenta. Niezwykle istotna jest zatem regularna kontrola. Warto obserwować prognozowane zmiany temperatur i systematycznie dostosowywać nasze ciśnienie do panujących warunków (nadchodzących upałów lub ochłodzeń).

Ciśnienie w oponach zimowych

Ciśnienie w oponach a temperatura są ze sobą ściśle związane. Istotne jest zatem odpowiednie dopasowanie poziomu powietrza w oponach zimowych do panujących warunków. Przy umiarkowanym klimacie można swobodnie utrzymywać zalecane przez producenta prawidłowe ciśnienie opon zimowych. W przypadku intensywnych mrozów można jednak podnieść je o 0,2 bara. Pozytywnie wpłynie to na sterowność, sztywność oraz przyczepność naszego ogumienia. Należy przy tym jednak pamiętać, żeby ciśnienie w oponach zimowych wyrównać do homologowanego, gdy temperatura ponownie się podniesie.

 

oponeo zaleca

Uwaga! Pod żadnym pozorem nie można zmieniać ciśnienia w oponach znajdujących się na tej samej osi. Wówczas, nawet niewielkie odchylenia w wartości ciśnienia np. prawego koła spowodują "zjeżdżanie" samochodu na prawą lub lewą stronę drogi.

 

 

Prawidłowa wartość ciśnienia ma wpływ na kilka istotnych czynników:

  • bezpieczeństwo,

  • żywotność opon,

  • właściwe spalanie paliwa,

  • komfort podróżowania.

Ciśnienie przy pełnym obciążeniu – jest to wskazane właściwe ciśnienie w przypadku jazdy z kompletem pasażerów i bagażem. Jego wartość jest zazwyczaj 0,4 – 0,7 bara wyższa niż zalecane ciśnienie w oponach. Po zakończeniu jazdy z większym obciążeniem powinno się przywrócić optymalne ciśnienie w oponach.

 

bok opony informacja o cisnieniu
Na bokach opon często znajdują się ostrzeżenia mówiące o ryzyku uszkodzenia w przypadku jazdy z niewłaściwym ciśnieniem w kole.

Przyczyny zawyżonego ciśnienia opon

  • brak zmiany poziomu ciśnienia po jeździe z większym obciążeniem,

  • błędy pomiarowe (niesprawny manometr, który pokazuje nieprawdziwą wartość ciśnienia).

Warto wyrobić sobie nawyk kontroli ciśnienia w kołach raz na dwa tygodnie i przed wyruszeniem w dłuższą trasę.

Ciśnienie opon - skutki zbyt wysokich wartości

Do skutków jazdy z zawyżonym ciśnieniem w kołach należą:

  • mniejsza powierzchnia styku opony z nawierzchnią (gorsza przyczepność opon),

  • większe odczuwanie wstrząsów i nierówności (pogorszenie komfortu, większy hałas w kabinie),

  • przekazywanie wstrząsów na auto (przyspieszone zużycie elementów nadwozia, luzy w zawieszeniu, awarie systemów elektronicznych),

  • nierównomierne zużycie opony (większe na środku bieżnika niż na barkach),

  • większe ryzyko uszkodzenia opony po wpadnięciu w dziurę w jezdni lub uderzeniu o krawężnik.

 

manometr cisnienie w oponach
Nie ufajmy tanim manometrom z hipermarketów - mogą podawać nieprawdziwe wyniki pomiarów.

Wyższe ciśnienie w kołach ma też zalety

  • większa stabilność podczas pokonywania zakrętów,
  • mniejsze opory toczenia (redukcja poziomu spalania paliwa).

Producenci samochodów czasami podają wartość ciśnienia eko, czyli podwyższoną, która jednocześnie jest zoptymalizowana pod kątem przyczepności.

Za niskie ciśnienie w oponach - skutki

  • bardziej płaski kształt opony w kontakcie z podłożem,

  • trwałe uszkodzenie struktury wewnętrznej opony (nawet, gdy ciśnienie jest niższe zaledwie o 0,4 bara),

  • zwiększenie zużycia paliwa nawet o 5% (ze względu na zwiększone ugięcie, a co za tym idzie - większe opory toczenia),

  • skrócona żywotność bieżnika – nawet o 25 proc. – przy dużym prawdopodobieństwie nieregularności zużycia w poszczególnych oponach,

  • pogorszenie precyzji kierowania i stabilności pojazdu w zakrętach.

 

Odpowiednie ciśnienie w oponach gwarantuje nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo.
Odpowiednie ciśnienie w oponach gwarantuje nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo.

Jak dbać o odpowiednie ciśnienie w oponach?

  • Utrzymywać maksymalne ciśnienie w oponach zalecane przez producenta (najczęściej producenci aut umieszczają takie informacje na klapie wlewu paliwa, tabliczce informacyjnej przyczepionej do słupka drzwi kierowcy lub na samych drzwiach).

  • Regularnie sprawdzać poziom ciśnienia - najlepiej co rano, zanim gdziekolwiek pojedziemy, w ostateczności raz na dwa tygodnie i zawsze przed wyjazdem w dłuższą trasę.

  • Używać elektronicznych mierników ciśnienia (najtańsze kosztują już ok. 50 zł).

Ciśnienie w ogumieniu najlepiej jest mierzyć z samego rana, zanim wyruszymy w trasę. Jeżeli jednak nie mamy takiej możliwości i musimy dojechać do manometru (np. na stację benzynową), pamiętajmy o tym by dać oponom ostygnąć – czas stygnięcia powinniśmy dostosować do odległości jaką przebyliśmy. Idealnym okresem byłaby godzina, ale jeśli nie mamy tyle czasu, to dajmy naszym oponom choć 15 minut (o ile nie była to długa trasa). Pompowanie opon nie jest uciążliwe, a pomiar ciśnienia w oponach trwa dosłownie kilka chwil. Dobre ciśnienie znacząco wpłynie na nasze bezpieczeństwo na trasie.

 

starzenie się opon przez niskie cisnienie

Dalsza jazda po przebiciu opony

Są trzy technologie, które to umożliwiają:

  • opony usztywnione (wykorzystujące technologię Run Flat),

  • opony samouszczelniające,

  • opony wykorzystujące system pomocniczy.

Pierwszy z systemów (opony Run Flat) przyjął się dość powszechnie. Dwa pozostałe występują obecnie dość sporadycznie. Wynika to z faktu, że z czasem w przypadku opon samouszczelniających się pojawiły się problemy z ich wyważaniem, zaś opony wykorzystujące system pomocniczy okazały się zbyt drogie w eksploatacji i masowe korzystanie z nich po prostu się nie opłacało.

 

Przekrój sztywnej opony typu run flat marki Bridgestone
Przekrój sztywnej opony typu run flat marki Bridgestone.

Opony usztywnione - Run Flat

  • Odznaczają się konstrukcją, która potrafi utrzymać pojazd, nawet po całkowitej utracie ciśnienia.
  • Sztywność zapewniają gumowe wkładki znajdujące się obok lub pomiędzy warstwami odpornych na ciepło kordów w ściankach bocznych opony, które zapobiegają przerwaniu tychże kordów, nawet w przypadku utraty ciśnienia.
  • Sztywne opony mają też specjalne stopki, które sprawiają, że opona ściślej przylega do felg, nawet po utracie powietrza.
  • Mankamentem korzystania ze sztywnych opon jest konieczność wyposażenia pojazdu w system kontroli ciśnienia, bowiem bez niego kierowca może nawet nie zauważyć niedopompowania opony, nieświadomie przyczyniając się do jej dalszego uszkodzenia.

Opona bez powietrza nie stanowi wyzwania. Sztywne opony zapewniają pełną mobilność pojazdu przez ok. 80 km (przy prędkości nie przekraczającej 100 km/h), co powinno nam wystarczyć na dojazd do najbliższego serwisu na fachowe pompowanie kół w samochodzie.

Przykłady technologii Run Flat:

  • Bridgestone RFT (Run Flat Tire),

  • Dunlop DSST (Dunlop Self-Supporting Technology),

  • Firestone RFT (Run Flat Tire),

  • Goodyear EMT (Extended Mobility Technology),

  • Kumho XRP,

  • Michelin ZP (Zero Pressure),

  • Pirelli RFT (Run Flat Technology),

  • Yokohama Run Flat.

cisnienie a powierzchnia styku opony z podlozem

Samouszczelnianie opony

  • Opony samouszczelniające są zaprojektowane tak, by bezzwłocznie i na stałe uszczelnić większość przebić obszaru bieżnika.
  • Mają dodatkową warstwę wewnętrzną pod obszarem bieżnika, która jest pokryta uszczelniaczem, mogącym wypełnić otwory po gwoździach, śrubach czy wkrętach.
  • Opona taka najpierw uszczelnia się wokół ciała obcego, a następnie, po jego usunięciu, wypełnia dziurę w bieżniku. Wszystko to dzieje się niemal od razu, bez aktywnego udziału kierowcy, który może nawet nie zauważyć, że przebił oponę.

Opony z systemem pomocniczym

  • Opony z systemem pomocniczym wykorzystują specjalne felgi, z którymi wchodzą w skład oryginalnego wyposażenia pojazdu.

  • Bieżnik przebitej opony spoczywa w tym przypadku na pierścieniu wspierającym, zamocowanym do felgi. Dzięki temu większość zadań mechanicznych, odpowiedzialnych za mobilność pojazdu przenoszona jest z opony na felgę, która nie zużywa się tak szybko i nie musi być wymieniana, nawet jeśli dojdzie do utraty ciśnienia.

  • Wadą tego systemu jest to, że owe specjalne felgi nie mogą współpracować ze zwykłymi, standardowymi oponami, co sprawia, że ich koszty są bardzo wysokie.

Przykładem systemu pomocniczego są felgi i opony Michelin PAX.

Niezależnie od tego, z którego z systemów korzystamy, pamiętajmy jednak, że żaden z nich nie wyręczy nas w dbaniu o prawidłowe ciśnienie w oponach, które jest kluczowe dla właściwej ich eksploatacji i, co ważniejsze, naszego bezpieczeństwa.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (21)
Cichy 2011-01-08
w upaly bedzie wyzsze cisnienie w kolach, czyli jak temp. powietrza wzrosnie o dobre kilka stopni, to nalezy sie spodziewac, ze bedzie trzeba troche powietrza z kol spuscic. ponadto sprawdzamy cisnienie na zimnych oponach (tj. po tym jak samochod stal kilka godz.), bez zabawy w odejmowanie 0,3 bara.. pozdro Odpowiedz
Golf V Gti 2010-07-19
Continental mi sie skonczył po 27tysiacach bo nie sprawdzałem cisnienia, ale opona była kozak. POstanowiłem kupic raz jesce bo opowiedziano mi ze moze cisnienia nie pilnowałem ronice były niewieliie ale dopompowuje jezeli tak moge to nazwac i teraz juz mam 36tys i jest jescze troche do TWI Odpowiedz
Przedstawiciel. 2010-04-15
Im lepsza guma tym bardziej trzeba ppilnowac ! Odpowiedz
Sean 2010-04-19
Przedstawiciel. 2010-04-15
Im lepsza guma tym bardziej trzeba ppilnowac !
Przejdź do komentarza
Ująłbym to inaczej: Im lepsza guma tym bardziej warto pilnować:-) Odpowiedz
Edek 2010-01-07
Zgadza sie tylko wszystko w granicach rozsadku i mozna ustawic auto bardziej pod siebie. Kierowcy rajdowi tez maja swoje preferencje w zaloeznosci od koła profilu opony i trasy. Odpowiedz
0robson0 2009-09-14
Szczerze mówiąc nie miałem pojęcia, że ciśnienie w oponach ma, aż tak duże znaczenie. Kiedy wydawało mi się, że jest mało to uzupełniałem, ale tak naprawdę nigdy nie przykładałem do tego wagi. Po przeczytaniu artykułu stanowczo zmienię swoje podejście. Odpowiedz
Ciśnienie w oponach 2009-06-18
Świetny artykuł, wreszcie coś można znaleźć w sieci sensownego. pozdrawiam Odpowiedz
MadEinChina 2009-12-02
jakos tego nie widze zebym co dwa tygodnie sprawdzal cisnienie, szkoda czasu Odpowiedz
Red 2010-01-11
MadEinChina 2009-12-02
jakos tego nie widze zebym co dwa tygodnie sprawdzal cisnienie, szkoda czasu
Przejdź do komentarza
Ja muszę dolewać teraz płyn do spryskiwacza raz na tydzień i nie uważam, żeby to była strata czasu. Poświecam wtedy też minutę na sprawdzenie ciśnienia. Mały manometr kosztuje kilka złotych nie jest może super dokładym urządzeniem, ale obras sytuacji daje. Odpowiedz
Weedel 2010-02-04
Red 2010-01-11
Ja muszę dolewać teraz płyn do spryskiwacza raz na tydzień i nie uważam, żeby to była strata czasu. Poświecam wtedy też minutę na sprawdzenie ciśnienia. Mały manometr kosztuje kilka złotych nie jest może super dokładym urządzeniem, ale obras sytuacji daje.
Przejdź do komentarza
Znam kolego problem kiedys jezdziłem mazda 323F która ma zbiornik spryskiwacza 2litry i dolewałem 2-3 razy w miesiacu. Z ciekawostek dodam ze jakos mocno on uchodził ze zbiorniczka. Teraz po zmianie na nowe auto BMW okazuje sie ze zbiornik ma prawie 7 litrów i dolewam raz na 4 miesiace. Wracajac do tematu i konczac ET ja zawsze sprawdzam cisnienie przy tankowaniu paliwa jak wizualnie opona wyglada mi na mało dodmuchana :) Odpowiedz
Def 2010-02-05
Weedel 2010-02-04
Znam kolego problem kiedys jezdziłem mazda 323F która ma zbiornik spryskiwacza 2litry i dolewałem 2-3 razy w miesiacu. Z ciekawostek dodam ze jakos mocno on uchodził ze zbiorniczka. Teraz po zmianie na nowe auto BMW okazuje sie ze zbiornik ma prawie 7 litrów i dolewam raz na 4 miesiace. Wracajac do tematu i konczac ET ja zawsze sprawdzam cisnienie przy tankowaniu paliwa jak wizualnie opona wyglada mi na mało dodmuchana :)
Przejdź do komentarza
Doświadczony kierowca, który zna swój samochód zwykle czuje i widzi, gdy coś jest nie tak. Jednak wielu osobą brakuje doświadzczenie (czasami to też kwestia płci:-), a i nasze zmysły są zawodne. dlatego co pomiar to pomiar. Odpowiedz
MarioRR 2009-12-07
MadEinChina 2009-12-02
jakos tego nie widze zebym co dwa tygodnie sprawdzal cisnienie, szkoda czasu
Przejdź do komentarza
Tez nie wyobrażam sobie sprawdzania co 2 tygodnie tankować mi sie tak czesto nawet nie chce :) Ale fakt faktem zyje od dziś z postanowieniem ze bede sprawdzał przy każdej wizycie na stacji benzynowej. Odpowiedz
Def 2010-01-12
MarioRR 2009-12-07
Tez nie wyobrażam sobie sprawdzania co 2 tygodnie tankować mi sie tak czesto nawet nie chce :) Ale fakt faktem zyje od dziś z postanowieniem ze bede sprawdzał przy każdej wizycie na stacji benzynowej.
Przejdź do komentarza
Tankować Ci się nie chce bo trzeba kasę bulić:-) Odpowiedz
Marianiano 2009-12-16
MarioRR 2009-12-07
Tez nie wyobrażam sobie sprawdzania co 2 tygodnie tankować mi sie tak czesto nawet nie chce :) Ale fakt faktem zyje od dziś z postanowieniem ze bede sprawdzał przy każdej wizycie na stacji benzynowej.
Przejdź do komentarza
Mowi sie coraz głosniej o obowiazkowych czujnikach cisnienia wtedy kontrola cisnienia opon bedzie prostrza dla szarego uzytkownika. Mam nadzieje ze nie wplynie to na ceny aut i bedzie to porzadek dzienny jak radio w seryjnycm wyp. Nie chce mi sie sprawdzac cisnienia co 1000km bo u mnie to 3 razy w miesiacu. Odpowiedz
mee 2009-10-19
Super artykuł. Czyli jeśli napompować sobie o 0,2 bara więcej niż zaleca producent (2,2) to wychodzi, że co 3 miesiące należałoby sprawdzić ciśnienie i dopompować około 0,2 (z 2,2 do 2,4). Wtedy oscylujemy cały czas w zakresie 2,2-2,4 (nie przekraczamy 10% różnicy) i przy tym nie latamy co chwila na stację. Odpowiedz
Reggy 2009-10-19
mee 2009-10-19
Super artykuł. Czyli jeśli napompować sobie o 0,2 bara więcej niż zaleca producent (2,2) to wychodzi, że co 3 miesiące należałoby sprawdzić ciśnienie i dopompować około 0,2 (z 2,2 do 2,4). Wtedy oscylujemy cały czas w zakresie 2,2-2,4 (nie przekraczamy 10% różnicy) i przy tym nie latamy co chwila na stację.
Przejdź do komentarza
Ja się staram sprawdzać ciśnienie co 1000 km. Warto bocisnieni niższe o 20% to szybsze o 30% zuzycie bieżnika i szkodliwa sytuacja dla konstrukcji wewnetrznej opony zwłaszca przy sporym obciążeniu. Najlepiej zopatrzyc sie w ręczny manomet za grosze i nie trzeba latać po stacjach benzynowych. cała operacja trwa góra 2 minuty, a głowa spokojna. pozdr Odpowiedz
robert 2009-11-07
wiecej takich artykułów Odpowiedz
CupraR 2009-12-01
Ja zawsze staram sie miec mniej niz zaleca producent, własnie o te kilka % moje auto jest za twarde i tym zyskuje na komforcie. Moim zdaniem artykuł bardzo dobry mało jest takiej widzy w internecie , od dzis mój max to -10% ;) Odpowiedz
cyga 2010-04-26
Kolejny ciekawy artykuł. najbardziej spodobały mi się czujniki stosowane przez firme Pirelli. Czasem można zapomnieć o sprawdzaniu ciśnienia a one nas w jakimś stopniu informują, co sie przekłada na dłuższa żywotność opony i bezpieczeństwo. Odpowiedz
sim 2010-06-11
Cytat z artykułu: "Jeśli zdarzy nam się konieczność pomiaru na ciepłych kołach, do wyniku należy DODAĆ 0,3 bara." Poprawka - w powyższym przypadku raczej należy ODJĄĆ te 0,3 bara, bo tylko wtedy otrzymamy rzeczywistą (na zimnych oponach)wartość ciśnienia. Odpowiedz
Pytaie 2010-06-14
Czyli w upały powinno byc mniej powietrza tak ? Odpowiedz