Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Etykiety na oponach - pytania i odpowiedzi [FAQ]

OPONEO.PL

1 listopada 2012 r. UE wprowadziła nakaz etykietowania opon. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z tym tematem. Zapraszamy do lektury.

Cel wprowadzenia etykiet [wstęp]

Etykiety obiektywnie informują o kluczowych osiągach opon. Przedtem informacje trzeba było zdobywać z wielu różnych źródeł (od producentów, sprzedawców, innych użytkowników itp.). Etykiety umożliwiają łatwe i szybkie porównanie różnych produktów, ale nie jest to główny cel wprowadzenia tych przepisów.

Etykiety mają spowodować obniżanie oporów toczenia w oponach, a co za tym idzie emisji CO2 do atmosfery. W rozporządzeniu dotyczącym etykietowania opon możesz przeczytać, że opony, głównie ze względu na ich opór toczenia, odpo­wiadają za 20-30% spalania paliwa przez pojazdy. Zmniejszenie tego zużycia pozwoli na zredukowanie emisji CO2 do atmosfery. Pozostałe parametry dodane są w zasadzie po to, by producenci opon dbali o wszystkie osiągi w równym stopniu.

Dlaczego? Każda opona stanowi pewien kompromis osiągów. Mniejszy opór toczenia może pogorszyć przyczepność na mokrej nawierzchni, a dobra przyczepność na mokrej drodze spowoduje wzrost zewnętrznego poziomu hałasu generowanego przez oponę. Idea wprowadzenia etykiet jest dobra, ale pojawia się wiele wątpliwości dotyczących funkcjonowania tych przepisów w praktyce.

Osiągi wyróżnione na etykietach to nie wszystkie ważne cechy opony i nie wiadomo czy faktycznie będą one udoskonalane wszechstronnie. Postanowiliśmy więc spojrzeć na etykiety krytycznym okiem i przeanalizować poszczególne rozwiązania.

Powrót do listy pytań.

etykieta na oponie

Etykiety nakłaniają konsumentów do bardziej świadomych wyborów i mobilizują producentów do tworzenia produktów dobrej jakości (fot. Goodyear).

 

1. Czy oceny z etykiet są takie same we wszystkich rozmiarach danego modelu opony?

Nie. Wyobraź sobie, że Twój znajomy polecił Ci oponę X w rozmiarze 175/65 R14. Model opony, który wybrał znajomy uzyskał na etykiecie "A, A, 70dB".  Kupujesz ten sam model opony do swojego auta, jednak już w swoim rozmiarze, czyli np. 205/55 R16. Okazuje się, że ten sam polecony przez znajomego model X na etykiecie ma już parametry "C, B, 70dB". Dlaczego tak się dzieje? 

Nie da się wyprodukować opony uniwersalnej, dobrej w każdym rozmiarze i dla każdego pojazdu. Niektóre modele swoje najlepsze zalety pokazują w rozmiarach 14-15- czy 16-calowych, inne w rozmiarach 13-14-15-calowych. Bardzo trudno wyprodukować opony o takich samych osiągach w każdym rozmiarze. Przynajmniej na razie. 

Dlatego też, etykiety mają różne wyniki dla tych samych modeli opon. Jest to uzależnione od:

  • rozmiaru,
  • indeksu prędkości,
  • indeksu nośności,
  • przeznaczenia (pierwsze wyposażenie aut a rynek wymiany).

Wśród sprzedawców funkcjonują tak zwane kody produktów i to właśnie do nich przyporządkowane są etykiety. Zobacz jakie klasy ma na przykład opona Michelin Energy Saver dla rozmiaru 195/65 R15:

Rozmiar opony, indeksy i homologacja Opory toczenia Przyczepność na mokrej nawierzchni Hałas zewnętrzny
195/65 R15 91 T, S1 C B 70dB
195/65 R15 91 T, MO B A 70dB
195/65 R15 91 T, G1 E A 70dB
195/65 R15 91 H, S1 C A 70dB
195/65 R15 91 H, MO B A 70dB
195/65 R15 91 H, AO C B 70dB
195/65 R15 91 V, MO C A 70dB

Oznaczenia S1, MO, G1, AO itd. to homologacje danych producentów aut.

Oczywiście są przykłady opon, gdzie wszystkie produkty w gamie mają takie same oznaczenia (np. Michelin Primacy 3) - jest to gama tworzona od podstaw pod kątem etykiet. Może też zdarzać się tak, że mniejsi producenci i niższe klasy opon również będą miały nadane takie same klasy na etykietach dla całej grupy lub co najmniej kilku rozmiarów. W takiej sytuacji wybiera się rozmiar reprezentatywny, który odpowiada osiągami większości opon z gamy.

Nasz wniosek: Oceny na etykietach są dopasowane do konkretnego rozmiaru, indeksu i homologacji. Jest to logiczne rozwiązanie, ponieważ uwzględnia różnice między oponami wynikające z ich konstrukcji. Dzięki temu możesz lepiej dopasować oponę do swojego auta i dokonać bardziej świadomego wyboru.

Powrót do listy pytań.

2. Czy miejsce produkcji opon wpływa na wyniki w etykietach?

Podobnie jak do tej pory, dwie opony tego samego rozmiaru i indeksów, przeznaczone na ten sam rynek, produkowane w różnych lokalizacjach powinny mieć taki sam poziom osiągów. Czołowi producenci, mający fabryki na całym świecie, których może głównie dotyczyć ten problem dbają o to, aby zachowana była identyczność opon wytwarzanych w różnych fabrykach. Nie należy się spodziewać różnych ocen tylko ze względu miejsce produkcji.

Nasz wniosek: Obecnie stosowane metody produkcji sprawiają, że opony tego samego modelu, w tym samym rozmiarze, o tych samych indeksach itd. nie różnią się swoimi parametrami bez względu na to gdzie zostały wyprodukowane. Jeśli kupisz 4 opony Michelin i jedna para będzie wyprodukowana przykładowo w Rosji, a druga we Francji, to nie musisz obawiać się różnic - są to identyczne opony.

Powrót do listy pytań.

oznaczenia na oponie rozmiar indeksy
Etykiety dla tego samego modelu opony mają różne klasy w zależności od rozmiaru opony, indeksów i homologacji.

3. Jakie znaczenie dla kierowcy mają osiągi wyróżnione na etykietach?

Etykiety na oponach zawierają informacje na temat osiągów opony w 3 kategoriach:

  • oporów toczenia (niski poziom oporów toczenia wskazuje na to, że opona ma niskie zapotrzebowanie na paliwo),
  • hamowania na mokrej nawierzchni,
  • hałasu zewnętrznego.

opory toczenia na etykiecieOpory toczenia. Faktycznie mają wpływ na spalanie paliwa przez samochód, ale im mniejsze opory toczenia, tym gorsza przyczepność na mokrej nawierzchni. Każdy kierowca ma prawo sam podjąć decyzję i wybrać osiągi dla niego ważniejsze, ale powinieneś mieć świadomość, że opory toczenia są tylko jednym z czynników decydujących o zużyciu paliwa przez auto. Wpływa na to również styl jazdy, ciśnienie opon, dopasowanie opon do panujących warunków atmosferycznych itd. Z kolei przyczepność na mokrej nawierzchni to cecha kluczowa dla bezpieczeństwa na drodze (patrz niżej).

hamowanie na mokrej nawierzchni na etykiecieHamowanie na mokrej nawierzchni. Jest to parametr, który daje pogląd na przyczepność danej opony. Z badań przeprowadzonych przez naukowców Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie wynika, że 70% wypadków zdarza się na mokrej nawierzchni. Dlatego dobra opona musi być bezpieczna w tych warunkach, a etykiety mają zmotywować producentów do ciągłego ulepszania swoich produktów pod tym kątem.

Tutaj jednak też pojawia się pewna słabość. W skali etykiet widnieje litera D, ale żadna opona osobowa nie będzie posiadała takiej klasy, bo w tabeli przyczepności nie określono dla niej przedziałów liczbowych. W praktyce może być tak, że opona o klasie C będzie miała osiągi bliskie klasie E.

Brak klasy D w przypadku osiągów opon osobowych można odbierać jako element mający rozgraniczać opony o wyższym poziomie osiągów od tych o niższym poziomie osiągów. W domyśle opony klasy A, B, C (klasy promowane) to lepsze opony niż opony klasy E czy F. W przypadku przyczepności na mokrej nawierzchni nie występuje klasa G (opony takiej klasy byłyby niebezpieczne).

Pamiętaj, że różnica w hamowaniu między najlepszą a najgorszą klasą może wynosić nawet 18 metrów, a już 4-5 metrów różnicy sprawi, że nie zatrzymasz się awaryjnie przed przejściem dla pieszych. Warto mieć to na uwadze podczas kupowania opon.

halas zewnetrzny na etykiecieHałas zewnętrzny. Oceny w pierwszych dwóch kategoriach wyrażone są za pomocą 7 klas jakości – od A do G. W kategorii hałasu zewnętrznego dane wyrażone są w decybelach, a także graficznie w formie zamalowanych fal dźwiękowych (maksymalnie mogą być to 3 zamalowane fale dźwiękowe). Dla przykładu różnica pomiędzy 75 dB, a 72 dB może wydawać się Tobie mało istotna. W rzeczywistości 3 dB różnicy to zmniejszenie o połowę natężenia hałasu. Problem w tym, że dla kierowcy ważniejszy jest hałas wewnętrzny, odczuwany w kabinie. Przy dłuższych trasach może mieć on wpływ na zmęczenie, a co za tym idzie na bezpieczeństwo. Informacja z etykiet o hałasie zewnętrznym to bardziej realizacja polityki UE dotyczącej ochrony środowiska.

Powrót do listy pytań.

test opon
Hamowanie na mokrej nawierzchni to tylko jeden z wielu osiągów decydujących o bezpieczeństwie (fot. Continental).

Nasz wniosek: Etykiety zawierają cenne informacje, ale są tylko jednym z wielu źródeł wiedzy, które trzeba uwzględnić przed zakupem opon. Najprostszym sposobem wyboru opon dla siebie wciąż pozostanie konsultacja ze specjalistą. Możesz również przejrzeć artykuły poradnikowe, sprawdzić wyniki testów opon i przeczytać opinie innych użytkowników. Wówczas uzyskasz pełny obraz danej opony i dokonasz najlepszego wyboru.

4. Co z osiągami pominiętymi na etykietach? Czy one też wpływają na bezpieczeństwo?

Osiągi prezentowane na etykietach są bardzo ważne, ale nie są to wszystkie parametry, na które trzeba zwracać uwagę przy wyborze opon. Na etykietach nie znajdują się takie właściwości, jak:

  • hamowanie na suchej nawierzchni,
  • odporność na zużycie,
  • prowadzenie na mokrej nawierzchni,
  • komfort podróżowania (hałas wewnątrz pojazdu),
  • odporność na aquaplaning,
  • skład mieszanki gumowej (obecność/nieobecność szkodliwych olejów aromatycznych),
  • właściwości zimowe opony (patrz pytanie 5).

Na bezpieczeństwo opon wpływa kilkanaście różnych parametrów, które są uwzględniane przy projektowaniu opon. Niemiecki Związek Serwisów i Producentów Ogumienia (BRV) wyróżnił ich w sumie 11. Organizacje motoryzacyjne (np. ADAC) czy czasopisma w swoich testach badają po kilka osiągów. Kierowanie się przy zakupie jednym parametrem decydującym o bezpieczeństwie (w przypadku etykiet to hamowanie na mokrej nawierzchni) to zdecydowanie za mało. Pamiętaj, że wszystkie parametry opony mają znaczenie i wpływają na bezpieczeństwo lub koszty użytkowania. Co więcej, każda opona jest kompromisem tych wielu osiągów.

Zachodzi obawa, że producenci skupią się osiąganiu dobrych wyników w parametrach zamieszczonych na etykietach, co może się odbyć kosztem pozostałych właściwości opon. Taka sytuacja byłaby wysoce niepożądana, bowiem znacząco mogłaby obniżyć bezpieczeństwo.

Nasz wniosek: Opona to nie tylko trzy parametry z etykiet. Zawsze pamiętaj o wpływie pozostałych osiągów na bezpieczeństwo. Etykiety mają charakter poglądowy i potraktowane selektywnie lub jako jedyne źródło informacji dadzą niepełny lub nawet zakrzywiony obraz parametrów danej opony. Każdy produkt jest kompromisem osiągów i tylko pełna informacja na jego temat sprawi, że kupisz oponę dobrze odpowiadającą swoim potrzebom i w efekcie będziesz zadowolony z wyboru.

Powrót do listy pytań.

osiągi opon zimowych bmw
Etykiety nie informują o osiągach opon zimowych (etykieta jest taka sama jak na oponach letnich).

5. Co z etykietami na oponach zimowych? Czy różnią się od etykiet na oponach letnich?

Etykiety opon zimowych zawierają te same parametry co opony letnie. Oznacza to, że zimowe osiągi zostały na etykietach pominięte (ustawodawca nie ukrywa tego faktu, możesz o tym przeczytać w rozporządzeniu unijnym dotyczącym etykietowania opon).

"W celu wprowadzenia dodatkowego parametru oceny opon na śniegu konieczne jest opracowanie metody pomiaru trakcji i hamowania na śniegu, która byłaby dokładna i powtarzalna w różnych warunkach geograficznych i klimatycznych. Nad taką metodą między innymi pracują inżynierowie przygotowujący normy ISO. Do tej pory udało się ustalić metodę - normę ISO, która określa warunki jakie musi spełnić opona aby uzyskać oznaczenie "Alpin Symbol", które wg aktualnych przepisów charakteryzuje oponę śniegową.  Do wprowadzenia klasyfikacji osiągów zimowych jest jeszcze długa droga. Na pewno byłaby to informacja istotna przy wyborze opon zimowych. Należy zwrócić uwagę, że wszystkie parametry osiągów są mierzone dla opony nowej. O trwałości osiągów w kolejnych sezonach decydują różne zaawansowane technologie i innowacje" - mówi ekspert Michelin, Tomasz Młodawski.

Tak jak można było się spodziewać nawet najlepsze opony zimowe na etykietach wypadły gorzej od ich letnich odpowiedników. Nie jest to zaskakujące, ponieważ przy projektowaniu opon zimowych najważniejsze dla producentów są właśnie ich zimowe osiągi. Najbardziej pokrzywdzone mogą być tutaj tak zwane gamy nordyckie (opony z mieszanką soft compound), czyli takie, które przewidziane są do użytku w bardzo niskich temperaturach i typowo śnieżnych warunkach.

konsultanci
Po wejściu w życie etykiet kontakt ze sprzedawcą nadal będzie najbardziej pomocny przy wyborze opon.

Inną kwestią są warunki przeprowadzania testów hamowania na mokrej nawierzchni na potrzeby etykiet. Temperatura mokrej nawierzchni i temperatura otoczenia muszą wynosić od 2°C do 20°C w przypadku opon zimowych i od 5°C do 35°C w przypadku opon letnich. Domeną opon zimowych są temperatury do około + 7°C. Powyżej tego poziomu stają się one mniej przewidywalne, droga hamowania wydłuża się i szybciej się zużywają.

Nawet pomimo faktu, że formuły matematyczne stosowane w tych testach do wyliczania współczynnika przyczepności na mokrej drodze teoretycznie korygują wpływ warunków, uwzględniając panującą temperaturę nawierzchni i typ opon (inne temperatury odniesienia dla opon normalnych 20°C i dla opon zimowych 7-10°C), sytuacja ta daje pewne pole do niezamierzonych przekłamań, ale też manipulacji. Teoretycznie może się zdarzyć, że producent, chcąc uzyskać dobrą ocenę na etykiecie, zmarginalizuje osiągi zimowe, kładąc większy nacisk na hamowanie na mokrej nawierzchni i dodatkowo przeprowadzając testy w górnej temperaturze przewidzianego zakresu. Skuszony dobrą notą z hamowania na mokrej nawierzchni możesz kupić taką oponę, która nie tylko będzie dużo gorsza jeśli chodzi o zachowanie na śniegu, ale nawet w zachowaniu na mokrej nawierzchni w temperaturach bliskich 0°C, gdyż taka temperatura nie będzie już w zakresie jej optymalnej pracy.

Nasz wniosek: Przy zakupie opon zimowych nie sugeruj się etykietą. UE zapowiada poprawę rozporządzenia pod kątem opon zimowych. Póki co, producenci, chcąc wzbudzić u klientów zaufanie do swoich produktów, powinni informować także o tych osiągach, które nie są wyróżnione na etykietach. Pomocne będą tu także testy opon zimowych, opinie innych użytkowników oraz nieodzowna pomoc konsultantów. 

Powrót do listy pytań.

6. Jak producenci testują opony, aby uzyskać parametry do etykiet?

Opony są testowane według ściśle określonych metod badawczych.

W przypadku oporów toczenia nadawanie klas odbywa się w dwóch etapach.

  • Test wykonywany jest zgodnie z regulaminem nr 117.02 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – "Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia i przyczepności na mokrych nawierzchniach lub oporu toczenia”). Regulamin ten bazuje na standardzie ISO 28580.
  • W celu przydzielenia klas, uzyskany wcześniej wynik jest korygowany zgodnie z dokumentem UE 1235/2011, będącym załącznikiem do 1222/2009 (rozporządzenia dotyczącego etykietowania opon).

Jeśli chodzi o przyczepności na mokrej nawierzchni:

  • opony osobowe (kategoria C1) są testowane według rozporządzenia komisji UE 228/2011,
  • opony dostawcze (C2) i ciężarowe (C3) są badane wg wspomnianego wcześniej dokumentu 1235/2011 bazującego na standardzie ISO 15222.

Hałas zewnętrzny jest określany według metody zawartej w Regulaminie 117.02  EKG ONZ.

Nasz wniosek: Wszystkich producentów obowiązują te same zasady i metody testowania opon. Pewne różnice mogą jednak występować ze względu na warunki zewnętrzne panujące w czasie prób, specyfikę obiektów badawczych itp., ale nie powinny mieć one wpływu na wiarygodność informacji zawartych na etykietach. 

Powrót do listy pytań.


Testy danego modelu opony nie będą musiały być powtarzane, jeśli znacząco nie zmieni się jego budowa.

7. Czy wyniki na etykiecie dla danego modelu opon będą się zmieniać co rok?

Jeśli konkretny model opony nie jest poddawany w trakcie produkcji zmianom (mogącym wpłynąć na poziom osiągów w takim stopniu, że zmieniłoby to przyznaną klasę w jednym z kryteriów etykiet), nie ma konieczności powtarzania testów i nadawania nowych klas. Na producentach ciąży obowiązek okresowego potwierdzania przyznanych pierwotnie klas. Muszą oni jednak dbać o to, aby w razie kontroli zgodności (COP), jaka może być dokonana przez władze któregokolwiek z państw członkowskich, opona nie uzyskała gorszych klas niż w czasie certyfikacji.

Nasz wniosek: Testy danego modelu opony wystarczy przeprowadzić tylko raz, chyba że zostaną dokonane w nim istotne zmiany konstrukcyjne.

Powrót do listy pytań.

testy opon
Testy danego modelu opony przeprowadza sie tylko raz (fot. Nokian).

8. Na jakich oponach nie ma etykiet?

Wszystkie opony wyprodukowane od DOT 2712 (czyli po 30 czerwca 2012 r.), aby trafić do sprzedaży muszą posiadać etykiety (oczywiście poza wyjątkami: kolcowane, bieżnikowane, profesjonale off-road, dojazdowe, z indeksem prędkości poniżej 80 km/h, o średnicy mniejszej od 10 cali lub większej od 25 cali).

Opony wyprodukowane przed lipcem 2012 r. można sprzedawać bez etykiet. 

Niestety, wiele opon ściąganych z Chin nawet po wymaganej dacie produkcji nie ma etykiet, ale sprawdzenie i wyegzekwowanie tego jest trudne. Przestrzegamy przed kupowaniem takich opon. Produkty z Chin są różnej jakości – gorszej i lepszej. Trafiając na oponę chińską z etykietą możesz być pewny, że spełnia ona europejskie wymogi dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Nasz wniosek: Produkt bez wymaganych oznaczeń, pochodzący z nieznanego źródła może być niebezpieczny (wadliwa konstrukcja, toksyczna mieszanka gumowa itd.) W związku z tym radzimy kupować opony tylko u sprawdzonych sprzedawców, którzy nie będą próbowali omijać przepisów.

Powrót do listy pytań.

test opon zimowych
Testy opon nie stracą na znaczeniu - będą informować o osiągach, które nie znalazły się na etykietach.

9. Jak mają się wyniki testów opon do etykiet?

Pojawienie się etykiet nie osłabiło pozycji niezależnych testów opon takich jak ADAC czy testy prasowe. Ich znaczenie powinno wręcz wzrosło. Nie dość, że dostarczają one brakujących informacji o pozostałych osiągach, to są też narzędziem pozwalającym na weryfikację informacji zawartych na etykietach.

Nasz wniosek: Najlepszego wyboru podczas zakupu opon dokonasz posiłkując się informacjami z kilku źródeł:

  • z etykiet,
  • z testów opon,
  • czytając opinie innych użytkowników,
  • konsultując się ze sprzedawcą.

Powrót do listy pytań.

10. Czy etykiety spowodowały podwyżkę cen opon?

Obowiązek etykietowania jest dodatkowym obciążeniem dla producentów i dystrybutorów, ale nie ma on znacznego wpływu na wzrost poziomu cen. Cena pozostaje cały czas istotnym środkiem pomagającym w zdobyciu klientów, zwłaszcza w segmencie opon klasy ekonomicznej.

Nasz wniosek: Etykiety wiążą się z kosztami, ale nie są one tak duże, aby wpłynąć na wzrost cen opon.

Powrót do listy pytań.

etykieta na oponie
W 2016 r. zostanie dokonana ocena funkcjonowania przepisów dot. etykiet.

Podsumowanie

Gdy kupujesz na przykład lodówkę nie powinieneś zwracać uwagi tylko wyłącznie na jej etykietę. Żeby być w pełni zadowolonym z zakupionego sprzętu musisz poznać także jego inne parametry. Podobnie jest z oponami. Etykiety mają motywować producentów do wytwarzania opon o wszystkich dobrych osiągach. Mimo faktu, że opony z roku na rok są coraz lepsze, do stanu idealnego jeszcze daleka droga. Do etykiet trzeba podchodzić ostrożnie.

Jak mówi prof. Egon-Christian von Glasner, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Badań i Analiz Wypadków: "W pierwszej kolejności użytkownik opon widzi zieloną literkę "A", którą zna z lodówek i uważa, że kupił dobrą oponę. Jednak liczba tanich opon, które są ekologiczne jest bardzo ograniczona, ale tego użytkownik nie wie. W najgorszym razie kupił oponę, która nie pozwoli zatrzymać się jego samochodowi na mokrej nawierzchni przy najkrótszej drodze hamowania. Dla jasności: opona przyczynia się do mniejszego spalania paliwa, gdy opory toczenia są niskie. Gdy opory toczenia są niskie, opona gorzej hamuje na mokrej nawierzchni".

Etykiety mają wymiar tylko i wyłącznie poglądowy. Decyzja będzie najbardziej świadoma, gdy podejmiesz ją po lekturze testów opon, opinii innych kierowców, artykułów i konsultacji ze sprzedawcą.

Powrót do listy pytań.

dlaczego warto kupić w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (1)
Kris 2012-10-23
Pkt 2 totalna bzdura, Czeski Continental ma niewiele wspólnego z dobrą marką Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz