Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Etykiety na oponach - pytania i odpowiedzi [FAQ]

OPONEO.PL

1 listopada 2012 r. UE wprowadziła nakaz etykietowania opon. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z tym tematem. Zapraszamy do lektury.

Do współpracy przy tworzeniu tego artykułu zaprosiliśmy specjalistów reprezentujących największych producentów opon:

  • Tomasz Młodawski, ekspert ds. produktu Michelin Polska,
  • Justyna Banaszek, menedżer ds. marki Grupy Goodyear Polska,
  • Przemysław Trzaskowski z biura prasowego Continental Opony Polska Sp. z o.o.

Cel wprowadzenia etykiet [wstęp]

Etykiety opon obiektywnie informują o kluczowych osiągach opon. Przedtem informacje trzeba było zdobywać z wielu różnych źródeł (od producentów, sprzedawców, innych użytkowników itp.). Etykiety umożliwiają łatwe i szybkie porównanie różnych produktów, ale nie jest to główny cel wprowadzenia tych przepisów.

Etykiety mają spowodować obniżanie oporów toczenia w oponach, a co za tym idzie emisji CO2 do atmosfery. W rozporządzeniu dotyczącym etykietowania opon możesz przeczytać, że opony, głównie ze względu na ich opór toczenia, odpo­wiadają za 20-30% spalania paliwa przez pojazdy. Zmniejszenie tego zużycia pozwoli na zredukowanie emisji CO2 do atmosfery. Pozostałe parametry dodane są w zasadzie po to, by producenci opon dbali o wszystkie osiągi w równym stopniu.

Dlaczego? Każda opona stanowi pewien kompromis osiągów. Mniejszy opór toczenia może pogorszyć przyczepność na mokrej nawierzchni, a dobra przyczepność na mokrej drodze spowoduje wzrost zewnętrznego poziomu hałasu generowanego przez oponę. Idea wprowadzenia etykiet jest dobra, ale pojawia się wiele wątpliwości dotyczących funkcjonowania tych przepisów w praktyce.

Osiągi wyróżnione na etykietach to nie wszystkie ważne cechy opony i nie wiadomo czy faktycznie będą one udoskonalane wszechstronnie. Postanowiliśmy więc spojrzeć na etykiety krytycznym okiem i przeanalizować poszczególne rozwiązania.

etykieta na oponie

Etykiety nakłaniają konsumentów do bardziej świadomych wyborów i mobilizują producentów do tworzenia produktów dobrej jakości (fot. Goodyear).

1. Dlaczego na etykietach znalazły się takie, a nie inne parametry?

Pytanie skierowaliśmy do naszych ekspertów.

Na etykietach pojawią się parametry typu hałas czy opory toczenia. Zabraknie innych istotnych parametrów jak trwałość opony czy hamowanie na suchej nawierzchni. Jak oceniają Państwo dobór parametrów, które zamieszczone są na etykietach? Czy w Państwa ocenie ma on na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkownika? Czy raczej wymuszenie na producentach dostosowania opon do norm środowiskowych ustalonych przez Unię Europejską?

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Głównym celem wprowadzenia tej regulacji był aspekt środowiskowy czyli zmniejszenie emisji CO2 i hałasu drogowego poprzez świadomy wybór osiągów opony przez kupujących. Przyczepność do mokrej nawierzchni została dołożona do etykiety opony ponieważ jest wyraźnie skorelowana z oporem toczenia. Drugim głównym celem był aspekt ekonomiczny, chodzi o powstrzymanie importu niskiej jakości opon spoza Europy, co ma wymierny wpływ na produkcję opon w Europie i związane z tym faktem zatrudnienie.

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Wytyczne, które przyświecały ustawodawcom to przede wszystkim bezpieczeństwo użytkownika, ale i ochrona środowiska naturalnego. Parametry zawarte na etykiecie są uśrednioną i częściową informacją, która pozwala dokonać bardzo wstępnej oceny opony, a producentów motywuje do intensywnych wysiłków na rzecz dalszego doskonalenia swoich produktów. Goodyear testuje każdą oponę pod kątem minimum 50 parametrów zanim trafi ona do kierowców, tak więc oferowane przez nas ogumienie charakteryzuje się wysokimi osiągami w tych wszystkich obszarach, które są najważniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa, a na etykiecie są prezentowane 3, wskazane przez UE.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: Etykieta sprowadza właściwości opon jedynie do 3 wybranych kryteriów, dlatego informacje na niej zawarte mogą nam pomóc tylko przy wstępnej ocenie danego produktu.

2. Czy oceny z etykiet są takie same we wszystkich rozmiarach danego modelu opony?

Nie. Wyobraź sobie, że Twój znajomy polecił Ci oponę X w rozmiarze 175/65 R14. Model opony, który wybrał znajomy uzyskał na etykiecie "A, A, 70dB". Kupujesz ten sam model opony do swojego auta, jednak już w swoim rozmiarze, czyli np. 205/55 R16. Okazuje się, że ten sam polecony przez znajomego model X na etykiecie ma już parametry "C, B, 70dB". Dlaczego tak się dzieje?

Nie da się wyprodukować opony uniwersalnej, dobrej w każdym rozmiarze i dla każdego pojazdu. Niektóre modele swoje najlepsze zalety pokazują w rozmiarach 14-15- czy 16-calowych, inne w rozmiarach 13-14-15-calowych. Bardzo trudno wyprodukować opony o takich samych osiągach w każdym rozmiarze. Przynajmniej na razie.

Dlatego też, etykiety mają różne wyniki dla tych samych modeli opon. Jest to uzależnione od:

  • rozmiaru,
  • indeksu prędkości,
  • indeksu nośności,
  • przeznaczenia (pierwsze wyposażenie aut a rynek wymiany).

Wśród sprzedawców funkcjonują tak zwane kody produktów i to właśnie do nich przyporządkowane są etykiety. Zobacz jakie klasy ma na przykład opona Michelin Energy Saver dla rozmiaru 195/65 R15:

Rozmiar opony, indeksy i homologacja Opory toczenia Przyczepność na mokrej nawierzchni Hałas zewnętrzny
195/65 R15 91 T, S1 C B 70dB
195/65 R15 91 T, MO B A 70dB
195/65 R15 91 T, G1 E A 70dB
195/65 R15 91 H, S1 C A 70dB
195/65 R15 91 H, MO B A 70dB
195/65 R15 91 H, AO C B 70dB
195/65 R15 91 V, MO C A 70dB

Oznaczenia S1, MO, G1, AO itd. to homologacje danych producentów aut.

Oczywiście są przykłady opon, gdzie wszystkie produkty w gamie mają takie same oznaczenia (np. Michelin Primacy 3) - jest to gama tworzona od podstaw pod kątem etykiet. Może też zdarzać się tak, że mniejsi producenci i niższe klasy opon również będą miały nadane takie same klasy na etykietach opon dla całej grupy lub co najmniej kilku rozmiarów. W takiej sytuacji wybiera się rozmiar reprezentatywny, który odpowiada osiągami większości opon z gamy.

Oceny na etykietach są dopasowane do konkretnego rozmiaru, indeksu i homologacji. Jest to logiczne rozwiązanie, ponieważ uwzględnia różnice między oponami wynikające z ich konstrukcji. Dzięki temu możesz lepiej dopasować oponę do swojego auta i dokonać bardziej świadomego wyboru.

3. Jak porównać różne opony z tymi samymi klasami na etykietach?

Pytanie zadaliśmy naszym ekspertom.

Etykiety mają pomóc klientom w wyborze opon. Wydaje się jednak, że może to nie być takie proste: jak porównać ze sobą opony o takich samych wynikach na etykietach? Przykładowo: mamy dwie opony w tym samym rozmiarze, o tych samych indeksach prędkości i nośności pochodzące z klasy ekonomicznej i premium – obie te opony z różnych klas mają na etykietach np. „A – B - B”. Czym więc się różnią?

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Teoretycznie taka sytuacja może mieć miejsce, a w przypadku opon zimowych opony budżetowe na etykiecie mogą wyglądać nawet lepiej od opon marek premium!

W przypadku opon letnich posiadających identyczne parametry na etykiecie różnica może polegać na:

  • osiąganych przebiegach (może być nawet dwukrotna),
  • trwałości osiągów w czasie – znamy opony, które już w drugim sezonie wyraźnie tracą swoje osiągi,
  • przyczepności na suchej nawierzchni,
  • przyczepności w zakręcie na suchej i mokrej drodze – wg regulacji europejskiej test hamowania odbywa się na prostej. Poważni producenci biorą także pod uwagę niebezpieczne sytuacje na zakrętach.
  • formie zużywania się bieżnika, nieregularne formy przyspieszają zużycie i powodują wzrost hałasu,
  • szybkości starzenia się mieszanek gumowych.

W celu pełnej oceny i porównania opon niezbędne będą testy pozostałych osiągów przez profesjonalne organizacje testujące motoryzację: ADAC, TUV SUD Automotive, DEKRA, IDIADA.

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Każda marka opon to określone parametry, rozwiązania, technologie i innowacje, a często też długa historia (np. Goodyear może się pochwalić ponad 110-letnim doświadczeniem, Dunlop to już ponad 125 lat historii, a Dębica – ponad 70). Na etykietach są prezentowane jedynie trzy parametry, a warto pamiętać, że zwykle badanych jest ok. 15 parametrów ogumienia – w ramach testów w mediach czy prowadzonych przez organizacje konsumenckie, instytuty badawcze (np. TUV SUD). Firma Goodyear bada każdą oponę pod kątem minimum 50 parametrów zanim trafi ona na rynek. Tak więc produkty na pierwszy rzut oka bardzo podobne, mogą się znacznie różnić. Przy doborze opony do pojazdu trzeba pamiętać, że każdy kierowca to inny styl jazdy, inny pojazd, odmienne potrzeby w zależności od typu pojazdu, liczby przejeżdżanych kilometrów w ciągu roku, rodzaju pokonywanych dróg (ruch miejski, transport długodystansowy itd.). Jeśli kierowca ma być zadowolony z ogumienia, to powinien wziąć pod uwagę więcej niż trzy parametry opony, warto też zasięgnąć porady w autoryzowanym serwisie.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: Na etykiecie znajdą się trzy wybrane kryteria klasyfikujące opony. Ocena opon na podstawie tylko tych trzech parametrów jest więc w dużym stopniu uogólniona. Musimy również pamiętać o innych parametrach opony, które są równie ważne i istotnie wpływają na poprawę bezpieczeństwa oraz komfort jazdy, jak chociażby, np. hamowanie na suchej nawierzchni, odporność na aquaplaning, czy jakże ważne a pominięte na etykiecie właściwości zimowe opon. Informacje podane na etykiecie mogą nam pomóc tylko przy wstępnej ocenie wartości danego produktu. Dużo dokładniejszych informacji dostarczają nam testy opon prowadzone przez profesjonalne ośrodki badawcze i pisma motoryzacyjne, które uwzględniają od kilkunastu do kilkudziesięciu istotnych parametrów bieżnika. Dlatego przy wyborze opon należy korzystać również z innych źródeł informacji, takich jak testy opon, materiały producentów, porady sprzedawców, które pozwolą na kompleksową ocenę.

W oponach klasy premium zawsze stosowane są najnowsze technologie oraz wdrażane są najnowsze rozwiązania, które dla opon klasy ekonomicznej są niedostępne. Opony Continental wykonane są z najnowocześniejszych mieszanek, które umożliwiają stosowanie głębszych bieżników, bez zwiększania oporów toczenia. Dzięki temu opona charakteryzuje się krótszą drogę hamowania, dużo większymi przebiegami i poprawą wielu innych parametrów, których nie ma na etykiecie.

Ponadto różnica pomiędzy osiągami opon posiadających tę samą wartość na etykiecie może sięgać 20%.

fabryka opon
Te same opony wyprodukowane w dwóch różnych fabrykach nie mogą różnić się osiągami.

4. Czy miejsce produkcji opon wpływa na wyniki w etykietach?

Podobnie jak do tej pory, dwie opony tego samego rozmiaru i indeksów, przeznaczone na ten sam rynek, produkowane w różnych lokalizacjach powinny mieć taki sam poziom osiągów. Czołowi producenci, mający fabryki na całym świecie, których może głównie dotyczyć ten problem dbają o to, aby zachowana była identyczność opon wytwarzanych w różnych fabrykach. Nie należy się spodziewać różnych ocen tylko ze względu miejsce produkcji.

Obecnie stosowane metody produkcji sprawiają, że opony tego samego modelu, w tym samym rozmiarze, o tych samych indeksach itd. nie różnią się swoimi parametrami bez względu na to gdzie zostały wyprodukowane. Jeśli kupisz 4 opony Michelin i jedna para będzie wyprodukowana przykładowo w Rosji, a druga we Francji, to nie musisz obawiać się różnic - są to identyczne opony.

oznaczenia na oponie rozmiar indeksy
Etykiety dla tego samego modelu opony mają różne klasy w zależności od rozmiaru opony, indeksów i homologacji.

5. Jakie znaczenie dla kierowcy mają osiągi wyróżnione na etykietach?

Etykiety na oponach zawierają informacje na temat osiągów opony w 3 kategoriach:

  • oporów toczenia (niski poziom oporów toczenia wskazuje na to, że opona ma niskie zapotrzebowanie na paliwo),
  • hamowania na mokrej nawierzchni,
  • hałasu zewnętrznego.

opory toczenia na etykiecieOpory toczenia. Faktycznie mają wpływ na spalanie paliwa przez samochód, ale im mniejsze opory toczenia, tym gorsza przyczepność na mokrej nawierzchni. Każdy kierowca ma prawo sam podjąć decyzję i wybrać osiągi dla niego ważniejsze, ale powinieneś mieć świadomość, że opory toczenia są tylko jednym z czynników decydujących o zużyciu paliwa przez auto. Wpływa na to również styl jazdy, ciśnienie opon, dopasowanie opon do panujących warunków atmosferycznych itd. Z kolei przyczepność na mokrej nawierzchni to cecha kluczowa dla bezpieczeństwa na drodze (patrz niżej).

hamowanie na mokrej nawierzchni na etykiecieHamowanie na mokrej nawierzchni. Jest to parametr, który daje pogląd na przyczepność danej opony. Z badań przeprowadzonych przez naukowców Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie wynika, że 70% wypadków zdarza się na mokrej nawierzchni. Dlatego dobra opona musi być bezpieczna w tych warunkach, a etykiety mają zmotywować producentów do ciągłego ulepszania swoich produktów pod tym kątem.

Tutaj jednak też pojawia się pewna słabość. W skali etykiet widnieje litera D, ale żadna opona osobowa nie będzie posiadała takiej klasy, bo w tabeli przyczepności nie określono dla niej przedziałów liczbowych. W praktyce może być tak, że opona o klasie C będzie miała osiągi bliskie klasie E.

Brak klasy D w przypadku osiągów opon osobowych można odbierać jako element mający rozgraniczać opony o wyższym poziomie osiągów od tych o niższym poziomie osiągów. W domyśle opony klasy A, B, C (klasy promowane) to lepsze opony niż opony klasy E czy F. W przypadku przyczepności na mokrej nawierzchni nie występuje klasa G (opony takiej klasy byłyby niebezpieczne).

Pamiętaj, że różnica w hamowaniu między najlepszą a najgorszą klasą przyczepności może wynosić nawet 18 metrów, a już 4-5 metrów różnicy sprawi, że nie zatrzymasz się awaryjnie przed przejściem dla pieszych. Warto mieć to na uwadze podczas kupowania opon.

halas zewnetrzny na etykiecieHałas zewnętrzny. Oceny w pierwszych dwóch kategoriach wyrażone są za pomocą 7 klas jakości – od A do G. W kategorii hałasu zewnętrznego dane wyrażone są w decybelach, a także graficznie w formie zamalowanych fal dźwiękowych (maksymalnie mogą być to 3 zamalowane fale dźwiękowe). Dla przykładu różnica pomiędzy 75 dB, a 72 dB może wydawać się Tobie mało istotna. W rzeczywistości 3 dB różnicy to zmniejszenie o połowę natężenia hałasu. Problem w tym, że dla kierowcy ważniejszy jest hałas wewnętrzny, odczuwany w kabinie. Przy dłuższych trasach może mieć on wpływ na zmęczenie, a co za tym idzie na bezpieczeństwo. Informacja z etykiet o hałasie zewnętrznym to bardziej realizacja polityki UE dotyczącej ochrony środowiska.

Etykiety zawierają cenne informacje, ale są tylko jednym z wielu źródeł wiedzy, które trzeba uwzględnić przed zakupem opon. Najprostszym sposobem wyboru opon dla siebie wciąż pozostanie konsultacja ze specjalistą. Możesz również przejrzeć artykuły poradnikowe, sprawdzić wyniki testów opon i przeczytać opinie innych użytkowników. Wówczas uzyskasz pełny obraz danej opony i dokonasz najlepszego wyboru.

test opon
Hamowanie na mokrej nawierzchni to tylko jeden z wielu osiągów decydujących o bezpieczeństwie (fot. Continental).

6. Co z osiągami pominiętymi na etykietach? Czy one też wpływają na bezpieczeństwo?

Osiągi prezentowane na etykietach są bardzo ważne, ale nie są to wszystkie parametry, na które trzeba zwracać uwagę przy wyborze opon. Na etykietach nie znajdują się takie właściwości, jak:

  • hamowanie na suchej nawierzchni,
  • odporność na zużycie,
  • prowadzenie na mokrej nawierzchni,
  • komfort podróżowania (hałas wewnątrz pojazdu),
  • odporność na aquaplaning,
  • skład mieszanki gumowej (obecność/nieobecność szkodliwych olejów aromatycznych),
  • właściwości zimowe opony (patrz pytanie 5).

Na bezpieczeństwo opon wpływa kilkanaście różnych parametrów, które są uwzględniane przy projektowaniu opon. Niemiecki Związek Serwisów i Producentów Ogumienia (BRV) wyróżnił ich w sumie 11. Organizacje motoryzacyjne (np. ADAC) czy czasopisma w swoich testach badają po kilka osiągów. Kierowanie się przy zakupie jednym parametrem decydującym o bezpieczeństwie (w przypadku etykiet to hamowanie na mokrej nawierzchni) to zdecydowanie za mało. Pamiętaj, że wszystkie parametry opony mają znaczenie i wpływają na bezpieczeństwo lub koszty użytkowania. Co więcej, każda opona jest kompromisem tych wielu osiągów.

Zachodzi obawa, że producenci skupią się osiąganiu dobrych wyników w parametrach zamieszczonych na etykietach, co może się odbyć kosztem pozostałych właściwości opon. Taka sytuacja byłaby wysoce niepożądana, bowiem znacząco mogłaby obniżyć bezpieczeństwo.

Opona to nie tylko trzy parametry z etykiet. Zawsze pamiętaj o wpływie pozostałych osiągów na bezpieczeństwo. Etykiety mają charakter poglądowy i potraktowane selektywnie lub jako jedyne źródło informacji dadzą niepełny lub nawet zakrzywiony obraz parametrów danej opony. Każdy produkt jest kompromisem osiągów i tylko pełna informacja na jego temat sprawi, że kupisz oponę dobrze odpowiadającą swoim potrzebom i w efekcie będziesz zadowolony z wyboru.

osiągi opon zimowych bmw
Etykiety nie informują o osiągach opon zimowych (etykieta jest taka sama jak na oponach letnich).

7. Co z etykietami na oponach zimowych? Czy różnią się od etykiet na oponach letnich?

Opony zimowe będą miały dokładnie takie same parametry na etykietach jak opony letnie. Oznacza to, że nie są uwzględnione w żaden sposób typowo zimowe parametry, jak zachowanie na śniegu czy błocie pośniegowym czy chociażby zachowanie na suchej nawierzchni w warunkach poniżej zera stopni (jakość mieszanki). Wątpliwości pojawiają się przy osiągach, jak opory toczenia czy hamowanie – zimówki są generalnie głośniejsze od opon letnich (wyższy bieżnik, inna mieszanka) i mają większe opory toczenia (szczególnie w wyższych temperaturach). Czy w związku z tym, możemy się spodziewać słabych wyników na etykietach w przypadku opon zimowych? Jaką korzyść może odnieść użytkownik, jeśli kieruje się wynikami na etykietach opon zimowych? Czy etykiety w przypadku opon zimowych mają w ogóle rację bytu w takim kształcie jak obecnie?

Tak jak można było się spodziewać nawet najlepsze opony zimowe na etykietach wypadły gorzej od ich letnich odpowiedników. Nie jest to zaskakujące, ponieważ przy projektowaniu opon zimowych najważniejsze dla producentów są właśnie ich zimowe osiągi. Najbardziej pokrzywdzone mogą być tutaj tak zwane gamy nordyckie (opony z mieszanką soft compound), czyli takie, które przewidziane są do użytku w bardzo niskich temperaturach i typowo śnieżnych warunkach.

Inną kwestią są warunki przeprowadzania testów hamowania na mokrej nawierzchni na potrzeby etykiet opon. Temperatura mokrej nawierzchni i temperatura otoczenia muszą wynosić od 2°C do 20°C w przypadku opon zimowych i od 5°C do 35°C w przypadku opon letnich. Domeną opon zimowych są temperatury do około + 7°C. Powyżej tego poziomu stają się one mniej przewidywalne, droga hamowania wydłuża się i szybciej się zużywają.

Nawet pomimo faktu, że formuły matematyczne stosowane w tych testach do wyliczania współczynnika przyczepności na mokrej drodze teoretycznie korygują wpływ warunków, uwzględniając panującą temperaturę nawierzchni i typ opon (inne temperatury odniesienia dla opon normalnych 20°C i dla opon zimowych 7-10°C), sytuacja ta daje pewne pole do niezamierzonych przekłamań, ale też manipulacji. Teoretycznie może się zdarzyć, że producent, chcąc uzyskać dobrą ocenę na etykiecie, zmarginalizuje osiągi zimowe, kładąc większy nacisk na hamowanie na mokrej nawierzchni i dodatkowo przeprowadzając testy w górnej temperaturze przewidzianego zakresu. Skuszony dobrą notą z hamowania na mokrej nawierzchni możesz kupić taką oponę, która nie tylko będzie dużo gorsza jeśli chodzi o zachowanie na śniegu, ale nawet w zachowaniu na mokrej nawierzchni w temperaturach bliskich 0°C, gdyż taka temperatura nie będzie już w zakresie jej optymalnej pracy.

Oddajmy głos naszym ekspertom.

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Wg przemysłu oponiarskiego dużym błędem było przyjęcie przez Parlament Europejski tych samych kryteriów oceny na etykiecie dla opon zimowych. Podkreślić należy, że osiągi przedstawione na etykiecie opony zimowej zupełnie nie odzwierciedlają jej osiągów w warunkach zimowych, ani też stawianych przed nią wymagań.

  • OPORY TOCZENIA: ocena wynika z pomiarów wykonanych wg. Normy ISO 28580w temperaturze dodatniej +25 st.C zarówno dla opon letnich, jak i zimowych; klasa nie odzwierciedla zatem oporów toczenia w zimie, bo zimą trudno liczyć na takie warunki atmosferyczne i letnie temperatury. Opona zimowa im bardziej miękka, gęsto i głęboko ponacinana z agresywną rzeźbą bieżnika będzie stawiała większy opór toczenia.
  • HAMOWANIE NA MOKRYM: ocena również wynika z pomiarów wykonanych w temperaturze dodatniej. Bardzo miękkie zimowe mieszanki bieżnika z gęsto ponacinaną rzeźbą nie będą osiągały wysokich rezultatów w temperaturach dodatnich.
  • HAŁAS NA ZEWNĄTRZ: ocena opon letnich i zimowych jest dokonana wg. identycznych kryteriów w temperaturze bliskiej + 20st. C, co również nie jest reprezentatywne dla nawierzchni zimą, która różni się znacząco od tej latem. Osiągnięte wyniki dla opon zimowych nie są reprezentatywne dla hałasu w zimie, ponieważ mieszanka gumowa bieżnika zmienia swoją charakterystykę zależnie od temperatury.

Osiągi zawarte na etykiecie opony zimowej takie jak opór toczenia, przyczepność do mokrego asfaltu w temperaturach dodatnich i emisja hałasu na zewnątrz auta nie są głównymi kryteriami wyboru opony zimowej. Wobec opon zimowych stawiane są inne oczekiwania: jak przyczepność do zimnego mokrego czy suchego asfaltu, przyczepność na śniegu i lodzie, trakcji i stabilnego prowadzenia. Etykieta na oponie zimowej mówi o jej osiągach w warunkach letnich. Można wyciągnąć następujące wnioski: nie warto używać w miarę nowych opon zimowych w lecie z powodu wzrostu zużycia paliwa, hałasu i mniejszej przyczepności do mokrych nawierzchni.

Grupa Michelin rozpoczęła już prace nad zmianą warunków testowania opon zimowych i wprowadzenia nowej klasyfikacji osiągów dla warunków zimowych: śnieg/lód.

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Etykiety zostały stworzone, by ułatwić konsumentowi/klientowi wstępną ocenę opon, natomiast przy zakupie ogumienia, w tym także opon zimowych, warto brać pod uwagę szersze spektrum parametrów niż tylko trzy wskazane przez UE. W 2016 roku Unia Europejska przewiduje rewizję przepisów dotyczący etykietowania opon, czyli najbliższe kilka lat będzie okresem zbierania doświadczeń, oceny efektywności funkcjonowania nowych przepisów.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: Użytkownik musi pamiętać, że z etykiety nie uzyska pełnej informacji na temat właściwości zimowych opon i powinien skorzystać z innych źródeł przed dokonaniem wyboru. Testy ogumienia zimowego, prowadzone przez takie organizacje jak ADAC oraz pisma motoryzacyjne, odbywają się w typowo zimowych warunkach i uwzględniają cały szereg czynników. Badana jest m.in. jazda po śniegu, lodzie, mokrej nawierzchni i w niskiej temperaturze. Warto więc zapoznać się z ich wynikami przed zakupem nowej opony.

Przy zakupie opon zimowych nie sugeruj się etykietą. UE zapowiada poprawę rozporządzenia pod kątem opon zimowych. Póki co, producenci, chcąc wzbudzić u klientów zaufanie do swoich produktów, powinni informować także o tych osiągach, które nie są wyróżnione na etykietach. Pomocne będą tu także testy opon zimowych, opinie innych użytkowników oraz nieodzowna pomoc konsultantów.

obsługa klienta oponeo
Po wejściu w życie etykiet kontakt ze sprzedawcą nadal będzie najbardziej pomocny przy wyborze opon.

8. Czy kosztem osiągów na etykietach pogorszą się inne parametry opon?

Zapytaliśmy ekspertów.

Opona jest produktem, w którym zawsze poprawa pewnych parametrów odbywa się kosztem pogorszenia innych. Czasem osiągi wręcz wzajemnie się wykluczają. Pojawia się obawa, że producenci skupią się na osiąganiu świetnych wyników dla parametrów zamieszczonych na etykietach, a zrezygnują z osiągów, które nie są na nich uwzględnione. Jak do tej kwestii podchodzi Państwa firma? Co z innymi osiągami, które nie będą pokazane na etykietach (zachowanie na suchej nawierzchni, trwałość opon, itp.), a wciąż są ważne? Czy zostaną one zaniedbane?

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Dewizą Grupy Michelin jest równowaga osiągów. W praktyce oznacza to, że nowych gamach produktowych poprawiamy wybrane osiągi jednocześnie utrzymując pozostałe na tym samym poziomie. W kontekście etykiet nasze nowe gamy produktowe zostały ulepszone pod względem oporów toczenia, a przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni oraz przebieg zostały utrzymane na dotychczasowym imponującym poziomie.

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Goodyear projektując każdą oponę ponad wszystko dba o bezpieczeństwo kierowców, użytkowników pojazdów. Nie jest łatwe doskonalenie osiągów bez wpływania na poszczególne parametry, jest to żmudny i czasochłonny proces, jednak nasi inżynierowie w centrach innowacji w Europie i USA intensywnie pracują nad najlepszymi z punktu widzenia bezpieczeństwa rozwiązaniami.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: Opona jest jedną z najważniejszych części samochodu, która decyduje o bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów. Dlatego naszym zadaniem jest produkowanie przede wszystkim najbezpieczniejszych i najlepiej zbalansowanych pod wieloma różnymi względami opon, a wyniki na etykietach są jedynie ułamkiem efektów naszych działań.

test opon na potrzeby etykiet
Testy danego modelu opony nie będą musiały być powtarzane, jeśli znacząco nie zmieni się jego budowa.

9. Jak producenci testują opony, aby uzyskać parametry do etykiet?

Opony są testowane według ściśle określonych metod badawczych.

W przypadku oporów toczenia nadawanie klas odbywa się w dwóch etapach.

  • Test wykonywany jest zgodnie z regulaminem nr 117.02 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – "Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia i przyczepności na mokrych nawierzchniach lub oporu toczenia”). Regulamin ten bazuje na standardzie ISO 28580.
  • W celu przydzielenia klas, uzyskany wcześniej wynik jest korygowany zgodnie z dokumentem UE 1235/2011, będącym załącznikiem do 1222/2009 (rozporządzenia dotyczącego etykietowania opon).

Jeśli chodzi o przyczepności na mokrej nawierzchni:

  • opony osobowe (kategoria C1) są testowane według rozporządzenia komisji UE 228/2011,
  • opony dostawcze (C2) i ciężarowe (C3) są badane wg wspomnianego wcześniej dokumentu 1235/2011 bazującego na standardzie ISO 15222.

Hałas zewnętrzny jest określany według metody zawartej w Regulaminie 117.02 EKG ONZ.

Przykłady:

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Zgodnie z Regulacją UE 1222/2009 opory toczenia wg normy ISO 28580 na maszynie bieżnej. Przyczepność do mokrej nawierzchni wg regulaminu UNECE nr 117.02 (EKG ONZ) - w przypadku opon Grupy Michelin w temperaturze +7st. C. Hałas toczenia również wg metody opisanej w regulaminie UNECE nr 117.02 (EKG ONZ).

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Goodyear testuje opony zimowe zgodnie z wytycznymi UE, ściśle według założeń zapisanych w ustawie.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: Testowanie opon wymaga zastosowania specjalistycznego sprzętu i zachowania wszystkich unijnych wymogów, dlatego firma Continental prowadzi je w swoim centrum badawczo-rozwojowym w Hanowerze. Część z nich musi być wykonana na torze testowym, na którym siłą rzeczy panują zmienne warunki atmosferyczne. Fizycznie jest więc niemożliwe powtórzenie wielu badań w takich samych warunkach.

Wszystkich producentów obowiązują te same zasady i metody testowania opon. Pewne różnice mogą jednak występować ze względu na warunki zewnętrzne panujące w czasie prób, specyfikę obiektów badawczych itp., ale nie powinny mieć one wpływu na wiarygodność informacji zawartych na etykietach opon.

10. Czy możliwe jest manipulowanie wynikami testów wykonywanych na potrzby etykiet?

O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy naszych ekspertów.

Procedura badawcza etykiet przewiduje testy:

  • dla opon letnich w zakresie temperatur: 5-35° C,
  • dla opon zimowych w zakresie temperatur: 2-20° C.

Widać swobodę w wyborze zakresu temperatur, w jakich przeprowadza się badania. W związku z tym zachodzi obawa o manipulowanie wynikami - ktoś może testować oponę w warunkach „dogodniejszych” dla swojego produktu, by osiągnąć wyższe oceny np. oponę zimową można testować w warunkach bliskich górnej granicy – ok 20° C i osiągnąć świetne wyniki, które nijak będą się miały do sprawności opony w warunkach prawdziwie zimowych. Czy testy będą przeprowadzane w warunkach rzeczywistych dla opon letnich i zimowych? Czy wyniki testów będą obiektywnie odzwierciedlać badane osiągi opony? Jak uchronić się przed możliwą manipulacją?

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Przyjęcie szerokiego zakresu temperatur przez Parlament Europejski miało na celu umożliwienie akredytowanym laboratoriom przeprowadzenie testów przyczepności do mokrej nawierzchni w różnych porach roku w różnych państwach UE. Przyjęte zakresy temperatur w rzeczywistości nie mają żadnego wpływu na wynik końcowy, czyli przyznaną klasę. Współczynnik przyczepności do mokrej nawierzchni wyznaczany jest poprzez precyzyjny wzór fizyczny, w którym wprowadzono współczynnik temperatury nawierzchni i współczynnik charakterystyki asfaltu. W rzeczywistości pomiar przyczepności do mokrej nawierzchni wg normy ISO 28580 w każdej z dopuszczonych temperatur w rezultacie da ten sam wynik bez względu czy badamy oponę w temperaturze 2 st. C czy 35 st. C. Akredytowane laboratoria w Europie regularnie przeprowadzają wzajemną kalibracja aparatury pomiarowej wg przesyłanego wzorca. Tak więc badana opona osiągnie te same rezultaty w każdym z akredytowanych laboratoriów w Europie.

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Wytyczne dotyczące warunków testowania opon zostały bardzo precyzyjnie określone w rozporządzeniu Unii Europejskiej. Ustawodawca zadbał, żeby te warunki były tak dobrane, aby zminimalizować ryzyko i ewentualną możliwość manipulacji wynikami testów.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: Wszystkich producentów opon obowiązują takie same przepisy w zakresie przeprowadzania badań i muszą się do nich stosować. Ustalanie procedur badawczych jest od nas niezależne. Z technicznego punktu widzenia przeprowadzanie badań w różnych temperaturach może wpływać na otrzymywane wyniki, dlatego jeszcze raz podkreślam jak ważne jest korzystanie z dodatkowych źródeł informacji i branie pod uwagę wielu kryteriów oceny opony.

testy opon
Testy danego modelu opony przeprowadza sie tylko raz (fot. Nokian).

11. Czy wyniki na etykiecie dla danego modelu opon będą się zmieniać co rok?

Jeśli konkretny model opony nie jest poddawany w trakcie produkcji zmianom (mogącym wpłynąć na poziom osiągów w takim stopniu, że zmieniłoby to przyznaną klasę w jednym z kryteriów etykiet), nie ma konieczności powtarzania testów i nadawania nowych klas. Na producentach ciąży obowiązek okresowego potwierdzania przyznanych pierwotnie klas. Muszą oni jednak dbać o to, aby w razie kontroli zgodności (COP), jaka może być dokonana przez władze któregokolwiek z państw członkowskich, opona nie uzyskała gorszych klas niż w czasie certyfikacji.

Potwierdzają to eksperci.

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Zgodnie z Regulacją EC 1222/2009 homologacja asortymentu i przyznanie klas odbywa się raz dla konkretnego numeru katalogowego produktu. Istnieje jednak ryzyko pogorszenia osiągów w kolejnych latach produkcji danego modelu opony. Aby temu zapobiec co roku ETRMA będzie kontrolować rzeczywiste osiągi opon porównując je z prezentowanymi na etykiecie.

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Testy, badające parametry (prezentowane na etykiecie) konkretnego modelu opony, przeprowadzane są jednokrotnie. Wysokie standardy - zarówno podczas produkcji opon (gwarancja najwyższej jakości opony), jak i ich badań - sprawiają, że nie ma potrzeby powtarzać badań tych samych produktów.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: Wyniki na etykiecie są efektem przeprowadzonych testów dla danego produktu. W związku z tym nie ma konieczności powtarzania takich testów co sezon, jeśli w konstrukcji i technologii wytwarzania opony nie zaszły żadne zmiany.

etykieta na oponie
W 2016 r. zostanie dokonana ocena funkcjonowania przepisów dot. etykiet.

12. Na jakich oponach nie ma etykiet?

Wszystkie opony wyprodukowane od DOT 2712 (czyli po 30 czerwca 2012 r.), aby trafić do sprzedaży muszą posiadać etykiety (oczywiście poza wyjątkami: kolcowane, bieżnikowane, profesjonalne, off-road, dojazdowe, z indeksem prędkości poniżej 80 km/h, o średnicy mniejszej od 10 cali lub większej od 25 cali).

Opony wyprodukowane przed lipcem 2012 r. można sprzedawać bez etykiet.

Niestety, wiele opon ściąganych z Chin nawet po wymaganej dacie produkcji nie ma etykiet, ale sprawdzenie i wyegzekwowanie tego jest trudne. Przestrzegamy przed kupowaniem takich opon. Produkty z Chin są różnej jakości – gorszej i lepszej. Trafiając na oponę chińską z etykietą możesz być pewny, że spełnia ona europejskie wymogi dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Produkt bez wymaganych oznaczeń, pochodzący z nieznanego źródła może być niebezpieczny (wadliwa konstrukcja, toksyczna mieszanka gumowa itd.) W związku z tym radzimy kupować opony tylko u sprawdzonych sprzedawców, którzy nie będą próbowali omijać przepisów.

klasy etykiet na opony
Na etykietach dla opon osobowych nie znajdziesz klasy D (będzie to tzw. "klasa pusta", fot. Goodyear).

13. Dlaczego na etykietach opon osobowych nie ma klasy D?

Kolejne pytanie do naszych ekspertów.

Dlaczego na etykietach dla opon osobowych nie jest używana klasa D?

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Ilość klas i użycie pustej klasy D zostało narzucone przez Parlament Europejski. Fakt ten wynika ze sprawdzonych już w UE innych podobnych projektów np. w sprzęcie AGD. Pusta klasa D ma zwiększyć różnicę w ilości klas od tych najlepszych do najgorszych. Ten zabieg ma na celu zwiększenie świadomości kupującego i ukierunkować go na wybór lepszych osiągów.

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: W przypadku opon do samochodów osobowych zarówno, jeśli chodzi o opory toczenia jak i przyczepność na mokrej nawierzchni, kategoria D jest „pusta”. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 1222/2009 nie są do niej przypisane żadne wartości.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: W rozporządzeniu UE dla litery D nie przyporządkowywano wartości w tabeli klas efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni. W ten sposób następuje rozgraniczenie pomiędzy oponami uzyskującymi wyższe osiągi w danej kategorii, a oponami o słabszych parametrach.

test opon zimowych
Testy opon nie stracą na znaczeniu - będą informować o osiągach, które nie znalazły się na etykietach.

14. Jak mają się wyniki testów opon do etykiet?

Pojawienie się etykiet nie osłabiło pozycji niezależnych testów opon ADAC czy prasowych. Ich znaczenie powinno wręcz wzrosło. Nie dość, że dostarczają one brakujących informacji o pozostałych osiągach, to są też narzędziem pozwalającym na weryfikację informacji zawartych na etykietach.

Najlepszego wyboru podczas zakupu opon dokonasz posiłkując się informacjami z kilku źródeł:

  • z etykiet,
  • z testów opon,
  • czytając opinie innych użytkowników,
  • konsultując się ze sprzedawcą.

karty platnicze
Wprowadzenie etykiet nie wiąże się ze wzrostem cen opon (fot. Flickr.com/TheTruthAbout, lic. CC).

15. Czy etykiety spowodowały podwyżkę cen opon?

W tym przypadku najlepiej zasięgnąć opinii u źródła, czyli u producentów.

Jak wprowadzenie etykiet wpłynie na ceny opon? Chodzi tu zarówno o konkurencję pomiędzy producentami, jak i ogólny poziom cen (wprowadzenie etykiet w końcu wiąże się z kosztami).

Tomasz Młodawski, Michelin Polska: Wśród liczących się producentów opon prezentacja osiągów na etykiecie nie spowoduje zwiększenia kosztów, ponieważ dotychczas i tak były mierzone – nie były tylko prezentowane. Jednak w markach mniej znanych i budżetowych badanie osiągów może mieć wpływ na wzrost ceny. Wprowadzenie etykiet na pewno spowoduje konkurowanie między producentami w tym obszarze, co w konsekwencji może spowodować zwiększenie nakładów na centra badawczo – rozwojowe.

Justyna Banaszek, Goodyear Polska: Na cenę opony ma wpływ bardzo wiele czynników, m.in. koszty surowców na rynkach światowych, dostępność i poziom cen składników ropopochodnych, wahania kursów walut, itp. Nakłady związane z obowiązkiem etykietowania opon w Unii Europejskiej są składową ceny opony podobnie jak np. inwestycje w nowe technologie, czy innowacyjne rozwiązania.

Przemysław Trzaskowski, Continental Opony Polska: Nasza firma wciąż inwestuje w badania i rozwój nowych technologii. Dysponujemy jednym z najnowocześniejszych w Europie centrum R&D. W czerwcu 2012 r. za kwotę 1,4 mln euro uruchomiliśmy nowoczesny tomograf komputerowy, dzięki któremu jesteśmy wstanie jeszcze precyzyjniej skanować nasze opony. Zanim nowy produkt trafi na rynek jest zawsze wszechstronnie sprawdzany i testowany w zakresie oporów toczenia, emisji hałasu, hamowania na różnych typach nawierzchni i wielu innych parametrów. Wprowadzenie etykiet nie wpłynie więc na ceny naszych produktów.

Obowiązek etykietowania jest dodatkowym obciążeniem dla producentów i dystrybutorów, ale nie ma on znacznego wpływu na wzrost poziomu cen. Cena pozostaje cały czas istotnym środkiem pomagającym w zdobyciu klientów, zwłaszcza w segmencie opon klasy ekonomicznej. Etykiety wiążą się z kosztami, ale nie są one tak duże, aby wpłynąć na wzrost cen opon.

Etykiety na oponach ciezarowych
Etykiety opon ciężarowych nie zawierają informacji o ich zimowych osiągach (fot. Goodyear).

16. Etykiety na oponach ciężarowych

Jak powszechnie wiadomo najważniejsze właściwości opon zimowych to przyczepność na śniegu i lodzie oraz przebiegi, jednak te parametry nie są prezentowane na etykiecie. Etykiety prezentują wyniki opon tylko w trzech osiągach: oporach toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasie zewnętrznym. O ile efektywność paliwowa (opory toczenia) i przyczepności na mokrej nawierzchni należą do najważniejszych kryteriów wydajności dla operatorów pojazdów ciężarowych w przewozach długodystansowych, o tyle w warunkach zimowych są one mniej istotne. Dlatego tak ważne jest, by kupując opony na zimę klienci brali pod uwagę nie tylko parametry opon uwzględnione na etykietach.

Goodyear Dunlop przeprowadził ostatnio test, z którego jasno wynika, że najważniejszymi parametrami opony ciężarowej zimą są jej osiągi na kopnym i ubitym śniegu. W oponach zimowych najważniejsze są przyczepność i trakcja, szczególnie na śniegu i lodzie, a to tylko dwa z 50 kryteriów branych pod uwagę przez firmę Goodyear Dunlop przy projektowaniu opon do pojazdów użytkowych. Równie istotnym kryterium są przebiegi. Goodyear Dunlop projektując opony kładzie nacisk na te kryteria, które są najważniejsze dla poszczególnych zastosowań opon. Informacje znajdujące się na etykietach takich opon przybierają różne znaczenie w zależności od zastosowań pojazdu. Pozycja opony i jej funkcje są równie ważne, jeśli nie ważniejsze od tych osiągów umieszczonych na etykiecie. Gorsze wyniki opony w niektórych kryteriach objętych etykietą mogą być spowodowane tym, że jej produkcja była prowadzona pod kątem określonego zastosowania. Goodyear Dunlop w trakcie projektowania i produkcji opon kładzie nacisk przede wszystkim na te parametry, które są szczególnie ważne w określonej dla opony funkcji (np. czy jest to opona przeznaczona do przewozów długodystansowych czy może zupełnie odwrotnie do budownictwa). Dopiero po wdrożeniu kluczowych osiągów do opony ciężarowej producent dba się o uzyskanie innych parametrów.

Opony ciężarowe dzieli się na kilka typów: ze względu na różne przeznaczenie:

przewozy długodystansowe - transport towarów zespołem ciągnika i naczepy na dużych odległościach, przeważnie autostradami, ze stałą prędkością oraz przy niewielkiej liczbie zakrętów. Kierowcy działający w tego typu przewozach najbardziej cenią sobie niski opór toczenia i drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Osiągi obecne na unijnych etykietach są bardzo przydatne w wyborze opon do wykonywania przewozów długodystansowych.

przewozy regionalne i dystrybucja – to transport na średnich i długich dystansach z częstymi zatrzymaniami. Poruszanie się po drogach miejskich oznacza stałe narażenie na działanie sił bocznych na oponę oraz często jazdę po uszkodzonych nawierzchniach. Do przewozów regionalnych i dystrybucji używa się pojazdów w różnych konfiguracjach. Opony do tego typu przewozów muszą charakteryzować się wysokimi przebiegami, wielosezonowością, wysoką odpornością na uszkodzenia, a dopiero potem dobrą przyczepnością na mokrej nawierzchni i efektywnością opony. Bardzo ważny jest aspekt żywotności opony i możliwość jej bieżnikowania. Z tego wynika, że etykiety na tego typu oponach dostarczają niewiele przydatnych informacji.

transport mieszany i budownictwo - różnią się konfiguracjami oraz przeważnie poruszają się na średnich i długich dystansach, przy czym około 10% przejazdów odbywa się na nawierzchniach nieutwardzonych, w tym w bardzo trudnych warunkach. Kluczowymi osiągami opon stosowanych w tym typie transportu są: przygotowanie do jazdy po miękkim gruncie, długa żywotność (opony do wywrotek, betoniarek). Bardzo ważna jest trakcja na nawierzchniach nieutwardzonych, możliwość bieżnikowania i przebiegi. Informacja o umieszczonej na etykiecie drodze hamowania na mokrej nawierzchni przydaje się, ale kolejne parametry, czyli efektywność paliwowa czy poziom hałasu mają już dużo mniejsze znaczenie.

transport miejski i gminny - oznacza ciągłe zatrzymania oraz jazdę z małą i średnią prędkością. Występują częste otarcia ścian i działanie sił bocznych. Często pojawia się wysoki moment obrotowy, szczególnie w pojazdach hybrydowych, a opony pojazdów miejskich użytkowane są z bardzo zmiennym obciążeniem. Najważniejszymi parametrami, które powinny cechować opony wykorzystywane w tym rodzaju transportu to: wysokie przebiegi, odporność na uszkodzenia, mniej ważna jest w tym przypadku przyczepność opony na mokrej nawierzchni czy możliwość bieżnikowania. Przy wyborze opon tego rodzaju z etykiet ważne są jedynie dwa parametry, czyli przyczepność i hałas zewnętrzny (ponieważ użytkowane są w mieście).

transport zimowy - może wiązać się z bardzo niską przyczepnością. Drogi bywają na przemian mokre, suche, zaśnieżone i oblodzone, a do transportu wykorzystuje się wszystkie typy pojazdów użytkowych. Opony wykorzystywane w tym typie transportu muszą wyróżniać się dobrą trakcją, przyczepnością na śniegu i lodzie. W tym przypadku bardzo ważna jest też możliwość bieżnikowania, przyczepność na mokrej nawierzchni, przebiegi i zużycie paliwa. Jednak głównym priorytetem, na który szczególną uwagę zwracają producenci to parametry trakcyjne. Dwa z trzech osiągów na etykietach przydaje się więc przy wyborze tego typu wyposażenia.

Opisana powyżej sytuacja po raz kolejny pokazuje, że etykiety powinny być tylko jednym ze źródeł informacji o oponie dla klienta, a nie jedynym. Nieświadomy klient może wybrać produkt, który, patrząc na jego etykietę, wydaje się dobry, a potem w praktyce okazuje się, że opona nie sprawdza się w kluczowych dla kierowcy (podyktowanych rodzajem transportu) okolicznościach. Warto zapamiętać, że etykiety na oponach nie informują o osiągach zimowych produktu, dlatego trzeba je traktować ostrożnie, jeśli chcemy wybrać odpowiedni model na tę bardziej wymagającą porę roku.

17. Etykiety opon poza Europą

Japonia

Pierwsze etykiety pojawiły się w Japonii już w styczniu 2010 roku. Zawierają one informacje na temat oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Posiadają jednak nieco inną skalę ocen i wygląd niż etykiety europejskie.

Klasa japońska Klasa europejska
AAA A
AA B
A C
B E
C F

Na etykietach japońskich brakuje klasy G. Powód jest bardzo prosty – osiągi na poziomie klasy G eliminują dany produkt z rynku i takie opony nie będą sprzedawane (podobnie zresztą będzie w Europie).

Japońskie opony z klasami A, AA i AAA dla oporów toczenia określane są mianem „opon oszczędzających paliwo” i oznaczane specjalnym symbolem (po lewej stronie):

japońska etykieta na oponie oszczędna

Etykieta, która "nie zasługuje" na miano oszczędnej ma następującą etykietę:

normalna japońska etykieta na oponie

Etykiety w Japonii nie są obowiązkowe. W przedsięwzięciu tym biorą udział następujące firmy:

  • Bridgestone Corporation,
  • Sumitomo Rubber Industries, Ltd.,
  • Yokohama Rubber Co, Ltd.,
  • Toyo Tire & Rubber Co, Ltd.,
  • Nihon Michelin Tire, Ltd.,
  • Good Year Japan Ltd.,
  • Hankook Tire Japan Co,
  • Kumho Tire Japan, Inc.

Podsumowując etykiety japońskie pełnią podobną rolę jak etykiety europejskie. Fakt, że nie są obowiązkowe z pewnością jeszcze bardziej zmniejsza ich znaczenie. Są one rodzajem ukłonu w stronę klientów, chęcią pokazania przez producenta, że jego opona jest naprawdę dobra.

Korea Południowa

Podobnie jak etykieta japońska, koreańskie rozwiązanie składa się z dwóch części – w centralnej znajduje się informacja na temat oporów toczenia, a poniżej ocena przyczepność na mokrej nawierzchni. Oba parametry są przedstawione za pomocą pięciostopniowej skali, gdzie „1” jest oceną najlepszą.

Etykiety w Korei zaczęto wprowadzać w listopadzie 2011 roku. Początkowo znakowanie opony było dobrowolne, obowiązkowe stanie się to dopiero pod koniec 2012 roku. System znakowania opon został szybko wdrożony przez lokalnych liderów rynku pierwszego wyposażenia takich, jak Hankook, Kumho czy Nexen.

Południowokoreańskie przepisy dotyczą wszystkich opon sprzedawanych w tym kraju. Opony na rynku wymiany muszą mieć przyklejoną etykietą na bieżniku, a w przypadku opon na pierwsze wyposażenie stosowne informacje muszą zostać zawarte w instrukcji obsługi pojazdu.

etykieta na oponie z korei południowej
Południowokoreańska etykieta na oponie.

Chiny

Chiny rówież mają zamiar wprowadzić etykiety na opony. Już w 2010 roku, kiedy dynamicznie zaczęły być rozwijane europejskie przepisy dotyczące etykiet, Chińskie Stowarzyszenie Przemysłów Gumowych (China Rubber Industry Association - CRIA) ogłosiło uruchomienie programu "Zielone Opony" ("Green Tires").

W momencie zakończenia planu (2015 r.) połowa chińskich producentów opon będzie produkować ekologiczne opony, a odsetek "zielonych" opon dla samochodów osobowych będzie wynosił 25% obecnych na rynku.

Jednym z elementów planu jest opracowanie chińskich standardów dotyczących efektywności paliwowej opon. Mają one opierać się na europejskich przepisach i standardach dotyczących etykietowania opon.

Dalsza część projektu przewiduje dotacje dla producentów opon, tak aby mogli oni rozwijać swoje technologie i produkować bardziej oszczędne opony.

CRIA zakłada, że w Chinach najpierw zostanie wprowadzony dobrowolny system etykietowania opon, który później stanie się obowiązkowy. Ma to być wprowadzone na wzór Korei Płd., ale w oparciu o wymogi i limity europejskie.

Celem wprowadzenia nowych przepisów w Chinach jest zwiększenie przejrzystości oferty opon dostępnych na rynku. Ma to ułatwić konsumentom wybór lepszych produktów.

Stany Zjednoczone

Ostateczna decyzja w sprawie wprowadzenia etykiet w Stanach Zjednoczonych jeszcze nie zapadła. Wszystko jednak wskazuje na to, że wkrótce pojawi się tam jakiś system etykietowania opon. Organ proponujący wprowadzenie etykiet, Krajowy Zarząd Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA), przeprowadził szereg konsultacji, dokonał rozpoznania rynku i przedstawił swój projekt etykiety.

Amerykańska etykieta opony ma zawierać informacje na temat trzech osiągów:

  • oszczędności paliwa / emisji gazów cieplarnianych (opory toczenia),
  • bezpieczeństwa (hamowanie na mokrej nawierzchni),
  • wytrzymałości (zużycie bieżnika).

Każdy z tych trzech parametrów jest prezentowany za pomocą 100 stopniowej skali, gdzie wynik 100 oznacza najlepsze osiągi.

etykieta na oponie USA
Propozycja etykiety na oponie w USA.

Powyższe przykłady pokazują, że wprowadzanie etykiet na opony staje się procesem międzynarodowym. Wiele krajów dostrzegło konieczność produkowania oszczędnych, ekologicznych opon i informowania o tym klientów. Funkcjonowanie etykiet w Japonii, Korei, USA czy Chinach będzie zapewne podobne jak tych wprowadzonych w Europie. Na uwagę zasługują jednak dwa fakty:

  • informacja o zużyciu bieżnika na projekcie etykiety amerykańskiej,
  • pomysł wprowadzenia etykiet w Chinach.

Bardzo dobrym pomysłem jest umieszczenie na etykiecie amerykańskiej informacji o zużyciu bieżnika. Jest to parametr, którego bardzo brakuje na innych etykietach, a dla kierowcy jest on bardzo cenną informacją.

Projekt wprowadzenia etykiet w Chinach jest jasnym sygnałem, że tamtejsze opony będą charakteryzować się coraz lepszą jakością. Dla kierowców poszukujących tanich i ekonomicznych opon jest to z pewnością bardzo dobra wiadomość.

Podsumowanie

Gdy kupujesz na przykład lodówkę nie powinieneś zwracać uwagi tylko wyłącznie na jej etykietę. Żeby być w pełni zadowolonym z zakupionego sprzętu musisz poznać także jego inne parametry. Podobnie jest z oponami. Etykiety mają motywować producentów do wytwarzania opon o wszystkich dobrych osiągach. Mimo faktu, że opony z roku na rok są coraz lepsze, do stanu idealnego jeszcze daleka droga. Do etykiet opon trzeba podchodzić ostrożnie.

Jak mówi prof. Egon-Christian von Glasner, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Badań i Analiz Wypadków: "W pierwszej kolejności użytkownik opon widzi zieloną literkę "A", którą zna z lodówek i uważa, że kupił dobrą oponę. Jednak liczba tanich opon, które są ekologiczne jest bardzo ograniczona, ale tego użytkownik nie wie. W najgorszym razie kupił oponę, która nie pozwoli zatrzymać się jego samochodowi na mokrej nawierzchni przy najkrótszej drodze hamowania. Dla jasności: opona przyczynia się do mniejszego spalania paliwa, gdy opory toczenia są niskie. Gdy opory toczenia są niskie, opona gorzej hamuje na mokrej nawierzchni".

Etykiety mają wymiar tylko i wyłącznie poglądowy. Decyzja będzie najbardziej świadoma, gdy podejmiesz ją po lekturze testów opon, opinii innych kierowców i konsultacji ze sprzedawcą.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (1)
Kris 2012-10-23
Pkt 2 totalna bzdura, Czeski Continental ma niewiele wspólnego z dobrą marką Odpowiedz