Czy warto kupować opony bieżnikowane?

Poznaj wady i zalety opon bieżnikowanych. Sprawdź czy warto z nich korzystać. Dowiedz się więcej o oponach bieżnikowanych.

Co to jest bieżnikowanie opony?

Bieżnikowanie opony to zabieg, który pozwala na odzyskanie pierwotnych własności zużytej opony przez nałożenie nowego bieżnika w miejsce starego.

Ile opon rocznie jest w Polsce bieżnikowanych?

Około 100 tys. sztuk w przypadku aut ciężarowych, co stanowi 20% liczby sprzedawanych opon. W przypadku opon osobowych udział jest jeszcze mniejszy.

Użytkowanie markowych opon bieżnikowanych z pewnego źródła nie musi wcale wiązać się z niebezpieczeństwem.
Użytkowanie markowych opon bieżnikowanych z pewnego źródła nie musi wcale wiązać się z niebezpieczeństwem.

Ile procent starej opony jest zastępowana nową masą?

W procesie bieżnikowania tylko 20-30 % masy zużytej do produkcji opony zastępuje się nową.

Jakie są rodzaje bieżnikowania?

  • "na gorąco" - nałożenie na przygotowany karkas surowej mieszanki gumowej i następnie wulkanizacja w prasie pod wysokim ciśnieniem i temperaturą.

Jakie opony można bieżnikować?

  • bieżnik musi mieć taką samą głębokość co karkasy stanowiące bazę do bieżnikowania.
  • opony muszą posiadać bieżnik o głębkości conajmniej 2-3 mm.

Zalety opon bieżnikowanych

  • Zmniejszone koszty eksploatacji - optymalnie użytkowane opony ciężarowe można bieżnikować nawet 2-3 razy.
  • Ekologia - proces bieżnikowania obciąża środowisko naturalne mniej, niż produkcja nowych opon.
  • Aquaplaning - opony bieżnikowane są bardziej odporne na aquaplaning niż zużyte opony.

Wady opon bieżnikowanych

  • krótszy przebieg do wymiany niż opony nowe,
  • niektóre właściwości opony (głośność, przyczepność, precyzja kierowania) mogą być gorsze niż w przypadku nowych opon.

Współczesne opony osobowe są konstruowane jako opony "o jednym życiu”.
Konstruktorzy dobierając materiały i budowę karkasu, nie biorą pod często uwagę tego, aby wytrzymywały one przebiegi większe niż guma bieżnika

Mity związane z oponami bieżnikowanymi

  • kół z oponami bieżnikowanymi nie da się wyważyć,
  • jazda na oponach bieżnikowanych grozi "wystrzałem" podczas jazdy.

Przy zakupie bieżnikowanych opon ciężarowych pamiętaj

  • Kupując nowe opony z myślą o ich przyszłym powtórnym użyciu - po zleceniu bieżnikowania - wybierz opony klasy premium, najlepiej któregoś z koncernów oponiarskich prowadzących własne bieżnikownie od kilkudziesięciu lat (Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin).

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo