Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Zużycie opon - po czym je poznać?

Używanie nadmiernie zużytych opon grozi niebezpieczeństwem. Warto więc regularnie kontrolować stan opon w swoim aucie. Jak sprawdzić czy opony nadają się do dalszej eksploatacji?

Jaka opona jest zużyta?

  • opona, której głębokość bieżnika osiągnęła poziom wskaźnika zużycia TWI (1,6 mm) znajdującego się w kilku miejscach na obwodzie opony,
  • opona zużyta to również taka, która posiada uszkodzenia uniemożliwiające jej dalsze użytkowanie,
  • zużytą oponą będzie również taka, która z racji wieku nie nadaje się do dalszej eksploatacji.

Jaki rodzaj zużycia wyklucza oponę z dalszego użytku?

  • zużycie bieżnika - gdy bieżnik ma mniej niż 1,6 mm.,
  • separacja elementów opony, w tym odklejenie bieżnika,
  • zdeformowanie lub odkrycie drutówki (elementu opony, na którym montowana jest ona na feldze),
  • plamy, odparzenia wewnątrz opony na warstwie butylowej (tak zwane zużycie marmurkowate),
  • wybrzuszenia, deformacje na boku opony związane z pęknięciem nitek osnowy opony,
  • wszelkie przecięcia i rozdarcia gumy boków opony (nawet powierzchowne), które mogą doprowadzić do uszkodzenia nitek osnowy opony.

Jeśli oglądając oponę zauważymy, którykolwiek z powyższych objawów, należy zwrócić się po opinię do profesjonalnego serwisu.

symbol TWI informuje o zużyciu opony do granicy 1,6 mm
Symbol TWI informuje o zużyciu opony do granicy 1,6 mm.

Głębokość bieżnika a własności trakcyjne opony

Opona z bieżnikiem o minimalnej dopuszczalnej głębokość jest bez porównania gorsza od opony z całym bieżnikiem zwłaszcza jeśli chodzi o zjawisko aquaplaningu i kierowalność na mokrej nawierzchni. Opona, której głębokość bieżnika wynosi 4 mm na mokrej nawierzchni posiada tylko 65 procent przyczepności opony z bieżnikiem 8 mm. Z kolei opona o ustawowej głębokości 1.6 mm na mokrej nawierzchni posiada tylko 40 procent przyczepności opony nowej.

wybrzuszenie z boku opony
Wybrzuszenie z boku opony, fot. Michelin.

Jakie są rodzaje zużycia opon i po czym je rozpoznać?

Jeśli chodzi o typy zużycia bieżnika możemy wymienić:

  • zużycie normalne,
  • zużycie niesymetryczne,
  • zużycie okrągłe (barków),
  • zużycie środka (wklęsłe),
  • zużycie miejscowe,
  • ząbkowanie.

Zużycie normalne występuje, gdy opona zużywa się w sposób jednolity, na całej szerokości i obwodzie bieżnika.

Zużycie niesymetryczne występuje, gdy jedna ze stron bieżnika zużywa się szybciej niż druga. Związane może to być z nieprawidłową zbieżnością kół.

Zużycie w strefie barków (zużycie okrągłe) występuje, gdy wysokość pozostałego bieżnika na środku jest wyższa niż na barkach.

Zużycie środkowej części bieżnika (wklęsłe) ma miejsce wtedy, gdy podróżujemy ze zbyt wysokim ciśnieniem w kołach. Strefa kontaktu ograniczona jest do środkowej części bieżnika, która jest wypychana pod wpływem ciśnienia wewnętrznego opony, co powoduje zużycie środkowej części bieżnika.

Zużycia miejscowe mogą być spowodowane na przykład nagłym hamowaniem na zablokowanych kołach w przypadku samochodów niewyposażonych w ABS. Ma wtedy intensywne zużycie opony na części obwodu opony. Taki typ zużycia może też wynikać z problemów z jakością danej opony.

dwa typowe zużycia opon wynikające z nieprawidłowego ciśnienia w oponach.
Dwa typowe zużycia opon wynikające z nieprawidłowego ciśnienia w oponach.

dwa zużycia opon wynikające z  zawieszenia pojazdu lub złego wyważenia kół.
Dwa zużycia opon wynikające z zawieszenia pojazdu lub złego wyważenia kół.

Często występującą formą zużycia jest ząbkowanie. Zużycie to przejawia się przez nierównomierne zużycie klocków bieżnika. Przyjmuje postać ząbków, które są widoczne i wyczuwalne przy dotknięciu dłonią. Jego powstawanie jest zjawiskiem w zasadzie nieuniknionym jednak intensywność może być różna i zależy od bardzo wielu czynników, takich jak:

  • dopasowanie konkretnego modelu opony do samochodu i jego typu zawieszenia,
  • niewłaściwe ciśnienie i obciążenie pojazdu,
  • źle dobrane indeksy: prędkości i nośności do pojazdu,
  • stan elementów zawieszenia.

Opony silnie zząbkowane mogą być uciążliwe w użytkowaniu ze względu na generowany hałas i drgania. Aby zmniejszyć skalę problemu warto co 10 000 km rotować koła, przestrzegać właściwego ciśnienia i obciążenia oraz dbać o stan elementów zawieszenia.

jednostronne zużycie opon
Takie zużycie opony może sugerować problemy z ustawieniem zbieżności kół lub zawieszeniem.

Kiedy reklamować opony?

Nie można wykluczyć, że anormalne zużycie opony może być związane z wadami fabrycznymi opony. Jeśli wiemy, że użytkowaliśmy opony w sposób właściwy, respektując zalecane ciśnienie i dopuszczalne obciążenia oraz że stan naszego samochodu jest bez zarzutu, a opona zużywa się w sposób anormalny, może to sugerować problem z jakością opony. Zwłaszcza zbyt szybkie zużycie i wszelkiego rodzaju zużycia miejscowe i mogą być z tym związane.

Zużycie opony a zachowanie bezpieczeństwa na drodze

Wpływ zużycia opon na bezpieczeństwo można rozpatrywać dwojako.

  • po pierwsze, wpływ zużycia na zachowanie opony i jej parametry. Płytki bieżnik to większe prawdopodobieństwo kłopotów z opanowaniem samochodu zwłaszcza na mokrej jezdni, większa podatność na aquaplaning,
  • po drugie, prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia wynikającego ze zużycia. Chodzi tu o pęknięcie, odklejenie się bieżnika, zejście opony z felgi i temu podobne zdarzenia.

rozerwana opona
Zużyta opona może pęknąć w czasie jazdy.

Jak dbać o opony?

Zużycie naszych opon w dużym stopniu zależy od nas samych. To jak długo na nich pojeździmy i czy powodem ich wymiany będzie zużycie bieżnika czy uszkodzenie, może wiązać się z następującymi czynnikami:

  • właściwe ciśnienie, dostosowane do obciążenia,
  • przestrzeganie maksymalnego obciążenia,
  • warunki użytkowania (miasto, trasa, tereny podgórskie, ilość zakrętów),
  • styl jazdy, nagłe hamowanie, przyśpieszanie,
  • odpowiednie sezonowe przechowywanie (odpowiednie warunki, pozycja),
  • unikanie gwatłownych najazdów na przeszkody (dziury w drodze, krawężniki),
  • kontrola stanu technicznego pojazdu (geometria, zbieżność, stan zawieszenia).

Najistotniejszym elementem wydaje się być regularna kontrola właściwego ciśnienia w kołach. Istotne jest tutaj słowo "właściwe"- czyli zgodne z zaleceniami producenta i warunkami użytkowania. Ciśnienie nie powinno być ani zbyt wysokie, ani tym bardziej zbyt niskie. Pamiętajmy, że ciśnienie zaniżone o 20% powoduje skrócenie życia opony o 30%, ale też wydłuża znacznie drogę hamowania i zwiększa zużycie paliwa.

UWAGA!

Twoje opony są już zużyte? Poszukujesz nowych o wysokiej jakości i w dobrej cenie? Sprawdź ofertę marki Zeetex. To jedna z najlepszych marek opon klasy ekonomicznej, która dynamicznie się rozwija i aspiruje do segmentu premium. Są to opony bezpieczne, komfortowe, ekologiczne i tanie. Szczególnie polecamy modele:

Zeetex ZT1000 (opona letnia asymetryczna)

Zeetex HP102+ (opona letnia kierunkowa)

Zeetex Ice-Plus S200 (opona zimowa asymetryczna)

Zeetex Ice-Plus S100 (opona zimowa kierunkowa)

dlaczego warto kupić w oponeo


Przeczytaj też najnowsze testy opon letnich

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (23)
Arek Lipno 2010-02-10
Zużycie opon jak widac w dowolnym stylu. Ja mam Mercedesa Elase i zawsze tył sciera mi od wewnatrz a reszta jest okey co moze byc powodem ??? Odpowiedz
Irek 2013-09-21
@Arek Lipno To że ściera tylko tył to w Twoim przypadku wina zbyt słabego zawieszenia z tyłu. Ciężki tył dociąża koła i jakby rozchodzą się na boki. Stąd ścieranie boków opon Odpowiedz
piotr 2010-12-29
witam czy mozna okreslic ile kilometrow opona przejechala jesli sie wytarl bieznik 1mm Odpowiedz
Maniek 2011-06-28
piotr 2010-12-29
witam czy mozna okreslic ile kilometrow opona przejechala jesli sie wytarl bieznik 1mm
Przejdź do komentarza
@piotr Piotrek zależy jaka opona i jak była używana,każda opona jest inaczej budowana choć wszystkie są do siebie podobne. Odpowiedz
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić? Odpowiedz
Maniek 2011-06-28
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić?
Przejdź do komentarza
@deks oficjalnie jest zakaz napraw,opon na boku,taka opona po naprawie nie spełnia swoich wymogów jak i parametrów. Odpowiedz
Reggy 2010-03-12
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić?
Przejdź do komentarza
Dokładnie tak jak podpowiada Ci Kolega- naprawy na boku nie są zalecane, zwłaszcza jeśli uszkodzenie jest aż tak poważne, że aż zeszło powietrze. Odpowiedz
eCorsaC 2010-03-11
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić?
Przejdź do komentarza
Moim zdaniem naprawa boku opony jest niebezpieczna. Kzda z takich napraw obnioza niebezpieczenstwo, ale bok najbardziej. Odpowiedz
LeonII 2010-03-10
Czy drugie zdjecie przedstawa zakładke technologiczną ??? Odpowiedz
Reggy 2010-03-10
LeonII 2010-03-10
Czy drugie zdjecie przedstawa zakładke technologiczną ???
Przejdź do komentarza
Zakładki technologiczne to raczej po napompowaniu wgłębienia lub ewentualnie fale. A na zdjęciu to raczej pękniecie nitki osnowy np od uderzenia w krawężnik lub dziurę. Odpowiedz
Miodek 2010-02-16
Moze zuzywaja ci sie w ten sposob bo lubisz latac bokiem ? Mysle ze to zdrowe auta z RWD to moze byc powodem jezeli wszystko inne jest dotrzymane w odpowiednim stanie. A jezdzisz na oponach kierunkowych ? moze by pomyslec nad czyms co bedziesz odwracał ? Odpowiedz
Karl 2010-02-23
Miodek 2010-02-16
Moze zuzywaja ci sie w ten sposob bo lubisz latac bokiem ? Mysle ze to zdrowe auta z RWD to moze byc powodem jezeli wszystko inne jest dotrzymane w odpowiednim stanie. A jezdzisz na oponach kierunkowych ? moze by pomyslec nad czyms co bedziesz odwracał ?
Przejdź do komentarza
A kolejne pytanie mam problem z rozpoznaniem czy tez interpretacja zuzycia moich opon, bo po czym mam je poznac jak tak samo opona idealna a wewnatrz całkiem łysa prawie tam chyba nie ma nawet TWi sajakies rady ? Odpowiedz
Reggy 2010-02-23
Karl 2010-02-23
A kolejne pytanie mam problem z rozpoznaniem czy tez interpretacja zuzycia moich opon, bo po czym mam je poznac jak tak samo opona idealna a wewnatrz całkiem łysa prawie tam chyba nie ma nawet TWi sajakies rady ?
Przejdź do komentarza
Witam, może Ci trochę pomogę: Rozpoznanie- jak doszło do TWI to zużyta, Interpretacja- masz kolego taki przypadek jak na trzecim przykładzie (jednostronne zużycie). Sprawdź zbieżność i stan zawieszenia przez założeniem nowych opon. Odpowiedz
ikar 2010-03-04
dokładnie, kontrola poziomu TWI i problemu byc nie moze ;] Odpowiedz
autorek 2010-03-02
Chyba bardzo prostym sprawdzeniem zuzycia opony jest sprawdzenie stanu bieznika poprzez wskaznik twi!!?? prosty pewny sposob nie widze problemu. Oczywiscie dochodzą do tego jakies uszkodzenia przed osiagnieciem wskaznika twi , bo to w zasadzie tez oznaki zuzycia. Odpowiedz
Smieszek 2010-03-02
autorek 2010-03-02
Chyba bardzo prostym sprawdzeniem zuzycia opony jest sprawdzenie stanu bieznika poprzez wskaznik twi!!?? prosty pewny sposob nie widze problemu. Oczywiscie dochodzą do tego jakies uszkodzenia przed osiagnieciem wskaznika twi , bo to w zasadzie tez oznaki zuzycia.
Przejdź do komentarza
T - Teraz W - WymienC I - i zapomnieć. Odpowiedz
Dam_N 2010-03-02
Z tego co sie orientuje to na wszystkich oponach jest wskaznik zzuzycia gumy. Wiec nie ma problemu. Z reszta widac gołym okiem kiedy guma jest jakas popekana czy sparchała. 3-4 sezony i opony powinny byc wymieniane. I nie chodzi o 3-4 lata od wyprodukowania tylko UZYTKOWANIA!!! Odpowiedz
heeey 2010-03-04
na oko iwiadac co sie dzieje z opona. jakies wybrzuszenia, guma popekana czy bieznik wytarty to czas na zmiany. zadna filozofia! Odpowiedz
źrebie 2010-03-04
1.6 mm to stanowczo za malo aby opona hamowała na mokrej, tak naprawde trzeba wymieniac opony jak ma 3 mm a nie pałowac jak wyjdą druty Odpowiedz
keynes 2010-03-04
Najczęściej na szybsze zużycie opon narzekają osoby, które posiadają auto z 150KM (i więcej) i twierdzą, że jeźdzą spokojnie...Nie da się jeździć spokojnie autem o takiej mocy!!! Odpowiedz
keynes - odpowiadam ! 2010-03-04
keynes 2010-03-04
Najczęściej na szybsze zużycie opon narzekają osoby, które posiadają auto z 150KM (i więcej) i twierdzą, że jeźdzą spokojnie...Nie da się jeździć spokojnie autem o takiej mocy!!!
Przejdź do komentarza
Kolego ja mam auto 150km i w ogóle prawie nie jedzie. Pytanie auto owszem o takiej mocy ale jakie. Bo ja mam ciezkie rodzinne i ledwie sie kula, a w takiej civice V 160 to opony konczysz w sezon max dwa. Odpowiedz
Uann 2010-03-05
Tak, każda opona ma tzw. wskaźnik TVI, minimalnie może posiadać 1.6mm. to jest zupelne minimum na jakim mozna sie poruiszac. I tak nie nalezy czekac az dojdziemy to tego minimalnego biezniczka. Odpowiedz
renowert 2010-03-06
po czym poznac ? ze slabo hamując :-) Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Informacje o plikach cookies