Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Zużycie opon - po czym je poznać?

OPONEO.PL

Używanie nadmiernie zużytych opon grozi niebezpieczeństwem. Warto więc regularnie kontrolować stan opon w swoim aucie. Jak sprawdzić czy opony nadają się do dalszej eksploatacji?

Zobacz filmy i przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej:

Jaka opona jest zużyta?

  • opona, której głębokość bieżnika osiągnęła poziom wskaźnika zużycia TWI (1,6 mm) znajdującego się w kilku miejscach na obwodzie opony,
  • opona, która posiada uszkodzenia uniemożliwiające jej dalsze użytkowanie,
  • opona, która z racji wieku nie nadaje się do dalszej eksploatacji.

Jaki rodzaj zużycia wyklucza oponę z dalszego użytku?

  • zużycie bieżnika - gdy bieżnik ma mniej niż 1,6 mm,
  • separacja elementów opony (w tym odklejenie bieżnika),
  • zdeformowanie lub odkrycie drutówki (elementu opony, na którym montowana jest ona na feldze),
  • plamy, odparzenia wewnątrz opony na warstwie butylowej (tak zwane zużycie marmurkowate),
  • wybrzuszenia, deformacje na boku opony związane z pęknięciem nitek osnowy opony,
  • wszelkie przecięcia i rozdarcia gumy boków opony (nawet powierzchowne), które mogą doprowadzić do uszkodzenia nitek osnowy opony.

Jeśli oglądając oponę zauważymy którykolwiek z powyższych objawów, należy zwrócić się po opinię do profesjonalnego serwisu.

symbol TWI informuje o zużyciu opony do granicy 1,6 mm
Symbol TWI informuje o zużyciu opony do granicy 1,6 mm.

Głębokość bieżnika a własności trakcyjne opony

Opona z bieżnikiem o minimalnej dopuszczalnej głębokość jest bez porównania gorsza od opony z całym bieżnikiem zwłaszcza jeśli chodzi o zjawisko aquaplaningu i kierowalność na mokrej nawierzchni. Opona, której głębokość bieżnika wynosi 4 mm na mokrej nawierzchni posiada tylko 65% przyczepności opony z bieżnikiem 8 mm. Z kolei opona o ustawowej głębokości 1.6 mm na mokrej nawierzchni posiada tylko 40% przyczepności opony nowej.

wybrzuszenie z boku opony
Wybrzuszenie z boku opony, fot. Michelin.

Jakie są rodzaje zużycia opon i po czym je rozpoznać?

Jeśli chodzi o typy zużycia bieżnika możemy wymienić:

  • zużycie normalne,
  • zużycie niesymetryczne,
  • zużycie okrągłe (barków),
  • zużycie środka (wklęsłe),
  • zużycie miejscowe,
  • ząbkowanie.

Zużycie normalne występuje, gdy opona zużywa się w sposób jednolity, na całej szerokości i obwodzie bieżnika.

Zużycie niesymetryczne występuje, gdy jedna ze stron bieżnika zużywa się szybciej niż druga. Związane może to być z nieprawidłową zbieżnością kół.

Zużycie w strefie barków (zużycie okrągłe) występuje, gdy wysokość pozostałego bieżnika na środku jest wyższa niż na barkach.

Zużycie środkowej części bieżnika (wklęsłe) ma miejsce wtedy, gdy podróżujemy ze zbyt wysokim ciśnieniem w kołach. Strefa kontaktu ograniczona jest do środkowej części bieżnika, która jest wypychana pod wpływem ciśnienia wewnętrznego opony, co powoduje zużycie środkowej części bieżnika.

Zużycia miejscowe mogą być spowodowane na przykład nagłym hamowaniem na zablokowanych kołach w przypadku samochodów niewyposażonych w ABS. Ma wtedy intensywne zużycie opony na części obwodu opony. Taki typ zużycia może też wynikać z problemów z jakością danej opony.

dwa typowe zużycia opon wynikające z nieprawidłowego ciśnienia w oponach.
Dwa typowe zużycia opon wynikające z nieprawidłowego ciśnienia w oponach.

dwa zużycia opon wynikające z  zawieszenia pojazdu lub złego wyważenia kół.
Dwa zużycia opon wynikające z zawieszenia pojazdu lub złego wyważenia kół.

Często występującą formą zużycia jest ząbkowanie. Zużycie to przejawia się przez nierównomierne zużycie klocków bieżnika. Przyjmuje postać ząbków, które są widoczne i wyczuwalne przy dotknięciu dłonią. Jego powstawanie jest zjawiskiem w zasadzie nieuniknionym, jednak intensywność może być różna i zależy od bardzo wielu czynników, takich jak:

  • dopasowanie konkretnego modelu opony do samochodu i jego typu zawieszenia,
  • niewłaściwe ciśnienie i obciążenie pojazdu,
  • źle dobrane indeksy: prędkości i nośności do pojazdu,
  • stan elementów zawieszenia.

Opony silnie zząbkowane mogą być uciążliwe w użytkowaniu ze względu na generowany hałas i drgania. Aby zmniejszyć skalę problemu, warto co 10 000 km rotować koła, przestrzegać właściwego ciśnienia i obciążenia oraz dbać o stan elementów zawieszenia.

jednostronne zużycie opon
Takie zużycie opony może sugerować problemy z ustawieniem zbieżności kół lub zawieszeniem.

oponeo radzi

Twoje opony są zużyte? Z testami opon letnich i zimowych szybko wybierzesz nowy model opony do swojego auta.

Kiedy reklamować opony?

Nie można wykluczyć, że anormalne zużycie opony może być związane z wadami fabrycznymi opony. Jeśli wiemy, że użytkowaliśmy opony w sposób właściwy, respektując zalecane ciśnienie i dopuszczalne obciążenia oraz że stan naszego samochodu jest bez zarzutu, a opona zużywa się w sposób anormalny, może to sugerować problem z jakością opony. Zwłaszcza zbyt szybkie zużycie i wszelkiego rodzaju zużycia miejscowe i mogą być z tym związane.

Zużycie opony a zachowanie bezpieczeństwa na drodze

Wpływ zużycia opon na bezpieczeństwo można rozpatrywać dwojako.

  • po pierwsze, wpływ zużycia na zachowanie opony i jej parametry. Płytki bieżnik to większe prawdopodobieństwo kłopotów z opanowaniem samochodu, zwłaszcza na mokrej jezdni, większa podatność na aquaplaning,
  • po drugie, prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia wynikającego ze zużycia. Chodzi tu o pęknięcie, odklejenie się bieżnika, zejście opony z felgi i podobne zdarzenia.

rozerwana opona
Zużyta opona może pęknąć w czasie jazdy.

Jak dbać o opony?

Zużycie opon w dużym stopniu zależy od kierowcy. To jak długo na nich pojeździsz i czy powodem ich wymiany będzie zużycie bieżnika czy uszkodzenie, może wiązać się z następującymi czynnikami:

  • właściwym ciśnieniem, dostosowanym do obciążenia,
  • przestrzeganiem maksymalnego obciążenia,
  • warunkami użytkowania (miasto, trasa, tereny podgórskie, ilość zakrętów),
  • stylem jazdy, nagłym hamowaniem, przyśpieszaniem,
  • odpowiednim sezonowym przechowywaniem (odpowiednie warunki, pozycja),
  • unikaniem gwatłownych najazdów na przeszkody (dziury w drodze, krawężniki),
  • kontrolą stanu technicznego pojazdu (geometria, zbieżność, stan zawieszenia).

Najistotniejszym elementem wydaje się być regularna kontrola właściwego ciśnienia w kołach. Istotne jest tutaj słowo "właściwe"- czyli zgodne z zaleceniami producenta i warunkami użytkowania. Ciśnienie nie powinno być ani zbyt wysokie, ani tym bardziej zbyt niskie. Pamiętajmy, że ciśnienie zaniżone o 20% powoduje skrócenie życia opony o 30%, ale też wydłuża znacznie drogę hamowania i zwiększa zużycie paliwa.

oponeo poleca

Twoje opony są już zużyte? Poszukujesz nowych o wysokiej jakości i w dobrej cenie? Sprawdź ofertę marki Zeetex. To jedna z najlepszych marek opon klasy ekonomicznej, która dynamicznie się rozwija i aspiruje do segmentu premium. Są to opony bezpieczne, komfortowe, ekologiczne i tanie. Szczególnie polecamy modele:

Zeetex ZT1000 (opona letnia asymetryczna)

Zeetex HP102+ (opona letnia kierunkowa)

Zeetex Ice-Plus S200 (opona zimowa asymetryczna)

Zeetex Ice-Plus S100 (opona zimowa kierunkowa)

Zobacz dlaczego warto kupić opony Zeetex!

 

dlaczego warto kupić w oponeo


Przeczytaj też najnowsze testy opon letnich

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (25)
Arek Lipno 2010-02-10
Zużycie opon jak widac w dowolnym stylu. Ja mam Mercedesa Elase i zawsze tył sciera mi od wewnatrz a reszta jest okey co moze byc powodem ??? Odpowiedz
tentans 2015-03-01
chyba złe Odpowiedz
Irek 2013-09-21
@Arek Lipno To że ściera tylko tył to w Twoim przypadku wina zbyt słabego zawieszenia z tyłu. Ciężki tył dociąża koła i jakby rozchodzą się na boki. Stąd ścieranie boków opon Odpowiedz
piotr 2010-12-29
witam czy mozna okreslic ile kilometrow opona przejechala jesli sie wytarl bieznik 1mm Odpowiedz
Maniek 2011-06-28
piotr 2010-12-29
witam czy mozna okreslic ile kilometrow opona przejechala jesli sie wytarl bieznik 1mm
Przejdź do komentarza
@piotr Piotrek zależy jaka opona i jak była używana,każda opona jest inaczej budowana choć wszystkie są do siebie podobne. Odpowiedz
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić? Odpowiedz
Maniek 2011-06-28
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić?
Przejdź do komentarza
@deks oficjalnie jest zakaz napraw,opon na boku,taka opona po naprawie nie spełnia swoich wymogów jak i parametrów. Odpowiedz
Reggy 2010-03-12
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić?
Przejdź do komentarza
Dokładnie tak jak podpowiada Ci Kolega- naprawy na boku nie są zalecane, zwłaszcza jeśli uszkodzenie jest aż tak poważne, że aż zeszło powietrze. Odpowiedz
eCorsaC 2010-03-11
deks 2010-03-10
Witam, mam mały problem- zahaczyłem ostatnio o krawężnik i powstało mi małe pęknięcie na boku opony- zeszło powietrze. Założyłem zapas i tak jeżdzę. Zastanawiam się natomiast czy da radę to naprawić?
Przejdź do komentarza
Moim zdaniem naprawa boku opony jest niebezpieczna. Kzda z takich napraw obnioza niebezpieczenstwo, ale bok najbardziej. Odpowiedz
LeonII 2010-03-10
Czy drugie zdjecie przedstawa zakładke technologiczną ??? Odpowiedz