Wszystko o oporach toczenia opony

Przeczytaj artykuł i dowiedz się wszystkiego o oporach toczenia. Sprawdź, co zyskujesz korzystając z opon z niskim oporem toczenia.

Co to jest opór toczenia?

Gdyby idealnie gładka opona toczyła się po idealnie gładkiej powierzchni nie wystąpiłoby żadne spowolnienie ruchu. W rzeczywistości takie warunki nie występują. Opór toczenia to siły przeciwstawiające się ruchowi ciała. Powoduje on stratę energii w trakcie poruszania się. Opór toczenia wynika z cech opony i pozostaje z nimi w ścisłej zależności.

Jakie inne siły działają na samochód?

  • siła oporu aerodynamicznego, która zależy od prędkości ruchu oraz aerodynamiki pojazdu (np. karoserii samochodu – opływowe kształty zmniejszają opór)
  • siła bezwładności występująca w czasie przyśpieszania (przykładem oddziaływania siły bezwładności jest uczucie „wgniecenia” w fotel, gdy auto rusza)
  • siła grawitacji związana z masą pojazdu – samochód jest przyciągany do podłoża po którym jedzie
  • siła tarcia wewnętrznego, czyli tarcia występujące na mechanizmie różnicowym, skrzyni biegów, łożyskach kół itp.
Przykład jednej z najlepszych opon na rynku cechującej się niskimi oporami toczenia

Przykład jednej z najlepszych opon na rynku cechującej się niskimi oporami toczenia

Co jest przyczyną oporów toczenia?

W trakcie jazdy, opona pracuje cyklicznie - ugina się w kontakcie z podłożem, by potem wrócić do swojego pierwotnego kształtu. Powstające w ten sposób chwilowe odkształcenia są przyczyną utraty energii. Opór toczenia sklada się w 90 procentach ze zjawiska uginania, odkształcania opony.

Jakie wyróżniamy odkształcenia?

 

  • ściskanie bieżnika
  • zginanie czoła (bieżnika), boków opony i stopki
  • ścinanie bieżnika i boków

Około 70% rozproszonej energii w ramach tych zjawisk przypada na czoło opony.

Jakie inne zjawiska składają się na opory toczenia opony?

 

  • mikropoślizg
  • opór aerodynamiczny toczącej się opony

Czym jest opór aerodynamiczny?

Jest to opór, który stawia powietrze toczącej się oponie. Wartość oporu aerodynamicznego opony rośnie wraz z prędkością i może stanowić od 0 do 15% całkowitej wartości oporów toczenia.

Czym jest mikropoślizg?

Związane z przyczepnością mikropoślizgi występują w wyniku odkształceń powstałych na powierzchni styku opony z nawierzchnią. Ich efektem jest rozpraszanie energii. Udział tego zjawiska w oporach toczenia w trakcie ruchu jednostajnego na wprost jest mniejszy niż 5%. W czasie przyśpieszania, hamowania lub zmiany kierunku może wzrastać.

Składowe elementy oporów toczenia

Składowe elementy oporów toczenia

Jakie są zalety opon o niskich oporach toczenia?

 

  • niższe zużycie paliwa
  • mniejsze koszty eksploatacyjne samochodu
  • zmniejszenie emisji CO2

Ile paliwa mogę oszczędzić?

Ok. 0,25l/100 km zarówno w trybie miejskim, jak i pozamiejskim.

Czy opony o niskich oporach toczenia mają gorszą przyczepność?

Mieszanki stosowane współcześnie do produkcji opon o niskich oporach toczenia zawierają składniki, które gwarantują odpowiednią przyczepności i odporność na zużycie. Problem z przyczepnością występował tylko w starszych modelach opon.

Wykres zależności między przyczepnością a oporami toczenia w różnych rodzajach mieszanek

Wykres zależności między przyczepnością a oporami toczenia w różnych rodzajach mieszanek

Jak wybrać opony o niskich oporach toczenia?

Obecnie jedynym sposobem jest zapoznanie się z opisami handlowymi, opiniami kierowców, wynikami testów ADAC lub magazynów motoryzacyjnych. Sytuacja zmieni się w 2012 wraz z wejściem w życie obowiązkowych etykiet dotyczących wielkości oporów toczenia, przyczepności i hałasu.

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze
Re: Wszystko o oporach toczenia opony
krystian 2010-06-22 Odpowiedz

Ciekawy artykuł. Trochę mi to przybliżyło te całe opory toczenia. Wynika, więc że niższe opory toczenia nie oznaczają wcale gorszej przyczepności.

Re: Wszystko o oporach toczenia opony
sd 2014-06-25 Odpowiedz

Źródło : http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne Czynniki wpływające na opór toczenia opony: Niektóre czynniki wpływające na tarcie toczne kola z oponą pneumatyczną: O oporze toczenia koła z oponą decyduje podłoże jak i rozpraszanie energii występujące podczas uginania ścian opony. Niektóre czynniki wpływające na tarcie toczne kola z oponą pneumatyczną: Materiał - guma z większą zawartością siarki powoduje mniejszy opór toczenia opony. Rozmiar opony - opór toczenia odpowiada ugięciu ścian opony oraz powierzchni kontaktu z podłożem. Przy tym samym ciśnieniu szersze opony rowerowe mają mniejsze ugięcie i z tego powodu mniejszy opór toczenia (aczkolwiek większy opór powietrza). Stopień napompowania - mniejsze ciśnienie w oponach skutkuje większym ugięciem ścian opony a co za tym idzie większym tarciem tocznym. Tarcie wewnętrzne w odkształcanych ścianach opony powoduje straty energii i może doprowadzić do przegrzania i "wystrzału" opony. Za mocno napompowane opony niekoniecznie zmniejszają ogólny opór toczenia, kiedy opona przeskakuje nad nierównościami drogi, energia jest rozpraszana w wyniku poślizgu. Ugięcie ścian opony nie jest bezpośrednim wskaźnikiem miary tarcia tocznego. Wysokiej jakości opony z elastyczną osnową umożliwiają znacznie większe odkształcenie przypadające na jednostkę traconej energii niż opony o sztywnych ścianach. Rzeźba bieżnika opony ma duży wpływ na opór toczenia. Im "grubszy" wzór bieżnika, tym większy opór toczenia. Dlatego też "szybkie" opony rowerowe mają drobny bieżnik, a ciężarówki zużywają mniej paliwa, kiedy bieżnik jest zużyty. Mniejsze koła mają większy opór toczenia niż duże.

Re: Wszystko o oporach toczenia opony
a_rekin 2012-10-16 Odpowiedz

Ja się wypowiem od strony praktycznej.Miałem opony letnie Cooper w CR-V zmienilem na Yokohama Geolander.Opór jest tak duży że prędkość maksymalna spadła o około 20km/h,przyspieszenie siadło-myślałem że coś z silnikiem się stało,nie wspominając o większej ilości zużytego paliwa.Istnieje jednak możliwość minimalnego ominięcia oporu pompując oponę.W moim przypadku 3,3 atmsosfery częściowo naprawiło problem pewnie kosztem zawieszenia.Teraz jednak zanim się kupi oponę to producent ma obowiązek poinformować o oporze toczenia stosowną naklejką na oponie.

Re: Wszystko o oporach toczenia opony
Robert I. Bielecki 2011-03-15 Odpowiedz

Mniejsze opory toczenia nie oznaczają wcale mniejszego zużycia paliwa, co doskonale widać na przykładzie tzw. eko opon i ogumienia chińskiego - to wiedza praktyczna wobec wycinkowej teoretycznej. Po polsku piszemy małe zużycie paliwa i małe opory (sam pisałeminaczej dopóki nie wyjaśnił mi tego zacny polonista).

Re: Wszystko o oporach toczenia opony
Dave 2011-04-17 Odpowiedz

@Robert I. Bielecki Nawet poprawnie napisana bzdura pozostaje bzdurą

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo