Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony asymetryczne

Jak montować opony asymetryczne? Co to znaczy, że opona jest asymetryczna? Jakie ma znaczenie rzeźba bieżnika dla osiągów opony? Dowiedz się więcej.

Opony asymetryczne charakteryzują się różnymi układem rowków z lewej i z prawej strony bieżnika. Zazwyczaj jest tak, że zewnętrzna strona odpowiada za pokonywanie zakrętów i jazdę na suchej nawierzchni, a wewnętrzna za jazdę na wprost i odprowadzanie wody.

Producenci chętnie wybierają opony asymetryczne na pierwsze wyposażenie. W przeszłości ogumienie tego typu pojawiało się w autach o wysokich osiągach, obecnie występuje również w samochodach klasy średniej. Obecnie asymetryczny bieżnik wykorzystuje się w produktach na różne sezony.

W oponie asymetrycznej, obie połowy rzeźby bieżnika mają różny kształt i różne funkcje.
W oponie asymetrycznej, obie połowy rzeźby bieżnika mają różny kształt i różne funkcje.

Jakie są zalety opon asymetrycznych?

  • Możliwość łączenia osiągów, których uzyskanie byłoby bardzo trudne w przypadku opon kierunkowych czy symetrycznych.
  • W zależności od rzeźby – odsunięcie granicy wystąpienia zjawiska aquaplaningu.
  • Opony asymetryczne pozwalają na pewniejsze i szybsze pokonywanie zakrętów – zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.
  • Dobrze współgrają z rozwiązaniami stosowanymi w samochodach najnowszej generacji – mogą dobrze współpracować z układami wspomagającymi utrzymanie trakcji i wspomagającymi hamowanie.
  • Pozwalają w każdych warunkach na skuteczne przenoszenie wysokich momentów obrotowych i mocy jakimi dysponują współczesne samochody.
  • Zużywają się wolniej i bardziej równomiernie.
  • Mają atrakcyjny wygląd.

Zobrazowanie sposobu montażu opon asymetrycznych.
Zobrazowanie sposobu montażu opon asymetrycznych.

Montaż opon asymetrycznych

Opony asymetryczne muszą być montowane właściwą stroną na zewnątrz. Jest to w sposób wyraźny oznaczone na boku opony przez napis OUTSIDE, SIDE FACING OUTWARDS, MOUNT THIS OUT SIDE. Warto podkreślić, że treść może się różnić w zależności od producenta i kraju produkcji.

Najlepsze opony asymetryczne

Popularne modele opon asymetrycznych letnich:

Popularne modele opon asymetrycznych zimowych:

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (12)
MIkrusekRR 2010-05-13
Vredestein Seeeeesanta to jest dopiero asymetryk, Yokohama Parada, nie miałem przyjemnosci jezdzic, ale opinie potwierdzaja. I gdzie tu wzszosc opon kierunkowych :) Odpowiedz
Karol 2014-11-23
mam te same wątpliwości co pan o nicku "matufa", zamontowałem opony firmy NEXEN typ Winguard Sport patrząc na nie jedna strona ma skierowane rowki w dół a druga opona w górę i logika w tym przypadku podpowiada (biorąc po uwagę ciąg kół podczas jazdy) że jedna opona wyrzuca śnieg i wodę na zewnątrz a druga opona (na tej samej osi) wciąga śnieg do środka, a może jest to tak że opony tego typu powinny być w wersji prawa/lewa, bo na razie dla kontroli ruchu drogowego może to wyglądać na dwie opony na tej samej osi o różnych bieżnikach. I niech wreszcie wypowie się na ten temat jakiś fachowiec bo widzę że tu ma większość taki sam problem z asymetrykami Odpowiedz
matufa 2014-04-16
witam wczoraj wymieniłem opony u wulkanizatora (goodyear efficientgrip performance) robił wszystko tak jak pokazane w artykule napisy outside są na zewnątrz jednak mam pytanie stojąc po prawej stronie samochodu rant bieżnika skierowany jest w przód samochodu a gdy przejdziemy na lewą stronę rant jest skierowany w tył samochodu tu też widać napis outside jednak patrząc obiektywnie opony powinny mieć bieżnik skierowany w tą samą strone a tak nie jest może mi to ktoś wyjaśnić Odpowiedz
Rob__16 2013-11-30
A czy podczas montaż opony asymetrycznej ma znaczenie kierunek bieżnika (INSIDE)? Bo zamontowałem z przodu nowe dwie opony(prawidłowo wg.oznaczenia IN, AUT) i ich bieżnik inside z lewej strony jest ok, natomiast z prawej jest z tej samej strony co w stronie lewej(przeciwny do kierunku jazdy). CZY TO JEST NORMALNE(PIRELLI SOTTOZERO 2) ? Odpowiedz
darek 2012-12-09
mam nowe punto i zakupiłem opony dunlop asymetryczne kilka razy wpadłem w poślizg raz rozbiłem felge uderzając bokiem koła w krawężnik aż sięboje jeżdzić poprzednie opony kierunkowe w starym aucie rewelacja teraz lipa!!! Odpowiedz
zeno 2012-03-28
Witam, mam używane asymetryczne opony zimowe w passacie i parę razy już wpadłem na nich w poślizg. Auto sprowadziłem z Niemiec wraz z oponami, bieżnik ma ok. centymetra, może mniej, jakoś niepewnie się na nich czuje.... Odpowiedz
marzena 2011-05-01
jak zalorzyc te opny asymetryczne te opony maja ten sam bierznik jak zalorze prawa jest dobrze a jak lewa to jest pod wlos Odpowiedz
Def 2010-05-20
Fakt to są prawdziwe asymetryki i to widać z daleka i patrzy się na to z dużą przyjemnością. Tak jak napisał autor- opona asymetryczna daje duże pole do popisu projektantom. Odpowiedz
Jacek_cz 2010-05-31
Def 2010-05-20
Fakt to są prawdziwe asymetryki i to widać z daleka i patrzy się na to z dużą przyjemnością. Tak jak napisał autor- opona asymetryczna daje duże pole do popisu projektantom.
Przejdź do komentarza
Jak tak obseruję rynek to wydale mi się że jeśli chodzi o opony zimowe to te najlepsze obecnie są kierunkowe, jeśli chodzi o całoroczne i letnie to zdecydowanie asymetryczne. Odpowiedz
Pan_Janek 2010-05-20
Ja mam asymetryczne na lato, a kierunkowe na zime i jest OK. Odpowiedz
Grey 2010-05-23
Widać wyraźnie że rynek idzie w kierunku opon asymetrycznych zwłaszcza wśród opon wyższej klasy. Fakt że wśród opon kierunkowych też są fenomenalne modele- zwłaszcza jeśli chodzi o opony zimowe, ale asymetryki to przyszłość. Odpowiedz
Janek 2010-08-03
A co byście zrobili gdy bieżnik jest wyraźnie asymetryczny (choc nie tak jak na zdjęciu w artykule) ale nie ma oznaczenia którą stroną dać na zewnątrz czy do wewnątrz? Konkretnie chodzi o Matador Stella 15. Wiem, ze to g... ale takie przyszły z fabią i nie będę przecież wyrzucał. A samochód nie prowadzi sie dobrze. Lubi w lewo. Do jazdy na wprost kierownica musi być lekko w prawo. Jest to mało wyczuwalne, ale jednak denerwuje, bo samochód nowy z fabryki. Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz