Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-20
  • Mam już konto
  • Nie mam konta
Mam już konto
Korzyści z konta w oponeo.pl
  • Szybkie zamawianie dzięki automatycznemu wypełnianiu formularza
  • Możliwość szybkiej zmiany danych adresowych
  • Podgląd statusu zamówienia
  • Dostęp do historii zakupów
  • Powiadomienia o promocjach
  • Informacje o rabatach
Nie mam konta
Korzyści z konta w oponeo.pl
  • Szybkie zamawianie dzięki automatycznemu wypełnianiu formularza
  • Możliwość szybkiej zmiany danych adresowych
  • Podgląd statusu zamówienia
  • Dostęp do historii zakupów
  • Powiadomienia o promocjach
  • Informacje o rabatach
Załóż konto

Załóż konto

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony asymetryczne

OPONEO.PL

Opony asymetryczne to nowoczesne produkty, które niosą ze sobą szereg korzyści dla kierowy. Czym charakteryzują się tego typu opony, w jaki sposób je użytkować, czy warto kupić? W artykule znajdziesz wszelkie niezbędne informacje na ten temat.

Zobacz film i przeczytaj artykuł:

opona asymetryczna z bliska
Opony asymetryczne dzielą się na stronę wewnętrzną i zewnętrzną.

Jak rozpoznać opony asymetryczne?

Opony asymetryczne mają różny wzór bieżnika po lewej i prawej stronie. Strona zewnętrzna (na zdjęciu lewa strona bieżnika) odpowiedzialna jest za osiągi opony na suchej nawierzchni, elementy tu umieszczone dbają o stabilność opony w trakcie pokonywania zakrętów. Zadaniem wewnętrznego obszaru opony (na zdjęciu po prawej stronie) jest szybkie i skuteczne odprowadzanie wody i ogólna dbałość o prawidłowe zachowanie opony na mokrej nawierzchni.

Ta różna budowa opony powoduje, że opony asymetrycznej nie można dowolnie zamontować, ale trzeba kierować się napisami umieszczonymi po dwóch stronach opony. Napis INSIDE oznacza, że dana strona opony musi być skierowana do wnętrza samochodu, natomiast napis OUTSIDE (lub SIDE FACING OUTWARDS, MOUNT THIS OUTSIDE) musi być widoczny dla kogoś kto stoi obok pojazdu z zamontowanymi oponami asymetrycznymi. Napis OUTSIDE musi więc znajdować się po tej samej stronie co front felgi, na którą opona została zamontowana.

Masz problem z rozpoznaniem innych symboli na oponach? Sprawdź artykuł o oznaczeniach opon.

opona asymetryczna oznaczenie inside
Napis INSIDE w oponie asymetrycznej powinien znajdować się po wewnętrznej stronie felgi.

opona asymetryczna outside
Napis OUTSIDE w oponie asymetrycznej musi być po tej samej stronie co front felgi.

Jakie są zalety opon asymetrycznych?

Jakie są największe zalety opon asymetrycznych? Przede wszystkim opony te łączą w sobie osiągi, które są charakterystyczne zarówno dla opon symetrycznych, jak i opon kierunkowych. Ten typ opon pozwala na bezproblemowe pokonywanie zakrętów nawet przy wysokich prędkościach, dobra odprowadza wodę oraz jest komfortowy. Bardzo ważną cechą charakterystyczną opon asymetrycznych jest też ich wolniejsze oraz bardziej równomierne (niż w przypadku innych typów opon) zużycie. Cenioną przez kierowców zaletą opon asymetrycznych jest ich atrakcyjny wygląd.

Opony asymetryczne to najlepsze rozwiązanie dla wymagających kierowców oraz większych lub/i szybszych samochodów. Najczęściej są kupowane do aut klasy wyższej i średniej.

Jak przebiega prawidłowy montaż opon asymetrycznych?

Przed przystąpieniem do zakładania opony wentyl musi być wykręcony:

montaż opony odkręcony wentyl

Felga zakładana jest na specjalną montażownicę. Urządzenie to jest niezbędne przy montażu opony na felgę:

montaż opony

Przed założeniem opony felga jest czyszczona przez wulkanizatora specjalną szczotką, która ma usunąć pozostałości po smarze montażowym użytym przy okazji poprzedniego montażu:

montaz opony oczyszczanie felgi

Zanim opona zostanie nałożona na felgę jej brzegi pokrywane są specjalnym smarem montażowym, który pomoże w szybkim nałożeniu opony na obręcz i dodatkowo uchroni przed spadkiem ciśnienia w kołach:

montaz opon

Właściwy proces montowania opony na felgę:

montaz opony

montaż opony

Przy montażu opony asymetrycznej koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, żeby napis OUTSIDE znalazł się po tej samej stronie co front felgi:

montaz opony

Tak zamontowaną oponę można następnie napompować:

montaż opony

Przy zakładaniu koła wyposażonego w oponę asymetryczną upewnij się, że napis OUTSIDE jest skierowany na zewnątrz samochodu:

montaż koła na samochod

Zobrazowanie sposobu montażu opon asymetrycznych.

Tylko tak zamontowana opona zapewni Ci optymalne osiągi i bezpieczeństwo. Zamawiając usługę wymiany opon nawet w najbardziej prestiżowym serwisie, z najlepszymi opiniami i sprzętem warto kontrolować to, co dzieje się z Twoimi oponami. Wulkanizator, tak jak każdy z nas może się pomylić, a osobie patrzącej z boku często łatwiej jest wychwycić błąd.

Czy są opony asymetryczne lewe i prawe?

Wśród wielu kierowców panuje przekonanie, że opony asymetryczne są lewe i prawe, czyli dwie montowane na lewą stronę pojazdu i dwie na prawą. Nie jest to prawdą. Produkcja opon lewych i prawych wymagałaby tak naprawdę produkowania jednego modelu opon w dwóch wariantach. Dla producenta byłby to znacznie większe koszty, które oczywiście przełożyłyby się na cenę takich opon. Opony lewe i prawe można było czasami spotkać w supersportowych samochodach, ale przy rozwiązaniach "cywilnych" nie ma to żadnego sensu. Dlatego kupując opony asymetryczne skup się tylko na prawidłowym montażu stronami OUTSIDE i INSIDE, a nie lewą i prawą.

opona asymetryczna widok
Podział na opony lewe i prawe nie jest spotykany.

Skąd się wzięły opony asymetryczne?

Na koniec warto wspomnieć nieco o historii opon asymetrycznych. Pierwszą seryjnie produkowaną oponą z bieżnikiem asymetrycznym była Michelin X-AS, zaprezentowana w 1964 roku. Połączyła pozytywne cechy, które do tej pory trudno było pogodzić na jednej oponie: wysoką odporność na aquaplaning i świetną precyzję prowadzenia. Wewnętrzna strona bieżnika zapewniała odpowiednią sztywność bieżnika sprzyjającą precyzji prowadzenia na zakrętach. Zewnętrzna odpowiadała za odprowadzanie cieczy.

Opona X-AS była zdolna do bezpiecznego poruszania się z prędkością do 210 km/h. Zapewniała znakomitą stabilność na wprost i podczas jazdy na zakrętach, oraz nieznane do tej pory pokłady przyczepności w każdych warunkach pogodowych. Reklama tej opony przedstawiała ówcześnie doskonałość ludzkiej stopy, również asymetrycznej, którą porównywano z maksymalnymi osiągami opony. Model ten został doceniony przez producentów samochodów renomowanych marek.

Stosowano je jako oryginalne wyposażenie w autach: Bentley S3 i T, Alpine A-110, Alfa Romeo GTV 1750/2000 i Alfetta, BMW 2002 Ti/Tii, Fiat 124 Coupe/Spider, Datsun Fairlady i 240 Z, Citroen DS 21 Pallas, Ford Capri i Lotus-Cortina, MGB, Mercedes W100 (600) i W113 (230/250/280 SL), Lotus Elan, Peugeot 404 Injection, Triumph TR4A-IRS, TR5 i TR6, Rolls-Royce Silver Shadow, Porsche 911/912.

Opona Michelin X-AS aż do drugiej połowy lat 70. pozostawała wzorcem na rynku. W drugiej połowie lat 60. firma Uniroyal promowała serię opon Master, która charakteryzowała się różniącym sie wzorem bieżnika dla opon tylnych i przednich. Firma zadedykowała ten model popularnym samochodom. Argumentowano wówczas, że opony na tylnej i przedniej osi pełnią inne zadania. Podczas gdy przednie opony odpowiadają za skręcanie, odprowadzanie wody i hamowanie, tył przede wszystkim napędza (klasyczny układ napędowy był wówczas w przewadze) i współodpowiada za stabilność oraz równowagę samochodu. Właśnie dlatego tylne opony były odrobinę szersze niż przednie. Opony dedykowane dla osi nie zdobyły rynku, ponieważ ich cena dwukrotnie przewyższała koszt konwencjonalnych opon.

Jakie są najlepsze opony asymetryczne?

Popularne modele opon asymetrycznych letnich:

Popularne modele opon asymetrycznych zimowych:

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (12)
MIkrusekRR 2010-05-13
Vredestein Seeeeesanta to jest dopiero asymetryk, Yokohama Parada, nie miałem przyjemnosci jezdzic, ale opinie potwierdzaja. I gdzie tu wzszosc opon kierunkowych :) Odpowiedz
Karol 2014-11-23
mam te same wątpliwości co pan o nicku "matufa", zamontowałem opony firmy NEXEN typ Winguard Sport patrząc na nie jedna strona ma skierowane rowki w dół a druga opona w górę i logika w tym przypadku podpowiada (biorąc po uwagę ciąg kół podczas jazdy) że jedna opona wyrzuca śnieg i wodę na zewnątrz a druga opona (na tej samej osi) wciąga śnieg do środka, a może jest to tak że opony tego typu powinny być w wersji prawa/lewa, bo na razie dla kontroli ruchu drogowego może to wyglądać na dwie opony na tej samej osi o różnych bieżnikach. I niech wreszcie wypowie się na ten temat jakiś fachowiec bo widzę że tu ma większość taki sam problem z asymetrykami Odpowiedz
matufa 2014-04-16
witam wczoraj wymieniłem opony u wulkanizatora (goodyear efficientgrip performance) robił wszystko tak jak pokazane w artykule napisy outside są na zewnątrz jednak mam pytanie stojąc po prawej stronie samochodu rant bieżnika skierowany jest w przód samochodu a gdy przejdziemy na lewą stronę rant jest skierowany w tył samochodu tu też widać napis outside jednak patrząc obiektywnie opony powinny mieć bieżnik skierowany w tą samą strone a tak nie jest może mi to ktoś wyjaśnić Odpowiedz
Rob__16 2013-11-30
A czy podczas montaż opony asymetrycznej ma znaczenie kierunek bieżnika (INSIDE)? Bo zamontowałem z przodu nowe dwie opony(prawidłowo wg.oznaczenia IN, AUT) i ich bieżnik inside z lewej strony jest ok, natomiast z prawej jest z tej samej strony co w stronie lewej(przeciwny do kierunku jazdy). CZY TO JEST NORMALNE(PIRELLI SOTTOZERO 2) ? Odpowiedz
darek 2012-12-09
mam nowe punto i zakupiłem opony dunlop asymetryczne kilka razy wpadłem w poślizg raz rozbiłem felge uderzając bokiem koła w krawężnik aż sięboje jeżdzić poprzednie opony kierunkowe w starym aucie rewelacja teraz lipa!!! Odpowiedz
zeno 2012-03-28
Witam, mam używane asymetryczne opony zimowe w passacie i parę razy już wpadłem na nich w poślizg. Auto sprowadziłem z Niemiec wraz z oponami, bieżnik ma ok. centymetra, może mniej, jakoś niepewnie się na nich czuje.... Odpowiedz
marzena 2011-05-01
jak zalorzyc te opny asymetryczne te opony maja ten sam bierznik jak zalorze prawa jest dobrze a jak lewa to jest pod wlos Odpowiedz
Def 2010-05-20
Fakt to są prawdziwe asymetryki i to widać z daleka i patrzy się na to z dużą przyjemnością. Tak jak napisał autor- opona asymetryczna daje duże pole do popisu projektantom. Odpowiedz
Jacek_cz 2010-05-31
Def 2010-05-20
Fakt to są prawdziwe asymetryki i to widać z daleka i patrzy się na to z dużą przyjemnością. Tak jak napisał autor- opona asymetryczna daje duże pole do popisu projektantom.
Przejdź do komentarza
Jak tak obseruję rynek to wydale mi się że jeśli chodzi o opony zimowe to te najlepsze obecnie są kierunkowe, jeśli chodzi o całoroczne i letnie to zdecydowanie asymetryczne. Odpowiedz
Pan_Janek 2010-05-20
Ja mam asymetryczne na lato, a kierunkowe na zime i jest OK. Odpowiedz