Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-20
  • Mam już konto
  • Nie mam konta
Mam już konto
Korzyści z konta w oponeo.pl
  • Szybkie zamawianie dzięki automatycznemu wypełnianiu formularza
  • Możliwość szybkiej zmiany danych adresowych
  • Podgląd statusu zamówienia
  • Dostęp do historii zakupów
  • Powiadomienia o promocjach
  • Informacje o rabatach
Nie mam konta
Korzyści z konta w oponeo.pl
  • Szybkie zamawianie dzięki automatycznemu wypełnianiu formularza
  • Możliwość szybkiej zmiany danych adresowych
  • Podgląd statusu zamówienia
  • Dostęp do historii zakupów
  • Powiadomienia o promocjach
  • Informacje o rabatach
Załóż konto

Załóż konto

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Jak czytać oznaczenia na oponach?

OPONEO.PL

Dowiedz się, jak odczytać oznaczenia na oponach. Sprawdź jak odczytać rozmiar i datę produkcji. Dowiedz się, czym jest indeks nośności i prędkości. Co oznacza M+S? Gdzie znajdziesz informacje o rancie ochronnym felgi?

Prawidłowe odczytanie oznaczeń umożliwia prawidłowy dobór opon i ich późniejszą bezproblemową eksploatację. Za pomocą poniższego artykułu w przejrzysty sposób wyjaśnimy Ci znaczenie tajemniczych symboli, które możesz znaleźć na oponach.

Oznaczenia na oponach - wideo

 

Najczęściej spotykane oznaczenia na oponach

Rozmiar opony

Gdzie szukać rozmiaru opony?

Rozmiar znajduje się na boku każdej opony. Poszukaj ciągu znaków typu 205/55 R16 91 V czy 195/50 R15 82T. Informację o rozmiarze opon (a często i o możliwych do zastosowania rozmiarach alternatywnych) możesz znaleźć najczęściej również:

  • na słupku przy drzwiach kierowcy,
  • w schowku,
  • na klapce wlewu do paliwa,
  • w instrukcji pojazdu.

Co oznaczają poszczególne symbole?

195 - szerokość opony wyrażona w milimetrach.

50 - wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony (miejsce, gdzie znaleźliśmy informację o rozmiarze opony) do szerokości. W tym przypadku wartość "50” oznacza 50 procent z 195 mm, czyli 97,5 mm.

R - konstrukcja radialna - typ budowy opony.

15 - średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą obręczy, podana w calach.

82 T - indeks nośności o wartości 82 i indeks prędkości klasy T (o znaczeniu indeksów możesz przeczytać poniżej).

C - oznaczenie opony dostawczej.

Indeks prędkości

Indeks prędkości jest oznaczeniem informującym o maksymalnej prędkości, z jaką można poruszać się na danej oponie. Znajdziesz go z boku opony, na końcu oznaczenia z rozmiarem.

UWAGA! W przypadku opon zimowych możesz zastosować niższy indeks prędkości niż ten, który zaleca producent. Stosowne przepisy znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Transportu z dn. 15.10.2007, które dodaje do Kodeksu Drogowego:

"Dla opon oznakowanych jako śniegowe (...) dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy".

Najczęściej spotykane indeksy prędkości:

Q do 160 km/h
R do 170 km/h
S do 180 km/h
T do 190 km/h
H do 210 km/h
V do 240 km/h
W do 270 km/h
Y do 300 km/h

Indeks nośności

Indeks nośności to kolejne ważne oznaczenie na oponie. Opisuje on maksymalne dozwolone obciążenie jeden opony przy jeździe z maksymalną dla niej prędkością. Absolutnie nie wolno korzystać z opon z niższym indeksem nośności niż zalecany dla danego modelu auta.

Dla przykładu, opona z indeksem nośności 91 może być poddana maksymalnemu obciążeniu 615 kg. Jeśli pomnożysz tę wartość przez liczbę opon w samochodzie, uzyskasz wynik minimalnie większy niż dopuszczalna masa całkowita Twojego auta z pełnym obciążeniem (możesz ją odczytać z pola F1 w dowodzie rejestracyjnym).

Najczęściej spotykane indeksy nośności:

Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg)
80 450 87 545 94 670 101 825 108 1000
81 462 88 560 95 690 102 850 109 1030
82 475 89 580 96 710 103 875 110 1060
82 487 90 600 97 730 104 900 111 1090
84 500 91 615 98 750 105 925 112 1120
85 515 92 630 99 775 106 950 113 1150
86 530 93 650 100 800 107 975 114 1180

Wszystkie oznaczenia na oponach (alfabetycznie)

#

3PMSF - symbol potwierdzający zimowe właściwości opony, spotykany na oponach zimowych i całorocznych.

oznaczenie opony zimowej 3pmsf
Symbol 3PMSF na oponie.

B

Oznaczenie BasePen - opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne).

Oznaczenie BLT - (Raised Black Letters) czarne i wypukłe litery.

Oznaczenie BSW - (Black Sidewall) litery napisów na oponie są czarne.

C

Oznaczenie COLD - to informacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach.

Data produkcji opony znajduje się na końcu numeru DOT. Na zdjęciu opona marki Matador wyprodukowanaj w 42 tygodniu 2008 roku.
Datę produkcji opony znajdziesz na końcu numeru DOT.

D

Oznaczenie DOT - (Department of Transportion) właściwości opony są zgodne ze wszelkimi normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA . Z oznaczeniem tym sąsiaduje dwunastoznakowy kod indentyfikacyjny opony lub numer seryjny. Na końcu numeru DOT znajduje się data produkcji opony.

Data produkcji opony - Data produkcji opony znajduje się na końcu numeru DOT. Na zdjęciu opona marki Matador wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku. Informacja o wieku opony znajduje się również na boku. Poszukaj numeru identyfikacyjnego opony, zaczynającego się od liter DOT. Jest to ciąg od 7 do 12 znaków, informujący o całej partii opon wyprodukowanych w danej fabryce. Cztery ostatnie cyfry tego kodu (najczęściej są umieszczone w obwódce) zawierają informację o dacie produkcji opon. Dla przykładu - 4208 - dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne to skrót od roku, czyli opona była wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku.

Oznaczenie DSST - opona typu RunFlat Dunlopa.

E

Oznaczenie ECE, e, E - skrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską.

Oznaczenie EMT - (Extended Mobility Tyre) ogumienie, które daje możliwość jazdy nawet po utracie ciśnienia, nawet do zera.

F

Oznaczenie FP - (Fringe Protector) albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.

Oznaczenie FR - opona z rantem, mającym chronić felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej znajduje się w oponach z profilem 55 oraz niższym. Zależy to od konkretnego producenta jak również od typu i rozmiaru ogumienia. Przykładowymi rozmiarami, wśród których najczęściej można znaleźć opony z rantem są: 205/45R16, 195/50R15, 205/55R16 (bywają wyjątki). Rzadziej w przypadku rozmiarów: 145/65R15, 235/70R16 (w samochodach SUV). Oznaczenie FR nie występuje na boku ogumienia.

G

Oznaczenie G1 - czujnik kontroli ciśnienia w oponie.

I

Oznaczenie INSIDE - symbol stosowany w oponach asymetrycznych, mówi o tym, który bok opony powinien być zamontowany wewnątrz, w kierunku: do auta, w stronę piasty z felgą. Bok tej opony nie powinien być widoczny z zewnątrz pojazdu.

J

Oznaczenie JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu.

L

Oznaczenie LI - (Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony.

Oznaczenie LT - (Light Truck) oznaczenie wskazujące, że opona jest przeznaczona dla pojazdów o napędzie 4x4 oraz lekkich ciężarówek (stosowane w USA). Występuje przed rozmiarem opony.

M

Oznaczenie MAX - maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie.

Oznaczenie M+S - (ang. mud and snow), błoto i śnieg, symbol używany na oponach zimowych i całorocznych oraz oponach terenowych/SUV; często je można także spotkać na oponach pochodzących spoza Europy; oznaczenie to stanowi jedynie deklarację producenta, nie jest to oficajlny symbol potwierdzający zimowe właściwości opony.

Oznaczenie M+S używane jest na oponach całorocznych i zimowych.
Oznaczenie M+S można spotkać nie tylko na oponach zimowych i całorocznych.

Oznaczenie MFS - (Maximum Flange Shield) - ochraniacz felgi; niektóre opony zimowe posiadają rant ochronny felgi, tzw. ochraniacz felgi. Rant ma chronić krawędź felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, które mogą powstać przy np. podjeżdżaniu pod krawężnik czy zahaczeniu o jakiś przedmiot. Istnieją różne nazewnictwa rantów, w zależności od producenta danej opony. Najczęściej spotykane poza MFS to:

  • Oznaczenie RFP (Rim Fringe Protector)- ochraniacz felgi,
  • Oznaczenie FP (Fringe Protector) - ochraniacz felgi,
  • Oznaczenie FR (Felgen Ripen) - pierścień ochraniający obręcz.

O

Oznaczenie OWL - (Outlined White Lettering) litery w kolorze białym.

Oznaczenie OUTSIDE - stosowane w oponach asymetrycznych, oznacza sposób montażu opony. Outside oznacza, że bok opony z tym oznaczeniem po zamontowaniu koła na feldze, powinien być widoczny na zewnątrz samochodu.

P

Oznaczenie P - (Passanger) symbol umieszczany przed rozmiarem opony. Oznacza, że opona jest przeznaczona dla pojazdów osobowych (stosowane w USA).

Oznaczenie PAX - opona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz.

Oznaczenie PSP-Beta - opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu.

R

Oznaczenie R - (Radial) opona radialna.

Oznaczenie RBL - (Recessed Black Lettering) litery wklęsłe w kolorze czarnym.

Oznaczenie RETREAD - opona bieżnikowana.

Oznaczenie RF- to skrót od angielskiego Reinforced; opisuje oponę wzmocnioną o podwyższonej ładowności (nośności). Ma znaczenie podobne jak w przypadku opon z symbolem XL. Inne oznaczenia opon wzmacnianych to np. EXL, RFD, REF, REINF.

Oznaczenie RFT - Run Flat Tires, opona typu Run Flat, stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.

Oznaczenie RIM PROTECTOR - opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami.

Opona z rantem ochronnym felgi
Rant ochronny felgi zapobiega uszkodzeniom obręczy w wyniku uderzeń lub otarć np. o krawężnik.

Oznaczenie ROF - (Run On Flat) symbol stosowany przez firmy Goodyear i Dunlop na oznaczenie opon, które pozwalają na dalszą jazdę po uszkodzeniu ogumienia przy braku ciśnienia powietrza wewnątrz.

Oznaczenie ROTATION - występuje zawsze ze strzałką, oznacza kierunek toczenia opony, stosowany w oponach kierunkowych.

Oznaczenie rotation występuje w oponach kierunkowych i wskazuje na kierunek toczenia.
Oznaczenie ROTATION informuje o prawidłowym sposobie montażu opony kierunkowej.

Oznaczenie RSC - Run Flat System Component, opona typu Run Flat Bridgestone.

Oznaczenie RWL - (Raised White Lettering) wypukłe litery w kolorze białym.

S

Oznaczenie SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona pozwalająca na kontynuowanie jazdy nawet po jej przebiciu gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe.

Oznaczenie SI - (Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania.

T

Oznaczenie TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa.

Oznaczenie TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa.

Oznaczenie TWI - jest to skrót od angielskiego Treadwear Indicator (wskaźnik zużycia). Oznaczenie TWI występuje w sześciu miejscach na obwodzie opony (jako występy w rowkach bieżnika) i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika. Gdy bieżnik się zużyje do poziomu wskaźnika TWI jest to równoznaczne z tym, że opona osiągnęła ustawowo wymaganą głębokość 1,6 mm. Należy wtedy pomyśleć o wymianie opony.

U

Oznaczenie ULW - opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów.

V

Oznaczenie VR lub ZR - wplecione w rozmiar opony indeksy prędkości. Oznaczenia VR i ZR mówią, że daną oponę można użytkować z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości:

  • VR - do 210 km/h,
  • ZR - do 240 km/h.

Dla przykładu: 225/45 ZR17 91 W oznacza, że oponę możesz użytkować z pełnym obciążeniem do prędkości 240 km/h, a prędkość maksymalna dla tej opony 270 km/h.

X

Oznaczenie XL - (Extra Load = RF) opona o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej nosności.

Opona wzmacniana z oznaczeniem Extra load
Opony wzmacniane posiadają specjalną konstrukcję, która umożliwia ich użytkowanie z większym obciążeniem.

Z

Oznaczenie ZP - Zero Pressure, opona typu run flat Michelina.

Informacje dodatkowe związane z oznaczeniami

Etykieta na oponie

Od 1 listopada 2012 r. na każdej oponie wyprodukowanej po 30 czerwca 2012 r. musi znaleźć się etykieta informująca o podstawowych osiągach danej opony. Znajdują się na niej 3 parametry:

  • opory toczenia mające wpływ na spalanie paliwa i poziom emisji CO2 do atmosfery,
  • przyczepność na mokrej nawierzchni, która daje pogląd na ogólny poziom bezpieczeństwa zapewnianego przez oponę,
  • poziom hałasu zewnętrznego, który ma wpływ na ogólny poziom hałasu ruchu drogowego.

Etykiety dają ogólny pogląd na osiągi danej opony, ale nie mówią o wielu ważnych parametrach, np. kluczowych osiągach opon zimowych. Nie należy całkowicie sugerować się etykietą podczas podejmowania decyzji o zakupie opon.

etykieta na oponie debica
Etykiety na oponach przypominają te znane ze sprzętu AGD/RTV.

Jak odróżnić oponę zimową od letniej?

Opony zimowe mają na boku opony oznaczenie M+S (ang. Mud + Snow, Błoto + Śnieg) oraz symbol trzech szczytów z płatkiem śniegu wewnątrz. Czasami zdarza się, ze na oponie nie ma oznaczenia M+S, ale jest sam symbol z płatkiem śniegu - to też jest opona zimowa.

Nieco trudniej jest odróżnić oponę zimową od całorocznej. Opony tego typu spotykane w Europie także mają zwykle oznaczenie M+S z płatkiem śniegu. Różnice są widoczne w bieżniku. W przypadku opony całorocznej posiada on mniej nacięć i rowków niż typowa opona zimowa, ale więcej niż letnia. Niektóre modele mają asymetryczną rzeźbę bieżnika, gdzie połowa odpowiada za właściwości letnie (bieżnik letni z mniejszą ilością lameli), a połowa za zachowanie zimą.

Nazwy modeli opon całorocznych często zawierają zwroty sugerujące dobre osiągi przez cały rok, na przykład "All Season", "Quatrac", "Quadraxer", "4Seasons", "All Weather" itp. Niektórzy producenci posiadają także własne, indywidualne oznaczenia opon całorocznych - zazwyczaj są to symbole pozwalające łatwo domyślić się z jakim typem opony mamy do czynienia.

Uważajmy na opony, które posiadają oznaczenie M+S bez płatka śniegu. Mogą to być produkty importowane z USA, gdzie większość opon posiada oznaczenie M+S, ale z produktami całorocznymi lub zimowymi ma niewiele wspólnego. W europejskich realiach opony całoroczne zbliżone są osiągami do opon zimowych, dlatego najczęściej posiadają symbol góry z płatkiem śniegu. Oznaczenie M+S może pojawić się też na oponach 4x4/SUV niezależnie od ich sezonu.

Podsumowując, symbol góry z płatkiem śniegu oznacza, że opona dobrze spisze się w warunkach typowo zimowych.

Oznaczenia UTQG

Oznaczenia UTQG (Uniform Tire Quality Grading- Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon) dotyczą przede wszystkim opon osobowych z rynku amerykańskiego, ale można je również spotkać w Europie (dany model może trafić na oba rynki). Oficjalnie nie obowiązują one na naszym kontynencie, dlatego producenci i sprzedawcy nie informują o ich znaczeniu i wartościach dla danych modeli.

Oznaczenia tego typu znajdziesz na ścianie bocznej opony w postaci napisów z określonymi wartościami:

TREADWEAR – odporność bieżnika na ścieranie,

TRACTION – przyczepność opony na mokrej drodze,

TEMPERATURE – odporność opony na przegrzanie.

TREADWEAR

Aby dobrze wyjaśnić to pojęcie należy najpierw przytoczyć definicję opony porównawczej. Jest to znormalizowany model, którego parametry odpowiadają indeksowi TREADWEAR 100.  Na oponach trafiających do sprzedaży mogą pojawić się wartości TREADWEAR będąca wielokrotnością liczby 20 (60 - 80 - 100 - 120 - ... 200 ... 800). Jak są one przydzielane? Próba testowa odbywa się w kontrolowanych warunkach na wyznaczonej trasie o dystansie 6 400 mil, czyli około 10 300 kilometrów w okolicy bazy lotniczej Goodfellow, San Angelo w Teksasie. Sprawdzane opony montuje się na specjalnie przygotowanym samochodzie wraz z oponami o indeksie 100, a następnie porównuje zużycie. Jego poziom mierzy się co 800 mil (1287 km), a opony są odpowiednio przekładane (rotowane). W oparciu o wyniki pomiarów opony otrzymują indeksy, np. 60, 100, 200, czy 400.

Jeśli opona otrzyma indeks 60, to jej teoretyczna trwałość wynosi 60% opony porównawczej (o indeksie 100). W efekcie opona z indeksem 60 zużyje się prawie 2 razy szybciej niż opona z indeksem 100. Z kolei opona, która otrzyma indeks 200 będzie ścierać się 2 razy wolniej od opony porównawczej i 2 szybciej niż opon o indeksie 400. Opona z indeksem 400 będzie 4 razy trwalsza niż opona porównawcza (z indeksem 100).

TRACTION

Przyczepność w ramach oznaczeń UTQG jest wyrażana za pomocą oznaczeń literowych. AA to ocena najwyższa, po niej są A i B, a najniższym indeksem jest C. Za pomocą tego oznaczenia kierowca jest informowany o zdolności opony do zatrzymania auta na mokrej nawierzchni.

Wyznaczanie wartości parametru TRACTION odbywa się na asfaltowym lub betonowym torze w ściśle określonych warunkach. Samochód testowy rozpędza się do prędkości 65 km/h, a następnie hamuje. Podczas próby system ABS w pojeździe jest wyłączony.

W Europie najniższa akceptowalna wartość parametru TRACTION to A. Jeśli ktoś preferuje dynamiczny i agresywny styl jazdy, to warto żeby poszukał opon z indeksem AA. Indeksy B i C są do zaakceptowania jedynie w warunkach amerykańskich i w Europie takich opon lepiej nie kupować. Należy również zaznaczyć, że oznaczenie TRACTION nie informuje o przyczepności na suchej drodze, w zakrętach czy odporności na zjawisko aquaplaningu.

TEMPERATURE

Ostatnim z oznaczeń UTQG jest TEMPERATURE określający odporność opony na przegrzewanie, czyli temperaturę powstającą podczas jazdy. Przy jeździe z dużą prędkością opona rozgrzewa się bardzo mocno, co może skrócić jej żywotność. W celu przydzielenia indeksu (możliwe są A, B i C, gdzie A to wartość najlepsza) przeprowadza się badania laboratoryjne. W ramach testu opona poddawana jest testom. Odporność na przegrzanie ma duży związek z indeksem prędkości. Wobec tego dla oznaczenia A musi zaliczyć przejść 30 minutową próbę z prędkością 115 mil/h (185 km/h), aby uzyskać oznaczenie B musi zaliczyć 30 minutową próbę z prędkością 100 mil/h (160 km/h), zaś opona oznaczona indeksem C musi zaliczyć próby przy prędkości 85 mil/h.

Oznaczenia TRACTION (przyczepność) i TEMPERATURE (odporność na przegrzanie) w Europie powinny mieć co najmniej wartość A. TREADWEAR (odporność na zużycie) pomoże w wyborze opon charakteryzujących się dłuższą żywotnością.

Jeśli chcesz sugerować się tymi oznaczeniami, to pamiętaj, że różnica pomiędzy oponą z indeksem 200 a 400 będzie spora. Oznaczenia UTQG należy jednak traktować wyłącznie poglądowo. Nie ma obowiązku ich stosowania w Europie, a wartości wyznaczane są w warunkach północnoamerykańskich.

Zobacz naszą bogatą ofertę!

dlaczego warto kupic w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (58)
Rossi 2009-10-26
205 to nie jest szerokość bieżnika!! 205 to wyrażona w mm teoretyczna szerokość opony mierzona od boku do boku po jej zamontowaniu na obręcz i napompowaniu do wskazanego ciśnienia. Teoretyczna oznacza, że dopuszczane są odstępstwa w określonej tolerancji. W praktyce np opony Michelin są o rozmiar szersze. Odpowiedz
Piotr 63 2015-03-06
Co oznaczają kolorowe kropki na boku nowych opon. Odpowiedz
krzycho 2013-11-20
może ktoś odczyta; DOT FH 6W CAW x 437 Odpowiedz
m+s 2014-08-16
oznaczenie m+s oznacza również że nie są to opony cało roczne ale przeznaczone głównie do SUV i do napędu 4x4. Można je stosować oczywiście we wszystkich osobowych samochodach. Odpowiedz
dirk 2010-09-07
Mialem opony 165/70 a teraz mam 185/65. Te nowe opony powinny być wieksze( wysokosc boku opony) o 5 cm. A sa takiej samej wielkosci. Co jest tego przyczyna? Odpowiedz
yori 2014-06-25
ContiCrossContact mają oznaczenie M+S a są oponami LETNIMI !! To jest raczej oznaczenie charakterystyczne dla opon SUV i 4X4 Odpowiedz
tomek 2014-04-03
na jednej osi mam zalozone dwie rozne opony o indeksie nosnosci czyli 91v 94v ma to jakies znaczenie Odpowiedz
krzycho133 2014-03-20
Mam pytanie.Czy ktoś orientuje się co oznacza B przy dacie na oponie? 0812B Odpowiedz
jola 2014-05-06
krzycho133 2014-03-20
Mam pytanie.Czy ktoś orientuje się co oznacza B przy dacie na oponie? 0812B
Przejdź do komentarza
@krzycho13wyprodukowano na zmianie B Odpowiedz
gupi 2014-02-24
a czy mogie jezdzic bez opon na samych felgach???...no co nie pojedzie?..pojedzie bedzie sie krecic nie?? Odpowiedz