Rant ochronny opon

Co to jest rant ochronny na oponie? Do czego służą tzw. ochraniacze felg? Które opony mają rant, a które nie?

Opony i felgi mogą ulec uszkodzeniom wskutek przetarcia o krawężnik lub inne przedmioty. Przetarcie na boku opony może prowadzić do powstania tzw. balonu i w konsekwencji do pęknięcia opony.

Z kolei przetarcie na feldze, skutkować może odpryskiem lakieru i uszkodzeniem rantu felgi (wgnieceniem). Felga z uszkodzonym rantem jest w większym stopniu podatna na korozję, co w przypadkach ekstremalnych przyczynia się do problemów z wyważeniem koła. Poza tym, felga z uszkodzonym rantem, traci swój walor wizualny, który szczególnie istotny jest przy felgach aluminiowych.

W jaki sposób producenci zabezpieczają swoje produkty przed tego typu uszkodzeniami?

rant ochronny opon
Rant ochronny zapobiega uszkodzeniom opon i felg podczas prakowania przy krawężnikach.

Rant chroni przed uszkodzeniami

Wiele współczesnych opon chroni swoje ścianki boczne i rant felgi przed tego typu uszkodzeniem poprzez zastosowanie specyficznych ochraniaczy, zwanych rantami ochronnymi.

Pomaga to ograniczyć uszkodzenia opon i/lub felg, gdy kierowca przytrze kołem o krawężnik podczas parkowania lub skręcania. Najczęściej rant ochronny występuje w oponach osobowych o profilu poniżej 55, jednak są wyjątki (zależnie od danego producenta). Dlaczego poniżej profilu 55? Bo tego typu opony nazywane niskoprofilowymi, najczęściej zakłada się na felgę aluminiową. Ponadto, opony powyżej profilu 55 mają tak duży "balon", że rant felgi aluminiowej bez problemu "wchodzi" w oponę. Jednakże, jak już wspomniano, zależność: niski profil - opona z rantem, nie jest regułą.

Możliwe są przypadki, gdy konkretny model opony występuje w danym rozmiarze zarówno w wersji z rantem, jak i w wersji bez rantu. Jak to możliwe? Powodem są umowy pomiędzy producentami samochodów, a producentami opon. Jeśli dany producent auta zamawia opony na pierwsze wyposażenie (OE) do swojego modelu samochodu, to może sobie zażyczyć, by te konkretne opony nie miały rantu ochronnego (opony bez rantu ułatwiają montaż kołpaków).

Czy warto inwestować w opony z rantami ochronnymi?
Opona w tym samym rozmiarze może zarówno mieć, jak i nie mieć rantu ochronnego.

Czy warto inwestować w opony z rantami ochronnymi?

Większość opon standardowych (powyżej profilu 55) nie jest wyposażona w żadne ochraniacze, ponieważ są często montowane na felgach stalowych. Choć początkowo może się to wydawać przeoczeniem, ma to związek z faktem, że większość felg stalowych wykorzystuje kołpaki, aby polepszyć wygląd.
Brak ochraniacza zapewnia większą elastyczność w doborze kołpaka i sposobie jego mocowania do felgi.

Ochraniacze opon/felg wykonywane są z wykorzystaniem różnych technologii, zależnie od danego producenta. Niektóre mają podniesione żebro przylegające do stopki w dolnej części ścianek bocznych lub głęboko cofniętą stopkę, częściowo obejmująca kołnierz felgi. Inne opony mają grubsze żebro w miejscu maksymalnej szerokości przekroju opony (odległość pomiędzy ściankami bocznymi opony mierzona w najszerszym miejscu).

Podniesione żebro przylegające do stopki (zdjęcie powyżej po lewej stronie) lub głęboko cofnięta stopka (zdjęcie powyżej po prawej stronie) to przede wszystkim ochrona opon niskoprofilowych i felg aluminiowych przed przypadkowym uszkodzeniem przez krawężnik.

W oponach do lekkich terenowych ciężarówek ochraniacze felg pomagają również osłonić oponę i felgę przed brudem oraz chronią przed uszkodzeniami o kamienie, pnie drzew i inne przeszkody terenowe.

Opony z jednym lub kilkoma podniesionymi żebrami w miejscu maksymalnej szerokości przekroju są często używane samochodach dostawczych i przyczepach. Dodatkowa grubość gumy takiego żebra w najszerszym miejscu opony chroni przed uszkodzeniem ścianki bocznej i zwiększa ilość gumy, jaka musi się zetrzeć zanim wielokrotne uderzenia w krawężnik spowodują przecięcie lub odsłonienie kordów wewnętrznych opony.

A zatem niezależnie od nazewnictwa występującego u poszczególnych producentów, cel wszystkich ochraniaczy opon/felg jest generalnie taki sam. Mają za zadanie chronić wewnętrzną strukturę ścianki bocznej opon oraz osłaniać rant felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi.

oznaczenie mfs rant ochronny opony
Oznaczenie MFS informujące o wyposażeniu opony w rant ochronny.

Oznaczenia rantów ochronnych u poszczególnych producentów

W oponach koncernu Goodyear:

RFP - Rim Fringe Protector - Ochraniacz felgi.

FP - Fringe Protector - Ochraniacz felgi.

MFS - Maximum Flange Shield - Ochraniacz felgi, oznaczenie stosowane przez Dunlopa.

W oponach koncernu Continental:

FR - Felgen Ripen - Pierścień ochraniający obręcz.

W oponach koncernu Pirelli:

Do niedawna funkcjonowało oznaczenie Cord (ochrona felgi na ściance bocznej opony), lecz obecnie nie jest już stosowane.

W produktach koncernu Bridgestone i Michelin:

Pomimo, że opony poniżej profilu 55 najczęściej mają ranty ochronne, na samych oponach nie występują oznaczenia mówiące o tym.

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze
Re: Rant ochronny opon
zen0 2009-09-15 Odpowiedz

Moim zdaniem te ranty ochronne to jeden wielki chwyt marketingowy. Nie lepiej nauczyć się jeździć tak, by nie przytrzeć opony/felgi o chodnik? A nawet jeśli lekko przytrzesz to przecież od razu Ci się opona czy tam felga nie zjedzie. Mam już ponad 20-sto letni staż jako kierowca i nigdy nie miałem sytuacji, w której miałbym problemy z oponą spowodowane przytarciem o krawężnik.

Re: Rant ochronny opon
misiek 2014-10-26 Odpowiedz

Ja mam opony letnie z rantem ochronnym i takich teraz poszukuję. Nie wiem jak by się uważało na krawężniki to sytuacja na drodze zmusza nas na wjechanie na krawężnik przodem wjedziemy i zjedziemy a tył?

Re: Rant ochronny opon
Przemek 2014-05-19 Odpowiedz

Witam, Parę razy kupowałem już na Oponeo, ale zawsze mam ten sam problem. Nie wiem jak wyszukać opony z rantem ochronnym. Ba, nie ma nawet takiej informacji po wybraniu konkretnej opony ! Przy wyszukiwaniu muszę się więc posiłkować innymi sklepami, które w większości już mają opcje wyszukiwania z filtrowaniem opon posiadających rant ochronny.

Re: Rant ochronny opon
robert 2012-12-29 Odpowiedz

Continental produkuje opony z rantem ochronnym i bez wiem bo rozwaliłem taką opone ale nieuszkodziłem sobie felgi aluminiowej własnie dzieki temu rantowi ale jak montowali mi nową opone to niezauwazyłem i dali mi bez tego rantu ochronnego ale sam rant ochronny się sprawdza ktoś na parkingu odkrecił mi zaworek i schodziło mi powietrze z tylnego koła jechałem kilka kilometrów bo się niezorientowałem odrazu i opona poleciała do kosza ale felga była cała nieuszkodzona .

Re: Rant ochronny opon
mike 2012-05-24 Odpowiedz

Polecam opony Regal Racer w rozmiarze 185/60R14, jest to prawdopodobnie jedyny model, który posiada FR dla profilu 60. Marka mniej znana ale dobra jakościowo, produkują opony na licencji Dunlopa (wcześniej Dunlop SP Racer).

Re: Rant ochronny opon
bbbhulk 2011-10-09 Odpowiedz

To jest świetne rozwiązanie. Kiedyś miałem opony bez ranut i przy parkowaniu przy krawężniku trzeba było zachować ostrożność - łatwo było zarysować felgę. Później kupiłem goodyear z takim rantem i po otarciu o krawężnik zostawało tylko trochę brudu na opona, a felga nie tknięta.

Re: Rant ochronny opon
kierowca 2011-05-15 Odpowiedz

To bzdura że dla profilu 65 nie ma sensu bo jest duży balon chroni felgę. Ja tak sobie przytarłem alufelgi już kilka razy. Jak się pechowo najedzie bardzo lekko na krawężnik albo się z niego zjeżdża to może się zdażyć i mnie się zdarzyło, że się opona ześlizgnie z krawężnika i wtedy uderza w rant felgi. Ja bym dopłacił za oponę 65 z rantem ale jakoś takich nie znalazłem. Czemu nie robią dwóch wersji do wyboru? Nie każdy jeżdzi na felgach stalowych i używa kołpaków. W nowym aucie mam profil 55 i wybrałem opony z rantem. Takich bez rantów w ogóle nie biorę pod uwagę przy zakupie.

Re: Rant ochronny opon
percio 2010-10-20 Odpowiedz

Ja mam na bridgestone, i na nich widać wyraznie nie jak u innych prod. Jest jakby pret zatopiony w gumie i faktycznie np parkujac rownolegla czasami sie zdaży że sie otrzesz o kraweznik. Przy profilu 40 masz taka ryche że głowa boli a tak nie bo opona chroni. Jak sie jezdi na 65 to nie potrzeba :D Pozdro

Re: Rant ochronny opon
mar 2010-10-19 Odpowiedz

a mnie się poprostu oponka z ratem podoba!!!

Re: Rant ochronny opon
Standard Mercedes 2010-06-22 Odpowiedz

Dlaczego jeszcze robia opony bez rantów ????

Re: Rant ochronny opon
Reggy 2010-06-22 Odpowiedz

W oponach o wyższym profilu (od 60 w górę) nie ma sensu robić rantu bo kontur opony sprawia, że opona ma kształt bardziej balonowaty i bok jest zdecydowanie szerzej połozony niz stopka i nie ma tak wielkiej potrzeby robienia rantu. Inną kwestią jest to że obecność rantu pociaga ze sobą trochę dodatkowych problemów w czasie produkcji, wiec tam gdzie nie ma konieczności producenci raczej z niego rezygnują.

Re: Rant ochronny opon
Krzyś Podróżnik 2009-09-24 Odpowiedz

Najwyraźniej nigdy nie miałeś auta z oponami niskoprofilowymi. Co to niby za chwyt marketingowy, skoro opony z rantem kosztują tyle samo, co bez rantu?

Re: Rant ochronny opon
zen0 2009-10-10 Odpowiedz

A no taki chwyt, że rozpowszechniając opinie, że rant jest potrzebny zachęcasz do kupna opon z tym właśnie rantem. A w handlu zawsze jest tak, że jeśli jest na coś wysoki popyt to ceny idą w górę - przecież każdy chce zarobić na szarym konsumencie. A co do niskoprofilowych opon to racja. Zawsze miałem zwykłe oponki.

Re: Rant ochronny opon
Reggy 2009-10-11 Odpowiedz

Moim zdaniem to raczej odpowiedz na zapotrzebowanie klientów niż chwyt. jak masz opony na niskim profilu i alusy to wybierasz opony z ochraniaczem felgi. Nie jest to wymysł tylko potrzeba. W oponach z wyższym profilem i z felgą w nominale wg ETRTO najszerszym miejscem opony jest jej bok (opona jest jak balon). Natomiast im niższy profil i jeśli jeszcze do tego założysz np felgę o maksymalnej szerokości dla danego rozmiaru opony, to to właśnie felga staje się najszerszym miejscem i przy każdym kontakcie z kraweżnikiem jest narażona na uszkodzenie. Bez rantu więc ani rusz. W zasadzie w większych rozmiarach wszystkie opony mają rant- tak musi być. To oczywiście też kwestia wyglądu - taka oponka wygląda ogólnie lepiej na samochodzie.pozdr

Re: Rant ochronny opon
mPower 2009-12-01 Odpowiedz

Zgadzam sie z Toba Reggy sam jeżdze na 225/40/18 przy feldze 8.5J nie wyobrażam sobie jazdy bez 'FR' przy tej oponie. Nauczyc sie jezdzic, hahaha - cierpliwosci życze wszystkim <50 ;)

Re: Rant ochronny opon
MarioRR 2009-12-07 Odpowiedz

Rant ochronny opon to nie jest zadna sciema, az ciezko mi sobie wyobrazic ze ktos moze tak myslec. Owszem przy profilu 55% jest on zbedna ozoba, ale pozniej juz ma wymierne znaczenie. Wiele razy mi juz uratował rant felgi

Re: Rant ochronny opon
madein 2009-12-16 Odpowiedz

rant dobra rzecz, chociaż jak wpadniesz w dziurę to i tak felga się krzywi

Re: Rant ochronny opon
Weedel 2010-01-07 Odpowiedz

Zgadza sie ale ten rant ochronny opony pomaga i to jest bezdyskusyjne.

Re: Rant ochronny opon
jan 2014-04-17 Odpowiedz

@Weedelto mity i kity, te ranty pomagają tylko utrzymać estetykę koła ot wsio w temacie, żaden rant ci nie pomoże jak walniesz w krawężnik, może tylko zaszkodzić.

Re: Rant ochronny opon
MarioCupraC 2010-02-04 Odpowiedz

Felgen Rippen czy zwijcie sobie rant ochronny dla mnie to jest pierwsza rzecz która decyduje o zakupieniu danej opony czy tez nie. NIkt z normalnym miejskim profilem tego nie zrozumie.

Re: Rant ochronny opon
Sean 2010-02-05 Odpowiedz

Miejski profil i stalówki - najlepszy ochraniacz felg to kołpaki z Bierdonki 19.99 komplet:-)

Re: Rant ochronny opon
Pytanie do oponeo ? 2010-04-15 Odpowiedz

Jak sie dowiedziec czy dane opony beda miały czy nie rant ? Kupujac tutaj ?

Re: Rant ochronny opon
Hade 2010-04-20 Odpowiedz

Najławiej zadzwonić.

Re: Rant ochronny opon
Reggy 2010-04-19 Odpowiedz

można też spróbować sprawdzić na stronie producenta czy dany rozmiar ma rant ochronny- zwyle są w tabelach rozmiarowych takie informacje. ogólnie wszystkie opony poniżej profilu 50 mają. Często też 55 i 50.

Re: Rant ochronny opon
Sean 2010-04-19 Odpowiedz

Witam, Nie jestem z oponeo, ale może Ci trochę podpowiem. Ogólnie jet to problem ogólny dla wszystkich sklepów internetowych i mimo wszystko Oponeo, chyba najlepiej o tym informuje. A mianowicie przy niektórych oponach (w zasadzie tylko Continentala) wystepuje oznaczenie FR (Felgen Ripen) np Continental ContiPremiumContact 2 205/55R16 91 V FR- co oznacza że opona ma rant ochronny. W innych sklepach nie zauważyłem, żeby dodawali to FR- ale może sie mylę. Trzeba więc dzwonić i się pytać co mają lub mogą mieć.

Re: Rant ochronny opon
Pimpek ST 2010-06-14 Odpowiedz

To po co robi sie opony bez ? I conti chyba oznacza wszystkie FR >

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo