Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Zobacz godziny pracy
Poniedziałek 8 - 18
Wtorek nieczynna
Środa 7 - 22
Czwartek 7 - 22
Piątek 7 - 22
Sobota 8 - 16
Niedziela nieczynna

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty i możliwość ich porównania.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Rant ochronny opon

OPONEO.PL

Co to jest rant ochronny na oponie? Do czego służą tzw. ochraniacze felg? Które opony mają rant, a które nie?

Opony i felgi mogą ulec uszkodzeniom wskutek przetarcia o krawężnik lub inne przedmioty. Przetarcie na boku opony może prowadzić do powstania tzw. balonu i w konsekwencji do pęknięcia opony.

Z kolei przetarcie na feldze, skutkować może odpryskiem lakieru i uszkodzeniem rantu felgi (wgnieceniem). Felga z uszkodzonym rantem jest w większym stopniu podatna na korozję, co w przypadkach ekstremalnych przyczynia się do problemów z wyważeniem koła. Poza tym, felga z uszkodzonym rantem, traci swój walor wizualny, który szczególnie istotny jest przy felgach aluminiowych.

W jaki sposób producenci zabezpieczają swoje produkty przed tego typu uszkodzeniami? Zobacz film i przeczytaj artykuł.

Rant chroni przed uszkodzeniami

Wiele współczesnych opon chroni swoje ścianki boczne i rant felgi przed tego typu uszkodzeniem poprzez zastosowanie specyficznych ochraniaczy, zwanych rantami ochronnymi.

Pomaga to ograniczyć uszkodzenia opon i/lub felg, gdy kierowca przytrze kołem o krawężnik podczas parkowania lub skręcania. Najczęściej rant ochronny występuje w oponach osobowych o profilu poniżej 55, jednak są wyjątki (zależnie od danego producenta). Dlaczego poniżej profilu 55? Bo tego typu opony nazywane niskoprofilowymi, najczęściej zakłada się na felgę aluminiową. Ponadto, opony powyżej profilu 55 mają tak duży "balon", że rant felgi aluminiowej bez problemu "wchodzi" w oponę. Jednakże, jak już wspomniano, zależność: niski profil - opona z rantem, nie jest regułą.

Możliwe są przypadki, gdy konkretny model opony występuje w danym rozmiarze zarówno w wersji z rantem, jak i w wersji bez rantu. Jak to możliwe? Powodem są umowy pomiędzy producentami samochodów, a producentami opon. Jeśli dany producent auta zamawia opony na pierwsze wyposażenie (OE) do swojego modelu samochodu, to może sobie zażyczyć, by te konkretne opony nie miały rantu ochronnego (opony bez rantu ułatwiają montaż kołpaków).

Czy warto inwestować w opony z rantami ochronnymi?
Opona w tym samym rozmiarze może zarówno mieć, jak i nie mieć rantu ochronnego.

Czy warto inwestować w opony z rantami ochronnymi?

Większość opon standardowych (powyżej profilu 55) nie jest wyposażona w żadne ochraniacze, ponieważ są często montowane na felgach stalowych. Choć początkowo może się to wydawać przeoczeniem, ma to związek z faktem, że większość felg stalowych wykorzystuje kołpaki, aby polepszyć wygląd.
Brak ochraniacza zapewnia większą elastyczność w doborze kołpaka i sposobie jego mocowania do felgi.

Ochraniacze opon/felg wykonywane są z wykorzystaniem różnych technologii, zależnie od danego producenta. Niektóre mają podniesione żebro przylegające do stopki w dolnej części ścianek bocznych lub głęboko cofniętą stopkę, częściowo obejmująca kołnierz felgi. Inne opony mają grubsze żebro w miejscu maksymalnej szerokości przekroju opony (odległość pomiędzy ściankami bocznymi opony mierzona w najszerszym miejscu).

Podniesione żebro przylegające do stopki (zdjęcie powyżej po lewej stronie) lub głęboko cofnięta stopka (zdjęcie powyżej po prawej stronie) to przede wszystkim ochrona opon niskoprofilowych i felg aluminiowych przed przypadkowym uszkodzeniem przez krawężnik.

W oponach do lekkich terenowych ciężarówek ochraniacze felg pomagają również osłonić oponę i felgę przed brudem oraz chronią przed uszkodzeniami o kamienie, pnie drzew i inne przeszkody terenowe.

Opony z jednym lub kilkoma podniesionymi żebrami w miejscu maksymalnej szerokości przekroju są często używane samochodach dostawczych i przyczepach. Dodatkowa grubość gumy takiego żebra w najszerszym miejscu opony chroni przed uszkodzeniem ścianki bocznej i zwiększa ilość gumy, jaka musi się zetrzeć zanim wielokrotne uderzenia w krawężnik spowodują przecięcie lub odsłonienie kordów wewnętrznych opony.

A zatem niezależnie od nazewnictwa występującego u poszczególnych producentów, cel wszystkich ochraniaczy opon/felg jest generalnie taki sam. Mają za zadanie chronić wewnętrzną strukturę ścianki bocznej opon oraz osłaniać rant felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi.

oznaczenie mfs rant ochronny opony
Oznaczenie MFS informujące o wyposażeniu opony w rant ochronny.

Oznaczenia rantów ochronnych u poszczególnych producentów

W oponach koncernu Goodyear:

RFP - Rim Fringe Protector - Ochraniacz felgi.

FP - Fringe Protector - Ochraniacz felgi.

MFS - Maximum Flange Shield - Ochraniacz felgi, oznaczenie stosowane przez Dunlopa.

W oponach koncernu Continental:

FR - Felgen Ripen - Pierścień ochraniający obręcz.

W oponach koncernu Pirelli:

Do niedawna funkcjonowało oznaczenie Cord (ochrona felgi na ściance bocznej opony), lecz obecnie nie jest już stosowane.

W produktach koncernu Bridgestone i Michelin:

Pomimo że opony poniżej profilu 55 najczęściej mają ranty ochronne, na samych oponach nie występują oznaczenia mówiące o tym.

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (26)
zen0 2009-09-15
Moim zdaniem te ranty ochronne to jeden wielki chwyt marketingowy. Nie lepiej nauczyć się jeździć tak, by nie przytrzeć opony/felgi o chodnik? A nawet jeśli lekko przytrzesz to przecież od razu Ci się opona czy tam felga nie zjedzie. Mam już ponad 20-sto letni staż jako kierowca i nigdy nie miałem sytuacji, w której miałbym problemy z oponą spowodowane przytarciem o krawężnik. Odpowiedz
Jaca 2015-04-23
Używam opon w różnych autach 205/55/16; 175/70/13 i 155/70/13 bez rantu i nigdy nie miałem problemu z krawężnikami czy przycieraniem alusków. Nie mogę się wypowiedzieć osobiście na temat tych z rantem, bo ich nie używałem, jednak słyszałem, że są nieco cięższe, co ma wpływ na trochę większe spalanie. Odpowiedz
misiek 2014-10-26
Ja mam opony letnie z rantem ochronnym i takich teraz poszukuję. Nie wiem jak by się uważało na krawężniki to sytuacja na drodze zmusza nas na wjechanie na krawężnik przodem wjedziemy i zjedziemy a tył? Odpowiedz
robert 2012-12-29
Continental produkuje opony z rantem ochronnym i bez wiem bo rozwaliłem taką opone ale nieuszkodziłem sobie felgi aluminiowej własnie dzieki temu rantowi ale jak montowali mi nową opone to niezauwazyłem i dali mi bez tego rantu ochronnego ale sam rant ochronny się sprawdza ktoś na parkingu odkrecił mi zaworek i schodziło mi powietrze z tylnego koła jechałem kilka kilometrów bo się niezorientowałem odrazu i opona poleciała do kosza ale felga była cała nieuszkodzona . Odpowiedz
mike 2012-05-24
Polecam opony Regal Racer w rozmiarze 185/60R14, jest to prawdopodobnie jedyny model, który posiada FR dla profilu 60. Marka mniej znana ale dobra jakościowo, produkują opony na licencji Dunlopa (wcześniej Dunlop SP Racer). Odpowiedz
bbbhulk 2011-10-09
To jest świetne rozwiązanie. Kiedyś miałem opony bez ranut i przy parkowaniu przy krawężniku trzeba było zachować ostrożność - łatwo było zarysować felgę. Później kupiłem goodyear z takim rantem i po otarciu o krawężnik zostawało tylko trochę brudu na opona, a felga nie tknięta. Odpowiedz
kierowca 2011-05-15
To bzdura że dla profilu 65 nie ma sensu bo jest duży balon chroni felgę. Ja tak sobie przytarłem alufelgi już kilka razy. Jak się pechowo najedzie bardzo lekko na krawężnik albo się z niego zjeżdża to może się zdażyć i mnie się zdarzyło, że się opona ześlizgnie z krawężnika i wtedy uderza w rant felgi. Ja bym dopłacił za oponę 65 z rantem ale jakoś takich nie znalazłem. Czemu nie robią dwóch wersji do wyboru? Nie każdy jeżdzi na felgach stalowych i używa kołpaków. W nowym aucie mam profil 55 i wybrałem opony z rantem. Takich bez rantów w ogóle nie biorę pod uwagę przy zakupie. Odpowiedz
percio 2010-10-20
Ja mam na bridgestone, i na nich widać wyraznie nie jak u innych prod. Jest jakby pret zatopiony w gumie i faktycznie np parkujac rownolegla czasami sie zdaży że sie otrzesz o kraweznik. Przy profilu 40 masz taka ryche że głowa boli a tak nie bo opona chroni. Jak sie jezdi na 65 to nie potrzeba :D Pozdro Odpowiedz
mar 2010-10-19
a mnie się poprostu oponka z ratem podoba!!! Odpowiedz
Standard Mercedes 2010-06-22
Dlaczego jeszcze robia opony bez rantów ???? Odpowiedz