Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty i możliwość ich porównania.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony z pierwszego wyposażenia, opony z homologacją

OPONEO.PL

Czym właściwie są opony z pierwszego wyposażenia? Co oznacza, że opony posiadają homologację do danego pojazdu?

Producent projektuje opony homologowane mające być Original Equipment (w skrócie OE) – oryginalnym wyposażeniem samochodu, który trafi z nimi do salonu. Opona homologowana pod dane auto przechodzi kilkumiesięczne testy zgodności wymiarów, testy wytrzymałościowe, hamowania, głośności, itp. Zdarza się, że jest to zupełnie nowy produkt stworzony na potrzeby danego auta.

Czym są opony z homologacją?
Czym są opony z homologacją?

Czym różni się opona z homologacją od opony bez homologacji?

Opony z homologacją często posiadają oryginalny, niepowtarzalny wzór bieżnika, mogą się różnić składem mieszanki (by osiągnąć pożądaną twardość gumy) lub konstrukcją wewnętrzną (by zapewnić pożądaną sztywność).

Dlaczego opony z homologacją mają inne właściwości?
Częściowym powodem takiej sytuacji jest to, że komfort opony i jej osiągi są bezpośrednio powiązane z ogólnym zadowoleniem kierowcy z pojazdu. Opony stanowiące Original Equipment odgrywają integralną rolę w uzyskaniu pożądanego komfortu i osiągów pojazdu, jak również w wielkim stopniu wpływają na jego właściwości jezdne.

Występują trzy grupy homologacyjne ogumienia:

  • Grupa obowiązkowa – opon należących do tej grupy nie wolno montować do żadnej innej marki samochodów, z wyjątkiem tej homologowanej.
  • Grupa techniczna - w przypadku tych opon, możliwy jest ich montaż do innych pojazdów, ale pod pewnymi warunkami określonymi przez danego producenta opon.
  • Homologacje dowolne - przy których nie istnieją przeciwwskazania, by montować je do innych pojazdów, niż homologowane.

 

Ogumienie z oryginalnego wyposażenia (OE) może mieć homologację pod dane auto, ale nie musi. Jeśli opona jest homologowana, posiada odrębne oznaczenie na boku opony (patrz lista symboli na dole artykułu).

Jak postąpić w przypadku uszkodzenia ogumienia z homologacją?

W przypadku uszkodzenia, niestety, ale należy zakupić dokładnie ten sam model opony, również z homologacją. Jeśli opony zakupione z samochodem miały ścisłą homologację pod te auto, należy sprawdzić w książce pojazdu, czy istnieje możliwość założenia opon bez homologacji. Jeśli informacji takich nie znajdziemy w książce, należy skonsultować się z producentem danego samochodu.

Na czym polega fenomen opon homologowanych pod dane auto?

Każdy producent samochodów określa listę obszarów, które jego zdaniem w największym stopniu przyczynią się do zapewnienia kierowcy satysfakcji z pojazdu.

Zmiany w charakterystyce opon (zależnie od wymagań producenta samochodu) graficznie przedstawia wykres poniżej. Jest to wizualny sposób przedstawienia różnych właściwości, umożliwiający bezpośrednie porównanie możliwości istniejących opon (zwykle ustalonych na poziomie 100 stanowiącym punkt bazowy) z wartościami docelowymi i/lub uzyskanymi poziomami osiągów dla nowej opony.

 

 

parametry-opon-dedykowanych

 

 

 


Tylko producent samochodów i producent opon, działając wspólnie w celu stworzenia opon OE, mogą dokładnie określić, jaka zewnętrzna i wewnętrzna konstrukcja opony zapewni najbardziej zadowalające wyniki.

Przykładowe oznaczenia stosowane w modelach opon homologowanych

MICHELIN:
G1 - jest to oznaczenie opony, która ma większą średnicę zewnętrzną; tylko w przypadku montażu na 1 osi mogą być mieszane z innymi modelami (Alfa Romeo: 166, Mercedes: klasa S, C, CLK, SL, SLK  – tylna oś, Renault: Vel Satis, Laguna, Fiat: Stilo), dozwolony montaż na autach innych marek
C1 - opony Pilot Sport dla Chrysler Viper GTS Coupe – niedozwolony montaż na samochodach innych marek
B - specyficzne opony dla Audi (S3, S4, TT, TT Roadster), Bentley – montaż parami na osiach, dozwolony montaż na samochodach innych marek
N0...N3 - opony homologowane do samochodów marki Porsche, niedozwolony montaż na autach innych marek
M0 - opony homologowane na Mercedesa, dozwolony montaż na autach innych marek
K1 - opony homologowane na Ferrari - niedozwolony montaż na autach innych marek
R1 - ta pojedyncza opona jest homologowana na Audi, specyficzny bieżnik CXKA,
* - homologacja do BMW

CONTINENTAL:
AO - homologacja Audi
N0, N1, N2, N3 - homologacja do samochodów marki Porsche
J - oryginalne wyposażenie w samochodach Jaguar
MO - oryginalne wyposażenie w autach Mercedes Benz w wersjach specjalnych (np.: AMG) i w modelu Maybach
RO1 - homologacja Audi do modeli serii R i S
* - wyposażenie oryginalne w BMW

E - zoptymalizowane opory toczenia do wymagań fabrycznego wyposażenia

M3 - wyposażenie oryginalne w BMW klasy M

PIRELLI:
(...) - homologacje do oryginalnego montażu
N1...N3 - homologacja Porsche
M0 - homologacja Mercedes
A - amerykańska wersja Skorpiona STR
(*)- homologacja BMW

inne: TO - homologacja Toyota.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (16)
Waldii 2009-09-16
Po przeczytaniu tego artykułu chyba zacznę szukać opon z OE do mojego autka. Fajnie dowiedzieć się kilku pożytecznych rzeczy przy kawce, przed obiadkiem. Bardzo dziękuję za wartościowy artykuł. Odpowiedz
Alosza 2016-03-31
Gdzie znajdę pozostałe oznaczenia? Interesuje mnie czy montaż opon Goodyear (MO) dozwolony jest na autach innych marek. Odpowiedz
Oponeo.pl 2016-04-08
Alosza 2016-03-31
Gdzie znajdę pozostałe oznaczenia? Interesuje mnie czy montaż opon Goodyear (MO) dozwolony jest na autach innych marek.
Przejdź do komentarza
Nie zalecamy montażu opon homologowanych do danego auta w innym samochodzie. Jak napisaliśmy w artykule, takie opony są stworzone z myślą o konkretnym modelu i używanie ich w innych samochodach może prowadzić do pogorszenia bezpieczeństwa jazdy oraz powodować niebezpieczne sytuacje na drodze. Odpowiedz
JP69 2012-04-13
Tak do końca to niewiadomo o co chodzi , a jak nie wiadomo to widomo że chodzi o kasę . Opona z homologacją do danego auta bedzie kilka setek droższa i producent danej opony chce mieć pewność że nie będzie miał konkurencji Odpowiedz
Boguslaw 2011-11-03
Czy są na rynku i czy sa dopuszczone opony z certyfikatem amerykanskim DOT Odpowiedz
bp 2010-12-28
pomieszanie z poplątaniem. Opona posiada tylko jeden "typ" homologacji obowiązkowej częci wg. konkretnego regulaminu.Bez niej wogóle nie może być wprowadzona do obrotu. Każdy pojazd musi posiadać homologację typu w skład której wchodzi homologacja montażu opon wg dyrektywy 92 UE i to w jej ramach zawarte mogą być te pozostałe"grupy" ale to są wyłącznie warunki określone przez producenta pojazdu w ramach gwarancji i renkojmi.Zgodnie z prawem o ruchu drogowym jedynym wymaganiem formalno-prawnym jest posiadanie przez oponę zamontowaną obowiązkowej homologacji części i zgodności wymiarowej. Odpowiedz
BP 2010-12-14
W powyższym artykule występują formalne nieścisłości. Z prawnego punktu widzenia nie istnieją "grupy homologacyjne" opon. W odniesieniu do opon istnieją dwa typy homologacji: -homologacja typu opony w odniesieniu do konkretnego regulaminu ( osobowe reg nr. 30 ) - homologacja tzw. " montażu" w której producent dobiera konkretną oponę ( lub najczęściej więcej opon )poddaje ją homologacji montażu i wpisuje je do homologacji typu pojazdu na pierwsze wyposażenie.Zdaża się że producent pojazdu "zamawia" u producenta ogumienia model specjalnie do swojego pojazdu ale wusi ono spełnić wszystkie wymagania ogólne tak aby mogło być stosowany w innych pojazdach. Dotyczy to wyłącznie pojazdów najwyższych klas. Producent pojazdu może zastrzec w warunkach okresu gwarancyjnego montaż następnych opon wyłącznie z listy homologacji montażu i nic więcej.Trzeba pamiętać, że przeważnie model opony w rozwiniętych krajach jest produkowany ca. 3 lata a samochody żyją średnio 3 do 5 razy dłużej. Producent opon może dokonując dopuszczalnych zmian w oponie dokonać tzw. rozszeżenia posiadanej homologacji typu, ale najczęściej musi to być nowa homologacja.Stosowanie zatem wyłączności opony może być dla producenta pojazdu niewygodne.Niektórzy producenci opon w segmencie opon popularnych produkują ten sam model bardzo długo ( np polscy producenci) lub zabiegami marketingowymi wmawiają klientowi,że jest nowość ale często gorsza od poprzedniczki.Dodatkowo aby opona uzyskała homologację montażu musi uprzednio posiadać homologację typu wg. wspomnianego regulaminu. Opon bez homologacji wg. regulaminu nie wolno wprowadzać do obrotu ( sprzedawać) i za to grozi wprowadzającemu do obrotu kara w wysokości 200% ROCZNEGO OBROTU.Homologacji opon może dokonać wyłącznie jednostka organizacyjna posiadająca wdrożony i certyfikowany odpowiedni system zapewnienia jakości badań,odpowiednie weryfikowane kompetencje techniczne i zgłoszona do międzynarodowej "rodziny" takich placówek z notyfikacją władzy homologacyjnej ( w polsce władzą homologacyjną jest Ministerstwo Infrastruktury)Do homologacji opon w polsce uprawniona jest jedna taka placówka z Poznania. Odpowiedz
Dokładny 2010-04-15
Dobre uwagi zawsze jak sie kupuje auto 2-3 letnie z małym przebiegiem juz mozna sie czegos nowego dowiedziec bo wychodzi na to ze auto z przebiegiem np. 25tys musi miec jeszcze opony z wyposazenia. Odpowiedz
DODO 2010-07-27
Dokładny 2010-04-15
Dobre uwagi zawsze jak sie kupuje auto 2-3 letnie z małym przebiegiem juz mozna sie czegos nowego dowiedziec bo wychodzi na to ze auto z przebiegiem np. 25tys musi miec jeszcze opony z wyposazenia.
Przejdź do komentarza
Faktycznie 25 tys km opony powinny wytrzymać, natomiast kupic 3 letni samochód z takim przebiegiem to nie jest prosta sprawa... Odpowiedz
tom 2009-12-04
Sam mam opony z pierwszego wyposażenia i następne pewnie też takie kupie. widać to lepsze gumy Odpowiedz