Drogie czy tanie opony; co kupić?

Przeczytaj artykuł i poznaj klasyfikację opon. Dowiedz się, kiedy warto kupować droższe opony klasy premium, a kiedy wystarczą tanie opony klasy ekonomicznej.

Często możemy przeczytać o "klasach" lub "segmentach" opon. Wokół klasyfikacji opon narosło kilka mitów i nieporozumień. Poniżej prezentujemy kilka informacji, które nieco rozjaśnią tematyką podziału opon na klasy.

Opony dzielimy na trzy klasy:

  • budżetową (ekonomiczną),
  • medium (średnią),
  • premium (wysoką).

Opony należące do poszczególnych klas różnią się ceną, osiągami, poziomem jakości i trwałości.

Czy warto inwestować w droższe opony?
Czy warto inwestować w droższe opony?

Czym kierować się przy wyborze klasy opon? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba się zastanowić, której z klas opon naprawdę potrzebujemy. Co należy wziąć pod uwagę?

  • moc samochodu – używanie opon klasy budżetowej w aucie o dużej mocy nie jest dobrym rozwiązanie,
  • styl jazdy kierowcy – opony ekonomiczne nie są dobrym pomysłem dla kierowcy, który lubi jeździć dynamicznie,
  • pokonywane dystanse,
  • główne miejsce użytkowania opon (miasto/trasa). 

Kup opony klasy wyższej, jeśli:

Kup opony klasy ekonomicznej, jeśli:

  • pokonujesz duże przebiegi,

  • duża część przebiegów jest pokonywana w trasie,

  • masz auto o mocnym silniku, dużej mocy (opony muszą być dostosowane do klasy samochodu),

  • jeździsz dynamicznie i agresywnie.

  • pokonujesz małe przebiegi,

  • jeździsz głównie po mieście,

  • posiadasz auto klasy miejskiej,

  • preferujesz spokojny styl jazdy.

Podział opon na klasy

Poniżej prezentujemy krótką charakterystykę każdej klasy wraz z przykładami konkretnych marek i modeli pozycjonowanych w danej klasie.

Klasa budżetowa (ekonomiczna)

Przeznaczenie:

  • samochody segmentu miejskiego,
  • do użytku przed kierowców o spokojnym stylu jazdy, którzy pokonują umiarkowane przebiegi głównie w mieście.

Do marek budżetowych obecnych od lat na polskim rynku możemy zaliczyć:

  • Barum,
  • Matador,
  • Dębica,
  • Kormoran,
  • Sava,
  • Dayton.

Na polskim rynku obecne są również azjatyckie (niekoniczenie chińskie!) marki, takie jak m.in.:

  • Minerva,
  • Nankang,
  • Wanli,
  • LingLong,
  • Accelera
  • Zeetex
  • GT Radial i wiele innych.

Najpopularniejsze opony klasy ekonomicznej:

Opony letnie klasy ekonomicznej: Opony zimowe klasy ekonomicznej:

opony dębica frigo 2
Dębica Passio 2 - popularna opona klasy budżetowej (ekonomicznej).

Klasa medium (średnia)

Przeznaczenie:

  • opony klasy średniej są przeznaczone dla przeciętnych kierowców, którzy oczekują średniego poziomu osiągów,
  • można je bez problemu wykorzystywać w autach klasy średniej,
  • sprawdzają się zarówno w mieście, jak i na trasie.

Do marek klasy średniej należą m.in.:

  • Fulda,
  • BFGoodrich,
  • Kleber,
  • Firestone,
  • Uniroyal,
  • Hankook.

Wśród najpopularniejszych modeli można wymienić:

Opony letnie klasy średniej: Opony zimowe klasy średniej:

uniroyal RainExpert
Uniroyal RainExpert popularna opona deszczowa klasy medium.

Klasa premium (wysoka)

Przeznaczenie:

  • samochody wyższej i średniej klasy o dużej mocy,
  • opony klasy premium są przeznaczone dla kierowców, którym zależy na najwyższej jakości i poziomie osiągów,
  • w klasie premium stosuje się najbardziej zaawansowane rozwiązania, najlepsze materiały i technologie produkcyjne.

Do marek klasy premium należą m. in.:

  • Michelin,
  • Pirelli,
  • Nokian,
  • Continental,
  • Bridgestone,
  • Goodyear,
  • Dunlop.

Do najpopularniejszych modeli na polskim rynku możemy zaliczyć:

Opony letnie klasy premium: Opony zimowe klasy premium:

opony zimowe Pirelli sotto zero
Pirelli Sotto Zero - opona klasy premium (wysokiej).

dlaczego warto kupić w oponeo

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze
Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
gecoo 2010-07-26 Odpowiedz

Moim zdaniem dużej części użytkowników wystarczą w zupełności opony klasu medium.

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
wariat 2013-09-20 Odpowiedz

większość z was uważa że jak jeździ spokojnie to wystarczą wam słabe opony. pewnie macie rację. ja kupiłem dobre opony (continental) ale używane i pewnego pięknego dnia na trasie której nie znam wjechałem w ostry łuk, ślepy zakręt. byłem przygotowany na to że jest ostry ale nie byłem przygotowany na to że się zacieśnia. musiałem dokręcić kierownicę i wtedy pocułem że opony mają naprawdę koniec przyczepności, to już ich max. zakręt był w prawo a ja ledno wyrobiłem się przed lewym poboczem ponieważ auto nie chciało skręcić, na końcu zakrętu zarzuciło tyłem i ledwo zdążyłem wykręcić. na tym zakręcie zrozumiałem że warto mieć lepsze opony i zapas przyczepności, dzisiaj właśnie zamówiłem 4 nowe opony marki dunlop które kosztować mnie będą ponad 2000zł za komplet ale uważam że wole wydać pieniądze na opony niż na klepanie samochodu a kiedyś mogą uratować mi życie

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
baron 2013-01-12 Odpowiedz

tyle ile kierowców tyle opini.pozdrawiam

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
zen 2012-04-10 Odpowiedz

A MATADOR MP46 93W XL MA BIEŻNIK Continentala. I na pewno nie należy do klasy ekonomicznej. Opona jest stosunkowo droga bo kosztuje od 400 do 500zł. Matador to słowacka firma należąca do grupy Continental(60%udział). Z oponami jest podobnie jak ze sprzętem HIFI dla audiofila. Tylko naprawde wytrawny kierowca potrafi dostrzec różnice. Droższe nie zawsze lepsze.

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
Fazer 2011-07-14 Odpowiedz

Ja śmigałem na oponach klasy premium, auto może nie najmocniejsze ale 170 koni z tylnym napędem i szpera 25%, założyłem tanie bo trzeba było zrobić kilka innych zakupów, pomyślałem zaoszczędzę co tam, zaznaczę jeżdżę bardzo szybko trasa przelotowo ok 140, bez wyprzedzania na 3 na zakrętach itp, bez wariactwa, chwilami jak droga "ładna" 190-220, stylu jazdy nie zmieniłem, pojeździłem tydzień, bo padał deszcz i niestety oponki nie odprowadzały już tak dobrze wody... wypadłem z zakrętu który w większym deszczy pokonywałem przy 120 a jechałem 90km/h z do hamowaniem przed i z gazem ale delikatnie, na wyjściu delikatnie w pedał i po zawodach ... auto kasacja. Obecnie technika idzie do przodu, można kupić taniej ale nie znaczy dużo gorzej, na zimę zakładam nokiany i jestem zadowolony a na lato michelinki. Przy tym zostanę, do auta dziewczyny kupiłem savy intensa hp, głównie miasto - w dużym deszczu zero problemów,prędkości do 120 km/h za miastem i zero problemów z wodą w koleinach, autko jest przód napęd i z 1,6 101 kucy. Polecam dla normalnie spokojnie jeżdżących kompaktami o umiarkowanej i słabej mocy

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
arek 2011-01-19 Odpowiedz

Ja mam opony premium. Jeden wyjazd z Wrocławia do Warszawy nocą i dwie opony przednie z bąblami po bokach. Oczywiści odszkodowania od GDDKiA nie dostanę, bo nie potrafię wskazać konkretnej dziury, która uszkodziała oponę. Szczerze to sam nie wiem, bo wpadłem chyba w 1000 dziur z czego 10 konkretnych. Podsumowujac na Polskich drogach lepiej kupować jak najtańsze opony ziowe i nie przekraczać 80km/h. Będzie znacznie taniej i bezpieczniej niż z oponami premium przy standardowych 120 km/h

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
Def 2011-01-24 Odpowiedz

@arek wskaz pierwszą lepszą (większą) i licz na pozytywne rozstrzygnięcie.

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
A ja widziałem mrecedesa klasy c 2010-11-23 Odpowiedz

przynajmniej 2007r na cleberach dziekuje do widzenia.

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
a ja widzialem bmw 2010-11-24 Odpowiedz

ja widzialem bmw serii 7 na chinskich oponach marshal czy jakos

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
k 2010-11-21 Odpowiedz

Bardzo interesujący artykuł podparty głębokim sensem, tj Co jest dobre to jest dobre a co jest do dupy to jest do dupy. Średnio inteligentna małpa potrafiłaby dojść do tego wniosku. Widzę tu jednak jeszcze jedną głęboko myśl. Jeśli lubisz sobie pojeździć to płać, jak masz lepszy samochód to płać, uważasz siebie za dobrego kierowcę to płać. Słabe opony są tylko dla słabych kierowców którzy na dodatek nie jeżdżą albo tylko do kościoła w niedzielę. Czy wszyscy dadzą się na to nabrać??? Prawda jest zupełnie inna. Większość produkcji jest w tych samych zakładach i na tych samych maszynach. również często z tych samych lub podobnych materiałów. większość firm również pogarsza celowo parametry swoich produktów (czasami tylko marketingowo) żeby móc je sprzedawać klientom o różnej zasobności portfela. Dysproporcja pomiędzy jakością tych produktów z górnej półki a tych tzw ekonomicznych jest dalece różna od różnicy w ich cenie (np. wersje samochodów z tym samym silnikiem i różnym oprogramowaniem dające "zysk" lub raczej kastrację kilkudziesięciu koni) Jeśli ktoś więc lubi sobie poszpanować napisem na oponie lub ma na tyle dużo pieniędzy żeby się za kilkaset złotych nie zastanawiać co wybrać to proszę bardzo. Idealny artykuł. Ja jednak wolałbym wskazówkę czy wydanie 500 zamiast 250 daje mi rzeczywiście dwa razy lepszą oponę, czy może lepszą o 10 a może po prostu identyczną ale przygotowaną dla zamożnego klienta. Tylko że za taki artykuł nikt by nie zapłacił. pozdrawiam

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
iban 2010-11-21 Odpowiedz

Jeździłem i na tanich oponach, jak Lassy (tureckie chyba) i na drogich continentalach i na średnich firestonach. Za każdym razem czułem róznicę i w hamowaniu i w zachowaniu na mokrej. Chyba jetes rozgoryczony brakiem konkretnej rady tego artykulu, ale z drugiej strony zobacz: te same opony, rozne testy - rozne wyniki, te same opony rozni uytkownicy - inne opinie. Chyba nikt nie zagwarantuje, ze dwa razy drozsza opona bedzie dwa razy lepsza, bo zalezy czego chcesz od opon. I od tego powinienes zaczac. Ewentualnie, zawsze możesz kupić taniego chińczyka i cieszyć się swoją przemyślaną decyzją. ;p

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
k 2010-11-21 Odpowiedz

To pewnie prawda. Czytając to miałem nadzieje na trochę kuchni. Co wpływa na cenę opony, czego nie ma w tych tańszych co jest w droższych. dlaczego drogie są drogie a tanie są tanie. z Artykułu natomiast dowiedziałem się że te tanie są tanie bo są do bani a te drobie są drogie bo są dobre. Chcąc tak myśleć to nic tylko trzeba otworzyć firmę i sprzedawać opony średnio dwa razy droższe niż te najdroższe. Krzycząc głośno że lata badań kosmiczna technologia i duży prestiż muszą kosztować. Co zresztą dobrze się sprawdza w życiu bo ludzie to takie głupie istoty że jak im się napisze, że czegoś nie wystarczy dla wszystkich to zaraz są skłonni zapłacić więcej żeby dla nich wystarczyło. Czarodziejska siła tabliczki Limited wraz z numerem od 01 do 99 jako metoda sprzedaży niechodliwego bubla sprawdzała się już wielokrotnie. Wystarczy popatrzeć jednak na testy aby jasne się stało że wśród tanich też zdarzają się perełki a wśród drogich buble czego autorzy jakoś nie raczyli dostrzec :-(. pozdrawiam Krzysztof

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
gostka 2010-11-22 Odpowiedz

Jeżeli chodzi Ci o trochę kuchni to czytałam inny artykuł dotyczący właśnie tego czego brak jest tańszym markom opon. Chciałam podać link do niego, ale nie mogę go znaleźć niestety. Generalnie, według autora tańsze opony są tańsze przede wszystkim dlatego, że opierają się na starszych technologiach, mają "przechodzone" wzory bieżników, są produkowane ze starszego typu mieszanek (wiele z nich jest produkowanych z gumy, która kilka lat temu wykorzystywana była do klasy premium). Nie są po prostu najnowszymi osiągnięciami techniki oponiarskiej. Taka argumentacja przemawia do mnie i brzmi rozsądnie. I zgadza się z doświadczeniami moimi i moich znajomych (większość jeździ na premium lub średniej klasie). Według mnie znacznie ważniejsze jest dopasowanie opony do klasy i mocy samochodu, sposobu jego użytkowania, do stylu jazdy, a jej klasa (premium, średnia czy budżetowa) jest już nieco mniej istotna. Uważam jednak, że taka charakterystyka opon różnych klas może dotyczyć opon znanych firm - najróżniejsze azjatyckie produkcje to już zupełna loteria moim zdaniem. PS: jeśli uda mi się odszukać ten artykuł, podam link

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
Liguar 2010-11-23 Odpowiedz

Oczywiście, że tak jest. Dębica Frigo 2 ma bieżnik Goodyeara Ultra Grup 5 czy 6, nie pamiętam już. Opony klasy premium, na których rozwój idzie największa kasa (dlatego są droższe), otrzymują nowe wzory bieżników, nowe składy mieszanek, całą nową technologię. Opony budżetowe, dostają wzory bieżników opon premium sprzed kilku lat i ich skład mieszanek. Oczywiście, trudno to uogólniać i mówić, że jest tak zawsze, ale taka jest generalna zasada. Ocena opon to bardzo trudna sprawa. Opony to nie jest telewizor, który ma iles tam cali i lepiej albo gorzej wyswietla obraz, co mozna zmierzyc wymiernymi testami. Wchodzą tu w grę wartości subiektywne, jak własne potrzeby, kryteria, indywidualny styl jazdy, upodobania i oczekiwania. Jeśli nie robimy testów na torze, z zachowaniem całej metodologii oceny, trudno jest powiedzieć, że dana opona zachowała się w konkretnej sytuacji znacznie lepiej/gorzej niż inna. Nikt nie bierze pod uwagę tego, że stan samochodu mógł się pogorszyć, co schrzanilo trakcje, ze kierowca to łajza, który raz pojedzie tak innym razem siak i za swoje błędy obarcza opony....albo parametr moj ulubiony oceniany przez kierowcow: glosnosc. jeden powie opona jest glosna, drugi powie: glosnosc w normie, trzeci powie: komfortowa. Dla mnie zabawne jest ze niektorzy uwazaja, ze opony premium to sciema, lub ze cale segmentowanie to sciema marketingowa. Wyszukiwacz teorii spiskowych, ktory głosi wlasna ideę, szuka wyznawców i chce siac swoje ziarna i zbierac plewy niczym rolnik karmiacy gmine i oswiecac tłumy niczym prometeusz ogniem. Tyle tylko, ze opony z zasady drozsze (premium) potrafia miec wymiernie krotsza droge hamowania niz opony tanie (budżetowe), potrafia wymiernie lepiej zachowac sie na zakrecie, a niekiedy uchronić przed wypadkiem. Dam porownanie: wezmy sluchawki za 1000 pln markowe i sluchawki chinskie za 15 pln. I teraz tak: niektorzy powiedza, ze nie ma zadnej roznicy w jakosci dzwieku, inni, ze roznica jest, ale nie warta swojej ceny, jeszcze inni powiedza, ze roznica jest kolosalna i ze te produkty sa nieporownywalne. Skad bierze sie ta roznica w ocenie? Z oczekiwan, z tego, czego ludzie oczekuja od danych sluchawek, do czego maja im sluzyc i jaka role pelnic. I tak samo rzecz sie ma z oponami. pozdro abisalsea@gmail.com

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
aras 2010-11-16 Odpowiedz

Po co komu opony premium do jazdy 90% w miescie ??? Najwyzsza klase niech sobie osoby kupia co jezdza w ciagle po Polsce w trasach a po miescie i od czasu do czasu wypad poza miasto wystarcza opony max klasy medium:)

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
sowizdrzał 2010-10-31 Odpowiedz

co z tego, że 99% roku jeżdżę w mieście, jak 1 w roku jadę do Zakopca z dziećmi i nie chcę się w drodze ubić? Ważna jest też wczesna wymiana opon, po 2-3 sezonach, stare premium są gorsze od nowych średnich

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
M 2010-10-13 Odpowiedz

Oszczędności na jakości opon, tak jak na jakości klocków i tarcz hamulcowych, mogą się skończyć na drzewie lub w rowie. A wtedy koszty naprawy będą znacznie wyższe niż kilkadziesiąt zł oszczędności. Oszczędzać powinno się szukając taniego dostawcy i w miarę taniego producenta wśród innych porównywalnych, a nie najtańszego dziadostwa. To samo dotyczy oleju, filtrów itp. Uszkodzony silnik też kosztuje znacznie więcej niż kilka zł wydane na lepszy olej.

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
David_M 2010-07-26 Odpowiedz

Widzę pewną analogie między oponami i butami:-) lepirj kupić raz, porządnie na 2-3 sezony i być zadowolonym. Niz wkurzać się i narzekać cały rok, aby powtórzyć błąd w kolejnym i znów przerzywac to samo. W ostatecznym rozrachunku pozornie tańsze rozwiązanie może okazać się droższe.Pozdr

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
Stilo 2010-07-26 Odpowiedz

Nie wiem jak wy, ale ja mając okazję użytkować klasy budżetowej i premium widzę różnicę.

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
Johnny 2010-10-21 Odpowiedz

Mialem w ub roku letnie uniroyal miekkie slabo trzymaly sie drogi efekt plywania. W tym roku zamienilem na contonental eco contact no i rewelacja :) Jak to ktos kiedys powiedzial: opona premium wybaczy Twoje bledy i niedoskonalosc ;)

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
DryG 2010-07-28 Odpowiedz

Opony klasy średniej wydają się być idealnym rozwiązaniem, przy tych nierównościach na ulicy nie inwestowałbym w budżetowe. Yo

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
zoltan 2010-08-08 Odpowiedz

Wydaje mi się w przypadku opon różnica między produktami premium, a medium może być bardziej widoczna niż między innymi typami dóbr codziennego użytku. Jesli ktoś potrzebuje produktu premium to warto dopłacić.

Re: Drogie czy tanie opony; co kupić?
trik 2010-09-13 Odpowiedz

ja smigam na nexenach i są według mnie bardzo dobre

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo