Opony używane mogą być kuszącym rozwiązaniem dla osób, którym zależy na oszczędnościach. Na portalach aukcyjnych często oferowane są kilkuletnie produkty, które wyglądają zadbane. Jednak czy kupno ogumienia z drugiej ręki na pewno ma sens? Wszystkie najważniejsze informacje na ten temat zawarliśmy w naszym artykule.

sterta opon nowych i używanychWielu kierowców staje przed dylematem, co wybrać – opony nowe czy używane.

Opony używane – dlaczego kierowcy decydują się na ich zakup?

Za kupnem opon używanych zimowych, podobnie zresztą jak wariantów letnich i całorocznych, przemawia przede wszystkim cena niższa niż w przypadku nowych modeli. Dlatego kierowcy często stawiają na takie rozwiązanie, szukając oszczędności. W końcu różnica kilkuset złotych na komplecie jest już naprawdę odczuwalna dla domowego budżetu.

Niestety, wiele osób nie zdaje sobie przy tym sprawę z tego, że niska cena wiąże się z dużymi kompromisami. Warto zadać sobie pytanie, czy wydanie mniejszej kwoty za ogumienie jest warte ryzyka związanego z ewentualnymi, niewidocznymi defektami. Zwłaszcza że czasem w korzystnej cenie można znaleźć nawet nowe modele premium – wystarczy poszukać opon w promocji.

Używane opony – wady i zalety

Wielu kierowców zastanawia się, jakie są wady i zalety używanych opon. Niestety, w tym przypadku wad jest znacznie więcej. Do zalet takiego rozwiązania można zaliczyć właściwie jedynie niską cenę. To ona pozwala kierowcom kupić modele z półki premium w budżecie, który wystarczyłby co najwyżej na nowe ogumienie klasy średniej. Choć powinno się to przełożyć na większe bezpieczeństwo, to w tym przypadku jest zupełnie na odwrót. Aby lepiej to zobrazować, przyjrzyjmy się zestawieniu wad i zalet opon używanych.

ZALETY OPON UŻYWANYCH
WADY OPON UŻYWANYCH
  • Niska cena
  • Zużyty bieżnik
  • Gorsze parametry jazdy
  • Możliwe niewidoczne defekty
  • Ograniczony wybór modeli
  • Konieczność szybszej wymiany
  • Brak gwarancji



Dlaczego lepiej wybrać nowe ogumienie zamiast opon używanych?

Ogumienie nie tylko wpływa na osiągi auta i nasz komfort podczas podróżowania, ale przede wszystkim odpowiada za przyczepność pojazdu i długość drogi hamowania. Koła to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią, dlatego mają kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa. Opony używane letnie, zimowe czy całoroczne, które przejechały tysiące kilometrów, nie oferują już pełni swoich możliwości. W efekcie trakcja ulega pogorszeniu, a koło coraz słabiej „klei się” do asfaltu. To poważny argument za tym, że zakup tzw. używek nie jest najlepszym pomysłem.

Decydując się na ogumienie z internetowych aukcji, od sąsiada, czy co gorsza, ze szrotu, zawsze kupujemy kota w worku. Zdarza się, że nieuczciwi sprzedawcy próbują zarobić na egzemplarzach w popularnych rozmiarach, np. oponach zimowych 195/65 R15 używanych, de facto nienadających się już do użytku. Usiłują sprzedać odpadki fabryczne lub gumy powypadkowe, których bieżnik na pierwszy rzut oka wygląda bardzo dobrze. Inni oferują wcześniej eksploatowany przez siebie komplet, nie wiedząc tak naprawdę, że coś jest nie tak. Często wad ogumienia nie sposób od razu zauważyć.

Zobacz także nasz film dotyczący opon używanych:

Co wpływa na to, że kupione taniej opony używane – bez względu na to, czy są z segmentu premium, średniego czy ekonomicznego, nie nadają się do dalszego wykorzystywania? Przyczyną mogą być defekty konstrukcji czy uszkodzenia bieżnika, będące konsekwencją niewłaściwego montażu lub niedopasowania ogumienia do modelu auta i stylu jazdy. Z innej strony mogło też dojść do kolizji lub wypadku, które naruszyły wewnętrzną strukturę opony.

Winny może być też sam sposób eksploatacji ogumienia, w tym przykładowo brak regularnego rotowania albo brak dbałości o prawidłowe ciśnienie. Nigdy nie można z całą pewnością stwierdzić, w jaki sposób były użytkowane dane opony używane, dlatego z dużą dozą ostrożności należy podchodzić do ich zakupu.

Czy warto kupić używane opony letnie albo zimowe?

To, czy warto kupić sezonowe opony używane, zależy przede wszystkim od budżetu kierowcy. W zdecydowanej większości nie jest to jednak dobry pomysł. Opony, które były już wcześniej eksploatowane nie będą tak dobrze radzić sobie w określonych porach roku, jak ich nowe odpowiedniki. Jest kilka czynników, wpływających na taki stan rzeczy.

Używane opony zimowe 

Opony zimowe używane będą słabiej radziły sobie na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym od wersji nowych. Jest to związane przede wszystkim ze zużyciem bieżnika. Rowki i lamele mogą mieć różnego rodzaju defekty, co sprawi, że nie zagwarantują tak dobrej przyczepności, jak świeże ogumienie. Wydłużona będzie także droga hamowania. To wiąże się z ryzykiem wpadnięcia w poślizg i kolizji bądź wypadku. Tanie opony używane na zimę nie są dobrym pomysłem, ponieważ mimo ocieplenia klimatu, ta pora roku nadal jest najbardziej wymagająca ze wszystkich, a kierowcy muszą mierzyć się z trudnymi warunkami.

Opony letnie używane

Używane opony letnie z czasem coraz gorzej reagują na polecenia układu kierowniczego. Rowki nie odprowadzają wody tak skutecznie, jak w przypadku całkowicie nowych bieżników. Szczególnie widoczne będzie to na mokrej nawierzchni, w trakcie ulewnych deszczy, kiedy kluczowa jest ochrona przed aquaplaningiem, mogącym spowodować utratę kontroli nad pojazdem. Mimo że np. bardzo popularne opony letnie 195/65 r15 używane kuszą oszczędnością pieniędzy, warto mieć na względzie kompromisy w parametrach jezdnych związane z niską ceną.

ustawione obok siebie nowe oponyNowe opony oferują najlepsze właściwości jezdne.

Sprzedaż opon używanych – wiek ma znaczenie

Warto wspomnieć, że przy zakupie opon używanych znaczenie ma także inny czynnik niż ich stan. Choć głębokość bieżnika i brak uszkodzeń są niezwykle ważne, to warto także zwrócić uwagę na wiek ogumienia. Nie tylko doskonale zachowane, ale nawet nieużywane opony z biegiem czasu tracą swoje właściwości, a ich użytkowanie staje się niebezpieczne.

Czy warto kupić 5-letnie opony?

Opony 5-letnie często są jeszcze zdatne do użycia, choć przyjmuje się, że właśnie w takim wieku wymienia się ogumienie. Warto jednak wiedzieć, że nawet jeśli nie były one jeszcze użytkowane, nie można ich już nazwać nowymi. 5 lat to okres, który ma wpływ na mieszankę gumową, choć naprawdę niewielki. Takie ogumienie powinno być ostatecznością, jedynie do wolnej jazdy na świetnie utrzymanych drogach.

Czy warto kupić 8-letnie opony?

Zarówno ogumienie używane 8-letnie, jak i wersje nieużywane, to zły wybór. Zdecydowanie lepiej sprawdzą się nowe, tanie opony, np. modele z klasy ekonomicznej. Mimo że żywotność opon określa się na 10 lat, to jednak najbezpieczniej użytkować je do ok. 5 roku od daty produkcji.

Czy warto kupić 10-letnie opony?

W tym wieku nawet 10-letnie opony z dobrym bieżnikiem tracą swoją przydatność do użycia. Mieszanka jest już wówczas bardzo podatna na uszkodzenia. Parcieje, w konsekwencji czego pojawiają się pęknięcia skutkujące osłabieniem całej konstrukcji.

Czy warto kupić 16-letnie opony?

Niezależnie od stanu bieżnika, opony używane 16-letnie powinno się już tylko poddać utylizacji lub oddać je do recyklingu. Dotyczy to zresztą również modeli nieużywanych. Jazda na takim ogumieniu to bardzo duże zagrożenie nie tylko dla kierowcy, ale również dla jego pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Nowe opony ze starych roczników – kiedy można się na nie decydować?

Alternatywnym dla opon używanych i poddanych bieżnikowaniu sposobem na oszczędności, może być zakup nowego ogumienia mającego kilka lat. Do trzeciego roku od daty produkcji uznawane jest ono za nowe. Przy ograniczonym budżecie czasem można zdecydować się na modele, które mają 4-5 lat. Warunkiem koniecznym, podobnie jak w przypadku używanych felg, jest sprawdzone źródło oraz pewność, że opony były przechowywane we właściwy sposób. W przeciwnym wypadku, jeśli byłyby np. wystawione na słońce albo miałyby styczność z substancjami, takimi jak choćby olej, to nie nadawałyby się już do użytku.