Opony z kolcami

Dosyć często pojawiają się pytania dotyczące używania zimą opon z kolcami. W tym artykule wskażemy podstawę prawną regulującą tę kwestię na terytorium Polski, omówimy budowę i historię opon z kolcami, przedstawimy ich zalety i wady oraz wskażemy przykłady państw, gdzie ich stosowanie jest dozwolone.

opony kolcowane
Używanie opon z kolcami jest zabronione w Polsce. Poza dwoma szczególnymi przypadkami. 

Czy w Polsce można korzystać z opon z kolcami?

Używanie opon z kolcami jest w Polsce zabronione na podstawie art. 60. ust. 2 pkt 5 Prawa o ruchu drogowym. Z zastrzeżeniem, że opony kolcowane można stosować w pojazdach biorących udział w rajdach i wyścigach zimowych za zgodą zarządcy drogi, a więc np. zarządu województwa, zarządu powiatu bądź wójta (burmistrza, prezydenta miasta), w zależności od kategorii drogi, na której odbywa impreza. Obowiązek uzyskania zgody spoczywa na organizatorze wydarzenia, co reguluje dodany 22 lipca 2010 roku art. 65a ust. 3 pkt 7a p.r.d. Opon kolcowanych można używać ponadto na rowerach.

Historia opon z kolcami

Współczesne opony kolcowane zaczęły być stosowane w Skandynawii w latach 50. XX wieku. Ich zadaniem było podniesienie przyczepności na zaśnieżonych i oblodzonych drogach.

Lata 60. i 70. poprzedniego wieku to okres ekspansji opon kolcowanych w USA i Europie. Jednak pod koniec lat 70., głównie w Stanach Zjednoczonych, zaczęły powstawać pierwsze opracowania na temat wpływu opon z kolcami na bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz zużycie nawierzchni drogowych. Wyniki analiz wymusiły na producentach ograniczenie tych wad, a na rządach niektórych krajów – wprowadzenie zakazu stosowania opon kolcowanych.

kolec do opony
Budowa kolca opony.

Budowa kolca i opony

Typowa opona z kolcami jest oponą zimową z umieszczonymi w bieżniku metalowymi kolcami. Ich liczba, w zależności od modelu i rozmiaru opony, waha się od 60 do 120. Każdy kolec waży ok. 2 gramy. Kolec zasadniczo składa się z dwóch elementów:

  • kolca właściwego - elementu wykonanego z bardzo odpornego na ścieranie węglika wolframu, który wystaje średnio 1,5 mm nad powierzchnię opony;
  • korpusu - elementu zagnieżdżonego w oponie, w którym umieszczony jest kolec. Korpus może być wykonany ze stali, aluminium lub z plastiku. 

Długości kolców, jak i kształty korpusów bywają bardzo zróżnicowane. Typowe kolce wykorzystywane do opon osobowych mają długość 10-15mm. Zaś kolce do pojazdów ciężarowych dochodzą nawet do 30mm. Kolce umiejscowione są w gumie bieżnika. Opona z kolcami zwykle nie odbiega swą konstrukcją od opony radialnej, chociaż grubość bieżnika pod rowkami może być troszkę większa, aby zapewnić wystarczającą separacje pomiędzy dołem korpusu kolca a opasaniami stalowymi. Zbyt cienka warta gumy pomiędzy tymi elementami mogłaby bowiem ułatwić penetrację wody i soli w głąb opony i w konsekwencji przyspieszyć korozję opasań. Mogłyby też przyczynić się do uszkodzenia mechanicznego opasań przez kolce w czasie jazdy po suchym asfalcie, nagłego wjazdu na krawężnik lub w dziurę. Kolce umieszczane są w oponie po jej wulkanizacji. Zwykle możliwe jest ponowne kolcowanie po zgubieniu lub zużyciu kolców.

Cechy opon z kolcami

Opony z kolcami zostały stworzone z myślą o jeździe po warstwie zalegającego na jezdni ubitego śniegu oraz lodu i tu ich osiągi przewyższają wszystkie pozostałe rozwiązania. W każdych innych warunkach, a zwłaszcza na mokrej drodze, radzą sobie zdecydowanie gorzej niż normalne opony zimowe - obniżając poziom bezpieczeństwa. Nawet na kopnym śniegu, ze względu na mniejszą liczbę lamelek, mogą spisywać się gorzej.

Pomimo ogromnego postępu w tej dziedzinie nie można pominąć negatywnego wpływu opon z kolcami na stan nawierzchni drogowych. Współczesne kolce mimo, że w mniejszym stopniu niż jeszcze kilkanaście lat temu, ciągle przyczyniają się do degradacji dróg, pogłębiania kolein i niszczenia oznakowań poziomych jezdni. Interakcja kolca z asfaltem zmienia poziom jego mikro- i makrochropowatości, co może mieć wpływ na poziom przyczepności zarówno w warunkach zimowych jak i letnich- efekt polerowania nawierzchni.

W krajach skandynawskich, gdzie stosowanie opon z kolcami w okresie zimowym jest dozwolone, wjazd do wielu dużych miast na tych oponach jest płatny. Wraz z przebiegiem użytkowania opon z kolcami może dochodzić do wypadania kolców, co zwłaszcza przy dużych prędkościach może stanowić dodatkowe zagrożenie za takim pojazdem.

opona z kolcami
Kolec w oponie.

Gdzie ma sens stosowanie opony z kolcami?

Rozważając zasadność stosowania opon z kolcami należy wspomnieć o dwóch obowiązujących standardach zimowego utrzymania dróg:  

  • standardzie „białej drogi” ,
  • standardzie „czarnej drogi”,

Standard białej drogi obowiązuje tam, gdzie ciężkie warunki zimowe utrzymują się przez wiele miesięcy. Tak jest na przykład w Skandynawii, gdzie oczyszczanie i usuwanie oblodzeń jest zbyt trudne i kosztowne. Drogi są odśnieżane lecz pozostaje warstwa ubitego śniegu. Sytuacja taka wymaga stosowania rozwiązań wspomagających przyczepność, z których najlepszym są właśnie opony z kolcami.

Standard czarnej drogi obowiązuje generalnie w państwach o klimacie cieplejszym, gdzie opady śniegu są mniej intensywne, mniej regularne, a pogoda cechuje się większą zmiennością. Polskę ze względu na charakter występujących zim oraz nakłady ponoszone na utrzymanie dróg należy zaliczyć do tej grupy. Ponad 80 % zimy jeździmy w Polsce po czarnych, odśnieżonych, posypanych solą drogach. Nie ma więc podstaw aby stosować opony z kolcami.

Które kraje europejskie dopuszczają możliwość używania opon z kolcami?

W Europie stosowanie opon z kolcami w okresie zimowym dozwolone jest między innymi w:

  • Norwegii,
  • Finlandii,
  • Szwecji,
  • Szwajcarii,
  • Austrii,
  • Włoszech.

Zwykle wyznaczone są okresy kiedy można je stosować , nałożone są dodatkowe ograniczenia prędkości oraz w niektórych państwach wymagane jest odpowiednie oznaczenie samochodu. 

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze
Re: Opony z kolcami
zyga 2010-12-08 Odpowiedz

Warto zaktualizować ten artykuł. Prawo się ciut zmieniło.

Re: Opony z kolcami
romcu 2014-02-25 Odpowiedz

Czyli kolce zabronione więc niech wytłumaczą zakładanie łańcuchów przeciwślizgowych do ciągników siodłowych, rolniczych a także ciężarówek i osobówek?

Re: Opony z kolcami
moldziuch 2013-12-08 Odpowiedz

witam czy może mi ktoś powiedzieć gdzie można zamontować kolce do opon

Re: Opony z kolcami
Łukasz 2013-01-16 Odpowiedz

to teraz historia z życia wzięta jadę sobie drogą śniegu mało co droga mogła by się wydawać elegancka a tu nagle na zakręcie na którym okazał się lodzik postawiło samochód praktycznie bokiem i co i gdyby nie kolce to już bym leżał w rowie ale zredukowałem i wyprowadziłem auto z poślizgu i to wszystko właśnie dzięki kolcom bo zwykła oponka na lodzie by sobie nie poradziła

Re: Opony z kolcami
Kemo 2013-01-14 Odpowiedz

Opony z kolcami są dobre do lekkich aut. W zeszłym roku jak kupowałem mercedesa sl to w pakiecie były komplet opon zimowych z oponami. Z raacji tego ze auto bylo na zamowienie zazyczylem sobie opony z kolcami. Sprzedawca zaproponowal mi ze wystawi mi adnotacje o dopuszczeniu opon do sprzedazy natereia kraju, zawsze mam to w dowodzie. Jesli chodzi o wrazenia to moge kazdemu polecic bez zadnego wachania. Przyczepnosc droga hamowania jak na zwyklych oponach. Jezeli chodzi glosnosc nie sa uciazliwe takie delikatne "bzyczenie" ktore tylko my slyszymy bo znamy jak auto pracuje bez opon z kolcami. Przed tym jezdzilem bmw seri 6 bez kolcow i nie ma porownania.

Re: Opony z kolcami
waski 2012-12-22 Odpowiedz

Na oponach z kolcami jestem bardziej bezpieczniejsze niz na letnich zimowa pora w polsce. A te nasze drogi się rozpadają w trakcie budowy

Re: Opony z kolcami
biltemka 2012-12-19 Odpowiedz

przed stopem i przejazdem pan policjant próbował wyhamować radiowóz i doszło do kolizji bo gwałtownie się zatrzymałem przed stopem mam norweski pojazd na kolcach i policjant nie czuje się winny kolizji / uderzył w tył / bo mój samochód miał kolce i chciał zabrać mi dowód /nie oddałem /. sprawa skończy się w sądzie grockim. i kto ma bezpieczne opony na polskie warunki?

Re: Opony z kolcami
hejjou 2012-12-04 Odpowiedz

Mnie zatrzymali na kolcach (4 kola) w Polsce. Zaplacilem stowke za przekroczenie predkosci, kolcow nie zauwazyli. W ogole zeby policjant w Polsce zabral dowod za jazde na kolcach to musi podejrzewac ktos je ma (czyli uslyszec przejezdzajacy samochod + wpasc na pomysl ze ktos moze miec opony z kolcami ktorych w Polsce, oficjalnie, nie ma) bo kolce wcale sie w oczy nie rzucaja i trzeba sie lepiej przyjrzec zeby je zobaczyc (pod warunkiem ze nie zatrzyma sie do kontroli drogowej za skreconymi przednimi kolami, wtedy to troche inna bajka). Teraz zmieniam auto, naped na tyl, opony na kolcach tylko z tylu, do kontroli ze skreconymi przednimi kolami... kolce? jakie kolce panie wladzo, pan patrzy...

Re: Opony z kolcami
Waldi 2012-11-13 Odpowiedz

Ja stracilem dowodzik wlasnie dzisiaj.Na codzien jezdze po Szwecji, wiec kolce znam doskonale i wiem ze sa niezbedne na oblodzonej czy zasniezonej drodze.To jest groteska ze w polsce zima nie wolno ich stosowac wiem od lat ze zimy w Polsce sa tak samo srogie isniezne jak w polowie obszaru Szwecji. Dlaczego wiec Polacy maja placic nie rzadko zyciem za niekompetentne zazadzanie drogami i ich nawierzchnia

Re: Opony z kolcami
Jacek W. 2012-10-26 Odpowiedz

Witam kolegów po drugiej stronie monitorka. Chciałem zapodać kilka słów na temat opon z kolcami. W zeszłym roku miałem okazję karnąć się autkiem wyposażonym w oponki z kolcami...... i nagle stała się światłość!!! Jestem przedstawicielem handlowym branży gazu płynnego, czyli zbiorniki na gaz płynny, budowy,inwestycje, drogi dojazdowe do placów budów itp...itd. Przyczepność, manewrowanie,HAMOWANIE!!! Nikt i nic nie zabroni mi stosowania opon z kolcami, policja, mandaty,zabrany dowód, DO PRZEŻYCIA. Ostatnio usłyszałem o kolcach plastikowych ale nigdzie nie mogę ich namierzyć bo do plastików podobno władza się nie czepia, jeśli ktoś coś wie w tym temacie będę zobowiązany Pozdrówki: PRZYCZEPNOŚCI!!! Wesoły

Re: Opony z kolcami
Kuba 2012-02-08 Odpowiedz

Ja mam Land Roverka na Cooperach z kolcami i właśnie dziś straciłem przez to dowód bo pan policjant twierdził że "to tworzy niesamowite uszkodzenia nawierzchni". Co miałem zrobic, pozostało wyśmiać i wyjąc kolce. Polskie prawo daje policji niesamowite możliwości żeby tyklo uprzykrzyc ludziom życie...

Re: Opony z kolcami
jarek 2011-11-08 Odpowiedz

niech się w Polsce nauczą robić asfalt i wtedy opony zn kolcami nie będą nikomu przeszkadzać. Nikt nie myśli o bezpieczeństwie jazdy zimą. Kolce nie jednemu uratowały by życie.Wystarczy porównać drogę hamowania pojazdu z kolcami i bez.Polska to chory kraj.Pozdrawiam.

Re: Opony z kolcami
dobosz 2011-10-16 Odpowiedz

a ja jestem za i pozdrawiam drogowców.

Re: Opony z kolcami
driver 2011-01-29 Odpowiedz

Ci którzy tworzą co raz częściej takie absurdalne przepisy nie martwią się o swoje bezpieczeństwo na oblodzonej drodze ponieważ: 1. nie jeżdżą polonezami czy oplami sprzed 2000 roku (a wiele takich aut w Polsce jest i nie prędko znikną), ale mają auta wyposażone we wszelkie systemy bezpieczeństwa,toyoty avensis,audi a6,range rovery itp. Np. tusk wozi się Toyotą Auris z 2010 za co najmniej 60 000 zł. 2. do "pracy" jeżdżą zazwyczaj po drogach z których korzysta wiele kierowców i zawsze są odśnieżone więc dla nich opony z kolcami to tylko psucie nawierzchni Więc się pytam A gdzie bezpieczeństwo obywatela który płaci podatki!!

Re: Opony z kolcami
jaca 2011-01-30 Odpowiedz

@driver Ja uważam, że powinien zostać wprowadzony nakaz stosowania opon dostosowanych do warunków na drodze z dopuszczeniem opon kolcowanych.

Re: Opony z kolcami
snajper197712 2011-01-02 Odpowiedz

unas jest prawo delikatnie zacofane i kazdy otym wie

Re: Opony z kolcami
miras 2010-12-28 Odpowiedz

zabraniają używania kolcowanych opon bo się nawierzchnia drogi niszczy, pytam jaka nawierzchnia, zapraszam w rejon Sudetów, tu nie ma dróg, to jest poligon.

Re: Opony z kolcami
mastico 2010-12-21 Odpowiedz

Ja mam założone jazda już nie sprawia problemów skończyło się stanie w korkach wiem czym ryzykuje. Nie stratą kilku stówek czy utratą dowodu rejestracyjnego. Ryzykuje utratą życia nie zakładając ich, w zimy takie jak 2010-2011. przepis zabrania zabezpieczyć auto przed wypadkiem ,to jakby zabronili montować zderzaków lub hamulców

Re: Opony z kolcami
Andrzej 2010-12-24 Odpowiedz

Dobrze prawisz. Ciekawe w Polsce jest to, że przepisy zabraniają używania opon kolcowanych, a nie zabraniają używania opon letnich zimą -trudno o większy skandal. Pozdrawiam.

Re: Opony z kolcami
andrzej 2010-12-17 Odpowiedz

jazdę na oponach kolcowanych nakazuje zdrowy rozsądek, jest to troska o bezpieczeństwo cudze i swoje

Re: Opony z kolcami
adam 2010-12-17 Odpowiedz

Do polskiego prawa i kodeksu drogowego należałoby wprowadzić: - obowiązek zimówek - możliwość stosowania opon kolcowanych w sezonie zimowym lub "w szczególnie trudnych warunkach zimowych", co zniwelowałoby problemy pt "zaskoczeni drogowcy", "zima atakuje, "paraliż drogowy" i inne śmieszne tego typu afery...

Re: Opony z kolcami
Tadek 2010-12-16 Odpowiedz

A ja po zaśnieżonej i zaniedbanej Gdyni posuwam Cayenne na kolcach, na takim śniego nikt nie zauważy czy mam kolce czy nie, a stabilność niesamowita. Polecam.

Re: Opony z kolcami
Mihash 2010-12-15 Odpowiedz

niech odpowiednio odśnieżą drogi, ponieważ w moim mieście Wodzisławiu Śląskim można określić stan dróg jako....armagedon.

Re: Opony z kolcami
michał 2010-12-12 Odpowiedz

w iceland można jeździć na oponach z kolcami

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo