Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony z kolcami

OPONEO.PL, 

Dosyć często pojawiają się pytania dotyczące używania zimą opon z kolcami. W artykule wskażemy podstawę prawną, która reguluje tę kwestię w Polsce, omówimy budowę i historię opon z kolcami, przedstawimy ich zalety i wady oraz wskażemy państwa, w których ich stosowanie jest dozwolone.

opony kolcowane
Używanie opon z kolcami jest zabronione w Polsce. Poza dwoma szczególnymi przypadkami. 

Czy w Polsce można korzystać z opon kolcowanych?

Używanie opon z kolcami jest w Polsce zabronione na podstawie art. 60. ust. 2 pkt 5 Prawa o ruchu drogowym. Z zastrzeżeniem, że opony kolcowane można stosować w samochodach biorących udział w wyścigach i rajdach zimowych za zgodą zarządcy drogi, a więc np. zarządu powiatu, zarządu województwa, wójta (prezydenta miasta, burmistrza), w zależności od kategorii nawierzchni, na której odbywa impreza. Na organizatorze wydarzenia spoczywa obowiązek uzyskania zgody. Reguluje to dodany 22 lipca 2010 roku art. 65a ust. 3 pkt 7a p.r.d. Opon kolcowanych można używać ponadto na rowerach.

Historia opon z kolcami

Współczesne opony kolcowane zaczęły być stosowane w Skandynawii w latach 50. XX wieku. Ich zadaniem było podniesienie przyczepności na oblodzonych i zaśnieżonych jezdniach.

Lata 60. i 70. XX wieku to okres intensywnej ekspansji ogumienia kolcowanego w Europie i USA. Jednak pod koniec lat 70., głównie w USA, powstały pierwsze opracowania dotyczące wpływu opon z kolcami na zużycie nawierzchni i bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Analizy tych wyników wymusiły na producentach ograniczenie tych wad, a na rządach niektórych krajów – wprowadzenie zakazu stosowania opon kolcowanych.

kolec do opony
Budowa kolca opony.

Budowa opony i kolca

Opona z kolcami to opona zimowa w bieżniku której umieszczone są metalowe kolce. Liczba tych kolców zależy od rozmiaru i modelu opony i waha się ona od 60 do 120, a waga każdego kolca wynosi ok. 2 gramów. Każdy kolec składa się z dwóch części:

  • korpus - jest to element zagnieżdżony w oponie, w nim umieszczony jest kolec. Korpus jest wykonany z aluminium, stali lub plastiku,
  • kolec właściwy - element stworzony z bardzo odpornego na ścieranie węglika wolframu. Wystaje on ponad powierzchnię opony średnio 1,5 mm.

Zarówno kształty korpusów, jak i długości kolców bywają bardzo zróżnicowane. Przeważnie jednak mają one długość 10-15 mmm, a kolce, które stosowane są w oponach ciężarowych nawet 30 mm. Ogumienie wyposażone w kolce z reguły nie różni się w swojej budowie od opony radialnej, jednak grubość bieżnika pod rowkami jest niekiedy większa, żeby zagwarantować separację pomiędzy opasaniami stalowymi, a dołem korpusu kolca. Gdyby warstwa gumy pomiędzy tymi elementami była zbyt cienka,  skutkiem byłabym większa penetracja opony przez sól i wodę, a w konsekwencji - szybsza korozja opasań. W przypadku jazdy po suchym asfalcie, kolce mogą przyczynić się o mechanicznego uszkodzenia opasania. Kolce umieszcza się w bieżniku opony po jej wulkanizacji. Zazwyczaj możliwe jest kolcowanie po zużyciu kolców lub ich zgubieniu.

Cechy opon z kolcami

Ogumienie z kolcami są przeznaczone do jazdy po warstwie lodu i zalegającym, ubitym śniegiem. Na tych nawierzchniach ich osiągi są bezkonkurencyjne i przewyższają inne rozwiązania. W innych warunkach pogodowych, szczególnie na mokrej nawierzchni sprawdzają się one znacznie forzej od standardowych opon zimowych. W każdych innych warunkach, a zwłaszcza na mokrej drodze, radzą sobie zdecydowanie gorzej niż normalne opony zimowe - obniżając poziom bezpieczeństwa. Nawet na świeżym, kopnym śniegu mogą radzić sobie gorzej ze względu na mniejszą ilość lamelek.  

Pomimo gigantycznego postępu w tej dziedzinie nie można pominąć negatywnego wpływu opon z kolcami na stan jezdni. Obecnie wykorzystywane kolce, mimo, że w stopniu mniejszym niż kilkanaście lat temu, ciągle przyczyniają się do pogłębiania kolein, degradacji dróg i niszczenia oznakowań poziomych. Współpraca kolca z asfaltem zapewnia zmianę w poziomie jego makro- i mikrochropowatości, co może mieć wpływ na obniżenie przyczepności tak w warunkach letnich (efekt polerowania nawierzchni), jak i zimowych.

W państwach skandynawskich, gdzie używanie ogumienia kolcowanego w okresie zimowym jest dozwolone, wjazd do wielu miast na tych oponach jest płatny. Wraz z przebiegiem użytkowania opon z kolcami może dochodzić do wypadania kolców, co szczgólnie przy dużych prędkościach stanowi dodatkowe zagrożenie na drodze.

opona z kolcami
Kolec w oponie.

Gdzie ma sens stosowanie opony z kolcami?

Istnieją dwa obowiązujące standardy utrzymania dróg podczas zimy:  

  • standard „białej drogi” ,
  • standard „czarnej drogi”,

Standard białej drogi jest zasadny wszędzie tam, gdzie surowe warunki zimowe utrzymują się przez co najmniej kilka miesięcy - np. w Skandynawii, gdzie usuwanie oblodzeń i oczyszczanie jezdni jest zbyt kosztowne i trudne. Dlatego drogi odśnieża się bez usuwania z nich warstwy ubitego śniegu. Wymaga to stosowania rozwiązań poprawiających przyczepność - najlepszym z nich są właśnie kolce.

W państwach o cieplejszym klimacie obowiązuje standard czarnej drogi. Opady śniegu są tutaj rzadsze i mniej intensywne, a warunki pogodowe często się zmieniają. Ze względu na charakter zim w Polsce i nakłady ponoszone na utrzymanie dróg, Polska jest zaliczana właśnie do tej grupy. Przez ponad 80% zimy jeździmy po odśnieżonych, czarnych drogach, które są posypane solą. Nie ma więc potrzeby, aby stosować opony kolcowane.

Które kraje europejskie dopuszczają możliwość używania opon kolcowanych?

Stosowanie opon z kolcami w okresie zimowym na terenie Europy dozwolone jest m. in. w:

  • Szwecji,
  • Finlandii,
  • Norwegii,
  • Włoszech
  • Austrii,
  • Szwajcarii.

Przeważnie wyznaczone są okresy, w których można je stosować, w niektórych państwach jest również wymagane odpowiednie oznakowanie samochodu. Na auta poruszające się na oponach kolcowanych nałożone są także dodatkowe ograniczenia prędkości.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (23)
zyga 2010-12-08
Warto zaktualizować ten artykuł. Prawo się ciut zmieniło. Odpowiedz
romcu 2014-02-25
Czyli kolce zabronione więc niech wytłumaczą zakładanie łańcuchów przeciwślizgowych do ciągników siodłowych, rolniczych a także ciężarówek i osobówek? Odpowiedz
moldziuch 2013-12-08
witam czy może mi ktoś powiedzieć gdzie można zamontować kolce do opon Odpowiedz
Łukasz 2013-01-16
to teraz historia z życia wzięta jadę sobie drogą śniegu mało co droga mogła by się wydawać elegancka a tu nagle na zakręcie na którym okazał się lodzik postawiło samochód praktycznie bokiem i co i gdyby nie kolce to już bym leżał w rowie ale zredukowałem i wyprowadziłem auto z poślizgu i to wszystko właśnie dzięki kolcom bo zwykła oponka na lodzie by sobie nie poradziła Odpowiedz
Kemo 2013-01-14
Opony z kolcami są dobre do lekkich aut. W zeszłym roku jak kupowałem mercedesa sl to w pakiecie były komplet opon zimowych z oponami. Z raacji tego ze auto bylo na zamowienie zazyczylem sobie opony z kolcami. Sprzedawca zaproponowal mi ze wystawi mi adnotacje o dopuszczeniu opon do sprzedazy natereia kraju, zawsze mam to w dowodzie. Jesli chodzi o wrazenia to moge kazdemu polecic bez zadnego wachania. Przyczepnosc droga hamowania jak na zwyklych oponach. Jezeli chodzi glosnosc nie sa uciazliwe takie delikatne "bzyczenie" ktore tylko my slyszymy bo znamy jak auto pracuje bez opon z kolcami. Przed tym jezdzilem bmw seri 6 bez kolcow i nie ma porownania. Odpowiedz
waski 2012-12-22
Na oponach z kolcami jestem bardziej bezpieczniejsze niz na letnich zimowa pora w polsce. A te nasze drogi się rozpadają w trakcie budowy Odpowiedz
biltemka 2012-12-19
przed stopem i przejazdem pan policjant próbował wyhamować radiowóz i doszło do kolizji bo gwałtownie się zatrzymałem przed stopem mam norweski pojazd na kolcach i policjant nie czuje się winny kolizji / uderzył w tył / bo mój samochód miał kolce i chciał zabrać mi dowód /nie oddałem /. sprawa skończy się w sądzie grockim. i kto ma bezpieczne opony na polskie warunki? Odpowiedz
hejjou 2012-12-04
Mnie zatrzymali na kolcach (4 kola) w Polsce. Zaplacilem stowke za przekroczenie predkosci, kolcow nie zauwazyli. W ogole zeby policjant w Polsce zabral dowod za jazde na kolcach to musi podejrzewac ktos je ma (czyli uslyszec przejezdzajacy samochod + wpasc na pomysl ze ktos moze miec opony z kolcami ktorych w Polsce, oficjalnie, nie ma) bo kolce wcale sie w oczy nie rzucaja i trzeba sie lepiej przyjrzec zeby je zobaczyc (pod warunkiem ze nie zatrzyma sie do kontroli drogowej za skreconymi przednimi kolami, wtedy to troche inna bajka). Teraz zmieniam auto, naped na tyl, opony na kolcach tylko z tylu, do kontroli ze skreconymi przednimi kolami... kolce? jakie kolce panie wladzo, pan patrzy... Odpowiedz
Waldi 2012-11-13
Ja stracilem dowodzik wlasnie dzisiaj.Na codzien jezdze po Szwecji, wiec kolce znam doskonale i wiem ze sa niezbedne na oblodzonej czy zasniezonej drodze.To jest groteska ze w polsce zima nie wolno ich stosowac wiem od lat ze zimy w Polsce sa tak samo srogie isniezne jak w polowie obszaru Szwecji. Dlaczego wiec Polacy maja placic nie rzadko zyciem za niekompetentne zazadzanie drogami i ich nawierzchnia Odpowiedz
Jacek W. 2012-10-26
Witam kolegów po drugiej stronie monitorka. Chciałem zapodać kilka słów na temat opon z kolcami. W zeszłym roku miałem okazję karnąć się autkiem wyposażonym w oponki z kolcami...... i nagle stała się światłość!!! Jestem przedstawicielem handlowym branży gazu płynnego, czyli zbiorniki na gaz płynny, budowy,inwestycje, drogi dojazdowe do placów budów itp...itd. Przyczepność, manewrowanie,HAMOWANIE!!! Nikt i nic nie zabroni mi stosowania opon z kolcami, policja, mandaty,zabrany dowód, DO PRZEŻYCIA. Ostatnio usłyszałem o kolcach plastikowych ale nigdzie nie mogę ich namierzyć bo do plastików podobno władza się nie czepia, jeśli ktoś coś wie w tym temacie będę zobowiązany Pozdrówki: PRZYCZEPNOŚCI!!! Wesoły Odpowiedz
Kuba 2012-02-08
Ja mam Land Roverka na Cooperach z kolcami i właśnie dziś straciłem przez to dowód bo pan policjant twierdził że "to tworzy niesamowite uszkodzenia nawierzchni". Co miałem zrobic, pozostało wyśmiać i wyjąc kolce. Polskie prawo daje policji niesamowite możliwości żeby tyklo uprzykrzyc ludziom życie... Odpowiedz
jarek 2011-11-08
niech się w Polsce nauczą robić asfalt i wtedy opony zn kolcami nie będą nikomu przeszkadzać. Nikt nie myśli o bezpieczeństwie jazdy zimą. Kolce nie jednemu uratowały by życie.Wystarczy porównać drogę hamowania pojazdu z kolcami i bez.Polska to chory kraj.Pozdrawiam. Odpowiedz
dobosz 2011-10-16
a ja jestem za i pozdrawiam drogowców. Odpowiedz
driver 2011-01-29
Ci którzy tworzą co raz częściej takie absurdalne przepisy nie martwią się o swoje bezpieczeństwo na oblodzonej drodze ponieważ: 1. nie jeżdżą polonezami czy oplami sprzed 2000 roku (a wiele takich aut w Polsce jest i nie prędko znikną), ale mają auta wyposażone we wszelkie systemy bezpieczeństwa,toyoty avensis,audi a6,range rovery itp. Np. tusk wozi się Toyotą Auris z 2010 za co najmniej 60 000 zł. 2. do "pracy" jeżdżą zazwyczaj po drogach z których korzysta wiele kierowców i zawsze są odśnieżone więc dla nich opony z kolcami to tylko psucie nawierzchni Więc się pytam A gdzie bezpieczeństwo obywatela który płaci podatki!! Odpowiedz
jaca 2011-01-30
driver 2011-01-29
Ci którzy tworzą co raz częściej takie absurdalne przepisy nie martwią się o swoje bezpieczeństwo na oblodzonej drodze ponieważ: 1. nie jeżdżą polonezami czy oplami sprzed 2000 roku (a wiele takich aut w Polsce jest i nie prędko znikną), ale mają auta wyposażone we wszelkie systemy bezpieczeństwa,toyoty avensis,audi a6,range rovery itp. Np. tusk wozi się Toyotą Auris z 2010 za co najmniej 60 000 zł. 2. do "pracy" jeżdżą zazwyczaj po drogach z których korzysta wiele kierowców i zawsze są odśnieżone więc dla nich opony z kolcami to tylko psucie nawierzchni Więc się pytam A gdzie bezpieczeństwo obywatela który płaci podatki!!
Przejdź do komentarza
@driver Ja uważam, że powinien zostać wprowadzony nakaz stosowania opon dostosowanych do warunków na drodze z dopuszczeniem opon kolcowanych. Odpowiedz
snajper197712 2011-01-02
unas jest prawo delikatnie zacofane i kazdy otym wie Odpowiedz
miras 2010-12-28
zabraniają używania kolcowanych opon bo się nawierzchnia drogi niszczy, pytam jaka nawierzchnia, zapraszam w rejon Sudetów, tu nie ma dróg, to jest poligon. Odpowiedz
mastico 2010-12-21
Ja mam założone jazda już nie sprawia problemów skończyło się stanie w korkach wiem czym ryzykuje. Nie stratą kilku stówek czy utratą dowodu rejestracyjnego. Ryzykuje utratą życia nie zakładając ich, w zimy takie jak 2010-2011. przepis zabrania zabezpieczyć auto przed wypadkiem ,to jakby zabronili montować zderzaków lub hamulców Odpowiedz
andrzej 2010-12-17
jazdę na oponach kolcowanych nakazuje zdrowy rozsądek, jest to troska o bezpieczeństwo cudze i swoje Odpowiedz
adam 2010-12-17
Do polskiego prawa i kodeksu drogowego należałoby wprowadzić: - obowiązek zimówek - możliwość stosowania opon kolcowanych w sezonie zimowym lub "w szczególnie trudnych warunkach zimowych", co zniwelowałoby problemy pt "zaskoczeni drogowcy", "zima atakuje, "paraliż drogowy" i inne śmieszne tego typu afery... Odpowiedz
Tadek 2010-12-16
A ja po zaśnieżonej i zaniedbanej Gdyni posuwam Cayenne na kolcach, na takim śniego nikt nie zauważy czy mam kolce czy nie, a stabilność niesamowita. Polecam. Odpowiedz
Mihash 2010-12-15
niech odpowiednio odśnieżą drogi, ponieważ w moim mieście Wodzisławiu Śląskim można określić stan dróg jako....armagedon. Odpowiedz
michał 2010-12-12
w iceland można jeździć na oponach z kolcami Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz