Chociaż opony całoroczne są przeznaczone przede wszystkim dla osób preferujących spokojną jazdę i poruszających się głównie na krótkich, miejskich trasach, cieszą się szybko rosnącą popularnością. Oszczędność czasu i pieniędzy na sezonowych wymianach oraz wolna przestrzeń w garażu to tylko kilka korzyści, skłaniających kierowców do montowania tego typu ogumienia w samochodach. Kluczowe powinno być jednak to, aby użytkowany komplet wpływał na bezpieczeństwo podróżujących.

Zaprojektowanie dobrych, wielosezonowych opon jest nie lada wyzwaniem – w końcu muszą one jak najlepiej radzić sobie zarówno w upalne oraz deszczowe dni, jak i w te mroźne, kiedy zima zaskakuje drogowców. Idealne połączenie parametrów ogumienia letniego i zimowego jest trudno osiągnąć, choć nowe technologie powoli przybliżają producentów do tego celu. Nie dziwi więc, że modele całoroczne coraz częściej są omawiane przez ekspertów branży oponiarskiej, a magazyny i organizacje motoryzacyjne bliżej im się przyglądają.

ciąg samochodów ustawionych przed miejskim skrzyżowaniem

Opony całoroczne dobrze sprawdzają się na miejskich drogach i krótkich dystansach.

Opony na każdą porę roku w testach AutoBild

W ubiegłym roku niemieckie czasopismo AutoBild było szczególnie zainteresowane oponami całorocznymi, dzięki czemu poznaliśmy kilka ich rekomendacji. 

Zaczynamy od rozmiaru 205/55 R16 – w szranki stanęło ponad trzydzieści modeli, jednak część została odrzucona już na etapie kwalifikacji. Po porównaniu drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni okazało się, że różnica między najlepszym a najgorszym modelem wyniosła aż 20 metrów! To odległość, która może mieć wpływ na czyjeś zdrowie, a nawet życie! Ostatecznie do właściwego etapu dostało się 14 opon.

W teście pierwsze miejsce zajął Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 – kontynuator już wcześniej docenianej serii amerykańskiego producenta. Ogumienie uhonorowano oceną wzorową oraz tytułem Eco-Master. Wśród jego mocnych stron wymieniono imponujące osiągi w zróżnicowanych warunkach oraz bardzo dobre właściwości jezdne w zimowych realiach. Zwrócono też uwagę na duże przebiegi. Poza propozycją marki Goodyear najwyższą notę uzyskały także opony: Vredestein Quatrac, Continental AllSeasonContact, Michelin CrossClimate+ oraz Falken Euroall Season AS210.

W przypadku ogumienia w rozmiarze 215/60 R16 dedykowanego do miejskich SUV-ów można mówić o przetasowaniu tabeli. Tym razem specjaliści z AutoBild porównali jedenaście opon, w wyniku czego na pierwszym stopniu podium stanęły ex aequo Hankook Kinergy 4S2 oraz Vredestein Quatrac. To oczywiście zasługa wszechstronnych parametrów, w tym prowadzenia na mokrej i pokrytej śniegiem nawierzchni, które uznano za wzorowe. 

Mimo niższych pozycji w klasyfikacji, identyczną notę uzyskały modele: Bridgestone Weather Control A005 Evo, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 i Michelin CrossClimate+. Wymieniony wcześniej Falken zajął szóstą pozycję (nota dobra), a Continental siódmą (nota zadowalająca).

Warto podkreślić, że testerzy byli pod wrażeniem właściwości oferowanych przez współczesne ogumienie całoroczne. Choć zauważają, że wciąż są one jedynie zbliżone do tych, znanych z opon sezonowych, to nie mamy już do czynienia ze zwykłym kompromisem osiągów.

Opony całoroczne do kampera – które są najlepsze?

Pytanie to zadali sobie przedstawiciele dwóch czasopism: AutoBild i Promobil. Aby na nie odpowiedzieć, przeprowadzono testy i porównano kluczowe parametry poszczególnych modeli. Jakie były tego wyniki?

AutoBild zestawił osiem modeli w rozmiarze 235/65 R16, ale tylko jeden z nich zasłużył na miano wzorcowego. Jest nim Continental VanContact 4Season, który wyróżnił się podczas testów na mokrej oraz ośnieżonej nawierzchni, czyli w naprawdę wymagających warunkach. Tym samym zrekompensował dość przeciętny komfort jazdy, o którym testerzy wspomnieli w swoim werdykcie. Na drugiej pozycji uplasował się Goodyear Vector 4Seasons Cargo (nota dobra), a na trzeciej Kleber Transpro 4S (nota zadowalająca).

Typy Promobil częściowo się z tym pokrywają. Przedstawiciel marki Continental ponownie tryumfował, pokonując sześciu konkurentów i zajmując zaszczytne pierwsze miejsce. Goodyear wylądował na drugiej pozycji, a na trzeciej znalazł się francuski Michelin Agilis CrossClimate. Modele te doceniono, ponieważ dość dobrze sprawdzają się przy każdej pogodzie. Mimo wszystko i tym razem zwrócono uwagę, że najlepszych właściwości wciąż należy oczekiwać od opon typowo zimowych lub letnich.

Polecane opony całoroczne

Już wiemy, które opony dobrze radzą sobie w testach. Teraz sprawdźmy, na jakie ogumienie stawiają kierowcy. Wybraliśmy trzy modele wielosezonowe – po jednym z każdej klasy jakościowej, cieszące się powodzeniem wśród naszych klientów. Są to: Imperial All Season Driver, Kleber Quadraxer 2 oraz Nokian Seasonproof.

Segment budżetowy reprezentuje Imperial All Season Driver. To opona zaprojektowana z myślą o uniwersalnych osiągach i dobrej trakcji w każdych warunkach. Bieżnik z masywnymi blokami oraz zaawansowany system rowków odprowadzających wodę to recepta na bezpieczne podróżowanie podczas opadów deszczu. Za przyczepność zimą odpowiada sieć lameli.

Pierwszy raz zakupiłem opony wielosezonowe, które spisują się bardzo dobrze. Przyczepność do powierzchni suchej i mokrej jest na zadowalającym poziomie. Śnieg, jak również błoto pośniegowe dla tych opon nie stanowią żadnego problemu. Opony godne polecenia. Adam

Kleber Quadraxer 2 jest przedstawicielem średniego segmentu. Oferuje między innymi skuteczną ochronę przed groźnym aquaplaningiem oraz sprawne hamowanie na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni. Zastosowana w tym przypadku kierunkowa rzeźba bieżnika to sprawdzony sposób na znakomite osiągi bez względu na pogodę i porę roku.

Czekałem z opinią do wystąpienia opadów śniegu i muszę przyznać, że nie odbiegają możliwościami od typowych zimówek. Prowadzą się pewnie, bez poślizgów (trudno szybko jechać, gdy droga jest biała po świeżych opadach). Na suchej i mokrej nawierzchni bez zarzutu. Generalnie jestem zadowolony z zakupu i polecam te opony. Grzegorz

Opona klasy premium – Nokian Seasonproof – wyposażona została w szereg nowoczesnych rozwiązań, wpływających na pewność prowadzenia przez cały rok, niskie opory toczenia oraz długi czas eksploatacji. Mowa m.in. o „pazurach śnieżnych”, dzięki którym auto zachowuje przyczepność na luźnej nawierzchni, a także o specjalnych lamelach, poprawiających precyzję kierowania.

Bardzo ciche i komfortowe opony. Dobrze trzymają się nawierzchni w każdych warunkach, również na śniegu. Jestem z nich zadowolony i myślę, że kupię je ponownie. Używam głównie w mieście. JD