Szykuje się prawdziwa rewolucja w przepisach dotyczących obowiązkowego wyposażenia samochodów. Zmiany mogą wejść w życie szybciej, niż wielu kierowcom się wydaje. Projekt nowych regulacji został zaakceptowany przez Komisję Europejską oraz Parlament Europejski i nowe regulacje najprawdopodobniej zaczną obowiązywać już od maja 2022 roku. Wstępne porozumienie dotyczy przede wszystkim wprowadzenia dodatkowych elementów do obowiązkowego wyposażenia nowych aut. Część z nich to inteligentne technologie, które mają ograniczyć najczęstszą przyczynę wypadków drogowych – błąd ludzki.

Nowe obowiązkowe systemy elementy wyposażenia od wiosny 2022 roku.

Działania Unii Europejskiej wpisują się w narastający od kilku lat trend, polegający na wymaganiu od producentów samochodów coraz większej liczby technologii służących bezpieczeństwu w wyposażeniu obowiązkowym. Najpierw był to układ ABS, później system ESP oraz czujniki ciśnienia TPMS. Tym razem zmiany zakrojone są na dużo większą skalę, ponieważ według szacunków Komisji Europejskiej, wprowadzenie takich rozwiązań ma w ciągu najbliższych 20 lat ocalić życie ponad 25 000 ludzi oraz zapobiec poważnym obrażeniom u prawie 150 000 osób.

Nowe, obowiązkowe od 2022 roku wyposażenie będzie dotyczyło modeli debiutujących na rynku w nowej wersji lub generacji. Od maja 2024 r. zacznie ono obowiązywać wszystkie wyprodukowane samochody. Lista nowości jest naprawdę długa, dlatego przygotowaliśmy słowniczek systemów i technologii, o których w najbliższym czasie będzie głośno.

Słownik nowych obowiązkowych technologii w autach

AEB (Automatic Emergency Braking) – system automatycznego hamowania, który ma za zadanie ograniczyć lub wyeliminować ryzyko wypadku. Układ na podstawie danych z radaru i kamery potrafi przewidzieć zagrożenie na drodze i samoczynnie zatrzymać pojazd. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa AEB najpierw ostrzega kierowcę o zagrożeniu, a następnie rozpoczyna awaryjne hamowanie.

System AEB ma stać się obowiązkowym wyposażeniem nowych aut od 2022 roku.

Asystent pasa ruchu (Lane Assist) – system złożony z kamer rozmieszczonych na przodzie nadwozia. Technologia analizuje położenie pasów namalowanych na jezdni. W razie potrzeby automatycznie koryguje tor jazdy w taki sposób, aby pojazd nie najeżdżał na linie.

Asystent pasa ruchu ma stać się obowiązkowym wyposażeniem nowych aut od 2022 roku.

AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) – akustyczny system ostrzegania przechodniów o nadjeżdżającym pojeździe. Rozwiązanie przeznaczone dla samochodów elektrycznych, których bezgłośna praca silnika staje się zagrożeniem dla pieszych i rowerzystów. AVAS to generator hałasu, który emituje ciągły dźwięk (56 dB) po to, aby ciche samochody elektryczne, poruszające się z prędkością 20 km/h lub wolniej, nie stanowiły więcej zagrożenia dla przechodniów.

Od lipca 2019 roku system AVAS jest obowiązkowo montowany w samochodach elektrycznych oraz hybrydach.

BLIS to doskonałe remedium na martwą strefę lusterek.

BLIS (Blind Spot Information System) – czujnik martwego pola lusterek (lub asystent martwego pola), czyli system, który rozpoznaje niebezpieczeństwo w martwym punkcie lusterek i – za pomocą sygnału dźwiękowego lub świetlnego – informuje o tym kierowcę. Asystent BLIS sprawia, że martwa strefa wokół pojazdu zostaje praktycznie wykluczona.

Asystent martwego pola lusterek ma stać się obowiązkowym wyposażeniem nowych aut od 2022 r.

Blokada alkoholowa – urządzenie współpracujące z układem zapłonowym samochodu. Do uruchomienia wyposażanego w nią samochodu należy najpierw potwierdzić swoją trzeźwość, dmuchając z ustnik „alkomatu”.

Po zmianach zaplanowanych na maj 2022 roku „alkoblokada” ma wejść w skład obowiązkowego wyposażenia pojazdów.

DDD (Driver Drowsiness Detection) – system wykrywania senności i nieuwagi kierowcy. Zasada działania technologii jest nieskomplikowana, kamery zamontowane w aucie śledzą ruch gałek oczu kierowcy i w przypadku wykrycia zmęczenia lub nieuwagi, nadaje sygnał dźwiękowy lub/oraz świetlny.

System wykrywania senności i nieuwagi kierowcy ma stać się obowiązkowym wyposażeniem nowych aut od 2022 roku.

eCall – europejski system szybkiego zgłaszania wypadków drogowych. Technologia będzie działała w całej UE – w przypadku wykrycia wybuchu poduszek powietrznych w aucie, automatycznie łączy się z bezpłatnym numerem alarmowym 112 (system powiadamiania ratunkowego) oraz dostarcza ratownikom podstawowych danych dotyczących czasu i miejsca zdarzenia. Połączenie można także nawiązać ręcznie poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku. To prosty sposób na zgłoszenie służbom wypadku, którego jest się świadkiem.

System e-Call od 1 kwietnia 2018 roku stanowi obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów osobowych.

eCall to system szybkiego powiadamiania o wypadkach, który działa we wsszystkich krajach UE.

EDR (Event Data Recorder) – tzw. czarna skrzynka w samochodzie. Małe urządzenie GPS rejestrujące parametry pojazdu, które mogą być przydatne w przypadku dochodzenia prowadzonego po ewentualnym wypadku. EDR uruchamia się w momencie odpalenia auta i co jakiś czas nadpisuje stare dane nowymi, aż do potencjalnej kolizji. Zbierane dane to najczęściej prędkość, przyspieszenie, hamowanie, rodzaj drogi, czas podróży, data, praca silnika, ustawienie osi kół i wiele innych.

Czarne skrzynki EDR mają stać się w autach obowiązkowe od 2022 roku.

ESS (Emergency Stop Signal) – system sygnalizacji awaryjnego hamowania, który włączając pulsujące światło stop, ostrzega kierowcę jadącego z tyłu o gwałtownym hamowaniu. ESS uruchamia się przy nagłym zwolnieniu podczas jazdy powyżej 55 km/h lub kiedy włączy się układ ABS.

ESS od 2015 roku jest obowiązkowy w dwu- i trzyosiowych ciężarówkach o masie całkowitej powyżej ośmiu ton i tylnej osi z zawieszeniem pneumatycznym. Od 2022 r. ma znaleźć się także na obligatoryjnym wyposażeniu nowych pojazdów osobowych.

ISA (Intelligent Speed Assistant) – inteligentny ogranicznik prędkości w samochodzie, czyli system ostrzegania przed przekroczeniem prędkości. Składa się z umieszczonej na przedniej szybie pojazdu kamery, która ze znaków drogowych odczytuje obowiązujące ograniczenia prędkości i zestawie je z danymi dostarczanymi przez GPS oraz mapy drogowe. Na podstawie zebranych danych, technologia ISA redukuje moc auta do poziomu, który pozwala na jazdę zgodną z przepisami. Po opuszczeniu strefy ograniczenia prędkości, system ISA pozwala przyspieszyć. Na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, technologia pozwala na przyspieszenia poza limit (np. przy mocniejszym naciśnięciu pedału gazu) lub czasowe wyłączenie ogranicznika.

Od 2022 roku ISA ma być obowiązkowym wyposażeniem nowych aut.

Nowoczesne technologie uczynią jazdę przyjemniejszą i znacznie bezpieczniejszą.

Kamera cofania/czujniki parkowania – urządzenie umożliwiające wyświetlanie na ekranie widoku zza pojazdu. Technologia nieoceniona przy parkowaniu oraz cofaniu.

Kamery cofania i parkowania od lat są rozwiązaniami popularnymi wśród kierowców, oferowanymi przez większość producentów aut. Od 2022 roku asystent parkowania stanie się obowiązkowym wyposażeniem w nowych autach.

Melodia (niedalekiej) przyszłości

Choć nie uwzględniono jej w dyskutowanej na początku 2019 roku regulacji, to jeszcze jedną technologią, której rozwój warto śledzić, jest tzw. ACC (Adaptive Cruise Control) lub ICC (Intelligent Cruise Control), czyli aktywny (adaptacyjny) tempomat. Urządzenia tego typu funkcjonują już w niektórych samochodach, a w ciągu kilku najbliższych lat mogą stać się motoryzacyjnym standardem. System ACC/ICC automatycznie dostosowuje prędkość jazdy w taki sposób, aby utrzymać bezpieczny odstęp między pojazdami poruszającymi się tym samym pasem. Tempomat adaptacyjny działa na zasadzie radaru i okazuje się przydatny zwłaszcza na autostradach i drogach ekspresowych. Rozwinięty i dopracowany system ACC to ogromny krok w kierunku samochodów autonomicznych, czyli przemieszczających się bez udziału kierowcy.

Gumowa rewolucja?

Co prawda trudno jest wymyślić koło od nowa, jednak największe oponiarskie koncerny nieustannie pracują nad nowymi technologiami. Każda marka próbuje dokonać przełomu w dziedzinie ogumienia i dołożyć tym samym swoją „cegiełkę” do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Przełomowym modelem może okazać się Michelin Uptis, czyli prototyp nieprzebijalnej opony nowej generacji.

Michelin Uptis, czyli obietnica oponiarskiego przełomu

Innowacyjna opona ma się składać ze sztywnej piasty połączonej z bieżnikiem elastycznymi ramionami w formie żeber. Michelin Uptis zachowuje zalety standardowych modeli – amortyzację, utrzymywanie trakcji, krótką drogę hamowania – jednak jej konstrukcja jest pozbawiona powietrza. Eliminuje to ryzyko przebicia lub wybuchu ogumienia w czasie jazdy. Kierowcy z niej korzystający mogliby też zapomnieć o potrzebie monitorowania poziomu ciśnienia powietrza i pompowania opon. Rewolucja, jaka może zapoczątkować Michelin Uptis, może zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Większa odporność na uszkodzenia byłaby także niezwykle korzystna z perspektywy ochrony środowiska.

Wszystko z myślą o bezpieczeństwie

Nowe przepisy – jak większość nagłych zmian – budzą wśród kierowców sporo kontrowersji. Obowiązkowy montaż przez producentów nowych technologii z pewnością spowoduje w pierwszym momencie odczuwalny wzrost cen podstawowych modeli samochodów. Wydaje się jednak, że coś, co początkowo może stanowić spore wyzwanie dla przemysłu motoryzacyjnego, szybko przełoży się na ograniczenie liczby niebezpiecznych incydentów na drogach. Obligatoryjny montaż systemów z pewnością przyspieszy również rozwój najważniejszych technologii służących naszemu komfortowi w ruchu ulicznym.