Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Test opon letnich ADAC 2012 w rozmiarze 205/55 R16 V

OPONEO.PL, 

Bardzo dużo pojazdów popularnej klasy średniej i klasy niższej średniej wyposażonych jest w opony o rozmiarze 205/55 R16 V. Poniżej przedstawiamy poradnik doboru opon w tym rozmiarze.

Dobór odpowiednich opon do danego typu auta ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeden model opony lepiej sprawdza się w autach miejskich, a inny w mocnych limuzynach. Podpowiadamy jakie modele najlepiej kupić do samochodów, które poruszają się na oponach w rozmiarze 205/55 R16 V. W artykule znajdziesz porady dotyczące zakupu opon, a najlepsze modele w omawianym rozmiarze podaliśmy na podstawie testu ADAC 2012 w rozmiarze 205/55 R16.

Jak wybrać opony letnie?

1. Jaki rozmiar opon? Odczytasz go ze ściany bocznej opon, znajdziesz na naklejce umieszczonej na słupku drzwi lub klapce wlewu paliwa, a także odczytasz z instrukcji obsługi pojazdu.

2. Dwie czy cztery opony? Najlepsze osiągi i najwyższy poziom bezpieczeństwa uzyskasz montując cztery takie same opony.

Dwa różne modele opon oznaczają inną drogę hamowania, różne zabezpieczenie przed aquaplaningiem czy odmienne przełożenie mocy samochodu na drogę. Auto jest wówczas mniej przewidywalne, ma dłuższą drogę hamowanie, a wykonywanie awaryjnych manewrów staje się trudniejsze.

3. Styl podróżowania, wysokość przebiegów, moc auta a klasa produktu. Każde auto dysponuje inną mocą, a kierowca może jeździć spokojnie, umiarkowanie lub dynamicznie. Ma to przełożenie na klasy opon. Najlepsze są opony klasy premium. Poleca się je osobom jeżdżącym dynamicznie lub/i dużo oraz do mocnych aut. Opony klasy średniej stanowią rozwiązanie kompromisowe pomiędzy klasami premium a ekonomiczną. Z kolei ekonomiczne polecane są jeżdżącym mniejszym samochodem, spokojnie i głównie po mieście.

4. Rzeźba bieżnika. W przypadku opon letnich popularne są zarówno opony z bieżnikiem kierunkowym, jak i asymetrycznym. Opony kierunkowe mają bieżnik w kształcie litery „V”, potocznie nazywany jest „jodełką”. Do największych zalet opon kierunkowych należą: świetne odpychanie wody na zewnątrz opony, szybka odpowiedź na przyspieszenie, ale i hamowanie auta.

Rzeźba opon asymetrycznych jest różna po obu stronach bieżnika. Wewnętrzna część bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody, a zadaniem zewnętrznej jest dobre prowadzenie na prostej i w zakrętach. Takie rozwiązanie przyczynia się do większej stabilności auta w zakrętach (dzięki lepszemu rozłożeniu nacisku masy) oraz zwiększenia trwałości bieżnika. Modele opon wyposażone w bieżnik asymetryczny charakteryzują się cichą pracą, a jazda na nich jest bardziej ekonomiczna. 

Przykładowa opona asymetryczna. TEST

Dla kogo przeznaczone są opony letnie 205/55 R16 V?

Opony 205/55 R16 to jeden z najbardziej popularnych rozmiarów na rynku. Nie sposób wymienić tu wszystkich modeli samochodów, które jeżdżą na oponach w tym rozmiarze. Do najbardziej popularnych należą:

Volvo S40 Alfa Romeo 147 Opel Astra (2003) Honda Civic (2006)
Audi A6 Alfa Romeo 159 Citroen C4 Mercedes C320
Audi A3 BMW serii 3 Fiat Stilo Ford Focus II
Audi A4 Kia Cee'd Ford Mondeo II Ford Galaxy
Honda Accord Opel Signum Opel Vectra Renault Laguna
Seat Leon Skoda Octavia VW Golf V VW Passat (2005)

UWAGA! Opony w rozmiarze 205/55 R16 to tylko jedna z opcji, które można zastosować w przypadku wymienionych wyżej modeli. Konkretny rozmiar opon zależy od rocznika, pojemności i mocy silnika oraz wariantu wyposażenia. Dokładny rozmiar dopasujesz do swojego samochodu korzystając z naszego konfiguratora: DOBÓR OPON DO POJAZDU

goodyear optigrip

Goodyear OptiGrip - model, który zajął drugie miejsce w teście.

Jakie auta jeżdżą na oponach 205/55 R16?

Wymienione wyżej modele pozycjonowane są głównie w klasach kompaktowej (autosegment C), średniej (autosegment D) i wyższej klasy średniej (autosegment E).

Autosegment C to samochody o kompaktowej budowie, którymi komfortowo mogą podróżować 4 pasażerowie ze średnim bagażem. Auta tego typu sprawdzają się zarówno w mieście, jak i podczas dłuższych podróży. Klasa ta stanowi pośredni wariant pomiędzy samochodami małymi i dużymi. 

W tej klasie można wybierać spośród zwrotnych i dobrze sprawujących się w mieście hatchbacków, jak i większych sedanów lub kombi, które mogą pełnić rolę niskobudżetowych limuzyn.

Na bazie samochodów tej klasy są produkowane również małe crossovery i minivany. Jest to najliczniejszy i najbardziej konkurencyjny segment rynku samochodów osobowych.

Do autosegmentu D należą większe i wygodniejsze auta rodzinne. W tej klasie można znaleźć typowe samochody osobowe, które mają większe wymiary od aut klasy kompaktowej. Auta zaliczane do segmentu D powinny zapewnić wygodą podróż pięciu osobom na dłużej trasie. Zazwyczaj posiadają duże bagażniki, ale są gorzej wyposażone od samochodów z segmentu E.

W autosegmencie E pozycjonowane są głównie nieco większe i lepiej wyposażone modele od aut z klasy średniej. Segment E znajduje się pomiędzy wspomnianą klasą średnią i luksusową. Często ciężko jest zakwalifikować dany model auta do tej klasy. Wielu producentów reklamuje auta klasy D o podwyższonym standardzie jako samochody reprezentujące klasę E. Co więcej, twórcy aut niekiedy zamieszczają w ofertach samochody budowane na podwoziu aut klasy D ze zmienioną karoserią jako auta klasy E.

continental contipremiumcontact 5

Najlepsza opona w teście - Continental ContiPremiumContact 5.

Jaki rodzaj opon jest odpowiedni dla tych aut?

Ze względu na dość szerokie i uniwersalne zastosowanie samochodów klas C, D i E należy dobierać do nich opony o zrównoważonych, uniwersalnych parametrach (takie opony muszą sprawdzać się w różnych warunkach pogodowych, na trasie, w mieście oraz oferować przyzwoity poziom komfortu).

W wyborze mogą być pomocne np. wyniku testu opon niemieckiej organizacji ADAC z 2012 roku.

 

Kup najlepszą w teście oponę Continental ContiPremiumContact 5

 

W teście brało udział 15 modeli opon (kolejność wg zajętych miejsc): 

 

Model opony Zobacz opinie użytkowników o oponie
1. Continental ContiPremiumContact 5 baner oponeo poleca Opinie o Continental ContiPremiumContact 5
2. Goodyear OptiGrip Opinie o Goodyear OptiGrip
3. Dunlop SP Sport Fastresponse Opinie o Dunlop SP Sport Fastresponse
4. Bridgestone Turanza T001 Opinie o Bridgestone Turanza T001
5. Semperit Speed-Life Opinie o Semperit Speed-Life
6. Pirelli Cinturato P7 Opinie o Pirelli cinturato P7
7. Yokohama C.drive 2 Opinie o Yokohama C.drive 2
8. C Formula Brak opinii o tej oponie.
9. Uniroyal RainExpert Opinie o Uniroyal RainExpert
10. Hankook Kinergy Eco K425 Opinie o Hankook Kinergy Eco K425
11. Fulda EcoControl HP Opinie o Fulda EcoControl HP
12. Nokian V Opinie o Nokian V
13. Nexen N8000 Opinie o Nexen N8000
14. Kumho Ecsta HM (KH31) Opinie o Kumho Ecsta HM (KH31)

 

Najlepsze modele opon w określonych kategoriach

Najlepsze na suchej nawierzchni Continental ContiPremiumContact 5, Dunlop SP Sport Fastresponse, Bridgestone Turanza T001, Yokohama C.drive 2, Fulda EcoControl HP
Najlepsze na mokrej nawierzchni Yokohama C.drive 2
Najbardziej ciche Pirelli Cinturato P7 i Yokohama C.drive 2
Najbardziej oszczędne (spalanie paliwa) Pirelli Cinturato P7
Największa odporność na zużycie C Formula

ADAC w tym rozmiarze szczególnie poleca opony:

Continental ContiPremiumContact 5, Goodyear OptiGrip, Dunlop SP Sport Fastresponse, Bridgestone Turanza T001, Semperit Speed-Life.

 

Metodyka testu ADAC

Ocena ADAC opiera się na nocie łącznej uzyskanej przez oponę, która obliczana jest z ocen ważonych uzyskanych w indywidualnych kategoriach odwołujących się do bezpieczeństwa albo środowiska (na suchej, mokrej drodze, zużywanie paliwa i bieżnika oraz sprawdzian przyspieszonego zużycia) wypadnie gorzej niż wynosi ocena łączna, wtedy nota ADAC zostaje obniżona o jeden lub nawet dwa stopnie. Waga ocen w poszczególnych kategoriach przedstawia się następująco: osiągi na mokrej drodze – 40%, osiągi na suchej drodze – 20%, trwałość bieżnika – 20%, stopień zużycia paliwa – 10%, poziom hałasu – 10%. Sprawdzian przyspieszonego zużycia jest pozbawiony wagi, ponieważ może być zdany, częściowo zaliczony (np. w normie DIN) lub niezaliczony. 

Skala ocen zaczynała się od noty „bardzo dobry”, przez „dobry”, „zadowalający”, „wystarczający” aż do oceny „wadliwy”. Żaden z testowanych modeli nie uzyskał oceny bardzo dobrej. Jedynie 5 wspomnianych modeli (Continental, Goodyear, Dunlop, Bridgestone i Semperit) otrzymało ocenę dobrą. Cała reszta opon otrzymała ocenę „zadowalający”. Szczęśliwie, wśród tej pokaźnej grupy nie było opony, która otrzymałaby ocenę „wadliwy” i stanowiła poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowców.
 

Porównanie z innymi testami

Dla porównania warto wspomnieć, że test opon letnich 2012 w tym samym rozmiarze został przeprowadzony także przez organizacje ACE/GTU. Czołówka tego testu prezentowała się następująco:

1. Continental ContiPremium Contact 5

2. Dunlop SP Sport Fastresponse

3. Fulda EcoControl HP / Hankook Kinergy Eco K425 / Nokian V / Semperit Speed-Life.

Aż trzy opony szczególnie polecane przez ADAC znalazły się także w ścisłej czołówce tego testu: Continental ContiPremium Contact 5, Dunlop SP Sport Fastresponse i Semperit Speed-Life.

Jak pokazują wyniki testu, wybór dobrych opon w rozmiarze 205/55 R16 jest bardzo duży. Sprawia to, że każdy znajdzie tu odpowiednie produkty dostosowane do swoich oczekiwań. Sprawdź opony polecane przez ADAC w naszej ofercie!

dlaczego warto kupić w oponeo
Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (14)
O2 2012-03-03
Hat-trick Continentala to robi wrażenie. Ogólnie jestem przeciwnikiem wszelkich teorii spisowych, ale brakuje mi we wszystkich trzech rozmiarach kilku modeli, które mogłyby potencjalnie odebrać pierwsze miejsce niemiaszkom. Odpowiedz
Mati 2013-03-09
wynik testu jest jak najbardziej niewlasciwy. ocena to srednia arytmetyczna wszystkich ocen i wtedy rzeczywiscie contipremium5 jest nieznacznie lepsza od konkurentow. ale gdy do kazdej kategorii oceny przypiszemy sobie wage to wtedy wyniki ulegaja odwroceniu o 180 stopni. dla mnie najwazniejsze jest zachowanie na mokrym, wiec dostalo wage 5, pozniej na suchym = waga 4, nastepnie halasliwosc waga 3, zuzycie paliwa 2 i na koncu zuzycie bieznika waga = 1. po wiliczeniu sredniej ważonej, continental uzyskał w mojej ocenie 6,44 pkt. inne opony ktore rozmyslam zeby kupic to turanza t001 z wynikiem 6,52pkt, yoko c.drive 2 z wynikiem 6,1!! to moj zwyciezca, rain expret 6,92. roznica sredniej arytmetycznej miedzy contipremium a c.drive 2 to zaledwie 0,06, ale przy sredniej ważonej ta roznica wynosi juz 0,34pkt. testy ADAC daja tylko ogolna ocene. co z tego ze opona ma najlepsza ocene z obnizenia zuzycia paliwa jak ta wlasciwosc dla wiekszosci kierowcow jest najmniej wazna. najwazniejsze jest bezpieczenstwo na mokrym asfalcie (bo na suchym to praktycznie nie ma zadnej roznicy, kazda opona zachowa sie podobnie). tacy wielcy eksperci a ciagle umyka im taki drobny szczegol.. ciekawe czy to przypadek? a teraz pueta: po co w ogole te testy? gosc sie naczyta, kupi te najlepsza opone i bedzie kozak.. pamietajmy ŻADNA OPONA NIE ZASTĄPI MÓZGU!! gdy ktos ma glowe na karku to nawet na najgorszej oponie zawsze dojedzie do celu Odpowiedz
AAAAAAAA!!!!! 2012-12-24
A gdzie Michelin Primacy hp? Coś nie jasny ten ranking. To samo się tyczy rankingu ADAC aut... Odpowiedz
Paweł 2012-07-03
GDZIE MICHELIN ?!?!?!?! Odpowiedz
Franek 2012-04-27
Najciekawsze jest to, że nowy C.Drive 2 jest najlepszą oponą. Ma najlepsze noty na suchym, mokrym i jest najcichsza. Obrywa tylko za zużycie paliwa i zużycie siebie. Więc jak komuś zależy na bezpieczeństwie i osiągach to wybór jest jeden. Odpowiedz
Marcin 2012-04-06
Do tej pory ADAC był dla mnie wykładnią i na podstawie tej wykładni w zeszłym roku kupiłem najlepsze wg nich Pirelli P7 Cinturato a w tym roku zadowalający. Coś jest chyba nie halo bo albo zmienili procedurę testowania albo inni zrobili taki postęp że zeszłoroczny "debeściak" w tym roku jest w środku stawki. Odpowiedz
Kacper 2012-03-28
No dokładnie... Gdzie jest Michelin Primacy HP? Nie che mi się wierzyć, że jest poza tą 15!!! Posiadam ją zresztą i jest super!! Odpowiedz
rafels 2012-03-27
Sprzedaje opony od ponad 13 lat wiem z doswiadczenia ze opony trzeba dobrac do danego modelu auta ,nie bez powodu produceci opon daja napis homologacji na oponie, pozatym gdzie dane o innych producentach opon i na jakim aucie lub autach byl przeprowadzony test. Odpowiedz
Jarosław 2012-03-20
W teście Auto Bild'a pierwsze miejsce zajął Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, co prawda tam były testowane 17 calówki w trakcie jazdy na torze, ale Goodyear spisał się najlepiej. Wymieniony wyżej Continental zajął 6 (na 50) miejsce również z bardzo dobrym wynikiem. Michelin z Primacy zajął 8 a wspominany Nokian uplasował się na drugiej pozycji. Odpowiedz
Z 2012-03-13
Najbardziej dziwi mnie różnica w ocenach tego samego modelu opony w poszczególnych latach. W zeszłym roku to Nokian V był w czołówce, obecnie ledwo go polecają, dlaczego? Co to ma wspólnego z obiektywnością? Test ADAC niestety wydaje się być stronniczy, moim zdaniem faworyzowane są niemieckie opony. Dlaczego w testach nie występują wspomniane przez kolegę wyżej yokohamy a-drive, które moim zdaniem mogły by tu sporo namieszać? Gdzie michelin? Odpowiedz
japan 2013-01-18
Z 2012-03-13
Najbardziej dziwi mnie różnica w ocenach tego samego modelu opony w poszczególnych latach. W zeszłym roku to Nokian V był w czołówce, obecnie ledwo go polecają, dlaczego? Co to ma wspólnego z obiektywnością? Test ADAC niestety wydaje się być stronniczy, moim zdaniem faworyzowane są niemieckie opony. Dlaczego w testach nie występują wspomniane przez kolegę wyżej yokohamy a-drive, które moim zdaniem mogły by tu sporo namieszać? Gdzie michelin?
Przejdź do komentarza
dlatego że indeks prędkości tego testu to V, a jeśli się nie mylę to a-drive'y nie występują w tym indeksie. Odpowiedz
step 2012-03-11
a gdzie michealin primacy hp? Odpowiedz
sylwester 2012-03-09
Przepraszam najmocniej a opony Michelin nie zakwalifikowały się w ogóle? Odpowiedz
RAD 2012-03-10
W testach szczególowych wychodzi na to, że Yokohama jest po prostu the best. Mam C i W i są super. Prawda, że nie są wieczne, ale kilka razy mi tylek uratowały. Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Informacje o plikach cookies