Początek kalendarzowej wiosny już za nami, jednak w sercach fanów sportów motorowych rozpoczyna się ona dopiero wraz ze startem nowego sezonu Oponeo Mistrzostw Polski Rallycross. Zbliżająca się inauguracja w Słomczynie (6-7 kwietnia) zapewni kolejną dawkę niezapomnianych wrażeń zarówno zawodnikom, jak i zgromadzonym kibicom. Wszystko za sprawą najmocniejszej obsady w historii zawodów. 

Do pierwszej rundy zgłosiła się rekordowa liczba aż 111 kierowców, gotowych do walki o końcowy laur. W tym aż 18 z budzącej największe zainteresowanie grupy SuperCars. Zapnijcie pasy! Ruszamy z sezonem najbardziej widowiskowego sportu samochodowego.

Oponeo Mistrzostw Polski Rallycross to rywalizacja na najwyższym poziomie.

Oponeo Mistrzostwa Polski Rallycross to rywalizacja na najwyższym poziomie. (zdj. Maciej Niechwiadowicz)

Powiew świeżości w regulaminie zawodów

Największą nowością w tegorocznych Oponeo Mistrzostwach Polski Rallycross jest wprowadzenie klasy Light w ramach grupy SuperCars. Jest to kategoria, którą zapowiedziano jeszcze przed zakończeniem poprzedniego sezonu. Auta muszą mieć 33-milimetrową zwężkę przed turbosprężarką i mniej zaawansowany układ przeniesienia napędu (bez sekwencyjnej skrzyni biegów).

Klasę powołano z myślą o zawodnikach, którzy chcą ścigać się szybkim samochodem z napędem na cztery koła, ale niekoniecznie mogą sobie pozwolić na bardzo zaawansowane konstrukcje rodem z mistrzostw świata. Ideą było zmniejszenie kosztów, ale także przywrócenie do sportowego życia rajdowych samochodów grupy N, takich jak Subaru Impreza czy Mitsubishi Lancer, które powoli znikają z odcinków specjalnych.

SuperCars to walka o każdy centrymetr toru.

SuperCars to walka o każdy centymetr toru. (zdj. Maciej Niechwiadowicz)

Jak pokazuje lista zgłoszeń do pierwszych w tym roku zawodów, był to strzał w dziesiątkę. Z 18 samochodów zgłoszonych w grupie SuperCars, aż 12 to auta zaliczane do klasy Light. Tym samym frekwencja w najmocniejszej i najbardziej widowiskowej grupie zwiększyła się… trzykrotnie. Ktoś jeszcze zastanawia się, czy warto jechać do Słomczyna?

Jeszcze więcej… ścigania

Rywalizacja w grupie SuperNational, przeznaczonej dla mocnych samochodów z napędem na jedną (przednią lub tylną) oś, będzie toczyć się nie tylko w klasyfikacji generalnej grupy, ale także w klasach pojemnościowych (do 1600 cm3, 2000 cm3 i powyżej 2000 cm3).

W tym roku półfinały i finały będą rozgrywane także dla każdej z klas osobno. Nie oznacza to jednak, że zawodnicy lekkich i zwinnych aut pokroju Citroena C2 nie będą już więcej mierzyć się z samochodami typu BMW E36 - wspólne dla całej grupy wyścigi zostają i nadal będą emocjonować kibiców.

Rywalizacja w grupie SuperNational zapowiada się wyjątkowo gorąco.

Rywalizacja w grupie SuperNational zapowiada się na wyjątkowo zaciętą. (zdj. Maciej Niechwiadowicz)

Dodatkowo, od sezonu 2019 w Oponeo Mistrzostwach Polski Rallycross mogą punktować, a co za tym idzie walczyć o tytuły, także zawodnicy z innych krajów (z licencjami wydanymi przez federacje kraju należącego do Unii Europejskiej). Zmiana sprawiła, że regularnymi startami w MPRC już zainteresowali się Łotysze. Pięciu śmiałków z tego kraju spróbuje pokrzyżować plany naszym krajowym asom.

Mocny skład ekipy Oponeo

W barwach Oponeo wystartuje duet w topowych samochodach grupy SuperCars. Za kierownicą Volkswagena Polo RX zobaczymy drugą siłę ubiegłego sezonu Marcina Gagackiego, a Fordem Fiestą WRX będzie się ścigał Dariusz Topolewski.

Dariusz Topolewski reprezentuje barwy Oponeo. (zdj. Maciej Niechwiadowicz)

W naszym zespole o punkty powalczy także Rafał Berdys, który w ubiegłym roku wywalczył tytuł mistrza Polski w klasie SuperNational 1600. Swoich reprezentantów mamy także w RWD Cup, czyli kategorii dla zawodników startujących w seryjnych BMW e36. Są nimi Jerzy Bieńkowski i Wojciech Topolewski.

O swoich odczuciach przed zbliżającym się sezonem opowiedział Marcin Gagacki, wicemistrz Polski w klasie SuperCars:
 

„Zaczynam sezon 2019 z poczuciem, że w końcu dysponuje sprzętem, który mi pozwoli na walkę jak równy z równym. Przez ostatnie dwa lata miałem wyraźnie słabszy samochód, jednak dzięki wsparciu Darka Topolewskiego już w zeszłym roku mogłem przesiąść się do najlepszego auta. Podczas dwóch ostatnich rund sezonu 2018 pokazałem swoje możliwości i liczę, że Volkswagen Polo RX pozwoli mi na zaciętą walkę zarówno z Tomkiem Kucharem, jak i pozostałymi rywalami. Darek Topolewski powinien być bardzo szybki, a wraca też Marcin Wicik, który co prawda miał długą przerwę, jednak tytułu w sezonie 2007 nie zdobył przypadkiem. Zapowiada się bardzo ciekawy rok, zgłosiło się wielu mocnych zawodników w interesujących samochodach, więc kibice powinni mieć powody do radości, co mnie także niesamowicie cieszy.”

Nowe samochody i mistrzowie prawie w komplecie

Jeżeli któryś z zawodników myśli o zdobyciu w tym sezonie mistrzowskiej korony w swojej klasie, to musi się nastawić na twardą rywalizację i stawić czoła poważnemu wyzwaniu. Praktycznie w każdej z kategorii urzędujący czempioni zdecydowali się na walkę o obronę tytułu.

„Abdykacja” nastąpiła wyłącznie w grupie SuperNational. Zwycięzca klasyfikacji generalnej z sezonu 2018 – Paweł Melon – zdradził nam, że w tym roku jego planem są starty w zawodach zaliczanych do mistrzostw Europy strefy centralnej (FIA CEZ).

I tak w SuperCarsach o czwarte z rzędu mistrzostwo powalczy Tomasz Kuchar. Łukasz Światowski ponownie sprawdzi swoich rywali w RWD Cup, a Łukasz Grzybowski także postara się o kolejny tytuł mistrza Polski wywalczony w Seicento Cup.

Mistrz Polski Oponeo Rallycross SuperCars - Tomasz Kuchar

Mistrz Polski Oponeo Rallycross SuperCars - Tomasz Kuchar (zdj. Maciej Niechwiadowicz)

Kibiców emocjonują także nowości sprzętowe w stawce Oponeo MPRC. Jedną z najciekawszych jest prawdopodobnie jedyne na świecie tylnonapędowe Audi A1, które z fabryk wyjeżdża z napędem na przód lub w wersji quattro (4x4). Na pomysł skonstruowania takiego auta wpadł Łukasz Zoll, który tym samym porzuca swojego „Frankensteina”, czyli mocne BMW e30. Skok z Seicento Cup do klasy SuperCars Light zaliczy Mariusz Nowocień, który w ubiegłym roku zadebiutował w rallycrossie po wielu latach startów w rajdowych mistrzostwach Polski. Tym, na kogo czekają kibice jest także Grzegorz Duda. Zawodnik znany z programów w TVN Turbo, a także licznych sukcesów w wyścigach górskich, przygotowuje Hyundaia i20 do klasy SuperCars i pojawi się na torze podczas kolejnych rund.

Garść informacji praktycznych

Jak zawsze wstęp na zawody, w tym na trybunę, a także do parku serwisowego będzie bezpłatny. Impreza na zlokalizowanym 50 km na południe od Warszawy Autodromie Słomczyn to dwa pełne dni wysokooktanowych emocji.

W sobotę, 6 kwietnia zaczniemy od treningów (9:15), następnie odbędą się trzy sesje biegów kwalifikacyjnych, kolejno o 10:45, 12:50 i 15:30. Niedziela także rozpocznie się od treningu (od 8:50), po którym przyjdzie czas na dokończenie walki o miejsce w półfinałach podczas ostatniej części kwalifikacji (od 9:45). Na 12:45 zaplanowano wyścigi, w których stawką jest awans do finałów, zaplanowanych na 15:00.

Lista zgłoszeń liczy 111 nazwisk, w tym 18 zawodników w grupie SuperCars, 23 w grupie SuperNational, 27 w RWD Cup i 43 w Seicento Cup. To oznacza, że w trzecim sezonie Oponeo MPRC pobity został rekord 106 zgłoszeń na rundę rallycrossu na Autodromie Słomczyn.

Oponeo Mistrzostwa Polski Rallycross to prawdziwe święto dla pasjonatów motoryzacji.

Oponeo Mistrzostwa Polski Rallycross to prawdziwe święto dla pasjonatów motoryzacji.

Harmonogram 1. rundy OPONEO Mistrzostw Polski Rallycross (6-7 kwietnia, Słomczyn)

6 kwietnia 2019, sobota:

09:15 – 10:00: trening
10:45 – 12:25: I biegi kwalifikacyjne
12:50 – 14:30: II biegi kwalifikacyjne
15:30 – 17:10: III biegi kwalifikacyjne

7 kwietnia 2019, niedziela:

08:50 - 09:30: trening
09:45 – 11:25: IV biegi kwalifikacyjne
12:00: ceremonia otwarcia zawodów
12:45 – 14:00: biegi półfinałowe
15:00: biegi finałowe