Zaraz obok odgrzybiania, nabijanie klimy to zabieg, który pozwoli na jej prawidłowe funkcjonowanie. Zaniedbanie tej czynności może mieć poważne skutki, o których kierowcy mogą nie zdawać sobie sprawy, a przecież każdemu zależy na nienagannym działaniu całego układu. Ile kosztuje nabicie klimatyzacji i na czym ono polega? 

samochód podłączony do urządzenia nabijajacego klimatyzacjęNabicie klimatyzacji odbywa się przy użyciu specjalnej maszyny. 

Dawniej posiadanie auta z klimatyzacją było niemalże luksusem, na który nie każdy mógł sobie pozwolić. Ci, którzy nie mieli takiego udogodnienia, podczas upałów, musieli radzić sobie w inny sposób. Zwykle opuszczali szyby, co nie dawało takiego ukojenia, jak przyjemny, chłodny powiew z kratek wentylacyjnych. Takie widoki na szczęście są już rzadko spotykane, gdyż klimatyzacja w samochodach jest obecnie standardem. Aby działała ona nienagannie, należy ją regularnie serwisować, np. przed wakacyjnym przygotowaniem auta do podróży, a komfort jazdy, nawet w najbardziej upalne dni, będzie maksymalny.

Napełnienie klimatyzacji – dlaczego jest ważne?

Czynnik chłodzący stanowi kluczowy element, który w letnie dni umożliwia obniżanie temperatury w samochodzie, a w warunkach wysokiej wilgotności pomaga osuszać powietrze. Jego utrata jest nieunikniona, nawet jeśli z klimatyzacji korzystamy tylko sporadycznie. Dzieje się tak, ponieważ z biegiem czasu przenika on przez gumowe przewody.

Rocznie ubywa go około 10%, co wymaga regularnej kontroli i uzupełniania, aby zapewnić skuteczną i pracę układu klimatyzacji oraz zapobiec jej awariom. Utracie czynnika chłodzącego towarzyszy także ulatnianie się środka smarującego, bez którego sprężarka bardzo szybko może ulec uszkodzeniu.

Jak wygląda napełnienie klimatyzacji samochodowej?

Uzupełnienie klimatyzacji to wieloetapowa czynność, na którą składa się kilka kluczowych zadań. Specjaliści nie przeprowadzają tzw. „dobicia”, w celu zweryfikowania, ile czynnika pozostało. Koncentrują się odessaniu starej substancji przy pomocy specjalnej maszyny serwisowej, która dodatkowo osusza układ z wilgoci i sprawdza nieszczelności.

Czynnik weryfikowany jest pod kątem ubytków, aby uzyskać obraz tego, czy jego ulotnienie mieści się w normie, lub też nadmierne ulatnianie mogło zostać spowodowane nieszczelnościami w układzie. Jeżeli fachowcy ocenią, że mogą występować przecieki, przystępują do ich lokalizacji i naprawy.

Po usunięciu usterek system jest ponownie napełniany nowym, dostosowanym do zaleceń producenta czynnikiem wraz z olejem do smarowania kompresora. Całą procedurę kończy kontrola pod kątem wydajności i tego, czy wszystko przebiegło pomyślnie. Ile trwa nabijanie klimatyzacji? Na całość trzeba przeznaczyć około godziny.

Samodzielne uzupełnienie czynnika klimatyzacji

Istnieje także możliwość samodzielnego nabicia klimatyzacji. Potrzebny będzie do tego dedykowany zestaw do napełniania oraz odzież ochronna, która, choć nie jest konieczna, zapewni odpowiednie bezpieczeństwo w trakcie tego procesu. 

Należy jednak pamiętać, że nabijanie klimatyzacji wymaga sporo doświadczenia, a jej nieumiejętne wykonanie może mieć negatywne konsekwencje dla funkcjonowania samochodu. Jeśli nie jesteśmy pewni swoich umiejętności, warto zostawić to profesjonalistom, bo choć cena nabijania i odgrzybiania klimatyzacji z serwisem może wynieść kilkaset złotych, to wartość potencjalnych napraw może być znacznie wyższa.

Nabicie klimatyzacji samochodowej – rodzaje czynnika

Czynnik, którym nabija się klimatyzację, jest tak naprawdę specjalną substancją krążącą po układzie. Ma on za zadanie pobierać ciepło z kabiny i oddawać je na zewnątrz. Dzięki temu procesowi powietrze wtłaczane do wnętrza auta staje się chłodniejsze, a kierowca może dostosować temperaturę do swoich upodobań. Na przestrzeni lat, z uwagi na wymagania ekologiczne i efektywność, do nabicia klimatyzacji stosowano wiele różnych typów czynników.

Popularne obecnie warianty to:

  • R134a używany w starszych modelach samochodów od lat 90., zastępując szkodliwy dla ozonu freon (R12). Dzięki zerowemu wpływowi na warstwę ozonową stał się standardem na ponad dwie dekady. Niestety, okazało się, że ma wysoki współczynnik globalnego ocieplenia (GWP = 1430), dlatego od 2017 roku w nowych autach w UE został zastąpiony przez bardziej ekologiczny R1234yf.
  • R-1234yf pojawił się po roku 2000 jako odpowiedź na rosnące wymagania ekologiczne, zastępując popularny, ale już przestarzały R134a. Jego wpływ na globalne ocieplenie  jest równy 4 (GWP = 4), co w porównaniu z poprzednikiem było prawdziwym przełomem.
  • R-744 to ekologiczny dwutlenek węgla. Jego ogromną zaletą jest zerowy wpływ na warstwę ozonową i minimalny współczynnik globalnego ocieplenia (GWP = 1). Choć wymaga specjalnych, wzmocnionych układów, to właśnie on może być przyszłością klimatyzacji – Volkswagen, Audi i Porsche już go stosują w swoich flagowych modelach.

Uzupełnianie czynnika w klimatyzacji samochodowej – ile mieści się do układu?

Każdy model auta ma indywidualne wymagania określone przez producenta w kwestii dokładnej ilości czynnika i jego rodzaju. Takie informacje można w szybki sposób zweryfikować poprzez zerknięcie pod maskę auta i poszukanie stosownej etykiety lub przejrzenie dokumentacji technicznej pojazdu. Sam warsztat również powinien mieć możliwość zweryfikowania czynnika aktualnie znajdującego się w układzie.

Większe samochody, np. SUV-y, potrzebują więcej tego typu substancji niż auta kompaktowe. Na przykład, w popularnych samochodach osobowych, takich jak Volkswagen Golf czy Toyota Corolla, ilość czynnika R134a wynosi zazwyczaj od 400 do 550 gramów. Ważne jest, aby nie przekraczać zalecanej wartości, ponieważ nadmiar może prowadzić do zwiększonego obciążenia sprężarki i jej uszkodzenia. Zbyt niska waga znacznie obniży efektywność działania klimatyzacji.

Ile kosztuje nabicie klimatyzacji w samochodzie?

Na pytanie dotyczące kosztów, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od lokalizacji warsztatu wykonującego usługę czy rodzaju i ilości czynnika potrzebnego do nabicia klimatyzacji. Cena może wzrosnąć, kiedy kierowca zdecyduje się na przeprowadzenie kompleksowego serwisu całego układu.

Często spotykaną praktyką jest podnoszenie opłat tego typu usług w okresach letnich z powodu większego zainteresowania kierowców nabiciem klimatyzacji. Koszt uśredniony waha się w przedziale 200-500 zł, przy czym warto wspomnieć, że wersja czynnika R134a będzie tańsza niż R-1234yf.