Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Historia opon Sava

aktualizacja: 12 stycznia 2010
OPONEO.PL S.A.

Prawie 90 lat temu bracia Franc i Peter Sumi, Alojz Pirc oraz Jozko Veber założyli spółkę Atlanta, zajmującą się handlem wyrobami gumowymi. Tak narodził się protoplasta firmy Sava, dziś wiodącego środkowoeuropejskiego producenta opon, który po szeregu przekształceń, wchodzi obecnie w skład koncernu Goodyear.

W 1920 roku w Kranj, obecnie jednym z największych miast Słowenii (wówczas była to część Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców), spotkała się czwórka rzutkich przedsiębiorców z pomysłem na wspólny biznes. Bracia Franc i Peter Sumi wcześniej parali się handlem. Kupcem był też Jozko Veber, ale z pobliskiego Zali Log, natomiast Alojz Pirc był wykwalifikowanym inżynierem. Założycielski kwartet rozpoczynał wspólną działalność od dystrybucji najróżniejszych materiałów gumowych. Po kilku miesiącach panowie dojrzeli do przemodelowania tej działalności w kierunku produkcji. W 1921 roku Atlanta zmieniła nazwę na Vulkan, a niedługo później zaczęła wytwarzać gumowe podeszwy do butów, a z czasem również inny asortyment, taki jak zabawki, piłki i płaszcze przeciwdeszczowe.

 

Logo marki Sava
Logo marki Sava.

Na dziesięciolecie Vulkana, jego szefowie i twórcy zdecydowali o sprzedaży swojego dziecka austriackiej firmie Semperit. Po tej zmianie rozpoczął się nowy rozdział w historii słoweńskiego przedsiębiorstwa. Dodajmy, że był to również początek całej serii przekształceń własnościowych, które zakończyły się dopiero w czasach nam bliskich, bo w roku 1997. O tym jednak później.

Sava - najpierw Semperit, potem Continental

Kluczowym momentem dla firmy był rok 1932 kiedy to Vulkan zdecydował się sprzedać udziały austriackiemu koncernowi Semperit. Spektrum działania firmy w istotny sposób poszerzyło się o opony rowerowe, gumowe części do maszyn, węże oraz elementy izolacyjne. Przejęcie sterów w firmie wiązało się z większymi nakładami finansowymi, co z kolei przyczyniło się do usystematyzowania produkcji opon. Inwestycje pozwoliły również stopniowo zwiększać produkcję oraz wprowadzać stosowne udoskonalenia w fabryce w słoweńskim mieście Kranj.

 

Firma rozwijała się pod skrzydłami Semperit przez następne 8 lat. W 1939 roku zarząd zdecydował się odsprzedać udziały i przekazać spółkę na własność niemieckiemu koncernowi Continental. Wtedy w Kranj na dobre ruszyła produkcja opon – na początku tych przeznaczonych do samochodów osobowych. Warto podkreślić, że w tym czasie Słoweńcy wytwarzali też ponad 500 innych artykułów gumowych adresowanych do różnych sektorów rynku – od przemysłu ciężkiego po obuwniczy.

Sava - po wojnie na własność państwową

W 1946 roku w firmie rozpoczął się proces nacjonalizacji, który objął nie tylko republikę słoweńską, ale i całą Jugosławię. Gdy przedsiębiorstwo przeszło na własność państwa, przemianowano je na Sava Rubber Products Company (oryginalna nazwa to Tovarna Gumijevih Izdelkov Sava) i błyskawicznie wznowiono w nim produkcję opon samochodowych, dętek, uszczelek oraz gumowych taśm przenośnikowych. W tym okresie powstało również logo, które po dziś dzień jest powszechnie rozpoznawalnym symbolem i kojarzy się z oponami Sava.

 

Siedziba marki Sava
Siedziba firmy Sava.

 

Sprzedaż pozwoliła na wprowadzenie wielu innowacji oraz poszerzenie oferty. Dzięki rozpoczęciu sprzedaży na rynku Europy Centralnej i Wschodniej oraz płynącym z niej dodatkowym funduszom możliwe było też wybudowanie kolejnej fabryki. Oferta została poszerzona między innymi o opony radialne, bezdętkowe i diagonalne.

Sava - stabilizacja z Goodyearem

Wraz z szybkim rozwojem i otwarciem się na rynki zagraniczne, firmą znów zainteresowali się zagraniczni inwestorzy. W 1967 roku Sava zdecydowała się na powtórny mariaż z Austriakami z Semperit, który doprowadził do stworzenia pięć lat później spółki Sava-Semperit. W 1985 roku historia omal po raz drugi nie zatoczyła koła, bowiem właścicielem austriackiej firmy stał się Continental. Zamiast powrotu pod skrzydła niemieckiego koncernu, szefowie słoweńskiego koncernu rozpoczęli jednak negocjacje z Goodyear Tire & Rubber Company. Zakończyły się one historycznym porozumieniem w 1997 roku, gdy Sava stała się integralną częścią amerykańskiej grupy. Jest nią zresztą do dziś. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych słoweńska firma przejęła kilka mniejszych firm działających w branży chemicznej i gumowej (między innymi Belinka, Astra, Chemo, Guma oraz Teol). W roku 2000, w sam raz na osiemdziesiąte urodziny, Sava udanie zadebiutowała na giełdzie papierów wartościowych w Lublanie. Od lat, co podkreślają szefowie firmy, Sava jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych słoweńskich marek na świecie.

Dziś w skład holdingu Sava Group wchodzi aż 31 firm działających również w takich branżach, jak turystyka (np. spółka Sava Hoteli Bled zarządza kilkunastoma hotelami na terenie Słowenii), finanse, handel, medycyna oraz energetyka (np. spółka Ensa zajmująca się między innymi produkcją energii ze źródeł odnawialnych). Największe doświadczenie, bo kilkudziesięcioletnie Sava ma jednak w produkcji opon. Tylko w Sava Tires pracuje obecnie blisko 1,4 tysiąca osób, a w fabrykach słoweńskiej firmy produkowane jest ogumienie do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. W Polsce marka Sava jest jednym z liderów rynku opon ciężarowych w segmencie ekonomicznym. W 2017 roku po raz piąty z rzędu została wyróżniona certyfikatem Top Employer.

 

Kup opony Sava

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Galeria

reklama opon sava

fabryka sava

fabryka sava

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz