Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Historia opon Goodyear

Źródło: OPONEO.PL
aktualizacja: 04 maja 2009
OPONEO.PL

W mitologii greckiej był taki bóg, który nosił uskrzydlone sandały. Dzięki nim Hermes przemieszczał się z miejsca na miejsce. Minęły setki lat i buciki ze skrzydełkami zostały zastąpione przez opony. Żeby nie było wątpliwości – opony sygnowane znaczkiem z uskrzydloną stopą.

 goodyear logo
Logo marki Goodyear.

Na pomysł nawiązania w logo swojej firmy do mitycznego patrona wędrowców i posłańca dobrych wiadomości wpadł sam założyciel Goodyear, Frank Seiberling. Jego ulubionym dziełem sztuki był posąg Hermesa stojący w holu jego domu w Akron. W 1901 roku znak z uskrzydloną stopą został po raz pierwszy użyty w reklamie marki zamieszczonej w gazecie "Saturday Evening Post". Dziś to symbol jednej z trzech największych potęg oponiarskich na świecie.

Hermes dał firmie symbol. Nazwy "użyczył" z kolei Charles Goodyear, amerykański przedsiębiorca i twórca podstaw współczesnego przemysłu gumowego. W 1839 roku wynalazł on technologię produkcji gumy, a pięć lat później opatentował metodę wulkanizacji kauczuku. Mimo swoich zasług, Goodyear zmarł w nędzy w 1860 roku, a blisko czterdzieści lat po jego śmierci, jego pamięć postanowił uczcić wspomniany wcześniej Frank Seiberling. Firma założona przez niego w 1898 roku przybrała nazwę Goodyear Tire & Rubber Company.

centrum techniczne goodyear 
Centrum techniczne Goodyear.

Z pomocą szwagra

Pierwsze inwestycje Seiberling poczynił dzięki pożyczce od szwagra. Początkowo jego skromny zakład w East Akron w stanie Ohio produkował opony do rowerów i karet, podkładki pod podkowy, węży strażackie, uszczelki i… żetony do pokera. Wtedy Seiberling nawet nie śnił o wielkim koncernie – u zarania zatrudniał trzynastu pracowników, a transport gumy i bawełny z odległych stron świata był utrudniony ze względu na słabo rozbudowaną infrastrukturę kolejową i brak dostępu do morza. Uskrzydlona stopa Hermesa szybko zaczęła jednak przynosić coraz lepsze wiadomości. Nie minęło kilka miesięcy od wyprodukowania przez Goodyear pierwszej opony rowerowej, a firma błyskawicznie stała się jedną z najważniejszych w branży.

Równie udany był jej start na szybko rozwijającym się rynku opon samochodowych. W 1907 roku Seiberling otworzył nową fabrykę w Detroit, w której produkowano między innymi ogumienie do najnowszego samochodu Henry’ego Forda, modelu T. Pod koniec dekady, roczne obroty Goodyear skoczyło do ponad czterech milionów dolarów, a opony ze znaczkiem "wingfoot" stosowane były w co trzecim aucie jeżdżącym po amerykańskich ulicach. Marka bez fałszywej skromności mogła więc reklamować się sloganem: "More people ride on Goodyear tires than on any other kind", czyli w wolnym tłumaczeniu – "Żadne opony nie sprzedają się tak dobrze, jak te od Goodyeara". Wśród nich był model All-Weather Tread – pierwsze antypoślizgowe ogumienie z bieżnikiem w kształcie diamentu przeznaczone do jazdy we wszystkich warunkach atmosferycznych. Goodyear wprowadził je na rynek w 1908 roku. W roku 1917 firma potwierdziła terenowe możliwości swoich opon, wysyłając ciężarówkę nazwaną "Wingfoot Express" na ciężką wyprawę z Akron do Bostonu. Był to pierwszy taki test w historii motoryzacji.

  sterowiec goodyear
Słynny sterowiec Goodyear.

Nobel dla Flory’ego

Kilka lat wcześniej firma otworzyła nowy rozdział w swojej historii. Jej inżynierowie opracowali pierwszą pneumatyczną oponę lotniczą, która zastąpiła używane dotychczas w lotnictwie płozy i opony rowerowe. Do wybuchu drugiej wojny światowej Goodyear był praktycznie monopolistą w produkcji sterowców w USA. Rynek sterowców załamał się po słynnej katastrofie Hindenburga. Później firma budowała efektowne zeppeliny wyłącznie na potrzeby, nazwijmy to rozrywkowe. Do dziś sterowce z napisem Goodyear (np. "Spirit of America", "Spirit of Goodyear" oraz "Spirit of Innovation") stanowią ważną część strategii promocyjnej amerykańskiej marki.

Od zawsze Goodyear miał co promować. W 1926 roku był największym na świecie producentem opon i gumy. Już w tym czasie produkty firmy obecne były niemal na wszystkich kontynentach, a jej obroty sięgnęły 250 milionów dolarów. W 1934 roku Goodyear zaprezentował pierwszą oponę zimową z kolcami, a trzy lata później – pierwszą w Ameryce oponę z gumy syntetycznej. Prężnego rozwoju nie powstrzymał wybuch drugiej wojny światowej – amerykańska armia korzystała przecież z pontonów, kamizelek ratunkowych i wielu innych akcesoriów, w tym oczywiście opon, wykonanych z gumy. W 1943 Goodyear utworzył dział badawczy, w którym powstały dziesiątki patentów kluczowych nie tylko dla przemysłu motoryzacyjnego. Naukowcy firmy opracowali na przykład tworzywo, które wykorzystywane jest w medycynie do produkcji zastawek serca, a także sztucznych stawów. Wynaleźli pierwszy ciągły proces produkcji merkaptobenzotiazolu MBT – przyspieszacza wulkanizacji, który nadaje gumie łączonej wyjątkowej trwałości i odporności na zniszczenia. Dział badawczy był też poligonem doświadczalnym m. in. dla Paula Flory’ego – laureata nagrody Nobla z chemii.

produkcja opon goodyear 
Produkcja opon Goodyear.

Z prędkością dźwięku

W 1959 roku Goodyear mógł szczycić się innym sukcesem. Korzystający z ogumienia z uskrzydloną stopą, Mickey Thompson pobił amerykański rekord prędkości pojazdu naziemnego. Na dnie suchego jeziora w Bonneville Salt Flats w stanie Utah, Thompson rozpędził się do 531 km/h. Pięć lat później jego osiągnięcie poprawił Craig Breedlove, który z pomocą marki Goodyear stał się pierwszym człowiekiem, który pokonał prędkość dźwięku (1 mach) – 1225 km/h! Razem z kolejnymi rekordami, firma mogła świętować wyprodukowanie miliardowej opony.

Szybko okazało się, że dla "skrzydlatych opon" Ziemia i powietrze to za mało. W 1970 roku Goodyear wylądował na Księżycu. Pojazd statku Apollo 14 został wyposażony ogumienie amerykańskiej marki oznaczone symbolem XLT. Bez względu na wyjątkowość tego wydarzenia, priorytetem dla firmy pozostały ziemskie drogi i bezdroża. W 1977 roku Goodyear opracował pierwszą radialną oponę wielosezonową The Tiempo. Dziesięć lat później przedstawił wyczynową oponę ZR-S odpowiednią dla prędkości przekraczających 240 km/h, a w 1992 roku – ogumienie typu Aquatred z unikalnym, głębokim rowkiem do odprowadzania wody. Kolejne innowacje to pierwsza na świecie opona Run Flat odporna na przebicie, opona Infinitred sprzedawana z dożywotnią gwarancją na zużycie bieżnika oraz seria EMT z technologią zwiększonej mobilności.

testy opon Goodyear
Testy opon Goodyear.

Akron - gumowa stolica świata

Oprócz opon, Goodyear przez lata zbudował silną markę również jako producent m. in. materiałów chemicznych, naturalnego i syntetycznego kauczuku, pasów transmisyjnych, pasków klinowych, węży przemysłowych oraz materiałów używanych w budownictwie. Marka niemal od początku istnienia związana jest ze sportem motorowym. 368 zwycięstw, 25 tytułów mistrzowskich dla kierowców i 26 dla konstruktorów w ciągu 34 lat startów – to rekordy osiągnięte przy współudziale firmy w Formule 1. Dodać do tego należy sukcesy w wyścigach NASCAR czy rajdach 4x4 Eco-Challenge. Wiele wspólnego ze sportem ma też szaleńcza jazda Batmana w kolejnych częściach przygód człowieka-nietoperza. Ogumienie do jego Batmobile’a dostarcza właśnie Goodyear.

Dziś co piąta opona kupowana na świecie nosi logo skrzydlatej stopy lub pochodzi z firm należących do koncernu Goodyear Tire & Rubber Company. Grupa Goodyear jest potentatem na rynku ogumienia zarówno do samochodów osobowych, jak i ciężarowych, a jej produkty wytwarzane są w 85 zakładach na całym świecie i sprzedawane w 180 krajach. Do grupy należą takie marki, jak Dunlop, Dębica, Fulda, Sava, Kelly oraz Fierce. Natomiast jej siedziba wciąż mieści się tam, gdzie ponad sto lat temu na pomysł „skrzydlatego biznesu” wpadł Frank Seiberling. Dzięki niemu Akron stało się gumową stolicą świata.

 

Sprawdź ofertę opon Goodyear

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Galeria

reklama goodyearreklama goodyear

fabryka goodyear

goodyear

sterowiec goodyear

serwis goodyear

fabryka goodyear

fabryka goodyear

fabryka goodyear

reklama goodyear

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA