Opony wyścigowe
Motocykle wyścigowe są przede wszystkim przeznaczone do jazdy po torze, gdzie liczą się najlepsze osiągi, a co za tym idzie również wyniki. Z tego względu ogumienie do nich przeznaczone musi oferować najlepsze parametry, pozwalające maszynom na wykorzystanie pełni swoich możliwości. Dotyczy to zwłaszcza przyczepności, stabilności oraz właściwości decydujących o szybkim nabieraniu prędkości. Najczęściej udaje się to osiągnąć kosztem krótszego czasu eksploatacji, ale podczas rywalizacji nie to jest najważniejsze.
Opony do motocykla wyścigowego – slick, semi-slick czy inne?
Pośród opon wyścigowych najczęściej napotkać można na bieżniki typu slick i semi-slick. Pierwsze z nich są zupełnie gładkie, co oznacza brak jakichkolwiek rowków i nacięć. Rozwiązanie to świetnie sprawdza się podczas ścigania na suchym asfalcie – ze względu na maksymalną powierzchnię styku z nawierzchnią. Nie ma ono jednak zastosowania na zwykłych ulicach. Podobnie jazda w deszczowej aurze na tych oponach będzie zdecydowanie złym pomysłem. Nieco lepiej w nieidealnych warunkach radzą sobie modele typu semi-slick, na których widoczny jest delikatny wzór bieżnika. Najlepszym wyborem na mokre podłoże są tzw. opony deszczowe. Wyróżnia je sieć kanalików odprowadzających wodę oraz rowek wzdłużny, poprawiający precyzję prowadzenia.
Trzeba zwrócić uwagę, że wiele modeli dedykowanych do motocykli wyścigowych może być użytkowanych wyłącznie na torze. Są one oznaczone skrótem NHS (Not For Highway Service), oznaczającym brak homologacji do jazdy po publicznych drogach.