Felgi do Saab

Zmień markę

Wyszukaj model pojazdu

Nie znaleziono auta

Podaj

Saab

Marka Saab powstała w Szwecji w 1937 roku. Firma początkowo zajmowała się produkcją samolotów, pierwszy samochód osobowy opuścił mury fabryki Saaba w 1947 roku (Saab 92001). W 1949 roku model Saab 92 zaczęto produkować seryjnie.


Pod koniec lat 60. Saab połączył się z innym szwedzkim przedsiębiorstwem motoryzacyjnym – produkującą auta dostawcze Scanią. Lata 70. to szybki rozwój firmy, w 1976 r. sprzedano milionowy egzemplarz Saaba. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych szwedzka marka współpracowała z włoskim gigantem motoryzacyjnym – Fiatem. Model Saab 600 sprzedawano jako Lancia Delta. Natomiast modele Lancia Thema, Fiat Croma, Saab 9000 i Alfa Romeo 164 produkowano z tych samych części.


W 1990 Saab został w części wykupiony przez amerykański koncern General Motors. Po 10 latach Amerykanie wykupili resztę aukcji i stali się jedynymi właścicielami firmy. Rządy General Motors to trudny okres w historii marki. Około 2009 r. Saab znalazł się na skraju upadłości – mniej więcej od tego czasu prawa to marki przechodzą z rąk do rąk pomiędzy zagranicznymi inwestorami. Współcześnie właścicielem firmy jest szwedzka spółka NEVS, nie posiada ona jednak praw do używania nazwy Saab do produkcji samochodów.


W grudniu 2017 roku w Chinach rozpoczęto produkcję elektrycznego modelu 9-3 prezentowanego pod nazwą NEVS 9-3EV.


Pomimo współczesnych problemów, Saab to marka, która miała ogromny wkład w rozwój motoryzacji na świecie. Szwedzki zawsze stawiali głównie na bezpieczeństwo. Auta poddawano szczegółowym badaniom, między innymi testowi łosia, czyli wymijaniu pachołków z dużą prędkością. Dlaczego „test łosia”? Otóż zderzenia z łosiami są powodem wielu groźnych wypadków w Szwecji.


Firma stworzyła także bazę danych zawierającą informacje o 6100 wypadkach z udziałem swoich samochodów od 1948 roku. Już w 1957 roku Saab oferował opcjonalnie pasy bezpieczeństwa do modelu 93. Od 1958 trzypunktowe pasy były już standardowym wyposażeniem wszystkich modeli.


Następny przełomowy model – GT 750 od końca lat 50. zaopatrzony był zagłówki. Już w 1971 roku auta firmy posiadały spryskiwacze reflektorów, a rok później wprowadzono podgrzewane siedzenia. Od 1981 roku wszystkie auta Saaba mają eliminujące martwy punkt dzielone lusterko boczne.


Produkcja nowych egzemplarzy Saabów została wstrzymana, dlatego możliwości dopasowania odpowiednich alufelg lub felg stalowych są bardziej ograniczone niż w przypadku wciąż produkowanych modeli. Wciąż można jednak do auta dobrać pasujące obręcze, które poprawią wygląd auta.