Stopień przyczepności, bezpieczeństwo, komfort – to, jaki rodzaj ogumienia wybierzemy, ma olbrzymi wpływ na jakość jazdy. W ostatnich latach w branży motoryzacyjnej dużą uwagę zwraca się na ich typy, a pochodzące z języka angielskiego określenia tubeless tube type na stałe zagościły w słownikach. Wielu miłośników motoryzacji zastanawia się, co warto wybrać – opony motocyklowe dętkowe czy bezdętkowe? Czym różnią się między sobą? Jakie korzyści niesie za sobą użytkowanie każdego z typów? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w niniejszym artykule.

trzy motocykleOpony motocyklowe dzielą się na dętkowe i bezdętkowe.

Opony motocyklowe – podział

Na rynku istnieje wiele rodzajów opon motocyklowych, które różnią się między sobą m.in.: budową czy zastosowaną mieszanką gumową. Jednym z najbardziej podstawowych podziałów jest ten ze względu na: dętkowe oraz bezdętkowe. Aby sprawdzić, w jaką wersję wyposażony został nasz pojazd, wystarczy zwrócić uwagę na szereg napisów na boku obecnej opony. Powinien się tam znaleźć skrót TL, czyli tubeless, określający wersję bezdętkową lub TT, tube type, wskazujący na obecność dętki. Niekiedy zdarza się, że na jej powierzchni nie umieszczono dokładnych oznaczeń.

Stoisz przed wyborem opon do motocykla? Sprawdź naszą bazę opinii o oponach motocyklowych, które zostały wystawione przez naszych Klientów.

Motocyklista ma do dyspozycji również alternatywną możliwość weryfikacji. Modele bezdętkowe wyposaża się w zawory, które są ciasno osadzone. Zauważalnie większa niż otwór w feldze jest także jego średnica.

Motocyklowe opony dętkowe

To najstarszy użytkowany typ ogumienia. Jego historia sięga XIX wieku. Pierwszą na świecie pneumatyczną oponę TT opatentował w 1846 roku Szkot Robert William Thomson. Projekt zyskał na popularności dopiero 43 lata później, kiedy John Boyd Dunlop zainspirowany pracą rodaka przygotował model przeznaczony do bicykla. Rozwiązanie to stało się na tyle popularne, że wraz z rozwojem motoryzacji stosowano je w rowerach, samochodach i motocyklach.

Budowa motocyklowych opon dętkowych

To klasyczny rodzaj ogumienia. Cechuje je przede wszystkim dość duża waga. Ze względu na budowę modele tube type pozwalają na osiąganie prędkości nie większej niż 210 km/h. Ich produkcja opiera się na standardowych, znanych od lat procesach, dzięki czemu produkt finalny cechuje się relatywnie niską ceną. Modele TT zwykle instalowane są na dedykowanych felgach szprychowych, które zapewniają bardzo dobrą amortyzację, co sprawia, że jazda jest niezwykle komfortowa. Należy jednak podkreślić, iż cechują się niższym poziomem bezpieczeństwa niż wersje bezdętkowe. Przy uszkodzeniu opony powietrze uchodzi bardzo gwałtownie, a nie stopniowo, jak w przypadku modeli pozbawionych dętki. Może być to przyczyną wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze, szczególnie gdy kierowca jedzie szybko. 

Dobrze wiedzieć...

W przypadku, gdy masz problem ze znalezieniem odpowiedniego typu ogumienia TT do swojego pojazdu, możesz założyć oponę bezdętkową na felgę dętkową w motocyklu. Nie zapomnij o umieszczeniu w środku dętki!

Motocyklowe opony bezdętkowe

Historia ogumienia tubeless jest zdecydowanie krótsza niż modelu poprzedzającego. Pierwsza opona bezdętkowa została opracowana przez Goodrich Corporation w 1947 roku, jednak wersja dedykowana motocyklom zadebiutowała dopiero w latach 70. Została stworzona na potrzeby motocykli CX, które wykorzystywały felgi Comstar. Początkowo modele TL stosowano wyłącznie do obręczy wyprodukowanych z lekkich stopów, dziś w większości obręczy – również niektórych szprychowych. Obecnie rozwiązanie jest na tyle popularne, że duża część producentów przygotowuje jedynie wersje bezdętkowe.

Budowa motocyklowych opon bezdętkowych

Jednym z najważniejszych wyróżników ogumienia pozbawionego dętki jest dodatkowa, zewnętrzna warstwa butylowa, której zadanie to uszczelnienie ciśnienia we wnętrzu. Jednocześnie zwiększa ona odporność komponentu na uszkodzenia. Należy podkreślić, że w przypadku drobnego przebicia, ciśnienie nie obniża się gwałtownie, co przekłada się na zmniejszone ryzyko zaistnienia wypadku. Charakterystyczna budowa opon bezdętkowych niesie za sobą także kolejne zalety: niższą masę, a także możliwość osiągania wyższych prędkości.

Opony motocyklowe tubeless ciasno przylegają do felgi. Wymagają utrzymywania wyższego poziomu ciśnienia. Warto zwrócić uwagę również na pewne niedogodności, jakie są związane z ich użytkowaniem, np. mniejszy poziom amortyzacji. Specyficzna budowa wpływa także na konieczność zastosowania wyjątkowo precyzyjnych rozwiązań technologicznych. Produkcja tego typu modeli wymaga większych nakładów finansowych, co przekłada się na wyższą cenę, jednak należy mieć na uwadze, że opony motocyklowe bezdętkowe zapewniają dłuższy czas eksploatacji.

Opona motocyklowa TT/TL

Na boku niektórych modeli ogumienia moto znajduje się zapis: „TT/TL”.  Taki specyficzny rodzaj opon spełnia kryteria wersji bezdętkowej, jednak można w nim bezpiecznie umieścić dętkę. To dobry wybór dla właścicieli tych pojazdów, do których nie można znaleźć typowych modeli tube type

Decydując się na oponę motocyklową TT/TL, należy zwrócić szczególną uwagę na zachowanie właściwych prędkości na drodze. Maksymalną prędkość poruszania na ogumieniu można wyczytać wśród oznaczeń na boku opony.

harley davidsonKażdy rodzaj opon motocyklowych ma swoje wady i zalety. 

Co wybrać: opony motocyklowe dętkowe czy bezdętkowe?

Wariant ogumienia należy przede wszystkim dopasować do standardu posiadanych felg. Ze względu na wysoki poziom bezpieczeństwa oraz długi czas eksploatacji producenci w nowych modelach motocykli stawiają na wersje tubeless. Starsze motocykle często wyposażone są w obręcze przygotowane do działania w systemie tube type, więc ich właściciele powinni decydować się na dedykowane rozwiązania. Każdy z rodzajów ma swoje wady i zalety. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy lepsze są opony motocyklowe dętkowe czy bezdętkowe.

cechaopona motocyklowa dętkowaopona motocyklowa bezdętkowa
prędkość maksymalna
  • 210 km/h
  • 270 km/h
budowa
  • brak dodatkowego wzmocnienia
  • mniej ściśle przylega do obręczy
  • cięższa niż wersja bezdętkowa
  • dodatkowa zewnętrzna warstwa butylowa
  • bardzo szczelnie przylega do obręczy
  • może mieć szerszą stopkę
  • lżejsza niż wersja dętkowa
amortyzacja
  • najczęściej montuje się je na felgach szprychowych, dzięki czemu jazda jest bardziej komfortowa
  • mniejszy poziom amortyzacji
serwis i bezpieczeństwo
  • po przebiciu opony, powietrze schodzi dość szybko
  • konieczność demontażu koła w przypadku serwisu
  • gdy niewielki przedmiot wbije się w oponę, najczęściej pozostaje w niej, więc ciśnienie nie spada gwałtownie
  • po  niewielkim uszkodzeniu zwykle możliwe jest kontynuowanie jazdy do bezpiecznego miejsca 
  • możliwość doraźnej naprawy niewielkich uszkodzeń
  • w przypadku dużych uszkodzeń opony samodzielna wymiana na trasie może stanowić trudność

ciśnienie
  • wymaga niższego ciśnienia
  • wymaga wyższego ciśnienia
eksploatacja przy użytkowaniu zgodnym z zaleceniami producenta
  • krótszy czas eksploatacji
  • dłuższy czas eksploatacji
cena
  • niższa cena ze względu na małe koszty na etapie produkcji
  • wymaga regularnej wymiany dętek
  • wyższa cena ze względu na duże koszty na etapie produkcji

Bez względu na to, którą opcję wybierzemy, musimy pamiętać, że ogumienie powinno zapewniać wysoką jakość jazdy. To szczególnie istotne zagadnienie w przypadku właścicieli pojazdów, do których trudno znaleźć odpowiedni model TT. Czy warto kupować używane opony motocyklowe, gdy interesująca nas wersja dętkowa jest niedostępna? To kwestia sporna. Stojąc przed dylematem zakupowym miejmy na względzie bezpieczeństwo własne i innych użytkowników ruchu drogowego.