Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony do samochodów elektrycznych

aktualizacja: 07 maja 2019
OPONEO.PL

Każdy liczący się w branży koncern samochodowy pracuje nad modelem auta elektrycznego. Elektryfikacja motoryzacji postępuje szybko i wydaje się, że przyszłość należy właśnie do samochodów całkowicie lub przynajmniej częściowo zasilanych prądem.  „Elektryki” na tyle różnią się od pojazdów konwencjonalnych, że z pewnością zasługują na odrębną kategorię ogumienia – modele specjalnie do nich dostosowane.

Pojazdy elektryczne wymagają opon zapewniających niskie opory toczenia.

 

Na pytanie, czy do aut elektrycznych potrzebne są specjalne opony, jest już za późno, bo takie modele ogumienia już istnieją i są dostępne w ofercie największych producentów. Koło w pojeździe elektrycznym pracuje inaczej niż w standardowym aucie. Badania przeprowadzone przez Goodyear podczas przygotowywania projektu prototypowej opony Electric Drive pokazują, że ta odmienność może spowodować nawet o 30% szybsze zużywanie się tradycyjnego ogumienia w pojazdach wyposażonych w napęd elektryczny. Branża motoryzacyjna jest tego świadoma, dlatego projektanci największych firm od kilku lat pracują nad modelami dedykowanymi do „elektryków”. To naturalny proces – nowe pojazdy, które funkcjonują w odmienny sposób, potrzebują do pokazania pełni możliwości ogumienia o innych parametrach.

Cicho i oszczędnie

Jakie są zatem główne różnice pomiędzy modelami standardowymi a dedykowanymi „elektrykom”?

Największa rozbieżność jest spowodowana ograniczonym zasięgiem pojazdów elektrycznych. Ładowanie takiego samochodu trwa stosunkowo długo (zwłaszcza gdy pod ręką brakuje specjalnie dostosowanej stacji), dlatego ograniczona odległość, jaką można przejechać na jednym ładowaniu, wciąż stanowi największy mankament.

Napędy samochodów elektrycznych pracują cicho, co stawia przed projektantami ogumienia nowe wyzwania.

 

Z drobną pomocą przychodzą tutaj producenci ogumienia – odpowiednio dostosowane opony, czyli takie, które charakteryzują się ponadprzeciętną efektywnością paliwową, mogą pozwolić kierowcom na pokonywanie trochę większych dystansów. Z tego powodu wszystkie modele ogumienia projektowane z myślą o pojazdach elektrycznych charakteryzują się niskimi oporami toczenia. Dobra energooszczędna opona może zwiększyć zasięg auta nawet o kilkadziesiąt kilometrów (5-10% zasięgu).

 

Niebezpieczna cisza

 

Drugą różnicą okazuje się głośność pracy silnika, która w przypadku samochodów elektrycznych jest wyjątkowo cicha. Jazda z niską prędkością, poniżej 20-30 km/h, jest niemal bezgłośna.

 

Od lipca 2019 r. się to zmieni, ponieważ nowe elektryki będą zobowiązane do korzystania z systemu AVAS, czyli hałasowania ostrzegawczego. Starsze modele muszą zostać w tę technologię wyposażone do 1 lipca 2021 roku. Obowiązkowe generatory dźwięku mają przede wszystkim ułatwić życie pieszym oraz osobom niewidomym.

 

System AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) nie zmieni jednak faktu, że praca pojazdów elektrycznych jest cichsza. Same szumy aerodynamiczne nie zamaskują hałasu emitowanego przez toczącą się oponę tak, jak zrobiłoby to pomruki silnika. Odpowiedź koncernów oponiarskich na uwagi dotyczące nadmiernego głośności była prosta – poziom emitowanego hałasu szybko stał się jednym z najważniejszych parametrów ogumienia dedykowanego do EV.

Modele ogumienia dedykowane samochodom elektrycznym i hybrydowym

Niemal każdy liczący się w branży producent, ma swojej ofercie propozycję dedykowaną pojazdom elektrycznym i hybrydowym. W większości przypadków są to modele o podobnej charakterystyce – ciche i energooszczędne. To naturalne tempo rozwoju nowego segmentu.

Pierwszym krokiem koncernów oponiarskich była koncentracja na dwóch cechach najważniejszych dla samochodów elektrycznych. Prace nad resztą parametrów przyjdą najpewniej wraz z dalszym rozwojem technologii.

Przyjrzyjmy się bliżej najciekawszym modelom:

Michelin Energy E-V

Energy E-V ˜– opona do samochodów elektrycznych przygotowana przez Michelin.

 

Pierwszy model znanego francuskiego producenta przeznaczony wyłącznie do samochodów elektrycznych. Michelin Energy E-V osiąga o 20% niższe opory toczenia, a także oferuje o 6% dłuższy przebieg niż tradycyjna opona Michelin Energy Saver+.

Emitowany hałas jest niższy aż o 40%. Korzystne dla electric vehicles parametry udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu lżejszego karkasu oraz technologii zapobiegającej rozpraszaniu się energii poprzez bieżnik. Wyjątkowo cicha praca jest efektem zastosowania większej liczby zewnętrznych klocków bieżnika.

Energy E-V wykorzystuje też kilka dobrze znanych i wykorzystywanych w innych modelach Michelin technologii – między innymi samoblokujące się lamele oraz elastyczną, multipolimerową mieszankę gumową. Wspomniane rozwiązania zapewniają, znaną z innych produktów Michelin, doskonałą przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni.

Conti.eContact

Conti.eContact – innowacyjna opona do "elektryków" oraz hybryd.

 

Seria Conti.eContact to mocne wejście topowego producenta w segment ogumienia dla aut elektrycznych. Nowoczesna opona dostępna jest w dwóch wersjach – Electro do elektryków oraz Hybrid do pojazdów hybrydowych. Obie wersje spełniają najważniejsze założenia – są ciche i ekonomiczne.

Ich najważniejszą zaletą jest dłuższa jazda na jednym ładowaniu auta. Udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu innowacyjnej, aerodynamicznej konstrukcji ściany bocznej o strukturze piłki golfowej. Oba modele są przez Continental oferowane w nietypowych, ale charakterystycznych dla EV rozmiarach.

Nokian eLine 2 – dwa w jednym

Nokian eLine 2 – zapewniająca niskie opory toczenia opona, które doskonale sprawdzi się również w electric vehicles.

 

Propozycja popularnego fińskiego producenta, reklamowana jako „opona jutra”. W przeciwieństwie do wcześniej opisanych modeli nie jest dedykowana wyłącznie do pojazdów elektrycznych. To bezpieczna oraz ekologiczna opona, która może być z powodzeniem użytkowana zarówno w samochodach spalinowych, jak i hybrydowych lub elektrycznych.

Zamiast tworzyć osobny projekt dla segmentu pojazdów elektrycznych, Nokian zdecydował się wypuścić na rynek ogumienie, które swoimi parametrami będzie odpowiadać potrzebom aut tego typu, jednak z powodzeniem może być też używane w samochodach tradycyjnych. Docenią je zwłaszcza kierowcy przywiązujący wagę do ekonomii jazdy.

Nokian eLine 2 to jeden z pierwszych modeli, na którego etykiecie opony znalazły się dwie oceny „A” – w zakresie efektywności paliwowej oraz przyczepności na mokrej drodze.

Kumho Wattrun VS31

Kumho Wattrun VS31 to prawdziwy staruszek wśród ogumienia do elektryków, który został wprowadzony na rynek w kwietniu 2013 roku. To właśnie dzięki tej oponie koreańskiemu producentowi przypada miano twórcy pierwszego modelu przeznaczonego do pojazdów EV.

Oponę projektowano z myślą o zmaksymalizowaniu zasięgu w elektrycznych autach miejskich. Cel osiągnięto poprzez zredukowanie masy całkowitej (25% w stosunku do modeli standardowych) oraz obniżenie oporów toczenia. Pod względem parametrów takich jak przyczepność i długość drogi hamowania Wattrun dotrzymuje kroku innych modelom tego producenta.

Opony Kumho Wattrun VS31 zostały wybrane na oryginalne wyposażenie do elektrycznego auta Renault Samsung SM 3.

Hankook Kinergy AS EV

Tegoroczna nowinka na rynku ogumienia. Na razie jest dostępna wyłącznie w Korei, natomiast na rynku europejskim ma zadebiutować w 2019 roku. Podobnie do większości popularnych modeli do „elektryków” jest to cicha, komfortowa i energooszczędna opona do jazdy miejskiej. Wewnętrzna konstrukcja tego modelu została pomyślana w taki sposób, aby auto generowało jak najmniej hałasu.

Azjatycki koncern wziął również pod uwagę fakt, że samochody elektryczne, za sprawą dużych akumulatorów, są cięższe nawet o 10-20% w stosunku do modeli tradycyjnych. Większe obciążenie powoduje szybsze zużywanie się opon, dlatego do produkcji Hankook Kinergy AS EV posłużono się bardzo wytrzymałymi materiałami. Wzmocniony kord aramidowy nie poddaje się odkształceniom nawet przy jeździe z dużą prędkością, a solidne bloki bieżnika zachowują odpowiednią stabilność również przy gwałtownych skrętach.

 

Opony do samochodów elektrycznych

Samochód elektryczny pełnie swoich możliwości pokaże dzięki specjalnym oponom.

 

Samochody elektryczne wciąż mają raczej status technologicznej nowinki. Jednak kierowcy, którzy je kupili, nie są już skazani na szybko zużywające się opony produkowane z myślą o tradycyjnym napędzie. Rynek oponiarski zaadaptował się do nowych realiów i właściciele „elektryków” mogą dzisiaj przebierać wśród kilku modeli specjalnie przygotowanych do ich pojazdów.

Nic tak nie służy postępowi technologicznemu, jak rywalizacja kilku znanych marek, dlatego w najbliższych latach możemy spodziewać się dalszego dynamicznego rozwoju segmentu ogumienia do pojazdów elektrycznych.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA